НАССР системи
Active Member
За да откриете ресторант е необходимо да имате ясна концепция, бизнес план и желание за много работа.
Ще Ви запозная с основните изисквания за регистрация на ресторанти.
Ресторантите могат да бъдат много видове и с разнообразна кухня.
Най-често срещаните са:
За да откриете ресторант е необходимо да сте юридическо или физическо лице, което има право да извършва търговия с храни съобразно Търговския закон, обн. в ДВ. бр. 48/1991г., изм. и доп. ДВ. бр. 67/2025г.
Юридическо лице е ЕООД, ООД, Сдружение и др. Физическо лице е ЕТ.
Не може самоосигуряващо се лице със свободна професия да регистрира ресторант, защото не е търговец.
Ресторантите се регистрират в Областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ), които са към БАБХ.
Подават се следните образци и документи:
1. Заявление за регистрация- образец № 1 на БАБХ;
2. Приложение 1 към образец № 1 на БАБХ;
3. Договор за наем или документ за собственост;
4. Документ за статут по ЗУТ.
Много е важно помещението да има статут по ЗУТ на ресторант за да се регистрира, съобразно изискванията на чл. 26, ал. 1, т. 2 от Закона за храните (ЗХ), обн. в ДВ. бр. 52/2020г., изм. и доп. ДВ. бр.54/2025г.
След подаване на образците и документите в ОДБХ се извършва документална проверка и обекта се вписва в регистъра на БАБХ до 5 (пет) работни дни съобразно изискванията на чл. 26, ал. 6 и 7 от ЗХ, но не може да започнете дейност по-рано от 14 (четиринайсетия) календарен ден, съобразно чл. 26, ал. 2, т. 11 от ЗХ.
Относно материално-техническата база е необходимо да осигурите:
Според принципа първо трябва да се използват продуктите, на които срока на годност изтича най-скоро.
За обекти с по-малък капацитет може да има един общ склад за съхранение на сухи продукти и продукти, които изискат хладилни условия на съхранение.
Ако се приготвя тесто за пици, пърленки и други трябва да се осигури склад или изолиран кът за съхранение на брашното.
За ресторанти с кетъринг е необходимо да има минимум два склада.
Подготвителните площи се осигуряват за отделните групи храни и се оборудват с една или две мивки с течаща топла и студена вода и работен инвентар за всяка група храна.
Отделни групи храни са: птиче месо, червени меса (свинско телешко, агнешко, ярешко, конско, магарешко), месо от зайци, месо от дивеч, яйца, зеленчуци и плодове, риба и морски продукти.
Допуска се в една подготвителна да се обработват повече от една група храна, като се изготви почасови работен график.
Например в една подготвителна може да се обработват различни видове месни продукти по график, в друга подготвителна може да се обработват яйца и зеленчуци и т.н. Към подготвителните площи се осигуряват среднотемпературни хладилници за съхранение на заготовки.
След подготвителните площи продуктите постъпват в топла кухня за термична обработка и в студена кухня (при необходимост) за формоване.
В топла кухня се осигуряват необходимите електрически и газови уреди за готвене.
Задължително е над уредите, които отделят пари да се монтира мощна, ефективна, вентилационна система за отвеждане на парите, която да е изведена на покрива на сградата. Желателно е да се монтира от ОВ специалист.
В студена кухня се приготвят салати, студени мезета и предястия. Не е необходимо да има студена кухня при обекти с по-малък капацитет.
В близост до топля кухня или в същото помещение за обекти с по-малък капацитет се осигурява умивалня за кухненска посуда с една или две мивки с течаща топла и студена вода. За обект с по-голям капацитет се осигурява и миялна машина за по-големи съдове. Осигурява се и пространство за изсушаване на съдовете, когато не е осигурена миялна машина.
За измиване на трапезните съдове се осигурява умивалня с една мивка и миялна машина или с най-малко 2 мивки, работен плот със стелаж за изсушаване и шкафове за съхранение.
Трапезните съдове, в които са се хранили клиентите и приборите се подават от шубер или различен вход от входа, от където се подава храната от топла кухня за да няма кръстосване на пътищата.
При ресторанти с кетъринг се осигурява отделна умивалня за измиване на транспортната посуда при необходимост. Когато се използва еднократна транспортна посуда не е необходимо.
За персонала се е необходимо да има битовка или помещение за преобличане, оборудвано с гардероби. За всеки работник на смяна трябва да има гардероб.
За ресторантни с много малък капацитет може да се осигури не помещение, а изолиран кът, но да не е в склада или работни помещения.
Персоналът ползва тоалетна отделна от тази за клиентите. За обекти с по-малко от 30 места се допуска персонала да ползва една и съща тоалетна с клиентите.
В залите за клиенти се осигурява бар-плот с мивка/и за измиване на чашите от топли напитки. Зад бара се съхраняват при необходимост алкохолни напитки. Под бара се осигурява малък хладилник за съхранение на мляко сметана и други суровини за влагане в напитки. На бара се приготвят топли напитки и коктейли.
Част от ресторантите имат външни търговски площи на открито.
Общи изисквания за помещенията:
Подовите настилки трябва да са гладки, изградени от материали, които позволяват лесно почистване и дезинфекция. Може да са изградени от теракота, гранитогрес, гладка мозайка или циментова замазка и др.
Стените трябва да са без пукнатини, фуги и следи от мухъл. Стените около мивките и плотовете, които се допират до стена се облицоват с фаянсови плочи, термо материали, ПВЦ материали или други, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.
Таваните трябва да са без ронеща мазилка, течове, пукнатини и фуги.
Вратите трябва да са изработени от материал, който позволява лесно почистване и дезинфекция.
Осветителните тела и контактите трябва да са обезопасени и да не създават риск за персонала.
Уредите за готвене трябва да са технически изправни и да се извършва технически преглед 1 път годишно.
Мивките в подготвителните може да са от алпака, фаянсови или пластмасови, няма конкретно изискване за материалите.
Общи изисквания за персонала:
Персоналът трябва да работи с работно облекло, което да носи само в обекта. Прането на работното облекло е ангажимент на всеки от персонала.
Необходимо е да имат лични здравни книжки, съобразно изискванията на чл. 12 от Закона за храните и чл. 34, ал. 3 от Закона за здравето.
По време на работа персонала не може да пуши цигари в помещенията и да извършва действия, които биха могли вторично за замърсят храните.
Необходими документи за безопасност на храните:
Ако сте решили да се развивате в тази сфера можем да Ви съдействаме с регистрация в БАБХ, изготвяне на документи за безопасност на храните, категоризация и разрешение за работно време (изисква се само в София, а за другите населени места само ако се работи след 22.00ч.).
Предлагаме и изготвяне на бизнес план, който ще Ви улесни в регистрацията на ресторанта.
Наши партньори могат да изготвят трудовата медицина, ДДД обработка, извозване на СЖП отпадъци, изкупуване на мазнина и лабораторни изследвания.
За повече информация пишете на имейл адресите: [email protected], [email protected] или се обадете на тел. +359 988 357 062.
Уебсайт: hassp-sistemi.bg
Автор: Валя Бойчева
Не копирайте статията, защото е защитена с авторски права и се носи наказателна отговорност
Ще Ви запозная с основните изисквания за регистрация на ресторанти.
Ресторантите могат да бъдат много видове и с разнообразна кухня.
Най-често срещаните са:
- Класически ресторант;
- Специализиран ресторант;
- Ресторант с национална кухня (тук спадат механите);
- Ресторант със средиземноморска кухня;
- Ресторант с кетъринг и др.
За да откриете ресторант е необходимо да сте юридическо или физическо лице, което има право да извършва търговия с храни съобразно Търговския закон, обн. в ДВ. бр. 48/1991г., изм. и доп. ДВ. бр. 67/2025г.
Юридическо лице е ЕООД, ООД, Сдружение и др. Физическо лице е ЕТ.
Не може самоосигуряващо се лице със свободна професия да регистрира ресторант, защото не е търговец.
Ресторантите се регистрират в Областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ), които са към БАБХ.
Подават се следните образци и документи:
1. Заявление за регистрация- образец № 1 на БАБХ;
2. Приложение 1 към образец № 1 на БАБХ;
3. Договор за наем или документ за собственост;
4. Документ за статут по ЗУТ.
Много е важно помещението да има статут по ЗУТ на ресторант за да се регистрира, съобразно изискванията на чл. 26, ал. 1, т. 2 от Закона за храните (ЗХ), обн. в ДВ. бр. 52/2020г., изм. и доп. ДВ. бр.54/2025г.
След подаване на образците и документите в ОДБХ се извършва документална проверка и обекта се вписва в регистъра на БАБХ до 5 (пет) работни дни съобразно изискванията на чл. 26, ал. 6 и 7 от ЗХ, но не може да започнете дейност по-рано от 14 (четиринайсетия) календарен ден, съобразно чл. 26, ал. 2, т. 11 от ЗХ.
Относно материално-техническата база е необходимо да осигурите:
- Складово помещение за съхранение на сухи продукти;
- Хладилен склад или камера;
- Подготвителни площи за различни групи храни;
- Топла кухня;
- Студена кухня (при необходимост);
- Умивалня за кухненска, работна посуда (посуда за приготвяне на храни)
- Умивалня за трапезна посуда (посуда за клиенти);
- Битовка за персонала;
- Тоалетна за персонала;
- Зала/и за клиенти;
- Тоалетни за клиенти.
Според принципа първо трябва да се използват продуктите, на които срока на годност изтича най-скоро.
За обекти с по-малък капацитет може да има един общ склад за съхранение на сухи продукти и продукти, които изискат хладилни условия на съхранение.
Ако се приготвя тесто за пици, пърленки и други трябва да се осигури склад или изолиран кът за съхранение на брашното.
За ресторанти с кетъринг е необходимо да има минимум два склада.
Подготвителните площи се осигуряват за отделните групи храни и се оборудват с една или две мивки с течаща топла и студена вода и работен инвентар за всяка група храна.
Отделни групи храни са: птиче месо, червени меса (свинско телешко, агнешко, ярешко, конско, магарешко), месо от зайци, месо от дивеч, яйца, зеленчуци и плодове, риба и морски продукти.
Допуска се в една подготвителна да се обработват повече от една група храна, като се изготви почасови работен график.
Например в една подготвителна може да се обработват различни видове месни продукти по график, в друга подготвителна може да се обработват яйца и зеленчуци и т.н. Към подготвителните площи се осигуряват среднотемпературни хладилници за съхранение на заготовки.
След подготвителните площи продуктите постъпват в топла кухня за термична обработка и в студена кухня (при необходимост) за формоване.
В топла кухня се осигуряват необходимите електрически и газови уреди за готвене.
Задължително е над уредите, които отделят пари да се монтира мощна, ефективна, вентилационна система за отвеждане на парите, която да е изведена на покрива на сградата. Желателно е да се монтира от ОВ специалист.
В студена кухня се приготвят салати, студени мезета и предястия. Не е необходимо да има студена кухня при обекти с по-малък капацитет.
В близост до топля кухня или в същото помещение за обекти с по-малък капацитет се осигурява умивалня за кухненска посуда с една или две мивки с течаща топла и студена вода. За обект с по-голям капацитет се осигурява и миялна машина за по-големи съдове. Осигурява се и пространство за изсушаване на съдовете, когато не е осигурена миялна машина.
За измиване на трапезните съдове се осигурява умивалня с една мивка и миялна машина или с най-малко 2 мивки, работен плот със стелаж за изсушаване и шкафове за съхранение.
Трапезните съдове, в които са се хранили клиентите и приборите се подават от шубер или различен вход от входа, от където се подава храната от топла кухня за да няма кръстосване на пътищата.
При ресторанти с кетъринг се осигурява отделна умивалня за измиване на транспортната посуда при необходимост. Когато се използва еднократна транспортна посуда не е необходимо.
За персонала се е необходимо да има битовка или помещение за преобличане, оборудвано с гардероби. За всеки работник на смяна трябва да има гардероб.
За ресторантни с много малък капацитет може да се осигури не помещение, а изолиран кът, но да не е в склада или работни помещения.
Персоналът ползва тоалетна отделна от тази за клиентите. За обекти с по-малко от 30 места се допуска персонала да ползва една и съща тоалетна с клиентите.
В залите за клиенти се осигурява бар-плот с мивка/и за измиване на чашите от топли напитки. Зад бара се съхраняват при необходимост алкохолни напитки. Под бара се осигурява малък хладилник за съхранение на мляко сметана и други суровини за влагане в напитки. На бара се приготвят топли напитки и коктейли.
Част от ресторантите имат външни търговски площи на открито.
Общи изисквания за помещенията:
Подовите настилки трябва да са гладки, изградени от материали, които позволяват лесно почистване и дезинфекция. Може да са изградени от теракота, гранитогрес, гладка мозайка или циментова замазка и др.
Стените трябва да са без пукнатини, фуги и следи от мухъл. Стените около мивките и плотовете, които се допират до стена се облицоват с фаянсови плочи, термо материали, ПВЦ материали или други, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.
Таваните трябва да са без ронеща мазилка, течове, пукнатини и фуги.
Вратите трябва да са изработени от материал, който позволява лесно почистване и дезинфекция.
Осветителните тела и контактите трябва да са обезопасени и да не създават риск за персонала.
Уредите за готвене трябва да са технически изправни и да се извършва технически преглед 1 път годишно.
Мивките в подготвителните може да са от алпака, фаянсови или пластмасови, няма конкретно изискване за материалите.
Общи изисквания за персонала:
Персоналът трябва да работи с работно облекло, което да носи само в обекта. Прането на работното облекло е ангажимент на всеки от персонала.
Необходимо е да имат лични здравни книжки, съобразно изискванията на чл. 12 от Закона за храните и чл. 34, ал. 3 от Закона за здравето.
По време на работа персонала не може да пуши цигари в помещенията и да извършва действия, които биха могли вторично за замърсят храните.
Необходими документи за безопасност на храните:
- НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки.
- Система за самоконтрол свързана с добрите хигиенни, производствени и търговски практики;
- Мониторингова програма;
- Процедура за управление на СЖП отпадъци;
- Процедура за акриламид (необходима за пържени картофи, хлебни и тестени изделия);
- Култура на безопасност на храните (КБХ);
- Политика на фирмата (свързана с КБХ);
- Процедура за управление на инциденти (свързана с КБХ);
- Процедура за управление на документи (свързана с КБХ);
- Процедура за жалби и сигнали (свързана с КБХ).
- Разработка по трудова медицина;
- Категоризация;
- Разрешително за работно време.
Ако сте решили да се развивате в тази сфера можем да Ви съдействаме с регистрация в БАБХ, изготвяне на документи за безопасност на храните, категоризация и разрешение за работно време (изисква се само в София, а за другите населени места само ако се работи след 22.00ч.).
Предлагаме и изготвяне на бизнес план, който ще Ви улесни в регистрацията на ресторанта.
Наши партньори могат да изготвят трудовата медицина, ДДД обработка, извозване на СЖП отпадъци, изкупуване на мазнина и лабораторни изследвания.
За повече информация пишете на имейл адресите: [email protected], [email protected] или се обадете на тел. +359 988 357 062.
Уебсайт: hassp-sistemi.bg
Автор: Валя Бойчева
Не копирайте статията, защото е защитена с авторски права и се носи наказателна отговорност