Икономическата логика в цената на горивата

redrum

Well-Known Member
Значи, стоя и си мисля, може ли някой с по-сериозни икономически познания да ми обясни как така цената на нефта, падна близо 5 пъти, а цените на горивата падат с някакви смешни проценти. Не става въпрос само за България, цените в ЕС са долу горе еднакви, няма стотици проценти разлика.

И друго, какво щеше да стане, ако цената на суровината не беше паднала, а се беше вдигнала с 300-400%. Някой помни ли каква е била цената на гориавата 2001 (казват, че тогава нефта е бил на сегашните си цени) и как цените се промениха след това, когато достигна 120 долара барела.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Факторите из ЕС са по-високите акцизи и ДДС, така че и 1 долар да стане барела пак няма как да падне в пъти.
Другият фактор, е че рафинерите и доставчиците не работят на спот цени, а на фючърсни.

300-400% сигурно в БГ щеше да е 500% отгоре цената на бензина докато в ЕС щеше да е в пъти по ниско.
При висок петрол нямаше да има и толкова високо търсене и конкуренцията щеше да свали цените това на запад разбира се.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Другият фактор, е че рафинерите и доставчиците не работят на спот цени, а на фючърсни.
Което на прост език значи?
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

На прост език значи , че Марешки трябва да направи бензиностанция във всеки град , че да паднат цените .....
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Доставката на цистерна с бензин днес, е следствие на договор сключен примерно преди 6 месеца или година на зад по договорени цени тогава, където достаквата и плащането става сега.
Същото е валидно и за суровия петрол, който бива купуван от рафинериите.
Това е фючърсен контракт, а спот цената е това, което виждаш сега.

Също така тези фючърсни договори се индексират 1-2 пъти през годината или може са лонг терм чарт.

Преди 1 година рафинерията сключва договор за доставка на 1 танкер при цени от 100 долара - доставката е днес и плащането е на 100 долара. Идеята е че всичко е на фючърсни цени сключено и е нужно време да се балансират.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Щом е така, тогава рЕзкото падане на цената на петрола по никакъв начин не се е отразила на бюджета на износителите, в такава степен :)
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Петрола е към края на ерата си. Тепърва почват да навлизат елктро и водородните автомобили.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

В България са най-скъпи горивата в целия ЕС защото тези които гласуват са прости тъпи копелета
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

В България са най-скъпи горивата в целия ЕС защото тези които гласуват са прости тъпи копелета

Ти кога излиза по Европа , че знаеш ? Или така са ти спуснати опорните точки....
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Доставката на цистерна с бензин днес, е следствие на договор сключен примерно преди 6 месеца или година на зад по договорени цени тогава, където достаквата и плащането става сега.
Същото е валидно и за суровия петрол, който бива купуван от рафинериите.
Това е фючърсен контракт, а спот цената е това, което виждаш сега.

Също така тези фючърсни договори се индексират 1-2 пъти през годината или може са лонг терм чарт.

Преди 1 година рафинерията сключва договор за доставка на 1 танкер при цени от 100 долара - доставката е днес и плащането е на 100 долара. Идеята е че всичко е на фючърсни цени сключено и е нужно време да се балансират.
Съгласен съм, обаче цената на петрола пада от доста време. Нагласата на пазара за падане на цената не отговаря на реалността, а има прогнози и за по-голям спад
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Съгласен съм, обаче цената на петрола пада от доста време. Нагласата на пазара за падане на цената не отговаря на реалността, а има прогнози и за по-голям спад

Как нагласата не отговоря? Петрола пада именно заради различни очаквания на пазарните играчи и най-вече заради техните действия. Не е важно кой какво прогнозира, а какво прави пазара следствие на действия - в момента продавачите са в превес над купувачите.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Щом е така, тогава рЕзкото падане на цената на петрола по никакъв начин не се е отразила на бюджета на износителите, в такава степен :)

Дадох ти просто пример - реалността е, че всички експорьорки губят, защото фючърсите варират спрямо различни период, а големите играчи не сключват лонг терм. Всяка промяна сега действа и на фючърса.
Ако те вълнува ето ги цените на барел петрол примерно Декември 2016 в момента доставката е 36,39 - http://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude.html, а февруарската е под текущата.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Как нагласата не отговоря? Петрола пада именно заради различни очаквания на пазарните играчи и най-вече заради техните действия. Не е важно кой какво прогнозира, а какво прави пазара следствие на действия - в момента продавачите са в превес над купувачите.
От търговска гледна точка в конкурентен пазар, добрият търговец следи цената на стоката и когато цената пада, той сваля цената първи
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

От търговска гледна точка в конкурентен пазар, добрият търговец следи цената на стоката и когато цената пада, той сваля цената първи

Точно това направиха СА, но това е действие. На пазара са важни действия, а не прогнозите :) това исках да ти кажа.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

И какво излезе, че плащаме адски скъпо гориво, защото държавите облагат една от най-масовите стоки с брутални данъци. Благодарим ти ЕСССР.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

И какво излезе, че плащаме адски скъпо гориво, защото държавите облагат една от най-масовите стоки с брутални данъци. Благодарим ти ЕСССР.

Както винаги си далече от истината - недей вкарва емоцията си по линя ЕС.
В момента в БГ и акцизите и ДДС-то е по-ниско от редица държави в ЕС, както акцизите и ДДС са по-ниски от средните.

Проблема е монопола над митническите складове, монопол държавно гарантиран и сега РБ Мартин Димитров и още няколко са пуснал дело срещу мин. на фин., че не пуска инфото кой го държи складовете.
Когато внесеш гориво и фирма Х ти сложи каквото цена си пожелае, малко е смешно да мислиш за ЕС.

Марешки директно изпомпрва горивото в бензиностанцията си, като има на стенд бай няколко - другите ходят до Украйна да зареждат гориво...
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Марешки явно има търговски нюх. Трябва да разшири бизнеса с бензиностанции в страната или да направи франчайз :wink:
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Марешки явно има търговски нюх. Трябва да разшири бизнеса с бензиностанции в страната или да направи франчайз :wink:

Много трудно ще изгради логистиката, ако не се реши проблема с митническите складове.
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Много трудно ще изгради логистиката, ако не се реши проблема с митническите складове.

Е сега, не вярвам да е толкова сложно. Другите вериги бензиностанции как са го направили
 
От: Икономическата логика в цената на горивата

Е сега, не вярвам да е толкова сложно. Другите вериги бензиностанции как са го направили

Марешки продава всичкото гориво, не ползва митнически складове, а всички големи го правят и плащат каквато цена каже склада.
 

Горе