За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

radev

Well-Known Member
Публикацията е за хората, които си задават вечно въпросите кой CMS да ползвам и кой е по-добрия CMS - Joomla, WordPress, Drupal, НещоДругоCMS и т.н.

Въведение

Нека си припомним съкращението CMS и какво конкретно означава то:

A content management system (CMS) is a computer application used to create, edit, manage, search and publish various kinds of digital media and electronic text

в груб превод:
Системата за управление на съдържанието (CMS) е компютърно приложение за създаване, редактиране, управление, търсене и публикуване на различни видове цифрови носители и електронен текст.

CMS не означава "Създаване на уеб сайт лесно и удобно". Означава система, която управлява съдържание, база данни, нещо си.
CMS-сът не е уеб дизайн или SEO (още по-малко лесното им постигане).

Всички системи за управление на съдържанието (скоби ЦеЕмЕс) сами по себе си не са уеб сайтове, а са едно работещо по себе си ядро, съдържащо много програмен код (независимо на какъв език на написано), което обаче работи при строго определени условия
например
изискване за определена сървърна конфигурация
изискване за наличие на определени платформи
необходимост от различни допълнителни библиотеки (ако CMS-а не си "върви" с тях)
и т.н.

В така наречената система може да има n на брой файлове, които естествено се нуждаят един от друг, за да работи СИСТЕМАТА изрядно (или често просто да работи).
Без някой от тях, СИСТЕМАТА (не сайта, дизайна или SEO-то) не работят, защото всеки си има функция.

Всички тези файлове имат задачата да правят СИСТЕМАТА динамична, тя да извършва определени действия когато са и зададени определени команди (често СИСТЕМАТА извършва и сама много действия, които са създадени, за да се извършват сами - публикуване на съдържание автоматично, спиране на съдържание автоматично, извеждане на различни данни от базата и съответното им обработване, cron jobs и каквото са се сетили създателите и или каквото е било необходимо да се изработи).

Съвременната масова употреба на съкращението CMS често се разбира като Open Source продукт, предназначен за лесното създаване и поддържане на динамичен уеб сайт.
Тоест, Content Management System се разбира по подразбиране като WEB.

Системата за управление на съдържанието може да бъде и софтуер, които изобщо да не е предназначен за WEB средата. Програма, която си борави с база данни и уеб сайтовете нямат нищо общо.


CMS и уеб дизайна

Стотиците милиони потребители в Интернет и масовото създаване на нови и нови уеб сайтове, води до естествената нужда, този процес да става оптимално бърз и лесен. За това днес, една група от Системите за управление на съдържанието са създадени именно за работа в WEB.

Къде е тук уеб дизайна?

Сайтовете, "използващи" различни Системи за управление на съдържанието се нуждаят и от дизайн.
В CMS-ите това се прави като над цялото това ядро, над цялата система, която си работи и без наличието на този дизайн, се поставя самия той (под формата на визия, която визуализира посредством уеб езици - javascript, html, php и т.н. - самия резултат. Това което виждаме като сайт)

Често в популярните днес сред масовия потребител този дизайн се нарича темплейт, шаблон, тема и т.н. Има си често съответна директория, където се съхранява, за да може използващия системата (собственика на сайта, поддържащия сайта...) да моделира лесно и удобно този дизайн, да го променя с друг като съхранява предишния, или да показва различен дизайн на различни места в сайта.

Този дизайн няма нищо общо с работата на CMS-а!

Това е важно да се проумее.
Говорим за различни езици, за различно използване на тези езици, ралична цел на използването им, различно ниво на владеенето им.....

На самия покрив на всеки уеб сайт като най-краен резултат потребителите виждат сайта в браузърите си (генериран HTML, CSS, DOM, JavaScript, XML...)

Тези езици, заедно с графичния дизайн представляват дизайна на сайта.
Отново припомняме, те имат твърде малко общо с работата на Системата за управление на съдържанието (въпреки, че не винаги е 100% така, но това в някой друг реферат може би).

От тук стигаме до извода:

Нашия любим CMS не помага или не пречи на уеб дизайна на скъпия ни сайт.

" - Защо ми се струва, че всъщност е точно така?"

Популярните CMS-и днес са облагоденствани с превилегията много хора да разработват така наречените шаблони/темплейти/теми за тях.

Някой го правят с комерсиална цел, други за развлечение или слава.

От тук се стига до процеса, в които много хора правят много шаблони, които са производни един на друг, приличат си един на друг (като най-често за база се използва шаблона вграден в системата, напаравен от създателите и, които целят да помогнат на собственика на сайта, ако той има нулеви познания в областта и не може да си направи сам).
Това се прави с цел производителност (бързо и лесно създаване на шаблони). Някои ги публикуват в уеб сайта си и трупат бройки шаблони с цел популяризиране на своя сайт и трафик.

Припомняме:
CMS-а не е уеб дизайн!

.. и продължаваме:

CMS-а не е SEO

Системите за управление на съдържанието (CMS) и оптимизацията на сайтовете за търсачки (SEO)


От казаното до тук, лесно можем да разберем и защо CMS-ите нямат връзка със SEO-то:

Тъй като както разбрахме, системите са си системи, а дизайна им е дизайн, то този техен дизайн е съставен предимно от генериран HTML код (или не само генериран).

Така че вашето onpage SEO много силно зависи от точно какъв код ще генерира вашия уеб сайт.

SEO и оправданията

Вариант 1 - оправданието на масовия user (използвач):

"WordPress е по-добър CMS, защото се класира по-добре от Joomla и SEO-то му е по-яко"

Вариант 2 - оправданието на малко понаучелия се масов юзър:

"Аз не просто мрънкам, а мрънкам с право, защото знам за какво говоря. Например в Joomla менютата са таблици в самия модул и това няма нищо общо с дизайна, и радев не може да ми ги обяснява на мене тия, щот е тъп и компонентите на джумла са скапани и не са оптимизирани за търсачките, плюс тва УРЛ-тата са отвратителни. А пък WordPress-а е толкоз беден горкия, че може да направя от него само блог, няма хич яки плъгини, с които мога да го направя супер сайт за имоти примерно. Аз мога, защото разбирам, ама не е там работата"

Да, дизайна на много CMS-и не е съобразяван с последните писъци на SEO модата

Защото, припомняме, CMS-а е създаден с определени цели изисквания и идеи.
Почти никога тези цели и идеи не са SEO-то или уеб дизайна.

Ако не можете да смените table таговете с div или да преобразувате URL адресите си то CMS-а не е виновен за вашето SEO или уеб дизайн!

За това е виновен човека, които отговаря за какъв код ще извежда системата и най-вече за човека, които публикува съдържанието в сайта - дали има елементарни SEO познания и опит или не.

В своето плануване и създаване, всеки CMS е изграждан на много етапи, много от тях са важни от самото му пораждане като идея и цел.
Именно неговата работа. Как точно ще работи, за какви нужди е предназначен.
Всички функции и всички хиляди променливи са планирани как точно ще работят една с друга, не кога само а и по точно какъв начин ще заемат памет от сървъра, какво ще има тази памет, кога ще се чисти...
... и всичко това е за да може системата за управление на съдържание да изпълянява своите задачи и да покрива изискванията си. С това стигаме и до точката, в която трябва да споменем и че:

Масовите съвременни CMS не са предназначени за shared хостинг от левче.

Те са огромни, гъвкави, позволяват всякакви манипулации с тях... за това се нуждаят от добра сървърна храна.


Импровизация и CMS - оптимизация на сайтове, оптимизация на работата на системата

Всеки човек, използващ системите за управление на съдържанието има възможността без особени познания да направи от своя сайт нещо много по-добро, от което е в момента.

В най-простия пример може да намалите товара на своя CMS по всевъзможни начини. Използване на кеширане, намаляване на броя на модулите в сайта ... и прочие и прочие

- ако използвате Joomla, знайте, че всеки включен в сайта модул товари системата. Но и това не е оправдание, защото с достатъчно импровизация можете да си спестите много модули:
Можете да направите своите менюта в обикновен HTML в темплейта без да слагате отделни модули за тях. Можете да направите формата за търсене и вход също част от този HTML без да слагате модули и за тях.
На практика са ви нужни само 2-3 модула максимум.)

- ако използвате WordPress не е нужно да инсталирате куп плъгини за да постигнете сайт с определен стил. Има много теми, които могат да превърнат сайта ви досущ като новинарски сайт. Типичен пример е темата PRiNZ BranfordMagazine, която може да управлява какви и колко карета да показва на заглавната страница от кои категории и колко броя статии от тях. Останалите статии може да не се показват в индекса..

и т.н. и т.н.
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

това беше само една малка част от нещата, които си мислих по темата и ако трябва да се споменат всички, само бегло дори, трябва да се напише книга. А на мен не ми се прави. Това трябва да ви доведе до извода, че ако обвинявате вашия CMS за вашите неудачи, то или трябва да смените заниманието си докато е време, или трябва да започнете да гледате на нещата по много по-различен начин. И най-вече да се трудите и учите. Защото това е цяла наука.
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

Радев, това явно е някакъв момент на просветление но определено е добър.

поздрави за наистина стойностния пост

за мое съжаление не успях да те наградя с репутация просто скоро съм те кликал по везничките
 
Последно редактирано:
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

Radev, написал си темата професионално - сякаш си програмист, за което те поздравявам! :D

Тъй като темата е безкрайно добра и подходяща за начинаещи, всичко е обяснено просто и ясно, предлагам да бъде преименувана на нещо подобно на Как се прави сайт - от къде да започнем.


Като допълнение непосредствено след 1-я пост на темата, трябва да уточним, че CMS-ът е средство за създаване на динамични сайтове.


Разликата между статичен и динамичен сайт

При статичния всяка страница от сайта се прави еднократно (може да ползвате WYSIWYG редактор като DreamWeaver, Front page или директно да пишете HTML и CSS кода в обикновен текстов редактор) и се качва на сървъра. Тъй като в сайтовете има много повтарящи се елементи: header, footer, менюта, реклами, заглавието на сайта, META тагове и т.н. Ако сайтът е статичен, при смяна на името на сайта, трябва да редактирате всички страници или за да не се наложи това, е необходимо повтарящите се за целия сайт елементи да бъдат отделени в отделни файлове и на съответните страници те да се зареждат във фреймове. Това създава проблеми с търсачките и гъвкавостта при изработка на дизайна на сайта.


Поради тази причина за големи проекти (сайтове с над 20 страници или често променящи се страници) се създават т.нар. динамични сайтове. При тях всяка страница се генерира в момента в който бъде заявена, т.е. когато посетителят щракне върху линка към нея. CMS-ът е софтуера, който взима информацията от базата данни, попълва с нея шаблона и го изпраща към браузъра на потребителя.

В базата данни различните видове информация са отделени в различни таблици. Има таблица за съдържанието на уебстраниците; таблица за нещата, които се повтарят в целия сайт - заглавието на сайта, шаблона (темплейт, тема) и т.н.; таблица с потребителските имена и паролите на модераторите на сайта и т.н.

Шаблонът (темплейт, тема) обикноявно е HTML уебстраница, в която на мястото на съответна информация или елемент от сайта, има специална думичка (програмистите често я наричат маркер-етикет или нещо подобно), която CMS-ът заменя със съдържанието от базата данни когато генерира уеб страницата. От този тип са шаблоните на Blogspot, CMS Made Simple и др. системи за управление на съдържание.

В WordPress е използван друг подход - там кодът, който генерира различни елементи от страницата, а именно header-a, footer-a, менютата и съществената част от страницата, са отделени в различни файлове, и когато системата генерира страницата, зарежда всички тях.


Всеки CMS притежава стандартна функционалност, необходима за реализацията на основната му задача - динамично генериране на страниците в сайта. При създаването на сайт обикновено са необходими и допълнителни функции - например търсачка, редактиране на изображения и т.н. За допълнителните функции на всеки CMS екипи от програмисти създават допълнителни модули (plugin-и), които по аналогичен начин съхраняват настройките си и информацията в БД.

Естествено, информацията се въвежда в базата данни посредством администраторски панел - всеки CMS има такъв и за работата с него не са Ви необходими познания по PHP, HTML и т.н. Познания по HTML и CSS са Ви необходими ако Вие си правите или редактирате дизайна на сайта; познания по PHP са Ви необходими ако създавате нов модул или редактирате съществуващ.

По този начин динамичните сайтове позволяват много по-лесно и гъвкаво управление на съдържанието. Например за смяна на името на сайта е достатъчно с няколко щракания да напишете новото име в съответното меню на админ панела. А смяната на дизайна става, като в настройките посочите кой шаблон (темплейт) да бъде използван или редактирате някой от файловете на самия шаблон.

Ако Ви е необходима допълнителна функционалност, е достатъчно да потърсите подходящият за Вашата ситуация модул и да го инсталирате, което става с няколко щраквания на мишката.

Ако наличните темплейти и модули не Ви вършат работа, можете да си наемете съответно уеб дизайнер или уеб програмист, който да Ви създаде съответно темплейт или шаблон.


:!: Споменавам всичко това, защото знаейки какви възможности Ви предоставят динамичните сайтове и CMS-ите, Вие можете още преди да сте направили каквото и да било за Вашият електронен бизнес, да решите с кои задачи по сайта ще се занимавате занапред. Ето защо при всички налични софтуери и специалисти, не е задължително да изучавате програмни езици и графични редактори, за да си направите CMS или сайт. (Това впрочем ще Ви коства години учене и усилия).

Ето защо може още сега да изберете Вие да вършите съществените неща за Вашият бизнес, на които Вие сте най-способен/а - например писането на съдържание, линк билдинга или каквото и да било друго, и да оставите техническата работа на избраният от Вас CMS, програмистите и дизайнерите (когато Ви е необходима тяхната помощ).



WYSIWYG - what you see is what you get - при този вид редактори Вие редактирате страницата пред очите си - виждате как тя изглежда в мига, в който я редактирате. За разлика от това, когато пишете HTML кода в обикновен (plaintext) текстов редактор, трябва да държите страницата отворена в един прозорец на желания от Вас браузър и след всяка промяна, да записвате файла и да презареждате страницата, за да видите как изглежда.
 
Последно редактирано:
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

Тц, тц, тц.. има тук-таме правописни и пунктуационни грешки :p, но много полезно наистина..
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

:D:D

По подробно обяснено от това което radev и voic4e изписаха тук по въпроса как се прави сайт ако не сме дизайнери или програмисти едва ли ще се намери в целия интернет. Дано само да има кой да чете и ако не го мързи да работи.
 
Последно редактирано:
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

аз със създаването на сайтове свързах написаното ..........
утре отново ще прочета ....
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

не ставаше въпрос за как да правим сайтове....

Да, разбрах какво искаш да кажеш, но също така поста ти е много силен и подходящ за начинаещите, затова го допълних и предложих варианта за смяна на името на темата :)

Това са ключови неща и според мен всеки, който за пръв път ще прави сайт, трябва да започне от тук. :wink:
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

Публикацията е за хората, които си задават вечно въпросите кой CMS да ползвам и кой е по-добрия CMS - Joomla, WordPress, Drupal, НещоДругоCMS и т.н.

и пак..
не става въпрос как да правим сайтове с ЦМС..
вече ме е яд за загубеното време
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

вече ме е яд за загубеното време
защо ......да не би да си я написал специално за мен :)
дано по вече хора за които е предназначена публикацията да я прочетат .............
голяма работа че един или двама не са разбрлали ..........
както и да е това е последната твоя творба radev която коментирам .
 
Последно редактирано:
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

доста силна дума :shock:

аз имам теория, ако правиш сериозен сайт не е нужно гоогле да те ранква супер добре, там е важно да имаш редовна аудитория която се печели само от дизайн/функционалност и съдържание.
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

Доста добре казано. Темата напълно обяснява и подчертава защо различните типове CMS не носят вина за ранкването в търсачките и успеха на сайта и защо тази вина се носи само и единствено от зад-компютърното устройство. Радев много правилно извежда този факт, чрез последователни обяснения.

CMS-а е самостоятелно съществуваща микросистема, която работи с това, което и зададете. Ако седнете на два еднакъкви монитора и на единия пуснете HD филмче а на другия CAM рипче неможе да обвините мониторите за разликата в качеството. При системите за управление на съдържанието е същото - те ви показват това което им е зададено.

Написаното от Радев нямаше нищо общо с това как се прават сайтове с CMS или с това какви са разликите между различните такива. Просто ще е хубаво тази информация да се попие от колкото се може повече хора, за да няма теми от рода на "Joomla vs WP - коя да избера за по-добро СЕлО"
 
От: За CMS-ите, Google, SEO. Трудност на работа с тях

Радев е написал някои верни неща, които биха били полезни на начинаещия потребител, обаче точно за начинащият потребител е най-трудно да определи грешките в определението на CMS и най-вече ще се подлъже. CMS е термин, а не просто превод на content management system, като под система се подразбира всеки скрипт, с който се изработва динамичен сайт. Точно по тази логика много хора погрешно смятат, че Wordpress е cms. Разберете, че WP не е CMS, никога не е бил и никога авторите му не са имали идеята да бъде CMS. Разбирам, че това звучи неприятно за 90% от участниците, пишещи тук (горе-долу толкова от тях правят сайтовете си с WP или ползват безплатните wp-платформи), но е факт. WP няма основните функционалности, присъщи на cms by default. Да, с много плъгини и кодиране от WP може да се направи някаква мини-CMS, но когато това стане ядро, то нека тогава си говорим за WP като CMS.
Точно поради горното теми от типа "Joomla vs. WP" са глупост не толкова поради това, че се сравняват по sef и seo, колкото, че се сравняват като cms-и. Като cms може да направиш сравнение между Joomla и Drupal примерно, но не и да сравняваш тези два cms-и с WP по функционални възможности.
А иначе кой с какво си прави сайтовете е въпрос на личен избор и предпочитания в повечето случаи. Много пъти е далеч по-бързо и лесно да направиш някой малък или среден проект с WP и няма смисъл да залагаш цялата мощ и тежест на пълноценната CMS, ако си преценил правилно бъдещите насоки и развитие на сайта.
 

Горе