Изисквания за регистрация на обект за приготвяне на палачинки, гофрети, сандвичи и тестени изделия

Видът на обектите, в които могат да се предлагат продуктите съобразно номенклатурата на БАБХ са: бърза закуска, кулинарен магазин, магазин с топла точка, кафе-сладкарница, кафе-аперитив, снек-бар и др.

I. Изисквания относно документацията и регистрационния режим:

За да регистрирате обект за приготвяне на палачинки, гофрети, сандвичи и тестени изделия от полуфабрикати е необходимо:

1. Да регистрирате фирма;

2. Да намерите помещение с подходящ статут по ЗУТ (Закон за устройство на територията). Статутът може да е на магазин, бърза закуска, търговско помещение, заведение и др. Наименованието на документите по ЗУТ са:

- Разрешение за ползване;

- Удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 177 от ЗУТ;

- Разрешение за поставяне по чл. 56 от ЗУТ

- Удостоверение по чл. 178 от ЗУТ, което удостоверява, че обекта не подлежи на въвеждане в експлоатация (за по стари сгради);

- Удостоверение за търпимост;

Документът за статута се изисква от 09.06.2020г., съобразно изискванията на чл. 26, ал. 1, т.2 от Закона за храните, обн. в ДВ бр. 52/2020г. последно изм. и доп. ДВ. бр. 13/2021г. Преди тази дата не се е изисквал.

3. Да се разработят документи за безопасност на храните.

Документацията за безопасност за храните за обект за приготвяне на палачинки и гофрети включва:
  • НАССР система за анализ и контрол на критично-контролните точки;
  • Система за самоконтрол, свързана сдобрите търговски и хигиенни практики;
  • Мониторингова програма за контрол за изследване на продукти и работни повърхности за календарна година;
  • Програма за управление на отпадъци;
  • Контролни карти и чек листи;
След подаване на документите в ОДБХ, обектът се регистрира до 5-тия календарен ден, а работа може да започнете до 14-тия календарен ден, като се брои от датата на подаване. Проверката от инспектори от ОДБХ е от вписване на обекта в регистъра до 30-тия ден. Съобразно настоящия ЗХ не е необходимо да се извърши проверка за да започнете дейност, а може да се започне на 14-тия ден дори и да не е извършена проверка. Изискването е описано в чл. 26, ал. 2, т.11, ал. 6, 7 и 9 от Закона за храните.

4. Допълнителни документи:
  • Разработка по трудова медицина ако имате наети работници;
  • Договор с фирма за обработка за вредители;
  • Договор с фирма за извозване на СЖП отпадъци (черупки от яйца, колбаси и сирена негодни за консумация.
Можем да Ви съдействаме и насочим към доказани специалисти, с които работим.

II. Изисквания към материално- техническата база на обекта:

Необходимо е да имате помещение, в което да осигурите две мивки или една двугнездова мивка.

Едната мивка е за обработка на продуктите, която включва измиване на черупките на яйцата, измиване на плодове, зеленчуци и др. Може да имате и отделни мивки за обработка на яйцата и измиване на плодове и зеленчуци, но не е задължително.

Другата мивка е за измиване на работния инвентар и ръцете на персонала по време на работа.

Необходимо е да се осигури плюсов хладилни за съхранение на суровини, които изискват охлаждане и фризер за съхранение на тестените полуфабрикати.

Необходимо е да имате работни плотове за приготвяне на тестата за палачинки и гофрети и сандвичите. Може да има един работен плот, който да се използва по график.

За термичната обработка се осигурява котлон и плоча за печене на палачинки, гофретник за печене на гофрети, уреди за затопляте на сандвичи, фурна за печене на тестените изделия. Над уредите, които отделят пари се осигурява аспиратор или вентилационен чадър. Необходимо е да се осигури хладилно съоръжение за съхранение на сместа за палачинки, гофрети и нарязаните суровините, изискващи хладилни условия на съхранение, като сирене, кашкавал, колбаси и др. Броят на хладилните съоръжения зависи от капацитета на обекта. Може да се осигури хладилна витрина за съхранение на суровините (сирена, колбаси, салати и др.), които се влагат в палачинките и сандвичите.

За съхранение на суровините, които не изискват хладилни условия на съхранение, като конфитюри, плодове, какаов крем и др. се осигуряват рафтове, стелажи и работни плотове, съобразно Вашите предпочитания.

За обекти с по-голям капацитет може да се осигури склад, но не е задължително.

За преобличане на персонала трябва да осигурите изолиран кът със закачалки или гардероб.

За съхранение на препаратите за почистване и инвентара се осигурява шкаф.

Санитарен възел (тоалетна) се осигурява към помещението или в близост до обекта.

Ако не може да се осигури тоалетна в помещението може да се използва от съседен обект за търговия с храни или обществена тоалетна (може и в търговски център). За използването на тоалетна трябва да има сключен договор. Необходимо е да има мивка с топла вода, както и средства за измиване и подсушаване на ръцете.

Тоалетната трябва да е с преддверие ако вратата и се отваря директно в помещението, в което се борави с храни.

Това са основните изисквания за регистрация за регистрация на обекти за приготвяне на палачинки, гофрети, сандвичи и тестени изделия от замразени или охладени полуфабрикати.

Автор: Валя Бойчева

За повече информация се ни пишете на имейл: [email protected], уеб сайт: hassp-sistemi.bg или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева.

Не копирайте статията без знанието на автора в сайтове и блогове! При копиране и публикуване в сайт или блог без знанието на автора ще се предприемат действия съобразно Закона за авторското право и сродните му права, публ. в ДВ. бр. 56/1993г., изм. и доп. ДВ. бр. 98/2019г.
 

Прикачени файлове

  • 11833.jpg
    11833.jpg
    147.1 KB · Преглеждания: 1

Горе