Дискусия за дилърска програма

Може да гласувате за изложените варианти по-долу

  • Вариант 1

  • Вариант 2

  • Вариант 3

  • Вариант 4

  • Друго - моля споделете в темата


Резултатите ще са видими само след гласуване.

lqllqlq

Well-Known Member
Разсъждавам си над идеята за схема за дилърска програма, но нещо въпросите са ми повече от отговорите.
Нека обясня по схеми какво, а ще се радвам на всякакъв вид включване - критики, хвалби, но по възможност и идеи.

Остроумници, скучаещи кълвачи без опит, приходящи от тийн форуми без опит - направете си услуга и продължете към говорилника. Благодаря!

Та ето какво си мисля, както и отрицателните страни. Правя уговорката, че става дума за техника, чийто маржове не надвишават 25-28%

Вариант 1: Схема с отстъпки на база предходно Q, взети на средномесечна база. Например
над 500лв без ДДС - 5%.
над 1000лв без ДДС - 10%
над 1500лв без ДДС - 15%
над 2000лв без ДДС - 20%
За мен тази схема е най-удачна. Проблема е, че потенциалните контрагенти са от типажа с тефтер, дават оферта на коляно, смятат цени според клиента. По тази причина е силно оптимистично да схванат концепцията за тримесечие, а още по-малко средномесечно взето от база последно Q.

Вариант 2: Схема на база реализиран оборот на база предходен месец
над 500лв без ДДС - 5%.
над 1000лв без ДДС - 10%
над 1500лв без ДДС - 15%
над 2000лв без ДДС - 20%

Тази схема би зарадвала първосигналната част от потенциалните, но би демотивирала не малка част. Причината е, че шанса да издумкат голяма поръчка предходен месец и да хванат 20%, а в текущия е реална, но не е ок за мен.
От друга страна има и другото - малък оборот предходен месец, а доволно добра потенциална текуща сделка. Тогава пък биха се чувствали ощетени. И с право.

Вариант 3: На база натрупан и реализиран до момента оборот, като след натрупване на повече преминаваш на по-горно ниво
над 500лв без ДДС - 5%.
над 1000лв без ДДС - 10%
над 1500лв без ДДС - 15%
над 2000лв без ДДС - 20%

Лично аз съм минал по тази схема през последните 4 години. В момента съм на друго ниво - договарят се годишни обеми и на база тях и отстъпки, но както се досещате говорим за суми в пъти над споменатите 2000
без ДДС на месец...
Проблема е, че масовият контрагент е леко разглезен и смята, че по подразбиране трябва да получи минимум 15-20% ако ще да не е купил до момента и за 1 лев. Това няма как да се случи.

Вариант 4: Сделка по сделка да се договаря според обема
над 500лв без ДДС - 5%.
над 1000лв без ДДС - 10%
над 1500лв без ДДС - 15%
над 2000лв без ДДС - 20%

Някак не ми допада, защото е малко работа на парче и не мисля, че би спомогнала за изграждане на партньорство, а по-скоро някакво моментно сметкаджийско взаимоотношение.

Правя уговорката, че работя с хора различаващи се от описаните типажи и отношенията са ни перфектни. С някой от тях сме на ниво, че им прехвърлям работа и монтажи в районите, в които те оперират. Лошото е, че коректността е дефицит.

Идеята ми е да намеря някаква златна среда, която да ме устройва и мен като маржове, така и да не оставя чувство за горчивина у партньорите. Тоест нещата не опират до пари, а до изграждане на партньорства в истинският смисъл на думата. Ясно е, че винаги ще има златотърсачи, които ще ровят за поредната сделка, но това е неизбежно.
 
Според мен това с нивата е остаряло. Всеки би продал повече ако може, за да спечели повече.
Все пак много зависи и от това с какви хора си имат работа - едно е някой който се занимава с монтаж на камери, друго е за този който продава софтуер и по цял ден е онлайн и може да си следи "нивата" (и всяко изкачване да го мотивира).
 
Може да е старо, но пък доказало се. И все още най-ползвано
 
Защо не опиташ съвсем гъвкаво в началото? Появи се кандидат дилър и му предлагаш сам да си избере схемата. Нека се натрупат няколко, да видиш колко всъщност продават, колко мъка ти е това с различните схеми. Така след някакъв период ще прецениш да ли да продължиш така гъвкаво или да кажеш, че се минава на една схема и това е. Който си продава и печели комисионните си, ще кара и на новата схема. Може и да е недоволен, ама си печели. А може и да се окаже, че с новата схема му е още по-добре.

За теб минуса е в началото - повече хамалогия с различни схеми с различните дилъри.
 
Здравей,

Интересна и стойностна тема за разсъждение, на която всеки има своя отговор и предпочитание, но пък предполагам затова си я пуснал :)
Та ще споделя и аз моето мнение и виждане по въпроса.

Ето и моите разсъждения и виждания по въпроса:
Вариант 1 е почти изключен за малки фирми в България. Повечето не знаят какво е това Q и никога не са работили по този начин и това ще ги хвърли в тъча :)
Вариант 4 е доста трудоемко и хамалогия за всяка от страните. Както за теб, така и за дилъра. Да не говорим, че в тези случаи на дилъра му е дори по-сложно, защото той е между чука и наковалнята и в повечето случаи не знае как точно да реагира пред клиента и какво да му предложи, което го представя доста непрофесионално пред клиента и губи доверие, като съответно може да изгуби и сделката/продажбата. Общо взето, това важи за всякакъв вид стока като цяло.
Вариант 2 и 3 имат своите плюсове и минуси. Може би трябва да помислиш за някакъв комплексен вариант между двата.
Като цяло, аз съм на мнение, че по-големите отстъпки трябва да се заслужат.
Вариант 2 - на база реализиран оборот за преден месец е ок и разумно като цяло(разбира се, в голя степен зависи и от естеството на стоката, като изключвам чисто сезонни стоки), но все пак има "мъртви" месеци в годината, като например текущия в който почти никакви стоки не вървят :) Аз лично не бих се "изкефил" ако ми свалят процента, въпреки че просто месеца е такъв и навсякъде е така, и е почти невъзможно да хванеш оборота реализиран преден месец например. От друга страна, това държи и партньорите мотивирани да поддържат оборота да не си изпуснат процента, но пък понякога това може да е доста натоварващо/изнервящо и несправедливо. Освен случая с "мъртвите" месеци ... на всеки се случва да му излезе нещо и да не е способен да работи на 100%, да се разболее или каквото и да е. След едно такова нещо, свалянето на %-та би му подействало още по-демотивиращо.
Вариант 3 - на база натрупан оборот до момента, също е добър вариант, който обаче също има своите минуси. Дава възможност на партньорите да "се напънат" да стигнат оборота за високия процент и след това "вятър ги вее на бял кон". Разбира се, теоретично те пак би трябвало да имат стимул да продават, защото колкото повече продажби - толкова по-голяма печалба. Така е, но тази сигурност за "вече извоювания %" понякога ги кара да се отпуснат, защото те са си спокойни, че са си завоювали процента :)

Така че, според мен по-добре:
Вариант 2 с условие, например : 2 месеца (или колкото прецениш спрямо стоките) недостигане на оборота определен за дадения % -> намаляване.т.е. миналия месец имаш оборот за 20%, но този имаш за 10% - взимаш 20%, но си с "червена точка". Следващия месец:
Правиш оборот за 20% - махаме червената точка и оставаш на 20%
правиш по-малък оборот -> сваляме процента с една стъпка

или

Вариант 3 на база реализиран до момента оборот с месечен минимум. 2 или 3 поредни месеца недостигане на месечния минимум - сваляне на %, евентуално пак на стъпки.

Може да пробваш и:
Вариант 5 - % на база оборот от текущ месец, и вече тук трябва да си видиш как счетоводно ще си ги оправиш нещата. Ако им издаваш веднъж месечно фактурите, няма да е проблем независимо дали клиентите плащат към теб или към тях. Ако обаче е периодично ... става малко по-сложно, но мисля че не е невъзможно. Все пак ... не е много оптимален вариант. Аз лично вероятно не бих го приложил.



Аз лично бих предпочел някакъв вариант със заслужената отстъпка и гратисен период за по-слаб период. Смятам, че е най-разумно, честно и мотивиращо.
Клаузата толеранс, свежда схемата и малко към вариант 1, но представен по друг начин и по-разбираем за България :)

Разбира се, във всеки от вариантите може да се направи и клауза "изключение" за по-големи сделки или реализирани обороти, както си споменал, които могат да се уговарят индивидуално, но все пак смятам, че трябва да имат един сигурен процент, на база на който - те да могат да си направят сметка и да реагират адекватно при едно евентуално запитване от клиент за по-сериозна сделка.
Тези вафли със "като има запитване от клиент обади се/пиши и ще ти дадем цени" съм ги ял вече и от личен опит мога да твърдя, че е доста неразумен и неудобен вариант. Разбира се, има неща, които могат да се уговорят само строго индивидуално, но все пак ... трябва да има едни предварително зададени граници, в които те да знаят че могат да гарантират, за да насочат клиента и евентуално с допълнителна уговорка "ще опитаме да Ви направим по-голяма отстъпка". Все пак когато клиентите търсят оферти за по-големи поръчки, обикновено проверяват на няколко места, а не поръчват от първото и когато се обадят да питат - очакват конкретен отговор веднага или дори ако може вчера. Ако не можеш да му дадеш, той просто те подминава, освен ако не си единствения на пазара и той няма избор, но това са изключения.
Ако пък просто реализира повече продажби от различни сделки, може да включиш клауза при надхвърляне 2 или х-пъти оборота от предходния месец - незабавна промяна на %

Варианта, който ops5 е предложил също не е лош за начален етап и след определен период вкарване в определена схема, но с Българския манталитет - повечето ще казват, че ще продават за най-големия % :) Затова смятам, че все пак трябва да има някакъв начален таван, който да не е максималния процент.

Това са моите разсъждения. Надявам се, че не ми се губи мисълта някъде и че няма много правописни грешки, защото го изписах в бързината. Ако има, моля да бъда извинен :)

Надявам се да съм бил полезен и повече колеги да се включат в темата, защото смятам че е интересна и може да бъде полезна на много хора.

Поздрави
Иван
 
Аз на една клиентка, която ми стана любовница, ѝ давах 20%. Плюс консигнация. И продаваше добре.
Беше нещо като семеен бизнес. :D
Не разбрах само - защо, след като научи, че и дъщеря ѝ ми е станала любовница, спря да работи с мен. :oops:

Практиката показва, че схемата с отстъпки е строго индивидуална.
 
Въпрос - какво ще мотивира нов човек да ти стане клиент? Ако ще трябва да започне от ниво 5% - някак си се губи мотивацията.

Предложение - даваш на всички примерно 15% стартово и след това на 6 месеца даваш бонус за натрупан оборот - Миналите 100К - получават още 3%, миналите 150К - още 5% и т.н.

Така ще започнат от някакви разумни проценти новите ти контрагенти и ще имат стимул да продават повече, за да си вземат бонуса накрая.
 
Въпрос - какво ще мотивира нов човек да ти стане клиент? Ако ще трябва да започне от ниво 5% - някак си се губи мотивацията.

Предложение - даваш на всички примерно 15% стартово и след това на 6 месеца даваш бонус за натрупан оборот - Миналите 100К - получават още 3%, миналите 150К - още 5% и т.н.

Така ще започнат от някакви разумни проценти новите ти контрагенти и ще имат стимул да продават повече, за да си вземат бонуса накрая.

Ох, много искам така. Реалността е друга обаче. Няма как да постигнат такива обеми. Едни от добрите реализират средно 3 500 - 7 000 без ДДС на месец. Ама са единици. Масовото е около 1000 до макс 2000 без ДДС.

Иначе на въпроса какво ще мотивира - ми аз съм минал така по сходна схема и съм се справил.
 
Къде ги търсите тия дистрибутори и на мен ми трябват.
 
Къде ги търсите тия дистрибутори и на мен ми трябват.

Е те най-малкото сами те търсят. Който иска да продава видеонаблюдение, търси някой вносител. Не става случайно ти да питаш някой на улицата. Но можеш да питаш и някой магазин за техника или някакво оборудване - може да добави нови артикули, дори само на каталог да е.
 
При мен е друг продукта. Става въпрос обаче за това, че ми е интересно, ако някой си търси дистрибутори и.т.н. май няма такава платформа в България?
 
Всички обороти и цени са ти едни и същи, искаш да скубеш то пиле мляко ли? Имаш тема, в която търсиш 3500 лв. срещу нищо, афилейт програми бол - и за техника, и за обувки, и за дрехи - средно по 15% комисионна. Не виждам смисъла от тази тема!
 
Всички обороти и цени са ти едни и същи, искаш да скубеш то пиле мляко ли? Имаш тема, в която търсиш 3500 лв. срещу нищо, афилейт програми бол - и за техника, и за обувки, и за дрехи - средно по 15% комисионна. Не виждам смисъла от тази тема!

Всичко наред ли е с теб? Нестабилен ми се струваш от вълнение?
Може би трябва да вляза в обяснителен режим? Ми добре...

Хайде първо за тази тема: Пусната е доста преди другата, и явно въпреки, че писах и тук бавно, то ти наистина четеш трудно! Още в началото съм подчертал НАПРИМЕР. Аз смятам, че когато искаш да обмениш мнения с хора, които може и да не са мислили над темата е редно да дадеш примерни стойности, които да се обсъждат.
Ако ти си в сферата на абстрактността - разбирам те. Нека ти обясня, че няма как да говориш за схема и принципи без зададени стойности.

Относно другата тема: Пак не си разбрал. Не искам нищо. Ако някой иска - ще даде. Момчето, което ме провокира да я пусна проявява логичен интерес и с него си коментирам въпроси, които задава. Всички такива. Без ангажимент ще купува, инвестира или не.
И да на ясно бях още при пускането, че ще има и скъсани джобове, които за спорта ще почешат пръсти по клавиатурата. И това не ми пречи. Ти не ми пречиш.

От коментара ти ми става ясно, че си много бос що се касае търговия. За хора като теб е невъзможно да разграничат търговия с коли, техника, дрехи и обувки. Аз нямам нито време, още по-малко желание да ти я обяснявам.

Оставам наистина удивен от желанието ти така да се изказваш неподготвен. Честно!

Айде и със здраве!

ПС. По-добре ли се почуства като разобличи един подъл империалист, искащ да смуче народната кръв?
 
Мисля тука разликата е, че се продава частично разработен бизнес и проверен бизнес модел, ма айде да не се вра и аз...
 
Мисля тука разликата е, че се продава частично разработен бизнес и проверен бизнес модел, ма айде да не се вра и аз...

Що не? Наври се. Аз наистина не знам кой е най-правилния модел да се определят дилърски отстъпки. Вярно е, че всеки е хванал нещо и го налага, само че аз не мисля, то това прави даден модел добър. И вместо да си разсъждавам сам реших да пусна тук. Все от толкова хиляди регистрирани ще се сберат 20 умни глави с идея, мнение и аргументи, нали? :)
 
Аз съм объркал темата, коментара ми беше по-скоро за другата ти тема, но понеже се смесиха и така. Иначе според мен не на условията, а на хората трябва да наблегнеш и на това как им помагаш да продават с обучение, мотивация и.т.н. Каквито и условия да дадеш на някоя куха гъдулка, все тая. Може да го направиш на двумесечие, текущо.
 
Здравей , аз съм твърдо за вариант 3 . Не си посочил какви варианти предлагат конкурентите , защото това е много важно .Във моя бранш ако приложа тази схема отивам на фалит защото конкуренцията не го позволява.
 

Горе