Деклариране на доходи от граждански договор

student92

New Member
Здравейте! Може ли някой да ми обясни как стоят нещата с декларирането на доходи от граждански договор, които са под минималната работна заплата за страната? Дължат ли се данъци или осигуровки? Какви декларации трябва да се подават? Изобщо сложна ли е процедурата? Това при условие, че не получаваш никакви други доходи.

Надявам се не е тъп въпросът ми, просто в интернет намирам различни информации. А съм нов в бранша и още не съм наясно с тези неща. Благодаря предварително за отговорите! : )
 

hap23

Active Member
Има значение работиш ли и на др.място? Например имаш ли сключен трудов договор?
Ако приемеме, че единствения ти доход е от граждански договор, който е под МРЗ не се дължат осигуровки, данък обаче се дължи и ти трябва да го декларираш в годишната декларация.
Ще отворя една скоба - гледа се доходът след приспадане на нормативно признатите разходи, а не брутната сума, която е по договор.
 

student92

New Member
Не, нямам сключен друг договор. Значи ако е под МРЗ единственото ми задължение е да го декларирам в годишната декларация? Тоест в началото на следващата година? И дотогава не трябва да подавам абсолютно нищо?
 

hap23

Active Member
Да, така е. Сега си вземи служебна бележка и си я пази, защото ще трябва да я приложиш в годишната декларация.
Сега обаче от възложителя/платеца ще ти удържат данък и този удържан данък трябва да е посочен в служебната бележка.
 

student92

New Member
Служебна бележка? Това съм го пропуснал. Тя от кого се издава и за какво служи?
 

hap23

Active Member
Служебна бележка/Сметка за изплатени суми - трябва да ти издадат от възложителя по договора, т.е. фирмата, която ти плати.
В нея е посочено колко ти е платено и дали са ти удържали осигуровки и данък.
 

student92

New Member
Тя на всяко плащане ли се издава или как? В смисъл ако ангажиментът е по - продължителен и се правят плащания всеки месец.
 

Leverage

Active Member
Служебната бележка се издава веднъж в началото на годината като деларираш доходите от предходната година. Срока за внасяне на декларацията в НАП е до 30-ти април.
 

hap23

Active Member
Тя на всяко плащане ли се издава или как? В смисъл ако ангажиментът е по - продължителен и се правят плащания всеки месец.
СМЕТКА ЗА ИЗПЛАТЕНИ СУМИ по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ - издава се при всяко плащане. Като ти плащат подписваш ли се някъде или ти плащат по банков път?
СЛУЖЕБНА БЕЛЕЖКА - издава се при поискване или задължително до 15.04 следващата година
 

student92

New Member
СМЕТКА ЗА ИЗПЛАТЕНИ СУМИ по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ - издава се при всяко плащане. Като ти плащат подписваш ли се някъде или ти плащат по банков път?
СЛУЖЕБНА БЕЛЕЖКА - издава се при поискване или задължително до 15.04 следващата година
Не, по банков път ми ги превеждат.
 

hap23

Active Member
Моля! Радвам се, че съм помогнала!
Понеже се замислям да почна да работя за себе си, без работодател, т.е. да си направя счетоводна къща ще се радвам да ме препоръчваш в бъдеще.
На теб ти пожелавам големи доходи, а не само такива под минималната работна заплата!
 

garnet

Well-Known Member
Да вдигна темата. Има ли някаква промяна от тогава. Пенсионер ще работи по граждански договор.
 

hap23

Active Member
Да вдигна темата. Има ли някаква промяна от тогава. Пенсионер ще работи по граждански договор.
В служебната бележка/сметка за изпл.суми отбелязва дали иска или не иска да се осигурява.
Данък дължи.
Ако е под МРЗ не се дължат осигуровки.
Предполагам пенсионера получава само пенсия и няма др.доходи.
 

garnet

Well-Known Member
Да, само пенсия. Какво се случва ако дохода по ГД е > 50 000 лв/г? Трябва ли да се регистрира по ДДС?
 

Горе