Изисквания за регистрация на обект за производство на шоколад и шоколадови бонбони

В настоящата статия ще Ви запозная с нормативните изисквания за регистрация на обекти за производство на шоколад.

Няма човек, който да не обича шоколад, защото освен, че е вкусен е и здравословен, но само когато се консумира в умерени количества.

Шоколадът стимулира производство на хормона на щастието- серотонин, а също съдържа високото съдържание на витамини, минерали и фибри.

Ще Ви запозная с изискванията за регистрация на обект за производство на шоколад, в който се приготвят и смесват основните суровини (какао, захар или пчелен мед, какаова масло и др.) и с изискванията за регистрация на обект за приготвяне на шоколадови изделия от разтопен, готов шоколад.

Изисквания за производство на шоколад, чрез приготвяне на основните суровини и дистрибуция до търговски обекти.

Изисквания, относно материално техническата база:

1. Складови помещения:


1.1 Складово помещение, оборудвано със съоръжения (рафтове, стелажи, скари и др.) за съхранение на суровини и храни, които не изискват хладилни условия на съхранение и хладилни съоръжения- среднотемпературни за съхранение на суровини изискващи хладилни условия на съхранение. В среднотемпературните хладини съоръжения може да съхранявате пастьоризирани млечни продукти, масло и др.

Ако не влагате млечни продукти, които не изискват хладилни условия на съхранение не е необходимо да осигурявате хладилник.

2.2. Складово помещение за съхранение на еднократни и транспортни опаковки.

2. Работно помещение с обособени:

  • Подготвителна площ, оборудвана с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар.
  • Площ за сушене и смилане на какаовите зърна, оборудвана със сушилня и уред (мелница) за смилане. При получаване на какаови зърна, които са изсушени или готова какаова маса не е необходимо да имате сушилня и мелница.
  • Площ за смесване на суровините и приготвяне на шоколадовите продукти съобразно рецептура. Основните суровини за приготвяне на шоколад са захар (тръстикова, нерафинирана кафява или рафинирана бяла), какао, какаово масло, соев или слънчогледов лецитин, сухо мляко, ароматизанти и др. В някой видове шоколад вместо захар се добавя пчелен мед, стевия или други изкуствени или естествени подсладители. В натуралния, черен шоколад, както го наричаме не се добавят млечни продукти. В белият шоколад не се добавя какао, а само какаово масло. Съобразно рецептурата към шоколадите могат да се добавят ядкови тахани и пасти, плодови желета и други суровини съобразно рецептура. Някой видове шоколади и бонбони се приготвят с кремов пълнеж.
Шоколадовите продукти се приготвят, като какаовата маса се загрее при 40-60оС, след което се добавят останалите суровини съобразно рецептура и поставяне във форми.

Формите се поставят върху вибрационна маса за уплътняване и отделяне на въздушната маса, след което шоколадовите продукти се охлаждат в хладилни съоръжения. Преди охлаждането може да се добавят поръски от смлени карамелизирани ядки, изсушени ядливи цветя, какао, подправки и други суровини съобразно рецептура.

Пълнежите при шоколадовите продукти се получават готови или се приготвят съобразно рецептура и се добавят към шоколадовите продукти чрез специални уреди.

2.3. Помещение или изолирана площ за опаковане на шоколадовите продукти

При обекти с по-голям капацитет се осигурява помещение за опаковане, а за обекти с по-малък капацитет се осигурява изолирана площ в работното помещение.

Помещението или площта за опаковане е добре да е в пряка функционална връзка със склада за опакови, но ако няма възможност се допуска да се изготви и работен график.

2.4. Помещение или площ за съхранение на готови за консумация продукти преди експедицията:

Помещението или площта трябва да са оборудвани с рафтове, стелажи, скари и др., както и с термометър. Температурата за съхранение на шоколадовите продукти трябва да е до 23оС.

2.5. Санитарно битови помещения или площи:

Осигурява се помещение или изолирана площ за обекти с по-малък капацитет.

Оборудват се с гардероби съхранение на личното и работното облекло на персона. Броят на гардеробите трябва е равен на броя на персонала на смяна.

За персонала се осигурява тоалетна, както и подвижен душ.

Изисквания за приготвяне на шоколадови изделия от готов шоколад и шоколадов кувертюр с реализация на място или до краен клиент

Изисквания, относно материално техническата база:

1. Складово помещение или площ:


Осигурява се складово помещение при обекти с по-голям капацитет и изолирана складова площ при обекти с по-малък капацитет. Необходимото е оборудване е рафтове, стелажи, скари и др.

2. Работно помещение с обособени:

  • Подготвителна площ, оборудвана с мивка, работен плот и работен инвентар;
  • Работна площ за приготвяне на продуктите, оборудвана с уред за разтопяване на шоколада, работен плот, работен инвентар за формоване, вибрационна маса и хладилни съоръжения за охлаждане.
Шоколадовите продукти се приготвят, като се разтопи шоколада в специален уред при темп. около 40-60оС, след което се допуска да се добавят ядки, маслодайни семена, сушени плодове, ядкови тахани и пасти, оцветители, ароматизанти и други суровини съобразно рецептурата за всеки вид. След разтопяване шоколада се излива във специални форми, които може да се поставят на вибрационна маса за да се отдели въздушната маса, което не е задължително. След изливане във формите може да се добавят поръски от карамелизирани ядки, сушени плодове, подправки, ядливи плодове и други суровини съобразно рецептурата за всеки вид. Формите, в които е излят разтопения шоколад се охлажда в хладилно съоръжение среднотемпературно или шоково в нискотемпературно.

В работното помещение се обособява кът за пакетиране на шоколадовите продукти и етикетиране. Шоколадовите продукти може след охлаждането да се поставят в подноси и са се покрият с целофан или с прозрачни капаци.

3. Санитарно битова площ:

За преобличане на персонала се осигурява изолиран кът оборудван с гардероб/и или закачалки.

За персонала се осигурява санитарен възел (тоалетна).

4. Търговска площ за продажба:

В търговската площ се осигуряват мивка, работен плот за продажба, везни за разтегляне на шоколадовите продукти предлагани на килограм и витрини.

Необходими документи и разрешителни

Документи за безопасност на храните, съобразно изискванията на чл. 8 от Закона за храните, обн. в Д.В бр. 52/2020г.

  • НАССР система за анализ и контрол на критично контролните точки;
  • Система са за самоконтрол, свързана с добрите търговски и добрите хигиенни практики;
  • Технологична документация;
  • Технологична карта;
  • Мониторинга програма за изследване на приготвяните шоколадови продукти.
  • Изготвяне на проекти за етикети съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 1169/2011 за предоставяне на информация за храните на потребителите. При производства с дистрибуция до други търговски обекти се изготвят етикети с определени енергийни стойности.
  • Изготвяне на проект на Удостоверение за качество за обекти с дистрибуция до други търговски обекти.
  • Изготвяне на система за проследимост на храните при онлайн търговия с храни.
Ние разработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да използвате нашите услуги.

В Областната дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождение на обекта се подават:

  • Заявление и списък с групи храни по образци на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ);
  • Документ по ЗУТ (Закон за устройство на територията), който може да е:
  • - Акт 16;
  • - Разрешение за въвеждане в експлоатация;
  • - Разрешение за ползване;
  • - Удостоверение за търпимост и др.
  • Документ за собственост или договор за наем;
  • Документ за платена държавна такса по сметката на ОДБХ, в размер на 34лв.
След подаване на горепосочените документи обекта се вписва в електронен регистър на обекти за производство и търговия с храни до 5 работни дни. Регистъра може да намерите в сайта на БАБХ. Това е новата форма на регистрация. Не се издава Удостоверение за регистрация на хартиен носител, както беше преди 09.06.2020г., когато беше в сила предходния Закон за храните.

След вписване в електронният регистър може да подадете документи за разрешително за работно време, като приложите следните документи:

  • Договор за наем или документ за собственост;
  • Удостоверение по ЗУТ (същото, което подавате в ОДБХ).

  • След 14 календарни дни от датата на подаване на Заявлението в ОДБХ може да започнете работа, не по-рано.

  • Забележете не може да започнете работа след вписването Ви в електронния регистър, а след 14 календарни дни.
  • Това е новото съобразно изискванията на чл. 26 (2) т. 11 от Закона за храните, обн. в Д.В бр. 52/2020г. в сила от 09.06.2020 година.

  • В заявлението на БАБХ за регистрация има и графа за онлайн търговия, в която се попълва наименованието на: електронен адрес, уеб страница, телефон или електронен магазин.
Документация по трудова медицина:

Необходимо е да имате разработка по трудова медицина, в която се описват опасностите, които могат да възникнат за здравето на работещите по време на работа.

Не е необходимо да имате разработка по трудова медицина ако нямате наети работници. Например ако сте ООД и работите само управителите на дружеството.

Ние можем да съдействаме за разработката по трудова медицина.

Надявам се, че с информацията ще бъдем полезни. При разработване на документите се съобразяваме с Вашите желания и условията, които могат да се осигурят в помещенията.

Ако имате конкретни въпроси може да ни пишете на имейл: [email protected] или да се обадите на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.
 

Горе