Виртуалните Call Center (кол център) хамали или новите „фабрики“ на България!?

Напоследък доста чета за т. нар. виртуални хамали от call center-овете, печелещи едни доста добри кинти за страната (най-вече София), които всъщност се смятат за крайно ниски в сравнение с цитирам точни цифри на икономика №1 в Европа и ЕС – Германия, а именно: €1500 за фризьор, €1353 за готвач, €1633 за общ работник, €1600 хигиенист, €1500 охранител (цитирани са най-ниските стойности, прегледайте ги всичките). На 8 стр. „Пари по телефона“ пише €1695 (при 10-годишен опит). Всички тея кинти се смятат принципно за ниски и минимални за тамошните стандарти. Едвам оцеляващи и връзващи двата края.

Аз обаче давам друг поглед на нещата, цитирайки една добре позната познания, а именно – eB (Германия) и PP (Ирландия). Ето и директна връзка, както и за другите. Надали ще можете да ги видите кинтите без регистрация, за това давам и screenshot:


nJ5ivGC.png


rEkPner.png

Ясно се вижда, че обикновен оператор телефонна поддръжка в eB е между €13-€14k годишно, а при PP е €24-26k годишно. При първите това прави (средната стойност, 13,5k) €1,125/месечно, а при вторите (средната стойност, 25k) – €2083/месечно. Най-ниски заплати за дадените дейности.

Да погледнем в България как е положението, като за начало прочитайки новини и статии по темата, а именно (преди това да вметна, че кинтите варират между 1-1,5k лв. в София, сами преценете, както и на база на наемите на офис-площите, дали им е изгодно в столицата):

Дотук с ласките и добрите думи. Ето и другата страна на медала, а именно:

oo_1764965.jpg

Прегледайки и:

640_1-ed8488480e.jpg

…коментарът е за Вас!

И достигаме кулминацията на темата (заглавието, откъдето сме тръгнали), а именно: Виртуални хамали статията. Някой да се припознава като „виртуален хамал“, било като собственик на е-магазин (отговарящ на билети, запитвания по е-поща/live chat/тел.), било др. вид дейност, отново изпълнявана дистанционно, ежедневно, монотонно, скучно и долу-горе механично („копачи“, „ровячи“, „Minecrafters“ or so)?

Вторият въпрос е – къде е тази ВИСОКА добавена стойност в сферата на УСЛУГИТЕ с ВИСОООООКИТЕ 1-1,5k лв. заплати, сред като през 2030г. отново няма да ни има сред топовете (справка таблицата по-горе), изпреварвани от Малайзия, Китай, Аржентина… Кой се ЗАЛЪГВА, че като телефонист в Call Center / Home Center печели нещо, след като след време тея „outsource“-ващите компании ще се изнесат до края на това десетилетие или след това някъде другаде, след като животът в България стане по-скъп, съответно ще почнат да искат повече кинти и т.н., и ще им стане „неудобно“ тук, от там и „Великото преселение на народите“ отново? Отделно, никой ли не им подсказва, че те НИКОГА не купуват дадената сграда, а я наемат, което веднага щрака червената лампа, че щом разполагат с толкова голям бюджет, естествено, че могат да си позволят покупката на цялата сграда, а не да наемат. Което отново е презастраховка за бъдеще време, когато дестинациите България/Румъния станат неизгодни столиците им, за поредно преселение… някъде другаде.
 
От: Виртуалните Call Center (кол център) хамали или новите „фабрики“ на България!?

Това което на мен ми е интересно... Защо София? Същата дейност в провинцията ще им свали разходите за наеми и заплати на 1/2. Което ще стопи разликата м/у София и Китай. Така смятам аз че ще е много по-положително за всички.
 
От: Виртуалните Call Center (кол център) хамали или новите „фабрики“ на България!?

Григоров - ти специалиста ще можеш ли да му обясниш че на село да се измести да живее е по хубаво от колкото в големия Град?
 
От: Виртуалните Call Center (кол център) хамали или новите „фабрики“ на България!?

В София има колцентрове, където заплащането е 400-500лв чисто. Обаче има и такива, където месечната заплата е около 2000лв. Знам за поне една такава компания, но няма да й кажа името. Там обаче изискванията са, както си трябва - поне 3-4 езика наистина да се знаят.

Колко до по-малките градове - въпроса е дали ще си намерят хора с нужните знания и умения.
 

Горе