1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn more.

Има ли място за още дигитални маркетинг специалисти?

Дискусията в 'Старт в Интернет Бизнеса' стартирана от randb, Юни 7, 2017.

  1. randb

    randb Member

    Рег.:
    Ян 22, 2013
    Съобщения:
    30
    Харесвания:
    11
    Точки:
    8
    Здравейте,

    Имам над 9 години опит в маркетинга в сектора на бързооборотните стоки и съм работил над едни от най-големите марки на нашия пазар - ATL, BTL, NPD, позициониране, P&L калкулиране, цялостна комуникация,а от скоро и category management, продължаване на бранд стратегията на ниво търговски обект, shopper marketing и т.нт.

    Това, което наблюдавам в последно време е ръста в дигиталната реклама, в социални медии, онлайн търговия. В последната ми компания до преди няколко години бюджета за дигитална реклама беше 0%, сега е доста по-голям.

    Интереса ми е именно към дигиталния маркетинг с inbouind методология, SEO, content marketing, E-commerce, защо не и в бъдеще mobile marketing, VR маркетинг.

    Въпросъ ми е вие като предприемачи виждате ли все още място за дигитални маркетинг специалисти? Или вече пазарът е пренаситен и изчерпан? Работят ли традиционите методи в дигиталния маркетинг или трябва вече напълно нов подход с развитието на технологиите?

    Готов съм да споделя знанията си и опита, които имам, ако и вие споделите вашето мнение.

    Благодаря
     
  2. Visual

    Visual Member

    Рег.:
    Дек 15, 2011
    Съобщения:
    113
    Харесвания:
    14
    Точки:
    18
    Пол:
    Мъж
    Място:
    Sofia
    Ако си разбираш от работата - да, има място. Ако не - няма. Като експерт в диг. маркетинг би трябвало да го знаеш, успеха на продукта зависи от това какво търсене има, не какво казват хора в един форум.

    Това е.
    Лек ден!
     
    CTAH харесва това.
  3. Saviour

    Saviour Member

    Рег.:
    Май 12, 2017
    Съобщения:
    91
    Харесвания:
    87
    Точки:
    18
    Пол:
    Мъж
    Съгласен съм, че нишата е пренаситена, но само че от некадърност. Точно това създава илюзията, че пазарът е пренаситен, когато всъщност има липса на кадри.
     
    Visual харесва това.
  4. tanipo

    tanipo Well-Known Member

    Рег.:
    Апр 25, 2007
    Съобщения:
    1,769
    Харесвания:
    197
    Точки:
    63
    До момента повечето дигитални специалисти са самоуки свободни електрони без стандарт в работата си. Тепърва ще се качва качеството и ще се повишава конкретиката на този тип услуги. Ще се появят и почнаха да се появяват много възможности за такива специалисти дори и в други градове освен София, като заплатите в София за такъв специалист може да достигнат и програмистките. Тоест според мен тепърва ще се появяват възможности за специалисти на заплата, защото вече и малките фирмички осъзнаха, че без това не може. Ще има работа и за свободните електрони и агенции, които знаят какво правят - освен това за тези хора пазар има по цял свят не само в България.

    Какво имаш предвид по традиционни методи? Мога само да кажа, че на повечето хора с модерни техники им липсват елементарни знания за класическия начин за работа и предимство ще има тази, които е запознат и с двете.

    Аз много се интересувам от дистрибуция и.т.н. защото като бонус ми дадоха представителство за България и Румъния на интересни продукти и се чудя как да задвижа нещата. Признавам в дистрибуцията по класически начин нямам опит, мога само да разработя план и стратегия базирани на дигитални методи, телефонни обаждания и дотам. Ще се радвам да споделиш повече за дистрибуцията в България, как е структурирана, къде можем да научим повече и какво значат тия трибуквените неща.
     
    SvetoVen харесва това.
  5. randb

    randb Member

    Рег.:
    Ян 22, 2013
    Съобщения:
    30
    Харесвания:
    11
    Точки:
    8
    Здравей, благодаря за споделеното мнение, за мен то е наистина ценно. Идеята ми беше да видя какви са нагласите на предприемачите и хората, които се занимават с това, защото и аз наблюдавам, че до преди няколко години се търсеха бранд мениджъри, трейд маркетинг мениджъри, продуктови мениждъри, а сега масово има обяви за дигитален маркетинг мениджър, специалисти, SEO специалист, content маркетолози и т.нт. а като човек малко или много доказал се, усещам, че започвам леко да работя по инерция, липсва ми желанието, което имах преди години, а и честно казано малко ми е писнало да ми казват какво да правя хора, които не са в час, аз да върша тежката работа, а накрая те обират лаврите, а аз даже нямам време да се насладя на успеха, а веднага скачам в следващия проект. Просто когато правиш нещо, което вършиш с удоволствие нещата се получават много по-лесно, а и има според мен потенциал за добра печалба и да си финсово независим :)

    Естествено не мога да започна да продавам мача чай или да имам количка за сандвичи на франчайз, просто разбирам малко или много от маркетинг и дигиталният маркетинг наистина ми е интересен, признавам не съм супер специалист, но имам основите и опита (контактувал съм и сме правили стратегии с едни от най-големите агенции в България и не само) и имам вече контакти от където мога да вземе know-how и смятам, че мога да се наложа. Въпросът е, че първоначално ще е one man show.

    Относно дистрибуцията на продукта ще ти дам пример с продукт, които е в изцяло нова категория и не е толкова популярна марка, защото ако имаш вече изградената марка е друго. Та NPD е New Product Development е отдел, които заедно с маркетинг отдела преценяват къде има потенциал за развитие и нишата не е заета и има потенциал за печалба. Създават продукта - рецепта, разфасовка, визия, цена. В случая е много важно как се позиционира продукта - ако е евтин в ниския ценови сегмент се фокусираш само на дистрибуция и тъй като нямаш голям марж обикновенно не влагаш големи бюджети за маркетинг и реклама, това се определя от P&L (Profit and Loss) калкулациите. Ако градиш имидж и премиум качество и съответно по-голяма печалба от единица продукт, то нормално продуктът отива в по-висок ценови сегмент. Но там вече трябва по-голяма реклама, за да се отличиш. Обикновенно продуктите в ниските ценови сегменти имат много по-къс живот, защото винаги се намира някой, който да даде по-ниска цена на своя продукт или по-голяма промоция и тези продукти не са устойчиви.

    Рекламирането на продуктите става с ATL (above the line) реклама - телевизия, радио, интернет или BTL (below the line ) реклама - семплинги, изложби, вирусен маркетинг, POS материали

    Да кажем, че тази стъпка при теб е приключила и ти имаш вече готов продукт, знаеш потенциалните купувачи как, защо и от къде купуват такива продукти, то трябва да им го предоставиш именно в този канал на дистрибуция. При бързооборотните стоки имаме раздробено по канали- хипер/супермаркети, големи, средни и малки магазини, петролен канал, лафки/киоски, кафенета/сладкарници/ и барове/пъбове/закусвални и ресторанти(заедно образуват ХоРеКа канал) и т.нт.
    Например искаш да създадеш нова категория на сок във формата на пюре за деца 8-11 г. в спортна сашетка с капачка, който да е добавка към менюто им за по-здравословно хранене - фокус са ти хипер/супермаркети, киоски до училищата и петролен канал.

    За нов продукт, които не е наложен и да кажем няма да има ТВ реклама е много важно да е видим и да бъдем там където пазаруват потенциалните му купувачи.

    Самата дистрибуция бих те посъветвал да намериш национален дистрибутор, които да ти доставя продукта - или делите печалбата при някакъв процент или ако си по-тарикат и се договориш им даваш процент бонус на закупено количество или постигната национална дистрибуция. В случая не си те представям ти директно да ходиш и да предлагаш продукта от врата на врата, затова ти трябва партньор.

    Анализирахме потенциалните канали на дистрибуция. След това трябва да намерим потенциални партньори дистрибутори, които покриват тези канали и отидохме при тях с продукта и неговите предимства и презентация в дългосрочен план какво ще спечелят от него. Направихме им план за промоции и ангажимент в дългосрочен план, ако купят определено количество и заредят определен брой обекти получават бонус. Идеята беше да им засилим интереса да поддържат и предлагат продукта активно в портфолиото си.

    За новия продукт беше важно да покрие определен дял от обектите, да е видим в магазина, да се среща на няколко точки в обектите, където пазаруват купувачите, за да им се създаде навик. Да има малка комуникация - например някакъв рекламен материал, на който да има предимство, което да ги накара да се замислят дали да не го купят и да е обозначена добре цената. Възможно максимално много информация с максимално евтини инструменти.

    Затова отделно за магазините, ако поддържат продукта на рафта според мърчандайзинг стандарт и няколко втори точки за определен период също получават бонус.

    Вече когато имаш добър продукт, в правилните канали, на правилната цена(правилната цена не винаги е най-евтиното, имал съм случай когато сме увеличи цената на продукт с редизайн, но се офермя една средна ценова категория където няма конкуренция и резултатът е по-добри продажби), позициониран на правилното място, има комуникация и е създаден навик у купувача да го вижда, шансът те да посегнат към него и да ги купят е много по-голям. (Нямаш представя как няколко продукта залепени на обикновеено тиксо с място за цена на правилното място какви продажби могат да донесат).

    Как определяме нужната дистрибуция? Основния конкурент към които се стремим има Х броя магазини покритие на пазара значи и ние трябва да имаме толкова - > след това мислим начина и инструменти. Ако е нова категория вече трявба малко повече време, за да се определи потенциала. Ако работиш с малък канал като петролния например, който има да кажем 900 обекта в цялата страна то гониш над 80% дистрибуция

    Най-важното е да имаш дългосрочна стратегия за продукта, било той и евтин и непознат. Ние работим върху модел състоящ се от три етап - ДИСТРИБУЦИЯ (точния продукт за точния канал, точния брой продукти за канала, необходима дистрибуция), МЪРЧАНДАЙЗИНГ (правилно излагане, Рафт, Допълнително излагане - брой, място, стандарт по канали, POSM), РОТАЦИЯ (промоция -> към клиент и към купувач).

    Надявам се да съм бил полезен.
     
  6. tanipo

    tanipo Well-Known Member

    Рег.:
    Апр 25, 2007
    Съобщения:
    1,769
    Харесвания:
    197
    Точки:
    63
    Разбирам какво искаш да направиш и мисля, че повечето неща ги знаеш как да ги направиш за да ти се получат нещата. В твоя случай ако надградиш твоите знания с тези на дигитален специалист мисля, че ще се получат нещата. Пиши ми на ЛС, ще си разменим скайп с цел обмяна на опит ако имаш интерес.
     
  7. tanipo

    tanipo Well-Known Member

    Рег.:
    Апр 25, 2007
    Съобщения:
    1,769
    Харесвания:
    197
    Точки:
    63
    Мисля, че почва да се вижда края на бизнесите тип - барче и магазинче и почват мини производства на това или онова, а те не могат да си позволят големи отдели, там може би ще е и твоята ниша.
     
    randb харесва това.
  8. mobilio

    mobilio Well-Known Member

    Рег.:
    Ян 18, 2012
    Съобщения:
    1,430
    Харесвания:
    231
    Точки:
    63
    1- Да
    2- Не
    3- И да и не; трябва адаптация защото възможностите са неограничени
     
  9. randb

    randb Member

    Рег.:
    Ян 22, 2013
    Съобщения:
    30
    Харесвания:
    11
    Точки:
    8
    Здравей, повярвай ми преди няколко месеца започнах да се оглеждам и да развивам идеята си и да си напиша "домашното", както се казва, в случая нещо като бизнес план и там точно нещо подобно ми се избистри в главата като идея. В случая само за интернет средата.

    Благодаря!
     
  10. tanipo

    tanipo Well-Known Member

    Рег.:
    Апр 25, 2007
    Съобщения:
    1,769
    Харесвания:
    197
    Точки:
    63
    Колега, аз имам нужда от помощ, да ме насочиш за моите продукти как, къде, какво. Ще се радвам да ми изпратиш списъци на дистрибутори примерно. Става въпрос за продукти за аксесоари с приложение в кухнята, декора или подаръци с много високо качество, мисля може да се класифицират общо като стоки за дома или подаръци.
     
    Последно редактирано: Юни 11, 2017

Сподели страницата