Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребителите

Електронна търговия: ЕС предупреждава да внимаваме за неравноправни клаузи при покупката на игри, книги, видеофилми или музика по интернет

Комисия за защита на потребителите участва за поредната година в провеждането на „SWEEP” 2012, като част от координирана кампания на Системата за сътрудничество при защита на потребителите (CPC). Публикуваните резултати от проверките („SWEEP”), извършена в целия ЕС, на уебсайтовете за продажба на игри, книги, видеофилми и музика, които могат да бъдат изтеглени на компютър или на мобилно устройство — съвсем навреме за празниците и сезона на подаръците. Проверката се координира от Европейската Комисия и се извършва едновременно от националните правоприлагащи органи.

Все по-голям процент от европейските граждани купуват цифрово съдържание: през последните 12 месеца средно 79 % от европейските потребители са използвали музикални услуги онлайн, а 60 % — игри онлайн. Според източници от бранша търговският обем на изтеглената музика в ЕС през 2010 г. е възлизал на 677 млн. евро. Игрите за деца, рекламирани като „безплатни“, представляват все по-голям дял от пазара на игрите в ЕС (50 % от всички игри за последните 12 месеца).

Данните сочат, че над 75 % от тези уебсайтове изглежда не спазват правилата за защита на потребителите. Най-тревожен в случая е фактът, че сред целевата публика на тези сайтове има и уязвими потребители, а именно – деца.

Комисарят по въпросите на здравеопазването и защитата на потребителите Тонио Борг заяви: „Децата са все по-наясно с технологиите – още от най-ранна възраст те знаят как се изтеглят игри. След като се пристрастят към игрите с даден продукт обаче е трудно да ги спрем. Родителите трябва да внимават – половината от тези игри за изтегляне се рекламират като безплатни, но скоро може да получите главозамайващи сметки за виртуални стоки, необходими за следващите нива на играта. Като цяло публикуваните днес резултати от масовата проверка на ЕС показват, че при повечето от проверените уебсайтове достъпът до основните договорни условия не е лесен. През идните месеци националните органи ще работят за отстраняването на нередностите на тези уебсайтове.“

Националните органи от държавите членки плюс Норвегия и Исландия извършиха проверки на 333 уебсайта, в т.ч. 159сайта, които продават игри по интернет. Органите набелязаха 76 % от всички уебсайтове (254 сайта), които ще бъдат проучени допълнително поради съмнения относно спазването от страна на сайтовете на законодателството на ЕС в областта на защитата на потребителите. По-специално става дума за разпоредбите относно рекламата и основната информация за цената и характеристиките на цифровото съдържание, която позволява на потребителите да направят информиран избор1. От проверените 55 сайта, на които се продават игри за деца под 14 г., 71 % (39) изглежда не спазват разпоредбите на ЕС.

Основните проблеми са следните:
Неравноправни клаузи: договорните условия трябва да бъдат посочени ясно и да са справедливи.
Право на отказ: поради естеството на изтегляните продукти потребителят губи правото си да се откаже от договора, след като изтеглянето е започнало със съгласието на потребителя ( с други думи, изтегленият продукт не може да бъде върнат).
Липсваща информация за наименованието и адреса на търговеца: търговците са длъжни да посочват на уебсайта си своето наименование, пощенски и електронен адрес, за да могат потребителите да се свържат с тях в случай на нужда.
Комисия за защита на потребителите извърши 10 проверки на уебсайтове за продажба на игри, книги, видеофилми и музика, които могат да бъдат изтеглени на компютър или на мобилно устройство, в рамките на кампания SWEEP 2012. Не бяха констатирани нарушения на посочената нормативната база.

Националните органи вече започнаха да се свързват с дружествата, като изискват от тях да представят обяснения или да коригират своите уебсайтове. Тези, които не го направят, са заплашени от съдебни мерки, водещи до налагане на глоби или дори закриване на уебсайтовете им. Националните правоприлагащи органи ще представят на Европейската Комисия доклади до есента на 2013 г.


Повече информация:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1320_bg.htm

http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/digital_content/index_en.htm#infoGraphic/0/




1 Директивата за продажби от разстояние, Директивата за нелоялни търговски практики, Директивата за електронна търговия и Директивата за неравноправните клаузи в договорите.
http://www.kzp.bg/index.php?mode=viewd&group_id=1&document_id=5019
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Говорейки за деца - част от моята клиантела са деца.

Дефакто не виждам в ЗЕТ или другаде из законите, които прехвърлих, за да си напиша подобието на Общи условия изискване да не продаваш стока на деца. Не продавам цигарки и пиячка, нито пък гумени пишки.

Въпреки това мисля да добавя ред в Общите като този: Завършвайки поръчка Клиента потвърждава, че е над 18 години или има разрешение за поръчка. По подобие на правилата в много USA и UK сайтове - buying permition.

Така ще избегна случай като този, който съм имал - "Ама, той поръчал ли е го е?! Аз сега нямам пари, нека да отменим поръчката..." И съответно пердах после за детето сигурно. Не, че децата ще гледат Общите, но може да споменеш после в контакта си с клиента, че има подобен ред ти не знаеш кой и защо поръчва и не те интересува. Аз


А да ви питам нещо друго - регистрирани ли сте в КЗЛД? :)
 
От: От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потре

А да ви питам нещо друго - регистрирани ли сте в КЗЛД? :)

Това за защитата на лични данни ли е? Това май трябва само в случай, че събираш ЕГН-та или греша?

За име, адрес, телефон има ли нужда от такова нещо?
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

А как ще ми издадеш фактура, ако иска? Задължително е, виж в закона какво имат предвид под лични данни.

Регистрацията е за 1 час и още 1 час да си оправиш сайта като ти дойде удостоверението после да го сложиш...
А глобите са доста дебели...
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Тези в кой век живеят? На сайта трябвало да се публикува пощенски адрес? Каква е файдата от наличието на такъв адрес на сайта? Още малко и телефон ще искат да има (в същност наистина има такова изискване). Хартиените писма и телефоните са примитивни технологии, които нямат място на един съвременен сайт. Може да има примерно чат и формуляр за обратна връзка (с прилично сложна капча).

Родителите трябва да внимават – половината от тези игри за изтегляне се рекламират като безплатни, но скоро може да получите главозамайващи сметки за виртуални стоки, необходими за следващите нива на играта. Като

А тези виртуални стоки могат ли да се връщат в седем дневен срок като реалните? Транспорта кой го поема? :)
 
От: От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потре

Това за защитата на лични данни ли е? Това май трябва само в случай, че събираш ЕГН-та или греша?

За име, адрес, телефон има ли нужда от такова нещо?
Като ЗП (земеделски производител) съм подал декларация по Закона за администрация на лични данни.
Издаването на фактура, дори предполагаемо (още не съм издавал фактури, но мога/имам право да го правя), те прави администратор на лични данни.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Събираш ли и две имена само, трябва да се регистрираш в КЗЛД.

Това помня, но може и да не е така.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Над 75% от онлайн магазините не са юридически лица.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Над 75% от онлайн магазините не са юридически лица.

Всеки така почва, не всеки има финансов гръб зад себе си, за да започне с рекламите, асортимента и всичко както си му е реда.

Стига да не правят мизерии (т.е. да дефекират по труда на редовните или пък да лъжат клиентите), защо не? Ако са някакви дребни тарикатчета от "някъде" - има начини за справяне с тях (дали клиент, дали конкуренция)...
След време, ако самите те са читави ще се прехвърлят в правилния път... Поне така ги виждам аз нещата.
 
От: От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потре

Тези в кой век живеят? На сайта трябвало да се публикува пощенски адрес? Каква е файдата от наличието на такъв адрес на сайта? Още малко и телефон ще искат да има (в същност наистина има такова изискване). Хартиените писма и телефоните са примитивни технологии, които нямат място на един съвременен сайт. Може да има примерно чат и формуляр за обратна връзка (с прилично сложна капча).



А тези виртуални стоки могат ли да се връщат в седем дневен срок като реалните? Транспорта кой го поема? :)

А ти в кой век живееш? Телефоните и пощите били остарели?

Company information that must be supplied under the E-Commerce Regulations
The E-Commerce Regulations require that all commercial web sites make the following information directly and permanently available to consumers via the website:

  • the company's name, postal address (and registered office address if this is different) and email address;
  • the company's registration number;
  • any Trade or Professional Association memberships;
  • the company's VAT number.


Смятам, че една страна катo UK (примерно) е години напред в онлайн търговията в сравнение с България. Мога да ти изброя поне 100 услуги, които там имаш възможност да получиш онлайн, а при нас не. Или ти знаеш по-добре тези хора, които са измислили правилата? Амън от разбирачи...
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Мисля, че тук над 75% от магазините не са ЮЛ и си шляпат през просото. Не мога да се съглася, че "всеки" така започва и това трябва да е нормалният ход на нещата, защото ей такива, които чукат частно след работа и не плащат нищо бутат останалите, които ВЪПРЕКИ условията се борят да направят нещо. Миналата седмица ми кацнаха НАП за някакво си интервю и настояваха да им обяснявам как точно съм си организирал бизнеса, ама се оказа, че единия ми е комшия и бързо млъкна като се поинтересувах, той ходил ли е да провери комшията си дали е издал ф-ра, има ли фирма, данъци плаща ли като им прави монтажи и подобни неща. Не става с тия двойни аршини.
Относно фактурата - ти можеш да си искаш и ЕГН, но клиента има право да не го посочва и въпреки това издаваш фактура с данните, които имаш. Това е. Имената също са лични данни и по тази логика би следвало да си регистриран.
 
От: От: От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на п

Смятам, че една страна катo UK (примерно) е години напред в онлайн търговията в сравнение с България. Мога да ти изброя поне 100 услуги, които там имаш възможност да получиш онлайн, а при нас не. Или ти знаеш по-добре тези хора, които са измислили правилата? Амън от разбирачи...

Във всички държави го има изискването да има телефон и пощенски адрес (адрес на офиса на фирмата). Това не значи, че телефонът не е стара технология. Твърдо съм против изискванията на законодателството на всички държави, фирма да се регистрира на определен адрес. Считам, че не е нужно да има такъв адрес. Фирмата не е нужно да се облага с данъци и да води счетоводство - само физически лица трябва да се облагат с данъци и да подават данъчни декларации (или юридически лица от тяхно име).

Това обаче в близко бъдеще (че и далечно) не очаквам да се промени. Ще продължи да съществува изискването фирмата да води счетоводство и да плаща данъци, ще продължи да съществува изискването фирмата да има офис на определен адрес (независимо дали го ползва). Сложността на данъчно-счетоводното законодателство ще продължи да нараства.

Известно е, че много често адресите на фирмите, обикновено са формални. Реално фирмите не извършват дейност на определен адрес, дейността се извършва от подизпълнители, даже не и служители на фирмата.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Мисля, че тук над 75% от магазините не са ЮЛ и си шляпат през просото. Не мога да се съглася, че "всеки" така започва и това трябва да е нормалният ход на нещата, защото ей такива, които чукат частно след работа и не плащат нищо бутат останалите, които ВЪПРЕКИ условията се борят да направят нещо. Миналата седмица ми кацнаха НАП за някакво си интервю и настояваха да им обяснявам как точно съм си организирал бизнеса, ама се оказа, че единия ми е комшия и бързо млъкна като се поинтересувах, той ходил ли е да провери комшията си дали е издал ф-ра, има ли фирма, данъци плаща ли като им прави монтажи и подобни неща. Не става с тия двойни аршини.
Относно фактурата - ти можеш да си искаш и ЕГН, но клиента има право да не го посочва и въпреки това издаваш фактура с данните, които имаш. Това е. Имената също са лични данни и по тази логика би следвало да си регистриран.

Процента е там някъде, наистина...

Но колко от тези "псевдо-магазинчета" ще ти откраднат от клиентелата? Или са недостатъчно компетентни в областта, или нямат стока, или не могат да издадат документ и съответно губят клиента. Не смятам, че някой без фирма ще тръгне да вкарва електроника от Китай, да обикаля митници и т.н. (най-малкото ще е на мушката). Повечето са разни със силиконови часовници 50 за 2 лева дето им идват и обеци и псевдо бижутца.

На мен тези мишоци например, които поръчват от СпортДирект като направят поръчки за 1000 лв. и препродават с минимум 20% марж не са ми проблем. Те не могат да ми вземат клиентелата, защото в крайна сметка аз продавам нови колекции, на нормални цени и с отношение към клиента. Още повече, че доставката ми е на следващия ден, не след 3 седмици... Единствено се ядосвам, че изкупуват боклуците на Англия, ефективно изнасяйки по-голям % капитал в чужбина и по цял ден слушам за нискокачествени марки и т.н. как това билло манна небесна този сайт... Но за всеки влак си има пътници.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Процента е там някъде, наистина...

Но колко от тези "псевдо-магазинчета" ще ти откраднат от клиентелата? Или са недостатъчно компетентни в областта, или нямат стока, или не могат да издадат документ и съответно губят клиента. Не смятам, че някой без фирма ще тръгне да вкарва електроника от Китай, да обикаля митници и т.н. (най-малкото ще е на мушката). Повечето са разни със силиконови часовници 50 за 2 лева дето им идват и обеци и псевдо бижутца.

На мен тези мишоци например, които поръчват от СпортДирект като направят поръчки за 1000 лв. и препродават с минимум 20% марж не са ми проблем. Те не могат да ми вземат клиентелата, защото в крайна сметка аз продавам нови колекции, на нормални цени и с отношение към клиента. Още повече, че доставката ми е на следващия ден, не след 3 седмици... Единствено се ядосвам, че изкупуват боклуците на Англия, ефективно изнасяйки по-голям % капитал в чужбина и по цял ден слушам за нискокачествени марки и т.н. как това билло манна небесна този сайт... Но за всеки влак си има пътници.

Точно така е. Не мога да разбера защо на всеки Българин проблема му е в купата на съседа?!? Вярно е, че е тъпо ти да плащаш данъци и т.н. а другия да не плаща. Това е така и те разбирам напълно, но ако клиентите отиват при него а не при теб, аз бих потърсил проблема при теб самия. Едва ли много клиенти биха купили да кажем лаптоп, за 100 лв. по малко от твоя магазин ама без никаква гаранция, фактура и т.н.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Хора, това че вие и аз гледаме за данни на фирмата и подобни важни неща, не значи, че масовият потребител го прави. Не ми казвайте, че при вас потока е интернет грамотен и му е ясно всичко, пазарува без проблем, защото няма да го повярвам. Това, че ние тук пазаруваме с различни видове разплащателни системи, без оглед държавата, търсим предварителна информация и тн изобщо не слага знак за равенство с масовият потребител. Дори изобщо. На него му дай наложен платеж и не го търси за банки, карти и онлайн разплащания.
Интересно ми е как знаете дали ви бъркат или не бизнеса, след като няма как да имате информация каква част от паричния поток минава през подобни магазини?!
Дертре, не ме интересува колко изкарва комшията, а правилата. Говорили сме го многократно - няма 100% изрядни ако бюрократа дойде с мисълта за акт в главата. Това обаче е едно, но изцяло работа на сиво е съвсем друго. Данъци, мита, такси, телефони и всичко подобно за разходи, които ако се бориш да си изряден трябва да вкараш в цената. Само мито, ДДС и данък печалба с дивиденти може да се окажат 45% от дадена стойност (10%+20%+10%+5%). Дали е едно и също някой да продава на 50лв, а ти на мин 95?! Изобщо не искам да смятам и времето, което всеки един като нас инвестира в онлайн магазина си, което може да е наше, но също струва пари.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

101% взимат от клиентелата на "редовните" магазини, но количеството продажби смятам, че е малко. Не малко клиенти този месец дойдоха при мен с думите "Ама доставката ви как е за утре? Бях по др. магазини и е минимум 2 седмици..." А на тях им трябва за подарък - няма как такива магазини да правят голямото перо продажби.

Все едно get да реват, че някой си там в Хасково е продал 2 китайски батерии за телефон днес. Не мисля, че трябва да се натоварваме чак толкова. Ако вече се опитат да ти правят мръсно - да пускат кофти информация за услугите и стоката, която продаваш има начини да им дойдат гости. Както някой изпя онези дето шиеха Адидаса в Харманли и пращаха по 40 анцуга днес от физическо лице - някой ги е натопил (Адидас България най-вероятно...).

Дайте да сменим темата и да ви питам за дистрибуцията на територията на EU. Мен това повече ме дразни.

Представете си случката:

Имам производител на територията на EU и искам да купувам от него. Той обаче казва: "Не може, имаме локален представител в Румъния за източна Европа". ОК, ама аз искам директно от теб да поръчам, за да мога да съм конкурентен - "не, не може". Пиша на румънците - а-у, всичко хубаво, ама цените за дистрибутори са им като крайната цена в UK-10%. Как да продавам подобно нещо? На кой? Некой балама? Вместо за 50 лева да си вземе Х продукта, да си купи от мен х/2. Няма как да стане...
Друга случка - пиша си с един пич в Чехия: "Аз съм дистрибутор за тея и тея марки за източна Европа"- Ок, ама цените на които ти ми продаваш тези неща, аз имам от други (дори по-хубави) марки аналогични продукти на тази цена, ама крайна за клиента... Отделно, че ме лъже че е дистрибутор на някои от марките... А познайте дали поръчах каквото и да било...

Не го ли забраниха това на територията на EU - това ограничава стокооборота неимоверно? Ще си поръчвам от където ми е най-изгодно на мен и на клиентите ми, няма да поръчвам през некви румънци... 15 човека на клона, после защо цените са надути...
Само като чуя "официален вносител", "ексклузивен дистрибутор/вносител/представител" и ми се дохожда по голяма...
 
Последно редактирано:
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Това, което говориш е паралелен внос, в които се играе също толкова мръсно колкото и другаде. Иначе си прав, ти избираш от кой и какво да вкараш, проблема е в самият производител. И аз съм се блъскал с такива, които просто имат политика да посочат един за "официален" и за дадена територия да е само той. Аз лично не го разбирам, но тяхната логика обикновено е, че въпросният се ангажира с месечен обем. И става екслузивен. И на мен ми предложиха да съм единственият и неповторим, но ако им правя 50к долара на месец продажби в камери. Не съм сигурен, че има повече от 2 или 3 фирми у нас, които поддържат темпове от по 50 000 долара месечно внос и продажба. А като те резнат така от производителя и си до там. От търговска гледна точка и аз съм навит да дам на някой 20-22%, но ако прави минимум 15-20 000лв всеки месец само от продажбата и при това се ангажира не само с обещание ами и с някакъв вид договореност, ама уви, няма много такива отличници.
 
От: Над 75% от онлайн магазините изглежда не спазват правилата за защита на потребите

Това с "официалните дистрибутори" е доста съмнително дали е изгодно за производителя. Може да се окаже, че така се демотивират "официалните" да са конкурентни - след като никой друг не продава марката, може да не инвестират в реклама, защото са де факто монополисти за тази марка.

Ако имат някакъв договор дистрибутора да поема рекламата на марката в съответната държава, тогава може и да изгодно за производителя. Но пак е доста съмнително.
 

Горе