ИЗИСКВАНИЯ ЗА РЕГИСТРАЦИЯ НА РЕСТОРАНТИ

За да откриете ресторант е необходимо да имате ясна концепция, бизнес план и желание за много работа.

Ще Ви запозная с основните изисквания за регистрация на ресторанти.

Ресторантите могат да бъдат много видове и с разнообразна кухня.

Най-често срещаните са:

  • Класически ресторант;
  • Специализиран ресторант;
  • Ресторант с национална кухня (тук спадат механите);
  • Ресторант със средиземноморска кухня;
  • Ресторант с кетъринг и др.

За да откриете ресторант е необходимо да сте юридическо или физическо лице, което има право да извършва търговия с храни съобразно Търговския закон, обн. в ДВ. бр. 48/1991г., изм. и доп. ДВ. бр. 67/2025г.

Юридическо лице е ЕООД, ООД, Сдружение и др. Физическо лице е ЕТ.

Не може самоосигуряващо се лице със свободна професия да регистрира ресторант, защото не е търговец.

Ресторантите се регистрират в Областните дирекции по безопасност на храните (ОДБХ), които са към БАБХ.

Подават се следните образци и документи:

1. Заявление за регистрация- образец № 1 на БАБХ;

2. Приложение 1 към образец № 1 на БАБХ;

3. Договор за наем или документ за собственост;

4. Документ за статут по ЗУТ.

Много е важно помещението да има статут по ЗУТ на ресторант за да се регистрира, съобразно изискванията на чл. 26, ал. 1, т. 2 от Закона за храните (ЗХ), обн. в ДВ. бр. 52/2020г., изм. и доп. ДВ. бр.54/2025г.

След подаване на образците и документите в ОДБХ се извършва документална проверка и обекта се вписва в регистъра на БАБХ до 5 (пет) работни дни съобразно изискванията на чл. 26, ал. 6 и 7 от ЗХ, но не може да започнете дейност по-рано от 14 (четиринайсетия) календарен ден, съобразно чл. 26, ал. 2, т. 11 от ЗХ.
Относно материално-техническата база е необходимо да осигурите:
  • Складово помещение за съхранение на сухи продукти;
  • Хладилен склад или камера;
  • Подготвителни площи за различни групи храни;
  • Топла кухня;
  • Студена кухня (при необходимост);
  • Умивалня за кухненска, работна посуда (посуда за приготвяне на храни)
  • Умивалня за трапезна посуда (посуда за клиенти);
  • Битовка за персонала;
  • Тоалетна за персонала;
  • Зала/и за клиенти;
  • Тоалетни за клиенти.
В складовите помещения храните трябва да се съхраняват по партиди и видове, като се следва принципа: „Пръв влязъл, пръв излязъл“.

Според принципа първо трябва да се използват продуктите, на които срока на годност изтича най-скоро.

За обекти с по-малък капацитет може да има един общ склад за съхранение на сухи продукти и продукти, които изискат хладилни условия на съхранение.

Ако се приготвя тесто за пици, пърленки и други трябва да се осигури склад или изолиран кът за съхранение на брашното.

За ресторанти с кетъринг е необходимо да има минимум два склада.

Подготвителните площи се осигуряват за отделните групи храни и се оборудват с една или две мивки с течаща топла и студена вода и работен инвентар за всяка група храна.

Отделни групи храни са: птиче месо, червени меса (свинско телешко, агнешко, ярешко, конско, магарешко), месо от зайци, месо от дивеч, яйца, зеленчуци и плодове, риба и морски продукти.

Допуска се в една подготвителна да се обработват повече от една група храна, като се изготви почасови работен график.

Например в една подготвителна може да се обработват различни видове месни продукти по график, в друга подготвителна може да се обработват яйца и зеленчуци и т.н. Към подготвителните площи се осигуряват среднотемпературни хладилници за съхранение на заготовки.

След подготвителните площи продуктите постъпват в топла кухня за термична обработка и в студена кухня (при необходимост) за формоване.

В топла кухня се осигуряват необходимите електрически и газови уреди за готвене.

Задължително е над уредите, които отделят пари да се монтира мощна, ефективна, вентилационна система за отвеждане на парите, която да е изведена на покрива на сградата. Желателно е да се монтира от ОВ специалист.

В студена кухня се приготвят салати, студени мезета и предястия. Не е необходимо да има студена кухня при обекти с по-малък капацитет.

В близост до топля кухня или в същото помещение за обекти с по-малък капацитет се осигурява умивалня за кухненска посуда с една или две мивки с течаща топла и студена вода. За обект с по-голям капацитет се осигурява и миялна машина за по-големи съдове. Осигурява се и пространство за изсушаване на съдовете, когато не е осигурена миялна машина.

За измиване на трапезните съдове се осигурява умивалня с една мивка и миялна машина или с най-малко 2 мивки, работен плот със стелаж за изсушаване и шкафове за съхранение.

Трапезните съдове, в които са се хранили клиентите и приборите се подават от шубер или различен вход от входа, от където се подава храната от топла кухня за да няма кръстосване на пътищата.

При ресторанти с кетъринг се осигурява отделна умивалня за измиване на транспортната посуда при необходимост. Когато се използва еднократна транспортна посуда не е необходимо.

За персонала се е необходимо да има битовка или помещение за преобличане, оборудвано с гардероби. За всеки работник на смяна трябва да има гардероб.

За ресторантни с много малък капацитет може да се осигури не помещение, а изолиран кът, но да не е в склада или работни помещения.

Персоналът ползва тоалетна отделна от тази за клиентите. За обекти с по-малко от 30 места се допуска персонала да ползва една и съща тоалетна с клиентите.

В залите за клиенти се осигурява бар-плот с мивка/и за измиване на чашите от топли напитки. Зад бара се съхраняват при необходимост алкохолни напитки. Под бара се осигурява малък хладилник за съхранение на мляко сметана и други суровини за влагане в напитки. На бара се приготвят топли напитки и коктейли.

Част от ресторантите имат външни търговски площи на открито.

Общи изисквания за помещенията:

Подовите настилки трябва да са гладки, изградени от материали, които позволяват лесно почистване и дезинфекция. Може да са изградени от теракота, гранитогрес, гладка мозайка или циментова замазка и др.

Стените трябва да са без пукнатини, фуги и следи от мухъл. Стените около мивките и плотовете, които се допират до стена се облицоват с фаянсови плочи, термо материали, ПВЦ материали или други, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.

Таваните трябва да са без ронеща мазилка, течове, пукнатини и фуги.

Вратите трябва да са изработени от материал, който позволява лесно почистване и дезинфекция.

Осветителните тела и контактите трябва да са обезопасени и да не създават риск за персонала.

Уредите за готвене трябва да са технически изправни и да се извършва технически преглед 1 път годишно.

Мивките в подготвителните може да са от алпака, фаянсови или пластмасови, няма конкретно изискване за материалите.

Общи изисквания за персонала:

Персоналът трябва да работи с работно облекло, което да носи само в обекта. Прането на работното облекло е ангажимент на всеки от персонала.

Необходимо е да имат лични здравни книжки, съобразно изискванията на чл. 12 от Закона за храните и чл. 34, ал. 3 от Закона за здравето.

По време на работа персонала не може да пуши цигари в помещенията и да извършва действия, които биха могли вторично за замърсят храните.

Необходими документи за безопасност на храните:

  • НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки.
  • Система за самоконтрол свързана с добрите хигиенни, производствени и търговски практики;
  • Мониторингова програма;
  • Процедура за управление на СЖП отпадъци;
  • Процедура за акриламид (необходима за пържени картофи, хлебни и тестени изделия);
  • Култура на безопасност на храните (КБХ);
  • Политика на фирмата (свързана с КБХ);
  • Процедура за управление на инциденти (свързана с КБХ);
  • Процедура за управление на документи (свързана с КБХ);
  • Процедура за жалби и сигнали (свързана с КБХ).
Допълнителни документи:
  • Разработка по трудова медицина;
  • Категоризация;
  • Разрешително за работно време.
Това са основните изисквания за регистрация на ресторанти. Надявам се да Ви е полезна информацията.

Ако сте решили да се развивате в тази сфера можем да Ви съдействаме с регистрация в БАБХ, изготвяне на документи за безопасност на храните, категоризация и разрешение за работно време (изисква се само в София, а за другите населени места само ако се работи след 22.00ч.).

Предлагаме и изготвяне на бизнес план, който ще Ви улесни в регистрацията на ресторанта.

Наши партньори могат да изготвят трудовата медицина, ДДД обработка, извозване на СЖП отпадъци, изкупуване на мазнина и лабораторни изследвания.

За повече информация пишете на имейл адресите: [email protected], [email protected] или се обадете на тел. +359 988 357 062.

Уебсайт: hassp-sistemi.bg

Автор: Валя Бойчева

Не копирайте статията, защото е защитена с авторски права и се носи наказателна отговорност
 

Прикачени файлове

  • platting-4282016_1280.jpg
    platting-4282016_1280.jpg
    158.6 KB · Преглеждания: 0

Горе