Въпрос за новите апарати и софтуера?

Kill-op

Active Member
Здравейте,
Понеже имаме колеги, които обикалят обекти и на място продават стока и са оборудвани с преносими касови апарати. Сега с новите изисквания относно връзването с програмите за складова наличност, как ще става номера с обикалянето и продажбите на място?! Някой дали би могъл да ми обясни?
 
За момента нищо не е ясно, НАП ще удължат срока най-вероятно според новините от вчера. По притеснителното е, че от НАП излизат с твърдението, че всеки софтуер за управление на продажби , който съдържа база данни ( онлайн магазин базиран на някаква платформа било то опенкарт, магенто или която се сетите, софтуер за фактури и т.н.) трябва да е вързан с КА , което граничи с безумието. До колкото дочувам се готви масов протест на търговци на 26ти.
 
За момента нищо не е ясно, НАП ще удължат срока най-вероятно според новините от вчера. По притеснителното е, че от НАП излизат с твърдението, че всеки софтуер за управление на продажби , който съдържа база данни ( онлайн магазин базиран на някаква платформа било то опенкарт, магенто или която се сетите, софтуер за фактури и т.н.) трябва да е вързан с КА , което граничи с безумието. До колкото дочувам се готви масов протест на търговци на 26ти.
Колега може ли малко повече относно "новините от вчера" тъй като не намирам нищо по темата. Благодаря :)
 
Мисля, че го удължиха до края на Април. Но когото и да попитам всеки ми вдига рамене по нашия казус, а в край сметка за това са и мобилните апарати. Изглеждае трябва да пиша директно на нападжиите, дани поне те знаят какво е решението. :)
 
Проблема ще се реши с подробно групиране. Софтуера още не е получен от сервизите, така че може да не стане скоро... Вчера ходих да питам за моите апарати и няма никой все още, ама ще стане... :)

Мисля, че го удължиха до края на Април. Но когото и да попитам всеки ми вдига рамене по нашия казус, а в край сметка за това са и мобилните апарати. Изглеждае трябва да пиша директно на нападжиите, дани поне те знаят какво е решението. :)
 
На мен ми казаха след 15-ти февруари софта ще е наличен и за моя модел апарат ще е 108лв. преинсталацията.
Това с групирането добре, но за онлайн магазините дали ще важи?
 
За моите също около стотина лева ще бъде, за онлайн магазините... ебъ ли му майката ? :) Ще видим...

На мен ми казаха след 15-ти февруари софта ще е наличен и за моя модел апарат ще е 108лв. преинсталацията.
Това с групирането добре, но за онлайн магазините дали ще важи?
 
Препоръчвам на всеки, който се занимава с някакъв бизнес, било то онлайн или ритейл, да прочете много внимателно наредба Н18. Лесно ще я намерите в сайта на агенцията по приходите.

Към момента срокът за смяна или доработка на касовите апарати е до 31.03.19 за фирмите регистрирани по ДДС. Всъщност касовите апарати са най-малкия проблем! Това, което всъщност е важната промяна, която повечето медии пропускат е задължителната връзка на софтуерите управляващи продажбите в търговския обект с фискално устройство.
И да, софтуерите трябва задължително да са лицензирани от агенцията по приходите.

Всеки, който използва софтуер в търговския си обект, независимо дали е най-обикновен POS софтуер, или ERP система за управление на всички процеси в бизнеса трябва да отговаря на изискванията по наредбата и да свърже софтуера с касите!

Ето тук е всъщност проблема, че разработчиците на големите ERP софтуери не са готови с промените по наредбата! Макар, че за тези промени се знае от над една година вече назад.., и да ги питам къде спаха! Гледам ги сега как реват по форумите, че не можели да насмогнат!
Сега бързат да пренаписват, но няма да е лесно, защото такива софтуери не са унифицирани и се пишат според нуждите на клиентите! А го има и въпроса с Ноухауто, защото от NAP при лицензия искат достъп до сорса, както и пълно описание на фунциите на софтуерите!

От тук идва и проблема с многото неясноти в наредбата, които могат да се тълкуват и така и иначе! Да не говорим, че има и някои абсурдни изисквания, които трябва да се прецизират!

Конкретно за сроковете, до онзи ден в специално писмо до БАИТ, от агенцията потвърдиха, че сроковете по наредбата няма да бъдат променяни. Вчера и днес обаче нападжии дават съвсем други индикации, като неофициално се говори, че сроковете ще бъдат удължени до декември месец 2019.
Даже гледам пуснали и анкета за нагласите на бизнеса! http://nraapp03.nra.bg/limesurvey/index.php?sid=78796&lang=bg

За онлайн магазините, също твърдо важи, че трябва да предоставят достъп на НАП до своите бази данни!
 
Според мен няма как администрацията да поеме такъв обем и ще има отсрочки, промени, дописвания и т.н. Смятам че цялото нещо се прави за да се "наплашат" хората и максимален % да излезнат от сивия сектор, а пък колко ще се реализира цялата наредба е друг въпрос.
 
Моя КА е Тремол и го доработиха за 100 лева по новите изисквания преди 10 дни. Не може да има група Други а трябва да са точно описани и да е с точен адрес а не без стационарен обект.
ПП . Надявам се от НАП да не измислят нещо ново и да доработвам пак :)
 
Групи ще има 100%. Как ги виждаш кварталните магазинчета 6 квадрата с компютър, складов софтуер и фискален принтер? Имай предвид, че от обслужващите апаратите фирми, лъжат нарочно, познай защо :) Моя счетоводител ми каза "изчакай", то не е и счетоводител, а една от най-големите счетоводни кантори във Варна с 10 счетоводители вътре, отдели и тн. Всичко се знае още преди да се сведе до редовите служители в нап, но в този случай не се знае още... Най малкото масово софтуерите не са готови на повечето марки, някои са в процес на тестове, други не са и до там още. Според мен тоя срок ще се увеличава или ще има голям гратисен период.

Моя КА е Тремол и го доработиха за 100 лева по новите изисквания преди 10 дни. Не може да има група Други а трябва да са точно описани и да е с точен адрес а не без стационарен обект.
ПП . Надявам се от НАП да не измислят нещо ново и да доработвам пак :)
 
Складовият софтуер задължителен ли е за онлайн магазините? Касовият апарат явно е задължителен, но складовият софтуер задължителен ли е и как стоят нещата ако онлайн магазина е на дропшипинг принципа?
Поздрави
 
Ааа, не си прав! Да продаваш цигари без бандерол, да не издаваш касови бележки и да работиш без договор. Същевременно да вземаш майчински за децата си, които също вземат майчински, за своите деца е културна особеност на общността :). При тях може, при мен и теб не.


То хубаво, по 10 пъти касови апарати сменяхме, щото слушкаме, ама защо НАП не мери с еднакъв аршин?

 
Групи ще има 100%. Как ги виждаш кварталните магазинчета 6 квадрата с компютър, складов софтуер и фискален принтер? Имай предвид, че от обслужващите апаратите фирми, лъжат нарочно, познай защо
clear.png
Моя счетоводител ми каза "изчакай", то не е и счетоводител, а една от най-големите счетоводни кантори във Варна с 10 счетоводители вътре, отдели и тн.

@biaaro, тук не си съвсем прав. Със сигурност фирмите обслужващи касовите апарати НЕ лъжат!

Специално за това изменение на наредбата малко хора знаят, а тези, които работят в тази сфера задължително трябва да знаят всички промени! Предполагам, че твоите счетоводители, както между другото и нашите, не са запознати с промяната!

Всичко е въпрос на тълкуване. Нека да обясня по-подробно:

В наредба Н_18 има изменение от 2017 год:

Наредба Н-18
Чл. 26. (1) (Доп. - ДВ, бр. 40 от 2013 г., в сила от 30.04.2013 г.) Фискалната касова бележка от ФУ трябва да бъде четима, да съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да съдържа задължително следните реквизити:
7. (доп. - ДВ, бр. 76 от 2017 г.) наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги;


На страница 63 и 64, дори има публикуван образец как трябва да изглежда касовата бележка. Ясно се вижда наименованието на стоката.

Сега, тук обаче в наредбата има спорен момент:
7. (доп. - ДВ, бр. 76 от 2017 г.) наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги;

Тук ключовата дума е "видове". По този смисъл ако сте собственик на хранителен магазин например и продавате плодове и зеленчуци, нямате право да маркирате на група "Плодове и зеленчуци". Т.е, можете да имате група домати, в която да маркирате всички сортове домати, без значение дали са Домат розов, Домат червен, Домати Български, Домати Турски и т.н. Същото е и с Млечните изделия например. По смисъла на наредбата, вече не може да маркирате на група млечни изделия, а трябва да имате например Сирена, Пресни млека, Кисели млека, Кашкавал и т.н.

Т.е, трябва да упоменете вида на изделието!

Също:
"Върху касовите бележки ще трябва да се посочва вида на стоката, дори когато става въпрос за уникални творби, произведение на изкуството. Например върху бележките ще трябва да се изписва картина, скулптура, пано, дърворезба и т.н.
Това става ясно от писмен отговор на министъра на финансите Владислав Горанов на въпрос на депутата от БСП Надя Клисурска-Жекова."

Линк към статията.

Отделно от това, при проведени обучения за по процедурите по замяна и/или доработката на фискалните устройства, някои от производителите (умишлено не споменавам кои) наблягат, че задължително в реквизитите на касовия бон при продажба трябва да са описани точните наименования на акцизните артикули! Това в случая са например цигари, алкохол, горива...
Всъщност това е ясно описано в Чл. 27

По повод горните тълкувания на наредбата вече има и случаи на глоби. Сещам се за поне още два такива случая на глоби, като най-известния случай е:

"От фактическа страна е установено, че на 23.08.2017 г. около 19.00 ч. е извършена проверка от служители на ТД на НАП гр. Пловдив, в търговски обект ресторант „Хепи – Юг”, намиращ се на Автомагистрала „Тракия” в района на км.118 община „Марица” обл. Пловдивска, стопанисван от „***** гр. *****. Констатирано е,че имал въведено в експлоатация фискално устройство с № DT 423851. Проверяващите извършили контролни покупки на няколко предлагани от търговеца в обекта стоки на обща стойност 28.13 лв., а именно – 1 бр. минерална вода „Банкя” на стойност 1.89 лв., 1 бр. кафе „Лаваца” на стойност 1.99 лв., 1 бр. мляко /0.05 мл./ на стойност 0.49 лв., 1 бр. фреш портокал на стойност 4.49 лв., 1 бр. гръцка салата на стойност 5.99 лв., 1 бр. десерт „Маскарпоне” на стойност 4.99 лв. и 1 бр. тортила „Филаделфия” на стойност 8.29 лв., като сумата за закупените стоки била заплатена преди легитимацията на проверяващите пред персонала. За сторената продажба от търговеца на посочените стоки бил издаден фискален бон от фискалното устройство - фискална касова бележка с № 0009163/23.08.2017 г. ,в която липсвало пълното съдържание относно наименование, количество и стойност по видове закупени стоки. Било изписано като съдържание само следното – безалкохолни – 6.38 лв., топли напитки – 2.48 лв., храна – 14.28 лв., десерт – 4.99 лв., и обща сума 28.13 лв. Общата сума по фискалната касова бележка отговаряла на действително заплатената.Тъй като във всяка фискална касова бележка от ФУ следва съобразно изискването на чл.26 ал.1 т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства /Наредба № Н-18/13.12.2006 г./ да се съдържат задължително реквизити относно наименование, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги, било прието извършването на нарушение по чл.26,ал.1,т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г."

Минималната глоба за това "провинение"е 500 лева, като в случая е наложена глоба от 600 лева!
Линк към Решението на съда.

В заключение на целия този дълъг пост искам да кажа, че всъщност наредбата не е прецизно написана и всеки може да я тълкува както си иска! Включително и проверяващите от НАП, които масово глобяват и затварят обекти! А малко ще са хората, на които ще им се занимава и въобще ще тръгнат да се занимават със съдилища!

Но по-скоро от агенцията по приходите негласно ти казват, че трябва да имаш софтуер! А защо след като го има в наредбата от 2017 никой не го спазва е друг въпрос!
Всеки търговец сам носи отговорност за спазването на нормативната база.
 
Последно редактирано:
Чудесно обоснован пост, нямам какво да допълня :) Въпроса е, както е видно и от твоя пост, че това е поредната недомислена, малоумна наредба, която ще се спазва както дойде. А закона ще се прилага субективно и пак както дойде, защото е неприложим при всички. Сещам се за 20 малки магазинчета, в които работят по един пенсионер, които няма да могат да минат през това. Сещам се и за една аптека, която също няма шанс... Това ли е целта в крайна сметка!? Да е трудно, да е гадно, да те глобяват, да правиш бизнес в България да е най-измъченото нещо на света...

Виждам че си запознат и следиш нещата. Можеш ли да коментираш защо ни принудиха да си раздадем пари миналата година, без да го искаме, за да лапнат 5% от нашите пари. Като чудесно знаеха, че тези пари са изхарчени отдавана и не са 100% налични. Тази година са почнали със стоковите наличности... И там ще бъде дране яко... Затварят цели складове за по един месец, за да броят кутийка по кутийка...

Изобщо тея научиха ли нещо през последните 10 години, в които са на власт. Първия бойко фалира 300 000 фирми за един мандат, третия бойко и той на там е тръгнал... От всички страни идват сигнали, че идва криза близките години. Как малкия и средния бизнес ще посрещнат трудностите, като добрата държава го е ошушкала до дупка... Риторичен въпрос. :)


@biaaro, тук не си съвсем прав. Със сигурност фирмите обслужващи касовите апарати НЕ лъжат!

Специално за това изменение на наредбата малко хора знаят, а тези, които работят в тази сфера задължително трябва да знаят всички промени! Предполагам, че твоите счетоводители, както между другото и нашите, не са запознати с промяната!

Всичко е въпрос на тълкуване. Нека да обясня по-подробно:

В наредба Н_18 има изменение от 2017 год:

Наредба Н-18
Чл. 26. (1) (Доп. - ДВ, бр. 40 от 2013 г., в сила от 30.04.2013 г.) Фискалната касова бележка от ФУ трябва да бъде четима, да съответства на образеца съгласно приложение № 1 и да съдържа задължително следните реквизити:
7. (доп. - ДВ, бр. 76 от 2017 г.) наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги;


На страница 63 и 64, дори има публикуван образец как трябва да изглежда касовата бележка. Ясно се вижда наименованието на стоката.

Сега, тук обаче в наредбата има спорен момент:
7. (доп. - ДВ, бр. 76 от 2017 г.) наименование на стоката/услугата, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги;

Тук ключовата дума е "видове". По този смисъл ако сте собственик на хранителен магазин например и продавате плодове и зеленчуци, нямате право да маркирате на група "Плодове и зеленчуци". Т.е, можете да имате група домати, в която да маркирате всички сортове домати, без значение дали са Домат розов, Домат червен, Домати Български, Домати Турски и т.н. Същото е и с Млечните изделия например. По смисъла на наредбата, вече не може да маркирате на група млечни изделия, а трябва да имате например Сирена, Пресни млека, Кисели млека, Кашкавал и т.н.

Т.е, трябва да упоменете вида на изделието!

Също:
"Върху касовите бележки ще трябва да се посочва вида на стоката, дори когато става въпрос за уникални творби, произведение на изкуството. Например върху бележките ще трябва да се изписва картина, скулптура, пано, дърворезба и т.н.
Това става ясно от писмен отговор на министъра на финансите Владислав Горанов на въпрос на депутата от БСП Надя Клисурска-Жекова."

Линк към статията.

Отделно от това, при проведени обучения за по процедурите по замяна и/или доработката на фискалните устройства, някои от производителите (умишлено не споменавам кои) наблягат, че задължително в реквизитите на касовия бон при продажба трябва да са описани точните наименования на акцизните артикули! Това в случая са например цигари, алкохол, горива...
Всъщност това е ясно описано в Чл. 27

По повод горните тълкувания на наредбата вече има и случаи на глоби. Сещам се за поне още два такива случая на глоби, като най-известния случай е:

"От фактическа страна е установено, че на 23.08.2017 г. около 19.00 ч. е извършена проверка от служители на ТД на НАП гр. Пловдив, в търговски обект ресторант „Хепи – Юг”, намиращ се на Автомагистрала „Тракия” в района на км.118 община „Марица” обл. Пловдивска, стопанисван от „***** гр. *****. Констатирано е,че имал въведено в експлоатация фискално устройство с № DT 423851. Проверяващите извършили контролни покупки на няколко предлагани от търговеца в обекта стоки на обща стойност 28.13 лв., а именно – 1 бр. минерална вода „Банкя” на стойност 1.89 лв., 1 бр. кафе „Лаваца” на стойност 1.99 лв., 1 бр. мляко /0.05 мл./ на стойност 0.49 лв., 1 бр. фреш портокал на стойност 4.49 лв., 1 бр. гръцка салата на стойност 5.99 лв., 1 бр. десерт „Маскарпоне” на стойност 4.99 лв. и 1 бр. тортила „Филаделфия” на стойност 8.29 лв., като сумата за закупените стоки била заплатена преди легитимацията на проверяващите пред персонала. За сторената продажба от търговеца на посочените стоки бил издаден фискален бон от фискалното устройство - фискална касова бележка с № 0009163/23.08.2017 г. ,в която липсвало пълното съдържание относно наименование, количество и стойност по видове закупени стоки. Било изписано като съдържание само следното – безалкохолни – 6.38 лв., топли напитки – 2.48 лв., храна – 14.28 лв., десерт – 4.99 лв., и обща сума 28.13 лв. Общата сума по фискалната касова бележка отговаряла на действително заплатената.Тъй като във всяка фискална касова бележка от ФУ следва съобразно изискването на чл.26 ал.1 т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства /Наредба № Н-18/13.12.2006 г./ да се съдържат задължително реквизити относно наименование, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки или услуги, било прието извършването на нарушение по чл.26,ал.1,т.7 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г."

Минималната глоба за това "провинение"е 500 лева, като в случая е наложена глоба от 600 лева!
Интересното в случая обаче е, че фирмата собственик обжалва и наложената глоба пада в съда.
Линк към Решението на съда.

В заключение на целия този дълъг пост искам да кажа, че всъщност наредбата не е прецизно написана и всеки може да я тълкува както си иска! Включително и проверяващите от НАП, които масово глобяват и затварят обекти! А малко ще са хората, на които ще им се занимава и въобще ще тръгнат да се занимават със съдилища!

Но по-скоро от агенцията по приходите негласно ти казват, че трябва да имаш софтуер! А защо след като го има в наредбата от 2017 никой не го спазва е друг въпрос!
Всеки търговец сам носи отговорност за спазването на нормативната база.
 
Интересното в случая обаче е, че фирмата собственик обжалва и наложената глоба пада в съда.
В кой съд пада глобата?
В линка който си пуснал прочетох следното:
....Водим от горното, Съдът


Р Е Ш И :


ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 444 от....
и по-надолу:
Решението е окончателно.
 
@WPNewbie, благодаря за поправката и си коригирам поста!
Не знам защо, но имам спомен, че точно този случай падаше в последствие в съда, но... явно е бил някой друг! Явно предната вечер съм ги прехвърлил по диагонал и съм допуснал неточност.
Както и да е, идеята е ясна и действията на държавните служители са ясно видими! Особено напоследък глобяват и запечатват обекти на поразия.

@biaaro, и аз като теб мисля, че тази наредба няма да има кой знае какъв ефект за "изсветляване" на бизнеса! Защото, който не е маркирал до момента, няма и да започне да маркира продажбите си.
Изключение вероятно ще има по баровете и дискотеките, които наистина към момента не декларират реалните си обороти. Но предполагам пак ще бъде измислена някаква схема...
Вече имах среща с управителите на някои от по-емблематичните заведения в нашия град, и всички това ме питаха!

Лошото обаче, е че колкото и да се напъват, НАП само притискат малкия бизнес! Всъщност по мое скромно мнение част от големите схеми се правят на митници, още при "деклариране" на вносната стока, най-вече от страни, които не са в ЕС.
Обществена тайна е, че ако отидеш на борсата да купиш на едро вносни плодове и зеленчуци, въобще не искат да ти издават ф-ра, или ти дават такава, но за максимум 30% от стойността. Същото е и с повечето китайски стоки. Всичко се внася нелегално!
На всички ни е ясно, че няма как един 40 футов контентейнер, или 20 тона банани например няма как да минат през митница незабелязано!

А в същото време по веригата.
Колкото и да се опитва даден търговец да е добросъвестен, той няма как да е, при положение, че при една насрещна проверка няма да има от къде да представи ф-ри за разходи. И започват да се глобяват!

Парадоксът е, че някой по високите етажи се облагодетелства от нелегалните вносове, и в същото време фиска им не излиза! И затова се измислят, меко казано абсурдни промени в наредбата за да могат да глобяват и да "повишат събираемостта"!
 
Последно редактирано:

Горе