Законови изисквания за електронна търговия

sonus

New Member
Здравейте на всички. Нов съм във форума, но от доста време чета темите с интерес и научавам много интерсни неща. Близо 6 години работих в КЗП , кото експерт. Работих по потребителски жалби и проверявах сайтове (електронни магазини, платформи и информационни сайтове) за съответствие със законовите изисквания. Сега реших, че е време за промяна и трябва да започна нещо ново. Имам много идеи, които се надявам с ваша помощ да мога да развия. Една от тях е да направя сайт за услуги, чрез който да помагам на тези, които искат да са изрядни в бизнеса. Проблемът е, че има много законови изисквания, които не са ясни на повечето търговци, а глобите са "жестоки" за малки фирми с е-магазини. Който има въпроси да пита - ще помагам с каквото мага. Когато стане готов сайта, ще мога да правя и цялостен одит на информацията намираща се на сайта и ще мога да Ви помагам с предотвратяване на "Нелоялни търговски практики", "преддоговорна информация", "неравноправни клаузи в договорните условия", както и още много други неща.
 
Здравей , предполагам ,че ще си полезен на много хора .Напоследък зачестиха актове заради пропуски в общите условия . Може ли да напишеш къде са най - вече пропуските в общите условия .
 
Най-честите нарушения са свързани с липса на реквизити от преддоговорната информация, която търговецът е задължен да предостави на потребителите преди сключване на договор за продажба от разстояние. Естетвено тази информация не е задължително да се намира в "Общи условия", а въобще на сайта. Понякога в старанието си да са изрядни, търговците много често допускат неравноправни клаузи в договорните си условия, което също води до неприятности.
 
Добре дошъл и ние ще помагаме с каквото можем. Наистина ще е нужда услугата ти. Аз имам един въпрос, който се надявам ти да отговориш като вътрешен човек. Защо КЗП не си направи труда да формулира всички, което изискват, да го разпишат и да го направят като чеклист, който всеки да може да си изтегли?


Също така ще те помоля да коментираш това:
https://www.kzp.bg/standarten-formulyar-za-uprazhnyavane-pravo-na-otkaz-pri-online-pokupki

Пише, че потребителя връща стоката в срок от 14 дни от уведомлението, а търговеца възстановява парите в същият срок. Видимо има конфликт, тъй като реално търговецът е задължен да върне парите в срок в който е възможно още да не е получена обратно стоката, да е проверен нейния вид и състояние.

Също така в старият сайт имаше Общи условия за електронни магазини, където този срок беше 30 дни
 
  • Like
Реакции: KA7
Винаги е било така, затова и малките фирми с е-магазини в България изнемогват. Това е причината да искам да направя тази услуга, защото има изисквания към търговците, но никъде не е споменто какви са. Някои търговци наемат юристи, които да попълнят информацията на сайтовете, но дори те не знаят какво точно да напишат и как трябва да изглежда информацията. Изискванията се променят твърде често, а глобите са големи.
Относно втория въпрос в Закона за защита на потребителите има едно "но" , което позволява на търговецът да забави възстановяването на паричните средства на потребителя, докато не си е получил и прегледал стоката. Този срок беше 30 дни преди промяната на закона през 2014 година.
 
Последно редактирано:
А, какъв е срока след промяната в закона след тази дата?

И защо на официален сайт като този на КЗП има информация, която без това уточнение може да се счита за подвеждаща? Питам защото точно КЗП са хората, които държат да няма подвеждане. И в крайна сметка този срок 14 или 30 дни е?

Също така ще те помоля да коментираш спорната тема дали трябва или не да се възстановява разхода за доставка при получаване на стоката на клиента?
 
  • Like
Реакции: KA7
Не ме разбирай погрешно аз подкрепям КЗП, но си мисля че имат и пропуски и ролята им освен контролна и строго наказателна трябва да е и обучаваща.

Ето още един техен пропуск:

На сайта на КЗП има интегрирано търсене с Гугъл, чудя се дали в Политика за поверителност на сайта на КЗП е описано какво точно се случва когато потребител ползва това търсене и е с отворен Gmail акаунт? И дали изобщо е редно на сайт на държавна институция да се появяват реклами от 3ти страни в рамките на същото това интегрирано търсене?
 
Според мен трябва да си направиш услугата тип абонамент. 3 на месец на домейн, автоматизиран билинг с epay. Като на всеки платил за 12 месеца, пращаш какво да направи като общи изисквания, след това правиш одит на сайта за да видиш дали е според конкретната индустрия и всичко е наред и след това имаш задължение под формата на бюлетин да разпращаш всички новости и изисквания и промени в официална форма и пренаписани в точни стъпки и на човешки език, така се оправдава абонамента - ти следиш вместо магазините и имаш грижата. Всеки ще даде 36лв на година за да си спести главоболия.
 
  • Like
Реакции: KA7
Срокът за възстановяване на парите е 14 дневен от момента на уведомяване, но не и преди търговецът да си е получил стоката. Колкото до това второто за възстановяването на транспортните разходи...Да, много е противоречиво. Ако търговецът не е упоменал някъде на сайта си, че транспортните разходи по връщането на стоката са за сметка на потребителя, то тогава той е длъжен да възстанови всички суми + транспортните разходи.
 
Как така няма уточнение какъв е срока след получаване на стоката. Би било лесно и елементарно времето да започне да тече точно от този момент?

Също така не си ме разбрал за разходите. На всички вече ни е ясно за разходите по връщането на стоката. Аз питам за разходите по получаване на стоката.
 
Това е услуга, която би била изключително полезна, но според мен ще трябва да носите и някаква отговорност.
За какво става дума?
На първо място сам отбелязвате, че в момента или човек сам си пише условията в магазина, или търси помощ от адвокат, където нямам представа каква е сумата, но да речем че става дума за 50-100 лева.
За да може да пробиете трябва да предложите нещо по-добро. Имате какво да предложите, но трябва и да сте убедителен. Тук идва и момента, че хората ще Ви се доверят, ако им дадете някакви гаранции, че това, което им предоставите като информация е абсолютно вярно, точно и достатъчно :)

PS:
Дори аз бих предложил сътрудничество, тъй като до момента отказвам подобни запитвания от онлайн магазини, а всъщност би било добре да ги насочвам не към КЗП и адвокати, а към някой, който предлага подобна услуга :)
 
Според мен трябва да си направиш услугата тип абонамент. 3 на месец на домейн, автоматизиран билинг с epay. Като на всеки платил за 12 месеца, пращаш какво да направи като общи изисквания, след това правиш одит на сайта за да видиш дали е според конкретната индустрия и всичко е наред и след това имаш задължение под формата на бюлетин да разпращаш всички новости и изисквания и промени в официална форма и пренаписани в точни стъпки и на човешки език, така се оправдава абонамента - ти следиш вместо магазините и имаш грижата. Всеки ще даде 36лв на година за да си спести главоболия.
Да и аз бих платил за такъв абонамент стига всичко да е компетентно направено .Оказа се че колеги ползвали юристи за изготвяне на общи условия имат глоби заради пропуски / а не заради някакво нарушение/.
 
Потребителят има право да се откаже в 14 дневен срок от сключения договор за продажба от разстояние. Този срок започва да тече от момента, в който потребителя получи стоката. В този първия срок потребителят може да реши, че стоката не му харесва и да я върне, като уведоми търговеца за това. Тук започва да тече втория 14 дневен срок, който е за възстановяване на парите. Той започва да тече от момента, в който потребителят уведоми търговеца за намерението си да се откаже от сключения договор за продажба от разстояние. Законодателят е предвидил, че потребителя може да уведоми търговеца за желанието си да се откаже от сключения договор, но той може да не изпрати стоката веднага. Затова в закона е казано, че търговецът може да забави възстановяването на парите към потребителя до момента, в който си получи стоката.
 
Юриста изготвя нещата към даден момент, след това като има промени си е твой проблем, чети по ФБ групите кой какво разбрал, недоразбрал и.т.н. Трябва да има компетентно лице, което да може да се занимава с това. Ето го човека. И аз бих плащал абонамент.
 
  • Like
Реакции: KA7
Само колегата пак ми е пропуснал втория въпрос от поста.
 
Смея да твърдя, че съм компетентен в това, което пиша. Зная каква е практиката, зная какви са пропуските, зная и какво точно се проверява от инспекторите и от експертите. Относно разходите за доставка на стоката до потребителя мога да кажа, че в закона никъде не е записано от кой трябва да се поемат тези разходи. Магазините имат различни похвати за това, което донякъде е и конкурентно предимство в зависимост от избрания начин за доставка. Има изискване ако доставката е за сметка на потребителя ( а тя в повечето случаи е ), да се упомене размера на дължимите съми за транспортни разходи. Естествено това не трябва да е скрито, а видно за потребителя преди той да вземе окончателното си решение за покупка. Но никои не е казал, че търговецът не може да поеме доставката и да предложи безплатна такава.
 
Тогава защо в горния линка, който дадох по-горе пише следното:

Потребителят има право в срок от 14 дни да се откаже безусловно от договор от разстояние или от договор извън търговския обект, без да заплаща каквито и да е разходи, с изключение на тези за доставка в случай, че е избрал различен от стандартния най-евтин за търговеца начин за доставяне на поръчката, както и разходите за връщането на стоката обратно.

Демек, че магазинера е длъжен да му възстанови разходите по доставката на продукта до клиента?
 
Тук се има предвид това, че той е платил тези пари вече (те са калкулирани в цената ) и ако реши да се откаже от договора за продажба от разстояние трябва да му бъде възстановена стойността на стоката + транспортните разходи, която сума той е заплатил при получаване на стоката.А другото е, че ако избере различен начин за връщане на стоката от този най-евтиния, който е предложен от търговеца, той ( потребителят) трябва да поеме разходите по връщането на стоката до търговеца.
 
Последно редактирано:

Горе