Изкуството да говорим просто

тео

Well-Known Member
Метод за проверка на четливостта на текстовете, които пишем.

Около 1940, Рудолф Флеш разработва формула, която определя до каква степен един текст е четлив. Формулата се използва и до днес, дори я има и в MS Word. Колкото по-голям резултат има вашия текст по скалата от 1 до 100, толкова по-лесен е за четене.
Ето няколко примера за това как сложността променя коефициента на четливост. Изречението: "Иван обича Лили" получава 92 точки, т.е. е много лесно. Ако усложним: "Иван изпитва дълбоко увлечение по Лили" - 67. А "Въпреки, че Иван не дава израз на по-дълбоките си емоционални състояния, е повече от видно, че е развил по-голяма привързаност към Лили, сравнено с чувствата му към Сиси, Мими и в относително по-малка степен към съученичката му Роси." - коефициент 29.

Флеш определя на кои училищни класове съответстват различните коефициенти на четливост:

коеф. 0 - 30.....Бакалавърска степен
коеф. 50 - 60...Студент
коеф. 60 - 70....10-12 клас
коеф. 70 - 80.....7 клас
коеф. 80 - 90.....6 клас
коеф. 90 - 100....5 клас

Флеш съветва изреченията да са с около 11 думи, а на всеки 100 думи да са споменати хора поне 14 пъти (Иван, Петър, Лили, той, него, тя, нея, аз и т.н.)

Как да настроите MS Word да извежда статистика за четливост.
Офис бутон > Word Options > Proofing > отметка на Show readability statistics
Статистиката се получава след като направите проверка на правописа.


Формулата
The formula for the Flesch Reading Ease score is:

206.835 – (1.015 x ASL) – (84.6 x ASW)
where:
ASL = average sentence length (the number of words divided by the number of sentences)
ASW = average number of syllables per word (the number of syllables divided by the number of words)


Препоръка 1 - Използвайте кратки, прости думи
Забравете за тежките, сложни думи и изрази, които сте учили в университета или на работа. Нали се сещате - "и ще се насладите пълноценно на споменатото", "горецитираните предимства", "може да се уподоби на", "приложени са 10 основателни причини" и всякакви подобни. Бъдете ясни, естествени и семпли.

Препоръка 2 - Краткото изречение е по-доброто
Пишете само по една мисъл в изречение. За следващото нещо използвайте следващото изречение. Така читателите много по-лесно ще ви разберат. И най-важното, така ще прочетат повече. Колкото повече четат, толкова по-голям шанс е да купят това, което предлагате.

Препоръка 3 - Кратки абзаци
Страхотен трик , който кара хората да чета и напредват в текста бързо. Просто задавате въпрос или кратко твърдение, след което продължавате мисълта си в нов абзац само с няколко думи.
Номерът с кратките абзаци не само кара очите на четящият да се движат из текста, но и забързва ритъма и кара текста да изглежда много по-привлекателен (в сравнение с плътно изписана с текст страница)

Препоръка 4 - Използвайте имена и лични местоимения
Те придават на текста топло, човешко чувство, което хората забелязват веднага. Това превръща текста в лична комуникация, което е най-ефективната възможна.
 
Последно редактирано:
От: Изкуството да говорим просто

Кратките изречения са типични за английският език например. Всеки език си има определена специфика. Тази на българския се състои и в употребата на сложни изречения. Не би следвало една и съща формула да се отнася до всички езици.
 
От: Изкуството да говорим просто

Кратките изречения са типични за английският език например. Всеки език си има определена специфика. Тази на българския се състои и в употребата на сложни изречения. Не би следвало една и съща формула да се отнася до всички езици.
Вярно е. Но въпреки това, за целите на бързите продажби, промотирането и маркетинга, е препоръчително да се говори и пише опростено.
 
От: Изкуството да говорим просто

Така е.
Да говорим/пишем просто и ясно наистина си е изкуство.
Един добър цитат по този повод - Нямам време да ти пиша накратко, затова ти пиша дълго писмо.
 
От: Изкуството да говорим просто

Благодаря за статията, определено би ми била полезна.
Репче от мен.
 

Горе