Българският потребител в цифри

Fozzy

Well-Known Member
Попадна ми едно интересно изследване за онлайн пазара у нас, което смятам, че ще е полезно. Въпреки, че е малко остаряло, предполагам тенденциите са се запазили с ръст от някой и друг процент. Изследването е проведено през лятото на 2010 от Маркет Тест. Обхваща хора, живеещи в градовете, на възраст между 15 и 69 години.

Интернет потреблението у нас:
  • 2004г. - 28.07%
  • 2005г. - 28.84%
  • 2006г. - 31.53%
  • 2007г. - 36.51%
  • 2008г. - 39.11%
  • 2009г. - 45.05%
  • 2010г. - 50.44%

Кой е онлайн:
  • Мъже - 48.12%
  • Жени - 51.88%

На възраст:
  • 15 - 19г. - 15.41%
  • 20 - 29г. - 28.01%
  • 30 - 39г. - 22.99%
  • 40 - 49г. - 19.15%
  • 50 - 59г. - 11.11%
  • 60 - 69г. - 3.33%

Разпределение по региони в България:
  • Северозапад(нал) - 45.65%
  • Север - 46.97%
  • Североизток - 55.49%
  • Югозапад - 58.50%
  • Юг - 44.48%
  • Югоизток - 50.03%

Кой поръчва онлайн:
  • 2005г. - 6.11%
  • 2007г. - 8.44%
  • 2010г. - 9.64%

Тревожна тенденция за прекалено бавен ръст на пазаруването онлайн. Надеждата е, че пазаруват успелите и заможни хора.

Какво се поръчва онлайн:
  • Дрехи - 29.05%
  • Обувки - 19.00%
  • Друго - 17.56%
  • Книги - 16.00%
  • Козметика - 15.40%
  • Електроника - 11.38%
  • Мобилни телефони и аксесоари - 11.12%
  • Играчки - 8.20%
  • Почивки и полети - 7.98%
  • Софтуер и игри - 5.25%
  • Билети за събития - 4.73%
  • Музика - 4.73%
  • Хардуер и аксесоари за компютри - 4.31%
  • DVD - 4.20%
  • Хранителни продукти - 3.32%
  • Мебели - 2.36%

Колко разплащания минават през ePay?
  • 2008г. - 200-250 000лв / месечно
  • 2010г. - 300-330 000лв / месечно

И за да няма обидени, цифрите съм ги копирал от книгата "Успешен онлайн маркетинг", която честно казано не ви препоръчвам да четете. Смятам, че не нарушавам авторски права при положение, че цитирам проучване направено от трето лице.
 
Интересно. Тенденцията като гледам е все нагоре и май все така ще бъде поне докато не стигне нормални цифри. Ето какво мога да шерна и после да дам лек анализ на графиките:

grafik11.png

Това е какво ще се случи с мобилните устройства през следващите години. Ако това не вдигне % на посещение в Интернет, не знам кое. Както бях казал в един пост преди време, очакванията Интернет да мине в друга графа силно се усилват, да не кажа, че започне много сериозно да си конкурира с телевизията, така както е реално в развитите държави. Там, където живота е максимално улеснен и подобрен, нямат време да гледат 30 минути глупави новини, за да стигнат до най-важното, което ги интересува някои в повечето случаи - какво ще е времето и как върви борсата. Всеки 2-ри около мен е вече със смартфон. А всеки 4-ти, 5-ти има Интернет в плана си. Става ясно на къде отиват нещата и как ще гледаме телевизия само за фон, или ще четем вестник само като спре тока или сме в тоалетната. :)

grafik2.png

А това знаем какво е. Доста се изписа по тази тема, че Интернет търпи ръст и при разпределените рекламни бюджети. Реално всяка компания, което разчита на телевизионната реклама и пренебрегва тази в Интернет е обречена на провал. Не съм виждал последно време някой бизнес, който да налива стабилно в ТВ, а да не е и в същото време и със стабилно присъствие и в Интернет. Ако има такъв случай, за мен това не е компания с бъдеще. Да не говоря, че грам не е бизнес за мен лично.

Ще се радвам да разбера вашите мисли и мнения по тази тема, тъй като знам, че всеки един от вас се върлува от това. Най-малкото, успоредно с растежа на Интернет, всеки с Интернет бизнес бележи растеж. Някак си пасивно, но и реално. :)
 
Ще допълня с една обща статистика, която описва в детайли всичко около мобилния маркетинг, изразено в цифри:
HighTable_PocketMoney.jpg
Ресурс: http://mashable.com/2012/05/19/mobile-marketing-infographic-smartphones/
Ще се радвам, ако някой има наблюдения, да се включи. Факт е, че все повече хора искат мобилни версии за сайтовете си, както и приложения на техния бизнес. :)
 
Искам в този пост да допълня нещо за медиите, на което попаднах днес: Welcome To The Future Of Media [IGNITION DECK]

Както казах, бъдещето е в Интернет и по специално този тип медии. Не знам защо (а всъщност знам де), но точни дигиталните медии стигнаха най-бързо до хората вчера. Видях как хора с мобилни устройства браузваха из нета, за да търсят информация, докато други (като мен, защото плана ми няма Интернет) се бореха с радиото, което е меко казано назад във времето с новите технологии.

Ако намеря и други материали, ще ги споделя тук. ;)
 
Не е полезно, а задължително човек, който прави онлайн магазин да се позове на подобни проучвания в глобален и национален план. Надявах се да има повече коментари, но очевидно е по-важно да се хранят останалите и да става интрига, отколкото нещо ценно да бъде коментирано, допълнено и т.н.

Понеже 2010 година правих онлайн магазин със спортна насоченост, ето малко статистики, които тогава ползвах. Могат да са в + за някого. Правени са с данни от Alpha Research и Gallup International. Като отново, тенденцията оттогава досега е с някой и друг процент нагоре.

  • 61% от българите се интересуват от спорт и следят с интерес спортните събития.
  • 16.5% (2004г.) от всички пълнолетни българи практикуват някакъв спорт, като 9.1% от тях тренират във фитнеса.
  • От всички, интересуващи се от спорт, 14.8% са присъствали на живо на някакво спортно мероприятие, като за 6.8% това е било състезание по борба.
  • 77.3% са гледали някакъв спорт по телевизията, като за 26% от тях това е било вдигане на тежести.
  • През 2006г. вече 18.4% от пълнолетните се занимават със спорт, като 8.1% тренират бокс, борба, кик-бокс или фитнес.
  • През 2009г. всеки втори от младежите на възраст между 18 и 25 години спортува, като сред тях мъжете спортуват 2 пъти повече от жените.
 
От: Българският потребител в цифри

@Fozzy Дай източника, много интересни са нещата, но ми се искат повече данни :)
 
Re: От: Българският потребител в цифри

@Fozzy Дай източника, много интересни са нещата, но ми се искат повече данни :)

За първия пост съм го дал - книжката, която съм посочил, но там няма повече инфо. Колкото до вторият пост, през 2010г. правих бизнес план на онлайн магазин със спортна насоченост. Изобщо не помня откъде съм ги изравял преди 2 години, но планът го имам отпечатан и преписах процентите :)
 
От: Българският потребител в цифри

Доста от процентите са се вдигнали, но някои проблеми си стоят. Например, плащането през куриер едва ли ще отмре скоро. В България разплащателните системи са предимно през epay и дебитни/кредитни карти. Аз лично epay не ползвам и не ми харесва. Що се отнася до онлайн пазаруването, единственото, което се променя е търсенето. Манталитетът обаче е същият.
 
Темата се получава много добре, като всяка година това ще има доста силни размествания. Естествено в посока Интернет.

Тези дни писах за аутсорсинга: http://www.predpriemach.com/content.php?r=82-okolo-250-mlrd-v-IT-outsourcing

Имайте предвид, че и това са важни статистики, защото хората предават работа когато не смогват. А не смогват, защото имат много работа или не им се отваря отдел или наемат хора само заради някоя друга нова задача постъпила неочаквано.

Ще я допълним с още статистики за потреблението тук. :)
 
От: Re: Българският потребител в цифри

Интересно. Тенденцията като гледам е все нагоре и май все така ще бъде поне докато не стигне нормални цифри. Ето какво мога да шерна и после да дам лек анализ на графиките:

grafik11.png

Това е какво ще се случи с мобилните устройства през следващите години. Ако това не вдигне % на посещение в Интернет, не знам кое. Както бях казал в един пост преди време, очакванията Интернет да мине в друга графа силно се усилват, да не кажа, че започне много сериозно да си конкурира с телевизията, така както е реално в развитите държави. Там, където живота е максимално улеснен и подобрен, нямат време да гледат 30 минути глупави новини, за да стигнат до най-важното, което ги интересува някои в повечето случаи - какво ще е времето и как върви борсата. Всеки 2-ри около мен е вече със смартфон. А всеки 4-ти, 5-ти има Интернет в плана си. Става ясно на къде отиват нещата и как ще гледаме телевизия само за фон, или ще четем вестник само като спре тока или сме в тоалетната. :)

grafik2.png

А това знаем какво е. Доста се изписа по тази тема, че Интернет търпи ръст и при разпределените рекламни бюджети. Реално всяка компания, което разчита на телевизионната реклама и пренебрегва тази в Интернет е обречена на провал. Не съм виждал последно време някой бизнес, който да налива стабилно в ТВ, а да не е и в същото време и със стабилно присъствие и в Интернет. Ако има такъв случай, за мен това не е компания с бъдеще. Да не говоря, че грам не е бизнес за мен лично.

Ще се радвам да разбера вашите мисли и мнения по тази тема, тъй като знам, че всеки един от вас се върлува от това. Най-малкото, успоредно с растежа на Интернет, всеки с Интернет бизнес бележи растеж. Някак си пасивно, но и реално. :)


Какво е HU и CS :?:
 
От: Българският потребител в цифри

Доста от процентите са се вдигнали, но някои проблеми си стоят. Например, плащането през куриер едва ли ще отмре скоро. В България разплащателните системи са предимно през epay и дебитни/кредитни карти. Аз лично epay не ползвам и не ми харесва. Що се отнася до онлайн пазаруването, единственото, което се променя е търсенето. Манталитетът обаче е същият.

Прав си, но проблема е от двете страни на бариерата. Има ли онлайн магазини, които съществуват само с един домейн, със скрит whois на домейн или някво име от типа Георги Иванов, без посочени данни на фирма, срокове и цени на доставка ще има и потребители, които ще се страхуват да поръчват по начин различен от "наложен платеж".
И това, че БГ потребителя се страхувал да плаща с карта е щуротия на новинарските емисии, защото същият този потребител смело харчи в чужди сайтове.
От търговска гледна точка намирам таксите на различните БГ системи за разплащане леко кожодерски и не ме устройват, защото ще ме принудят да добавя и техният процент в цената, което прави продажбата на продукта още по-трудна.
Иначе съм с две ръце "ЗА" разплащане онлайн - така и на мен ще ми е спокойно, че няма да си тровя нервите с поредният тарикат поръчал, но отказващ да вземе пратката си.
Не помня коя бе последната система, която гледах, но с оферта 20лв/месец + 2,4% от преводите няма как да ме спечелят. Ако купувам нещо от Китай на 1$ а го бруля на 50лв съм ок, но уви не е така. Като сложа средна стойност на клик довел до продажба + гореспоменатото + куриерска цена, която е също нагло висока + време за поддръжка + разходи за фирма и вече чувам как хлопват кепенците на виртуалния дюкян :)
Интересно е и друго - дали повишените реклами биха могли да се разбират като повишени продажби или се дължат на новопоявили се рекламодатели?
По отношение на ползването на мобилни устройства, изхождайки от наблюдения на хора около мен, през мобилни телефони/у-ва се преглеждат сайтове/магазини, но поръчките се правят през настолен компютър. Дали е навик или удобство не знам.
 
Още нещо от мен:

nielsen-mobile-social-network-usage-age-mar-2010.jpg

И още една казваща кои са топ операционните системи:

31AD_4FC37C6B.jpg

Като цяло всичко отива освен към мобилните устройства, така и към интернет. Статистиките са общи, поне тези последните, но по всяка вероятност това ще са скоро и числата тук, ако не същите, то поне подобни и близки. :)
 
Още една интересна графика, която би била полезна за тези търгуващи с този тип реклама, а те определено са много тук:

graphic.jpg

Ще се радвам темата да се допълва периодично с някакви факти около интернет бизнес средата и потреблението. Ще ни даде и повече размисъл на къде да се поеме - пазар, начин и др.
 
От: Българският потребител в цифри

Данните са за 2011 1.jpg2.jpg
 
От: Българският потребител в цифри

От де ги барате инфото за тези години спрямо нашия пазар?

На каква база се правят тези проучваня, случайно да знаете, в смисъл да не е стандртни 100 човека питаме кой квото каже и толкова по пътия на социологията +- еди си колко стат. грешка и имаме резултата. Просто и аз искам да знам кой е източника.

Това е солидно инфо особенно за секторите в БГ нета - трябва се направи и разбивка по доходоносните сектори/сегменти
 
От: Българският потребител в цифри

Да, прав си :) В предприемачеството най-скъпият ресурс е информацията. Вероятно това е добре известно на хората от този форум :)

По-късно ще мога да кача още малко инфо за продуктови сектори, сайтове по категории, % бг население използващи интернет и т.н.

Надявам се, че някой колега ще е достатъчно благодарен за инфото, което ще споделя и ще помогне за популяризирането на 1 нова фб страничка. ;) :)


Edit: инфото си е от изследвания на стабилни агенции, но как си ги правят проучванията - само те си знаят
 
От: Българският потребител в цифри

Ето и това, което обещах. Забелязах, че има 10% разлика в броя на българите, ползващи интернет към 2010 между това проучване и инфото, което е пуснал Fozzy. Но повече гледни точки - по-голям шанс да се стигне до истината :)

Та ще бъда много приятно изненадан, ако някой, на когото му се е сторила полезна информацията ми удари 1 рамо с фб страничката.

123.jpg124.jpg125.jpg
 
От: Българският потребител в цифри

Хубаво е се дават източниците.
 

Горе