Ето така се прави crowdfunding.

rujel

Well-Known Member
Преди време разглеждах един проект на техническия университет в Айнховен. Става дума за студентска образователна разработка на автомобил с името Lina, чието основно предимство е направата на корпус от био разградим материал. Не става дума за 100% самоделка, а си е почти реален прототип в разработката на който дейно участие взимат и около 50-на реални (основно холандски) фирми, като вероятно по-голяма част от тях са предложили услугите си безплатно. Този проект беше организиран със свой сайт, поместване на екип, новини, коментари по различните дейности. Накрая резултатът е направата на действащ прототип.

Сега като влизам сайта на същия университе забелязах, че има едно нововъведение, което искам да коментирам по-подробно. Става дума за https://crowdfund.tue.nl. Това е crowdfunding сайт за проектите на университета. Ако влезете и разгледате проектите, то ще видите, че има четити проекта, които събират средства. И тези средства не са за да получите нещо съществено в замяна! Например плащате, за да сложат логото на фирмата ви в спонсорите на проекта. Плащате, за да тествате направената кола на живо. Плащате за да получите някаква брошура, описваща проекта малко по-прецизно, а не в разбъркан работен стил, както е на сайта. Т. е. плащате заради това, че ви харесва проекта, а не за да получите нещо в замяна. Споменатият сайт за групово финансиране може да се каже, че е наистина успешен. Сумите които са събрани са малки, но и това което се дава отсреща си е едно реално нищо.

И сега да минем на българската действителност - нещо да се прави за без пари ... изключено. Такъв ни е манталитета. Университетски проект в който да вложиш усилия и средства, а в крайна сметка да е ясно, че няма да стане комерсиална реалност - това за повечето български фирми е безсмислица. Това да създадеш сайт на изделието си и да го поддържаш добре - също очевидно е с нулев приоритет. Ето например вече знаем за български студентски разработки на автомобили, но хубав сайт в който да представят правеното - ами няма и лош такъв... В България реклама се прави само за да подлъжеш глупаците да ти купуват „боклуците“, но не и примерно да намериш умни съразработчици за фирмата си в бъдеще. И после се чуди, защо имало недостиг на кадри...

И така призивът «успей с нас» е едно прекрасно пожелание, но не е реалност днес в България...
 

Горе