Заслужава ли си да отвориш фирма за копирайтинг?

Здравейте, bgtifo,

Масово разпространеното "Х лв. за ХХХ думи" е омагьосан кръг.
Много хора се въртят в него, и, каквото и да правиш, няма измъкване. Лев-два-три нагоре не променят нищо, само почваш да се въртиш по-бързо. И да гледаш по-напрегнато.

"Х лв. за ХХХ думи" е масов бизнес, нещо като масовия спорт. Много хора са вътре в него, правят разни неща и постигат разни резултати. Но, точно като масовия спорт, масовият копирайтинг ("Х лв. за ХХХ думи") не е насочен към високи постижения. Тук не се състезаваш с най-добрите. И, съответно, никога не стигаш сред най-добрите.

Копирайтингът, изначално, е свързан с продажбите. С рекламата и маркетинга. Въобще - с бизнеса. А не с текстовете. Писането е само начин за подпомагане/увеличаване/засилване на продажбите. Това е копирайтинг. Другото е просто писане на текстове. А там предлагането (масовостта) е неизбежна. Защото много хора могат да пишат, по принцип. Затова се стига до "Х лв. за ХХХ думи". И възложителите на текстове (директни клиенти, рекламни и дигитални агенции, агенции за текстове) се възползват. Те не са глупави.

Вие, предполагам, също не сте. Затова, бих Ви посъветвал да излезете от омагьосания кръг "Х лв. за ХХХ думи" и да се обърнете към изначалната същност на копирайтинга.

Можете да създавате текстове, подкрепящи продажбите? Чудесно! Предложете го на хората, които искат да продават. Само че (и това е "тънкия" момент), в никакъв случай не им предлагайте текстове. Защото всеки клиент (пазарен рефлекс) веднага ще сравни Вашите "Х лв. за ХХХ думи" с други такива оферти (Гугъл е винаги на разположение). Предлагайте средство за подпомагане на продажбите. Това е Вашия продукт. Наречете го както искате, например "копирайтърско решение". А, в един продукт, можете да вложите и "опаковате" доста повече от само писане на текст. И, съответно, на Вашия копирайтърски продукт вече можете да сложите подходящата цена.

Успех!
Колега страхотно мнение, поздрави.
Но реално това, за което говорите е нова услуга. Повечето копирайтъри им казват какво да пишат - било то с ключови думи или изречения - и правят статия. А тук говорим да се създаде съдържание, което да накара клиента да купи - това собственика на сайта много рядко го знае и може да го даде, като ключови думи / насоки.
От опита ми и много малко копирайтъри могат да се справят с това, без да им подаваш думи.
 
Колега страхотно мнение, поздрави.
Но реално това, за което говорите е нова услуга. Повечето копирайтъри им казват какво да пишат - било то с ключови думи или изречения - и правят статия. А тук говорим да се създаде съдържание, което да накара клиента да купи - това собственика на сайта много рядко го знае и може да го даде, като ключови думи / насоки.
От опита ми и много малко копирайтъри могат да се справят с това, без да им подаваш думи.

За съжаление тези, които не могат да се справят, не са истински копирайтъри, а контентаджии
 
За съжаление тези, които не могат да се справят, не са истински копирайтъри, а контентаджии
Абсолютно съгласен.
В началото, когато си търсих копирайтър и мислех че мога да разчитам на този човек за съдържанието, но не ни се получиха нещата, не ми харесваше как се получаваше съдържанието, дори няма да коментирам правописните грешки във всеки абзац.

В последствие се разчетох повече за content marketing и започнаха да ми идват много добри идеи за съдържание, намерих си една дама, която се занимава с това любителски - има си блог и пише на темата, близка до моята - и си паснахме супер много. Аз ѝ подавам темата и няколко булет пойнта какво да пише и тя прави магията. Много е добра, в майчинство е и има свободно време да го прави.

В моят случай беше на късмет, че попаднах на нея, страхотна е, но не мога да разчитам на късмет постоянно.
 
Абсолютно съгласен.
В началото, когато си търсих копирайтър и мислех че мога да разчитам на този човек за съдържанието, но не ни се получиха нещата, не ми харесваше как се получаваше съдържанието, дори няма да коментирам правописните грешки във всеки абзац.

В последствие се разчетох повече за content marketing и започнаха да ми идват много добри идеи за съдържание, намерих си една дама, която се занимава с това любителски - има си блог и пише на темата, близка до моята - и си паснахме супер много. Аз ѝ подавам темата и няколко булет пойнта какво да пише и тя прави магията. Много е добра, в майчинство е и има свободно време да го прави.

В моят случай беше на късмет, че попаднах на нея, страхотна е, но не мога да разчитам на късмет постоянно.

Да, трудно е да се попадне на точния човек. За съжаление всички станаха копирайтъри и това подби пазара на истински кадърните хора. Вие сте намерил добра копирайтърка, което е капка в окена. Аз принципно съм чел статии и съдържание изготвено от "копирайтъри" от Бг мама форума и съм оставал като гръмнат. Само че Пешо от Павликени предпочита да наеме тая скромна женица, която ще му вземе 1.20 на 100 думи за някакъв пълен шит, отколкото да плати 1.50 лв. повече и да получи качествено съдържание от мен. Това, разбира се, е въпрос на личен избор и няма как да променя тази тенденция. Нямам и време да тролвам по форумите и да се разправям с нелоялната конкуренция.
 
Здравейте, fast_and_the_curious,

За съжаление, имаме непреодолими различия в разбирането за копирайтинга. Изначално. Копирайтингът е свързан пряко и неделимо с продажбите. Изначално. Писането на информационно съдържание (контент / content), е нещо друго. Изначално.

Знаете ли къде се появило първото информационно съдържание за широка (масова) публика? Правилно - във вестниците, преди някой и друг век. И знаете ли кой го е писал? Точно така - журналистите.

А знаете ли кога се е появила нуждата от копирайтинг, съответно - от копирайтъри? И къде? Пак там - във вестниците. Когато (като още един източник на приходи), са започнали да публикуват текстове (по-късно, илюстрирани и с изображения) за стоки и услуги. Направено всеки път с една ясна цел: продажби. Е, точно тогава са се появили копирайтърите - защото журналистите не са можели да пишат продаващо (копирайтърски).

И днес, все още, за информационното съдържание във всички медии се грижат журналисти. Не копирайтъри. Ако не ми вярвате, проверете във всяка редакция. Тогава, каква е логиката информационното съдържание в сайтовете (блог текстове или "статии"), да се пише от "копирайтъри"? Или те (в кавичките), може би, не са точно такива? Много хора (си мислят, че) могат да пишат... Но, това сигурно го знаете.

Накратко, с 6 думи: Писане на статии не е копирайтинг. Изначално. Ей тук съм го изложил, малко по-интересно. Ако искате, прочетете.
 
Само че Пешо от Павликени предпочита да наеме тая скромна женица, която ще му вземе 1.20 на 100 думи за някакъв пълен шит, отколкото да плати 1.50 лв. повече и да получи качествено съдържание от мен. Това, разбира се, е въпрос на личен избор и няма как да променя тази тенденция.
CYmDxf9WAAAW3QG.jpg
 
Най-много ми допадат презентациите на услугите. Казвам се Христина Карамаркова и съм копирайтър. Пиша есета, курсови работи и статии за мода. Имаме висше образование бакалавърска степен и обичам да разкавам интересни истории в текстовете си. Цена 1.20 / 100 думи.

Ако някой ми каже какво е общото между есетата и курсовите работи с копирайтинга ще го черпя една бира.
 
И от мен една. Вносна.
 
В началото, когато си търсих копирайтър и мислех че мога да разчитам на този човек за съдържанието, но не ни се получиха нещата, не ми харесваше как се получаваше съдържанието, дори няма да коментирам правописните грешки във всеки абзац.
Търсил си копирайтър, а си намерил драскач. Често се случва, не само на теб. За съжаление, последните години, още повече. Доверяваш се на представяне, приказки и обещания, а резултатите - покъртителни. Така сменяш няколко и намираш този, който ще свърши качествено работата.
Ако някой ми каже какво е общото между есетата и курсовите работи с копирайтинга ще го черпя една бира.
Резултатите. Непрофесионални. Ненадеждни. Незадоволителни, граничещи с разочарование.
 
Да, трудно е да се попадне на точния човек. За съжаление всички станаха копирайтъри и това подби пазара на истински кадърните хора. Вие сте намерил добра копирайтърка, което е капка в окена. Аз принципно съм чел статии и съдържание изготвено от "копирайтъри" от Бг мама форума и съм оставал като гръмнат. Само че Пешо от Павликени предпочита да наеме тая скромна женица, която ще му вземе 1.20 на 100 думи за някакъв пълен шит, отколкото да плати 1.50 лв. повече и да получи качествено съдържание от мен. Това, разбира се, е въпрос на личен избор и няма как да променя тази тенденция. Нямам и време да тролвам по форумите и да се разправям с нелоялната конкуренция.
Той Пешо от Павликени всъщност не му трябва текст за четене от хора, а такъв, който да го намери Google и да му индексира сайта по-добре. Защото в 90% от случаите точно такава е целта. Като потребител с 90% вероятност търсиш нещо, което ти трябва. Тогава не четеш статии и други подобни, а просто купуваш първото срещнато, което откриваш след търсене. В 10% от случаите може да купиш нещо, просто защото са те зарибили, стига да прекарваш доста време в четене в интернет (всъщност доста хора стоят там).
 
Той Пешо от Павликени всъщност не му трябва текст за четене от хора, а такъв, който да го намери Google и да му индексира сайта по-добре. Защото в 90% от случаите точно такава е целта. Като потребител с 90% вероятност търсиш нещо, което ти трябва. Тогава не четеш статии и други подобни, а просто купуваш първото срещнато, което откриваш след търсене. В 10% от случаите може да купиш нещо, просто защото са те зарибили, стига да прекарваш доста време в четене в интернет (всъщност доста хора стоят там).
A като влезе и зачете някакви пълни безсмислици в стил потребителя w-seo, какво мислиш ще направи?
Ще има ли файда от влизането?
 
A като влезе и зачете някакви пълни безсмислици в стил потребителя w-seo, какво мислиш ще направи?
Ще има ли файда от влизането?
Кой ти чете в днешно време? Имам предвид от тези, които яко купуват, при това без да му мислят много. Веднага ще търси менюто от където да се избират продуктите. Иначе си прав, че може и подобни фалове да се случат, но това е по-скоро рядкост.
 
Кой ти чете в днешно време? Имам предвид от тези, които яко купуват, при това без да му мислят много. Веднага ще търси менюто от където да се избират продуктите. Иначе си прав, че може и подобни фалове да се случат, но това е по-скоро рядкост.

Прав сте, но Вие по-скоро отвеждате темата към онлайн магазините. Бизнесът не е само онлайн магазини.
 
"Кой ти чете в днешно време?"

Ако беше вярно, нямаше да се търсят копирайтъри. А се търсят - повярвайте ми, и/или проверете в Гугъл.бг.

Основният проблем в търсенето на копирайтъри в България е един. Той е разпределен равномерно в категориите "Търсещи" и "Предлагащи". Проблемът е "Какво е копирайтинг и какво (трябва да) прави копирайтъра?". Неяснотата създава объркване.

Търсещите копирайтинг и копирайтъри (в голямата си част, за съжаление), не знаят точно какво търсят. Или (най-често, защото е най-лесно), търсят като другите (които също не знаят). Предлагащите (пак - в голямата си част, и пак - за съжаление), пък не знаят какво точно (трябва) да предлагат. Или (най-често, защото е най-лесно), предлагат като другите (които също не знаят), само че - добавят "атрактивност" с по-ниска цена.

Звучи объркано, нали? Е, точно такова е масовото "търсене" и "предлагане" на "копирайтинг". И кавичките са си на място.

А, от объркването се излиза лесно. С една дума - продажби. Копирайтингът е свързан с продажбите. И обратното (защото не продавате само Вие). Имате конкуренти, нали? Те искат Вашите клиенти, нали? А Вашите клиенти (със сигурност), четат - преди да дойдат при Вас (онлайн или на живо), и четат - преди да купят. Затова Ви трябва копирайтър. За (Ви) напише, каквото трябва. За да продавате...
 
Потребителите на такива услуги все още искат материали колкото да има какво да чете Гугъл.

Както обикновено, в България ще минат поне още няколко години, преди да им светне, че Гугъл поумня и от известно време не разчита само на собственото си машинно разбиране на съдържанието, а и "наблюдава" как живите посетители го консумират и как реагират на него.
 
Не, много разходи, малко приходи, като свободна професия май приходите ще са повече
 
"Кой ти чете в днешно време?"
Ако беше вярно, нямаше да се търсят копирайтъри. А се търсят - повярвайте ми, и/или проверете в Гугъл.бг.
Аз говорех само за стоките от вид ширпотреба. Т. е. не казвам, че всички потребители са такива и че за всички класове продукти такива завеяни потребители са наистина такова голямо количество (90%). В смисъл, че има ниши, където търсенето на килограм текст е по-разумната оферта. Там болшинството потребители прескачат четенето на разни текстове, което иначе помагат в индексирането на сайта. Дори и тези текстове да са написани от опитен кадърен копирайтър, то те пак няма да се четат и съответно пак Google би ги приравнил по стойност с един посредствен текст. Естествено не навсякъде е така и затова има смисъл и нужда от копирайтъри.

Друг е въпросът, че понякога за изискващи копирайтъри продукти се наемат евтини писачи на некадърни тестове и обратно за текстове без нужда от качествено съдържание, се търсят истински копирайтъри, защото съответния собственик на сайта чувал, че така е по-добре.
 
Аз говорех само за стоките от вид ширпотреба. Т. е. не казвам, че всички потребители са такива и че за всички класове продукти такива завеяни потребители са наистина такова голямо количество (90%). В смисъл, че има ниши, където търсенето на килограм текст е по-разумната оферта. Там болшинството потребители прескачат четенето на разни текстове, което иначе помагат в индексирането на сайта. Дори и тези текстове да са написани от опитен кадърен копирайтър, то те пак няма да се четат и съответно пак Google би ги приравнил по стойност с един посредствен текст. Естествено не навсякъде е така и затова има смисъл и нужда от копирайтъри.

Друг е въпросът, че понякога за изискващи копирайтъри продукти се наемат евтини писачи на некадърни тестове и обратно за текстове без нужда от качествено съдържание, се търсят истински копирайтъри, защото съответния собственик на сайта чувал, че така е по-добре.

Благодаря Ви за мнението, rujel.

Обаче писането на "килограм текст" не е копирайтинг. Със сигурност.
 
Благодаря Ви за мнението, rujel.
Обаче писането на "килограм текст" не е копирайтинг. Със сигурност.
Точно това казвам и аз, така че не схващам защо ползвате думата "обаче".
 

Горе