Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Blinky

Owner
Регистрацията на фирма, най-често ООД или ЕООД, е първата стъпка към стартиране на бизнес. Тя обаче не е единствената. След нея най-често идват въпросите за това какво трябва да се направи за реалното започване на дейност. Основните стъпки са няколко:

1. Деклариране на започване на дейност пред НАП

В срок от една седмица след започване дейността на фирмата управителят трябва да подаде декларация за това обстоятелство в офис на НАП. Декларацията е по образец и може да бъде попълнена на място на ръка.

От този момент започват да се дължат осигуровки за управителя. Тук логичният въпрос е, кога точно фирмата започва дейност. Приема се, че това се случва с първия приход или разход, който е във връзка с дейността. Например, извършването на първа продажба.

2. Регистрация като администратор на лични данни

Тази стъпка често се пропуска от предприемачите, а всъщност е изключително лесна. Процедурата е безплатна и е задължителна. Това е така, защото всяка фирма всъщност обработва лични данни – най-често на клиенти, партньори и служители.

Регистрацията се осъществява чрез подаване на документи по образец и отнема около 2 седмици. След успешното й завършване фирмата се вписва в нарочния регистър на Комисия за защита на личните данни.

3. Закупуване на касов апарат

Тази стъпка е задължителна, единствено ако приемате плащания в брой. За всякакви други плащания (банкови преводи, Paypal, EasyPay, Epay и т.н.) не е необходимо да се издават касови бележки. Когато се закупува касов апарат, той задължително се свързва с НАП като тази услуга се предлага от всички фирми, продаващи касови апарати.

4. Регистрация по ЗДДС?

По принцип регистрацията по ЗДДС не е задължителна за стартиращите фирми, освен ако не се внасят или изнасят стоки или продукти от и за чужбина. Друго условие за задължителна регистрация е достигането на 50 000 лв. оборот за 12 последователни месеца.

Не е изключено обаче да се направи и доброволна регистрация по ЗДДС на фирмата. Процедурата и тук отнема около 2 седмици и след като приключи фирмата трябва да започне да начислява ДДС за своите продажби и да го внася в държавния бюджет.

5. Наемане на счетоводител

Наемането на счетоводител стриктно погледнато не е задължителна, но е строго препоръчителна стъпка дори за стартиращия бизнес. Воденето на счетоводство, пресмятането и внасянето на данъци и осигуровки не е лесна задача. Желателно е да се доверите за това на професионалист.

Доста счетоводни кантори всъщност предлагат по-ниски цени за фирми, които все още не са развили напълно дейността си и обема на счетоводство е малък.

Някои от другите важни стъпки при стартирането на бизнес са запазването на домейн, създаването на печат, изготвянето на общи условия за онлайн магазин, интегрирането на виртуален POS терминал за получаване на плащания с банкови карти и регистрацията на търговска марка. Те обаче са приложими по-скоро в конкретни ситуации, затова и не ги включваме в горните 5.
 
Последно редактирано:
От: Какви стъпи да предприемете след регистрация на фирма?

Статията е полезна, само заглавието на темата трябва да се оправи - изпусната е една буква във втората дума
 
Re: От: Какви стъпи да предприемете след регистрация на фирма?

Статията е полезна, само заглавието на темата трябва да се оправи - изпусната е една буква във втората дума

Оправено е. Да, полезна е и се надявам да има и разисквания по нея. ;)
 
От: Re: Какви стъпи да предприемете след регистрация на фирма?

Статията е информационна и рекламна. Само да спомена. ;)
Работил съм с Advokatami и съм много доволен. Именно регистрация за администратор на лични данни ни правиха те. Никакви бумащини, гишета и всякакви бюрокрации, нещо което високо ценя.
Иначе 5та точка си е абсолютно задължителна и най-важна. :)
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Друго важно, което се сещам е банковата сметка. Първо се открива набирателна сметка, по нея се внася уставния капитал. След това вече фирмата се вписва в Търговския регистър към агенцията по вписванията, след което се издава Булстат, може да се направи печат и т.н. След тези процедури набирателната сметка може да се закрие и да се открие обикновена разплащателна, от която да се плащат осигуровките, да се получават пари по нея, да се правят плащания към доставчици.
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Друго важно, което се сещам е банковата сметка. Първо се открива набирателна сметка, по нея се внася уставния капитал. След това вече фирмата се вписва в Търговския регистър към агенцията по вписванията, след което се издава Булстат, може да се направи печат и т.н. След тези процедури набирателната сметка може да се закрие и да се открие обикновена разплащателна, от която да се плащат осигуровките, да се получават пари по нея, да се правят плащания към доставчици.

Ти наясно ли си преди колко лета фирмите в БГ спряха да използват БУЛСТАТ и преминаха на ЕИК ? Да вземеш да си актуализираш познанията
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

За регистрацията по ДДС, препоръчвам малко преди да се стигне 50000 оборот да се регистрирате доброволно. При задължителната регистрация поради достигане на оборота се извършва проверка на договори, фактури, доставчици...
Докато при доброволна регистрация не искат почти нищо.
 
Re: От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Ти наясно ли си преди колко лета фирмите в БГ спряха да използват БУЛСТАТ и преминаха на ЕИК ? Да вземеш да си актуализираш познанията

Абе ще се получи добра тема гледам. :) Между другото още някъде съм чувал така да му викат. Че чак ми е странно. Да не говорим, че и на такива фактури съм попадал. Да, хартиени, но още има. :)
 
От: Re: От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Абе ще се получи добра тема гледам. :) Между другото още някъде съм чувал така да му викат. Че чак ми е странно. Да не говорим, че и на такива фактури съм попадал. Да, хартиени, но още има. :)

така му казват, хората, които регистрирваха фирми преди 2009-та и са свикнали. Стари бланки на фактури колкото искаш. В някой дръжавни организации още пишат оборотните ведомости на ръка. Като почнеш да кандидатстваш за детска градина ще се сблъскаш с бюрокрация на средновековно ниво. Недай си боже да им кажеш нещо за подаване на документи по електронна поща с електронен подпис, ще те гледат като пратеник на Сатаната.
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

В бензиностанциите винаги ме питат "Фактура?"-Да, "БУЛСТАТ ?"...
В едно държавно учреждение ми дадоха входящ номер на листче хартия от тези сините хвърчащи, които седят по бюрата. :)
Наистина администрацията ни е още в средновековието или поне в комунизма.
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Бих сложил точката със счетоводителя преди тази с регистрацията по ЗДДС, щото решението за регистрацията е по-добре да го вземе именно счети.
А като първа точка бих сложил консултация с адвокат. 20, 50лв едва ли ще бутнат някого, но могат да спестят много.
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

... При задължителната регистрация поради достигане на оборота се извършва проверка на договори, фактури, доставчици...
Докато при доброволна регистрация не искат почти нищо.

Не е задължително да правят проверка при достигане на 50 000.

Като почнеш да кандидатстваш за детска градина ще се сблъскаш с бюрокрация на средновековно ниво. Недай си боже да им кажеш нещо за подаване на документи по електронна поща с електронен подпис, ще те гледат като пратеник на Сатаната.

Или не дай си боже да попиташ за плащане на месечната такса по банков път... не може, как така, тук на място трябва...
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Ще използвам темата да задам един въпрос:
Задължително ли е осигуряването на собствениците и съдружниците на дадена фирма или може да бъде избегнато и съществуват ли легални възможности за това?
Попаднах скоро на тази тема и ми е интересно до колко е вярно, повечето счетоводители казват, че няма начин да не плащаш осигуровки, но явно има.
 
Според мен е задължително. Съдружниците мисля, че могат да са един тип акционери, който пак внасят данък за годишния дивидент, който са си изтеглили на база печалба на фирмата. Но ще те излъжа тук. Според мен най-редно е да си се осигуряваш, защото по една или друга точка пак няма да се размине, особено ако си част от фирма - лице, което е вписано в регистъра.
 
От: От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Ще използвам темата да задам един въпрос:
Задължително ли е осигуряването на собствениците и съдружниците на дадена фирма или може да бъде избегнато и съществуват ли легални възможности за това?
Попаднах скоро на тази тема и ми е интересно до колко е вярно, повечето счетоводители казват, че няма начин да не плащаш осигуровки, но явно има.

Ако имаш една фирма, в която се самоосигуряваш, тогава можеш в други твои фирми (дори и 20 да са), да не се осигуряваш.
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

В статията твърдят друго или аз грешно го разбирам:

"Много от самоосигуряващите се собственици и съдружници, разглеждат осигурителните си задължения като чист разход и биха предпочели въобще да не се осигуряват. За това съществуват две легални възможности:

Вариант 1: Съдружникът да не полага труд в дружеството.
Вариант 2: Съдружникът да се „превърне” в акционер.

В първия вариант задължението за самоосигуряване не е за управителите/директорите, а за собственици и съдружници, ...осигуровки се дължат единствено при дължимо възнаграждение.
Следователно, за да не възникне задължение за осигуряване на управители и съдружници следва да са изпълнени две условия:

- Управителите и съдружниците да са различни лица;

- Управителите да не получават възнаграждение за дейността си."

Съжалявам, ако се отклонявам от същинската част на темата, но мисля, че въпроса е интересен.
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Не съм счети, ама що пък трябва да се осигуряват собствениците? Осигурява се управителя, който в общия случай на малките фирми е собственика или един от собствениците. Ама в качеството му на управител, не на собственик. Счетитата да кажат...
 
От: Какви стъпки да предприемете след регистрация на фирма?

Не съм счети, ама що пък трябва да се осигуряват собствениците? Осигурява се управителя, който в общия случай на малките фирми е собственика или един от собствениците. Ама в качеството му на управител, не на собственик. Счетитата да кажат...

Да примерно Advokatami могат да се включат в темата с отговор.
Това е интересно, защото примерно, ако си нов собственик/собственици на ЕООД/ООД, ще предпочетеш да си спестиш осигуровките поне първата година, ако имаш тази възможност.
 

Горе