Законна търговия в eBay

Да, регистрацията е задължителна ако сте фирма.
Вариант 1: Продава стока от България към ЕС на физически лица - по-изгодно е чл. 97а
Вариант 2: Продава стока от България към страни извън ЕС на физически лица - чл. 100
Защо е нужна регистрация въобще?

Задължение за регистрация при дистанционна продажба на стоки
Чл. 98. (1) На регистрация по този закон подлежи всяко данъчно задължено лице, което извършва доставка на стоки с място на изпълнение на територията на страната съгласно чл. 20 при условията на дистанционна продажба по чл. 14.
(2) За лицата по ал. 1 възниква задължение за подаване на заявление за регистрация по този закон не по-късно от 7 дни преди датата на възникване на данъчното събитие за доставката, с която общата стойност на дистанционните продажби през текущата година надхвърля сумата по чл. 20, ал. 2, т. 2. Доставката по изречение първо подлежи на облагане с данък по този закон.

И ето го чл. 20, ал. 2, т. 2
2. извършените доставки при условията на дистанционна продажба за територията на страната надвишават за текущата календарна година или са надвишили за предходната календарна година сумата 70 000 лв.;

Едит: Целта е да изясним задължението за регистрация по принцип при дистанционни продажби, а не задължението при ползване на услуга от фирма извън страната (може да продаваш през канал, при който не ползваш такива услуги). И в крайна сметка дали е работоспособна схемата от #20 конкретно за eBay
 
Последно редактирано:
Up
Ако продавате в Ebay и печалбата ви е приблизително над 500 лв. месечно, е по-изгодно да работите с фирма. Тогава вече става ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да сте по ДДС (по чл. 97а или 100).
Всъщност интересно би било да се уточни дали наистина eBay предоставя услуга на търговците. Коментирахме този казус със счетоводител. Той зададе въпрос на методолог от НАП и му беше отговорено, че не е услуга :)
Това, което се получава от eBay си е класически инвойс с начислени КОМИСИОННИ (fees). Никъде не пише услуга или реклама, за разлика от AdWords примерно, където изрично си пише реклама.
Та се чудя дали да не зададем въпрос към НАП в писмен вид ??
Имам предвид, че при схемата от #20 трябва да се самоначисли ДДС върху цялата фактура, в което няма логика щом не е фактура за реклама или услуга.
От друга страна, ако PP е със статут на банкова институция, то неговите комисионни могат да се третират като банкови такси, докато eB не е банка и комисионните могат да се третират като комисионни за вид услуга, да кажем посредничество (дали възниква задължение за регистрация за такъв вид услуги?).

Или:
Ако допуснем, че може да се продава в ибей с фирма без ДДС, то дали ибей ще начислят ДДС върху техните фактури? Щото ако да, то при схемата от #20 става почти същото като разход, само счетоводството се усложнява и оскъпява.
 
Последно редактирано:
Бърз въпрос относно eBay. Дойде ми някакъв инвойс за 5$ за периода 1-31 юли... Това някаква такса месечна ли е?

Да добавя че отдолу ми стои обявата за продукта, който продадох преди седмица, но все още ми държат парите, тъй като ми е първа продажба и може би ще чакам 21 дни докато мога да си ги изтегля...
 
Не е месечна такса, щото си без магазин. Комисионна за продажбата е - продал си нещо за 50-тина долара.
Точно тия такси чепкаме - дали са за услуга и дали водят до задължение за рег. по ДДС ако си business seller

Оф :) - с 0 feedback трудно се продава, можеш да купиш не"кви дреболии, да станат барем 10 ;)
И листингити ти са с Postage not specified, също е проблем
 
Ами зависи как ти е настроен акаунта - обикновено плащането към eB става автоматично от PP веднъж месечно. А парите ще ти ги задържат докато не натрупаш рейтинг.

Да се върнем към казуса.
tanipo, Христо Петров даде линк към следния текст:
Регистрацията по чл. 97а от ЗДДС е във връзка с отчитането на ДДС при:...
когато български фирми (или физически лица) получават услуги от чуждестранни фирми (независимо дали са от ЕС или не). При тази ситуация българската фирма получава фактура, в която няма начислен ДДС.
Малко уточнение. Независимо дали фирмата е по ДДС и по кой член е регистрирана, ДДС няма да бъде начислен САМО ако е предоставен на eB VAT номера на въпросната фирма. Ако не е предоставен VAT, eB ще начисли ДДС 20% (по тарифата за БГ)
Цитат от eBay invoice:
The above amounts include legal VAT. If you’re a business seller, you may qualify for net invoicing of selling fees by providing your VAT ID

И за да си отговорим дали е читава схемата от #20, просто трябва да прочетем ЗДДС :)
Дали ибей предоставя услуга? Ами услуга си е отвсякъде, независимо от противоречивите становища на "експертите". Справка - чл 8 от ЗДДС

И сега. Ако не сме предоставили на ибей ДДС номер, ще ни бъде начислен български VAT. Тогава директно префактурираме към фирмата без ДДС, за да няма двойно облагане. Но може би е по-читаво да предоставим VAT номер, да получаваме от ибей фактура без VAT и да си го самоначисляваме при префактурирането.
За мен схемата си е перфектна.
Cheers :)
 
Последно редактирано:
И така - фирма по ДДС ползва услуга от eBay и я преотстъпва (или продава) на фирма без ДДС. Правих консултация с методолог от НАП точно по тази ситуация, напълно законно си е от гледна точка на ЗДДС. Предупредиха, обаче, да се внимава за юридическото оформяне на отношенията между двете фирми, особено ако са на един и същ собственик. Това не го разбрах напълно. Нещо във връзка с Търговския закон ли да е? Свързани лица? Някакви идеи за вида на договора между двете фирми?
 
По повод #40 post: „чл. 20, ал. 2, т. 2“ ясно пише, че важи за „при условията на ДИСТАНЦИОННА ПРОДАЖБА“. Т.е. BG Company НЕ извършва „Distance Sales“ на територията на BG, а извършва на всички останали 27 x EU Member States. Този праг от 70K не важи за BG Companies. Прегледай този doc.

Distance Selling Threshold scheme режимът, зададен от X държава (4 и 5 колона), важи САМО за 27 x от останалите EU Member States, не и за X държавата, задала я.

Domestic Selling Threshold scheme, зададен от X държава (6 и 7 колона), важи САМО за X-resident (domestic-resident) companies, не и за останалите 27 x EU Member States.​

По повод #42 post: Твърде възможно е да има неграмотни лица, закачили се на държавна служба. eB, AZ, Zalando, Allegro, Bol, Cdiscount, PriceMinister, Fnac, LaRedoute, Ricardo, EzeBee, Fruugo, HelloPretty, MercadoLibre, TradeMe, DaWanda, ArtFire и маса др. знайни и незнайни са под общото наименование: MARKETPLACES. Като такива си предоставят „ПЛОЩАДКА“ (пясъчник), от която ПЕЧЕЛЯТ, предоставяй УСЛУГАТА си. Услуга по „достъп“ от страна на Business към Customers/Consumers, маркетизирани/доказари в дадената платформа (marketplace). В доста от тях sellers плащат и за допълнителни услуги: Ads, Promotions, Shop/Store абонамент или др. perks (пак „УСЛУГИ“). Това, че на X/Y/Z държавен чиновник е инак, не мога да го коментирам.

upload_2017-9-12_0-18-48.png

Това е директно от eB's invoice. Та „services“ последно как се превежда? Като се рекламира (promoted listings) и се продадат:

upload_2017-9-12_0-21-16.png

Това как се превежда?

PP дали е банка или не, има 2 факта тук. Първия е, че PP в ЕС се смята и оперира като банка, имаща банков лиценз в LU, издаден от шефа на ЕК, съгласно от дата: 02.07.2007г. И втория факт, че PP EU са в списъка на БHБ.

При въведен в eB VAT ID номер, то от eB СЛЕД поне 1 billing cycle (по-скоро на 2-рия или 3-тия) добавят VAT Number-а там, съответно спират да „начисляват“ VAT over e-Services, които удържат. Т.е. вместо те да ги начисляват+внасят към локалния техен Н@П, то seller-а ще си ги внася сам в локалния са VAT MOSS. По принцип независимо по кой „локален член в неговата си държава по VAT“ се е регистрирал той, то VAT ID-то въведено ли е в дадения Marketplace (eB/AZ/etc.), то той спира да начислява VAT over e-Services (e-Services = fees, ads, shop, etc.), това относно #46 post.

Но дали нещата от края на #46 post (където се започва с „И сега…“) са верни, както и:

Вариант #1:
Ако не сме предоставили на eB VAT номер, ще ни бъде начислено българско VAT ДДС. Тогава директно префактурираме към фирмата без ДДС, за да няма двойно облагане.
По Вариант #1:
И така - фирма по ДДС ползва услуга от eBay и я преотстъпва (или продава) на фирма без ДДС. Правих консултация с методолог от НАП точно по тази ситуация, напълно законно си е от гледна точка на ЗДДС. Предупредиха, обаче, да се внимава за юридическото оформяне на отношенията между двете фирми, особено ако са на един и същ собственик. Това не го разбрах напълно. Нещо във връзка с Търговския закон ли да е? Свързани лица? Някакви идеи за вида на договора между двете фирми?
Вариант #2:
Но може би е по-читаво да предоставим VAT номер, да получаваме от eB фактура без VAT и да си го самоначисляваме при префактурирането.

Кой от 2-та варианта е по-удачен, може би, ако разясниш с цифри и примери, би било по-добре смилаемо. И дали има 3-ти (CN+HK Company)? Според мен повече време и усилия трябва да се заделят за варианта в скобите (за там вече трябва изчитане на 1 / 2, с CN имаме, не и с HK, но пък CN + HK имат по между си, така че BG < CN < HK си е „OK“ вариант), тъй като ЕС не е добро място за продажби non-domestic firms, справка.

„Доверието на потребителите в онлайн търговците от собствената им държава е над 70%, докато към тези от друга страна е близо 58%.“

В прав текст значи, че ако човек иска да УСПЕЕ да „овладее“ тези 70% от продажбите в UK/DE/FR/ES/IT, то трябва задължително да продава през: UK/DE/FR/ES/IT фирма. Ако ли не, само 58%. Да не говорим откъм Country Quality №1 от десетилетия си е DE, да не кажа сигурно столетие. Та имането на DE Company в EU е един „добър фактор“ и на trust, и на reputation. Но това излага на риск самата фирма от страна на адвокатите, claims, brands, etc. (приятел, живеещ в Мюнхен с немска фирма там, регистрирана в локалния търг. регистър + DE VAT, постоянно ми се оплаква, продавайки и в eB, и в AZ на „Online Arbitraged“ стока на DS от писъмца, пратена на неговата физическа поща за ГЛОБИ или съд + разноски за купищата branded items, които продава, нямайки лицензи, оригинални B2B фактури и т.н., а човека просто си пазари от AZ DE, DE Shops, etc. и пуща за доставка адресите на клиентите си, получени по orders в eB/AZ, фактически 3rd party shops доставят към клиентите му директно). Та от тази гледна точка имането дори и на „Highest Quality“ немска фирма пак не е добре идея (да не говорим, че техния domestic праг е по-нисък дори и от нашия). И пак се връщаме на отзи вариант в скобите в зелено. И другия мега бонус, който се получа при него вариант е, че евентуално така seller НЯМА да е liable по EU KZP-тата в различните държави (чакам sonus да отговори и потвърди, но няма как да е иначе). А това са хиляди спестени пари от глоби в дългосрочен план. Т.e. seller-а ПАК ЩЕ СИ СПАЗВА EU законодателство, правила, норми, регулации и пр., но НЯМА да отнася „ГЛОБИ“ за това, както отнасят ВСИЧКИ регистрирани в ЕС фирми (или имащи subsidiaries), продаващи тук, а просто, ако сгафи, ще се ПОПРАВИ САМ. Напр. има сайт, но е пропуснал X/Y/Z троха да сложи в общите си условия, някоя отметка за съгласие или формата за „отказ“, и отнася няколко глоби. Е, да, но ако е с BG или EU фирма. Ако е с out-of-EU фирма, GL.
 
Последно редактирано:
Шерифе, схемата (3-тият вариант в скобите в зелено) е с безспорни предимства, но е за напреднали продавачи. Аз не съм такъв, независимо, че продавам и през eBay и през webstore. Пред мен стоеше дилемата за регистрация по 97а и реших, че по-добре не, след като така или иначе имам и фирма с ДДС регистрация. Все още не знам по какъв начин е най-читаво да се уредят отношенията между двете фирми. Затова и още не съм дал VAT ID на eBay. Мисля, че когато не си дал ДДС №, ибей те третират като non-business seller и ти начисляват ДДС по курса на държавата, в която се намираш (за EU). Справка - https://sellercentre.ebay.co.uk/business/about-vat
Та уточнението е важно - вече имаш 2 или повече фирми, едната с ДДС регистрация. Не твърдя, че трябва да регистрираш ДДС фирма само заради услугата от ибей.
Твърде възможно е да има неграмотни лица, закачили се на държавна служба
За съжаление е така. Ярък пример - в момента имало разпоредби ако имаш няколко ЕООД-та без ДДС, да ти сумират оборота и да те пратят на регистрация...
Та пак да повторя - фирма с ДДС в eB само заради изискването във връзка с услугите. Карта на фирма без ДДС в ПП. Движението е ясно, няма укриване на данъци. Най-много административна глоба да отнеса ако не измисля как да "префактурирам" услугата.
При въведен в eB VAT ID номер, то от eB СЛЕД поне 1 billing cycle (по-скоро на 2-рия или 3-тия) добавят VAT Number-а там, съответно спират да „начисляват“ VAT over e-Services, които удържат.
Благодаря!
 
в момента имало разпоредби ако имаш няколко ЕООД-та без ДДС, да ти сумират оборота и да те пратят на регистрация...
Това по кой закон? :D
За да избегнете творчеството на чиновниците бюрократи, трябва да знаете законите по-добре от тях.
 
По никой закон, разбира се :)
Може да имаш 100 ЕООД-та, отделни юридически лица са според съществуващия Търговски закон.
Апропо, сладкарници Неделя дават като класически пример - преди достигане на прага, хората си регистрират друга фирма и си работят без ДДС, съвсем законно си е. Ама някой сигурно се дразни ;)
 
Здравейте!
Първо, това е най-полезния форум, на който съм попадала от всичко, което съм изчела из интернет пространството, адмирации за което!
Второ, темата е малко стара, но сега съм в процес на регистрация на фирма, продавам в еВ и, при все че съм СЧЕТОВОДИТЕЛ :) , от данъчна гледна точка имам някои неясноти.
Има ли някой, който в крайна сметка да е приложил схемата с две фирми - рег и нерег. по ДДС, и има ли ефект изобщо? Струва ми се, че част от вас не разбират разликата между регистрация по чл. 100 и чл. 97а от ЗДДС: регистрацията по чл. 100 ви прави "пълноправно" (ако мога така да се изразя) лице по ЗДДС - ползвате ДДС при покупки, начислявате при продажба, докато 97а представлява регистрация само за целите на начисляване и внасяне на ДДС в БГ бюджета, т.е. вие продължавате да нямате право на данъчен кредит за покупките и не начислявате ДДС за продажби. Освен това, ако сте рег по чл.100, вие сте регистрирани за всички ДДС случаи, включително и 97а, и няма как да имате регистрация и на двете основания.
Или от схемата с две фирми (ако я разбирам правилно):
еВ ви начислява комисионна 100 единици (без ДДС, защото сте VAT registered)
Вие си самоначислявате 20 единици ДДС и съответно го ползвате
префактурирате на дружеството без регистрация 100 единици + 20 единици ДДС (не можете да фактурирате по-малко, т.к. сте свързани лица, а за тях има специални разпоредби в ЗДДС)
краен ефект при нерегистрираното дружество - разход 120
Тогава дали крайното дружество е рег. по 97а или имате две дружества - ефектът е същия, което обезмисля всичко.
Тъй като все още нямам регистрация и не знам какво се случва с еВ ми, когато го направя Business, кажете ми моля какво точно ви притеснява в регистрацията по 97а?

Извън този въпрос, нещото което ме тревожи е какъв документ ще имам за покупката си от еВ, ако купувам от физически лица и препродавам? Те няма да ми издадат фактура. Освен това, купувам и от сайтове, някои от които не ми издават фактура (само Packing list) и начисляват ДДС по тяхното законодателство. :confused: Вие имате ли такива случаи?

Надявам се, че темата за вас не е изчерпана :)
 
P.S. относно сумирането на обороти:
Това е нова промяна в ЗДДС, която цели да прекрати избягването на облагане от следната практика:
Дружество, нерегистрирано по ДДС, продава, продава...докато наближи оборот от 50 хил. лв. Тогава се ВЛИВА в новообразувано (или съществуващо нерегистрирано) дружество, а старото се заличава автоматично. Тук са приложими разпоредбите на т.нар. универсално правоприемство - т.е. всички активи и задължения преминават в новото като цялото прехвърляне е необлагаемо (иначе биха се начислили 20% на всички налични активи към датата на вливане). Съответно новото дружество (до момента) нямаше задължение за регистрация по ЗДДС и започваше да трупа оборот наново (от 0 до 50 хил.лв). And so on, and so on :)
Та това е идеята на сумиране на обороти - да не се заобикаля регистрация по ЗДДС през юридически похвати :)
 
Тогава дали крайното дружество е рег. по 97а или имате две дружества - ефектът е същия, което обезмисля всичко.
Здравейте,
Не, не го обезсмисля. Практически работите с нерегистрирано по ДДС дружество и не начислявате данъка при продажбите на дребно.
какво точно ви притеснява в регистрацията по 97а?
Няма да мога да пазарувам от европейски доставчици, материали примерно. Няма да мога да извършвам вътрешно-общностни транзакции без да начислявам ДДС.
Тогава се ВЛИВА в новообразувано (или съществуващо нерегистрирано) дружество, а старото се заличава автоматично.
Защо? Просто се регистрира ново дружество, а старото...почива известно време ;)
 
Практически работите с нерегистрирано по ДДС дружество и не начислявате данъка при продажбите на дребно.
Дали сте нерегистрирано дружество или сте регистриран по 97а е абсолютно еднакво от гл.т. на продажбите - и в двата случая НЕ начислявате ДДС при продажба (до достигане на 50 хил.лв. оборот).
Няма да мога да извършвам вътрешно-общностни транзакции без да начислявам ДДС.
За да го правите, трябва да сте регистриран по общия ред на ЗДДС (начисляване на ДДС при продажба, приспадане при покупка), 97а тук няма отношение и отново нищо не променя
Просто се регистрира ново дружество, а старото...почива известно време
Да, но новото дружество ще е празно - няма да има стоки, дълготрайни активи, пари, нищо. Става, ако предоставяте услуги. Но ако имате например налична стока в старото, и регистрирате ново дружество, как ще я продадете от новото? :) С вливането всичко автоматично отива в новото дружество.
 
Когато в момента на възникване на казуса вече има 1 дружество по ДДС и едно без:
Ако вашите продажби са изцяло към чужбина и имате "стандартна" регистрация, тя ще ви свърши работа и няма нужда да минавате към "частичната" (по чл. 97а).
как ще я продадете от новото
Ще я продавам от старото, когато "почивката" свърши.
 
Ако имате дружество, което е вече регистрирано по ДДС (стандартна регистрация), то казус изобщо няма :) тук ставаше въпрос за нерегистрирани дружества и възможност за заобикаляне на регистрацията
А относно почивката - става, стига клиентите да могат да изчакат няколко месеца, а на вас да не ви пречи, че сте затворили пари в стока, която не можете да продадете
 
Няма как да се заобиколи регистрацията (независимо по кой член), защото ибей предоставя услуга...
Иванчо продава в ибей без фирма. Казусът е как твоята стока да е конкурентна спрямо иванчовата, при това законно, демек казусът е в заглавието на темата.
Ако се бяга от регистрация. 1 дружество - 50 000, 2 дружества - 100 000 и т.н., просто е, поне докато законът позволява, а за заключване на пари и пр. всеки си решава според конкретния бизнес модел.
 
Уважаеми съфорумци. Бях във НАП за частична регистрация по ЗДДС чл.97А, но трябва да попълня VAT номера на Ebay.com. Намирам само за Германия.
eBay GmbH
Albert-Einstein-Ring 2-6
14532 Kleinmachnow
Germany

VAT number: DE200081785
Registergericht: Amtsgericht Potsdam
Registernummer: HRB 13754 P
Geschäftsführer: Oliver Klinck
Дали наистина връщат нещо за България от начислените 20% от таксите?
 

Горе