Има ли място за още дигитални маркетинг специалисти?

randb

Member
Здравейте,

Имам над 9 години опит в маркетинга в сектора на бързооборотните стоки и съм работил над едни от най-големите марки на нашия пазар - ATL, BTL, NPD, позициониране, P&L калкулиране, цялостна комуникация,а от скоро и category management, продължаване на бранд стратегията на ниво търговски обект, shopper marketing и т.нт.

Това, което наблюдавам в последно време е ръста в дигиталната реклама, в социални медии, онлайн търговия. В последната ми компания до преди няколко години бюджета за дигитална реклама беше 0%, сега е доста по-голям.

Интереса ми е именно към дигиталния маркетинг с inbouind методология, SEO, content marketing, E-commerce, защо не и в бъдеще mobile marketing, VR маркетинг.

Въпросъ ми е вие като предприемачи виждате ли все още място за дигитални маркетинг специалисти? Или вече пазарът е пренаситен и изчерпан? Работят ли традиционите методи в дигиталния маркетинг или трябва вече напълно нов подход с развитието на технологиите?

Готов съм да споделя знанията си и опита, които имам, ако и вие споделите вашето мнение.

Благодаря
 

Visual

Member
Ако си разбираш от работата - да, има място. Ако не - няма. Като експерт в диг. маркетинг би трябвало да го знаеш, успеха на продукта зависи от това какво търсене има, не какво казват хора в един форум.

Това е.
Лек ден!
 
  • Like
Реакции: CTAH

Saviour

Active Member
Съгласен съм, че нишата е пренаситена, но само че от некадърност. Точно това създава илюзията, че пазарът е пренаситен, когато всъщност има липса на кадри.
 

tanipo

Well-Known Member
До момента повечето дигитални специалисти са самоуки свободни електрони без стандарт в работата си. Тепърва ще се качва качеството и ще се повишава конкретиката на този тип услуги. Ще се появят и почнаха да се появяват много възможности за такива специалисти дори и в други градове освен София, като заплатите в София за такъв специалист може да достигнат и програмистките. Тоест според мен тепърва ще се появяват възможности за специалисти на заплата, защото вече и малките фирмички осъзнаха, че без това не може. Ще има работа и за свободните електрони и агенции, които знаят какво правят - освен това за тези хора пазар има по цял свят не само в България.

Какво имаш предвид по традиционни методи? Мога само да кажа, че на повечето хора с модерни техники им липсват елементарни знания за класическия начин за работа и предимство ще има тази, които е запознат и с двете.

Аз много се интересувам от дистрибуция и.т.н. защото като бонус ми дадоха представителство за България и Румъния на интересни продукти и се чудя как да задвижа нещата. Признавам в дистрибуцията по класически начин нямам опит, мога само да разработя план и стратегия базирани на дигитални методи, телефонни обаждания и дотам. Ще се радвам да споделиш повече за дистрибуцията в България, как е структурирана, къде можем да научим повече и какво значат тия трибуквените неща.
 

randb

Member
До момента повечето дигитални специалисти са самоуки свободни електрони без стандарт в работата си. Тепърва ще се качва качеството и ще се повишава конкретиката на този тип услуги. Ще се появят и почнаха да се появяват много възможности за такива специалисти дори и в други градове освен София, като заплатите в София за такъв специалист може да достигнат и програмистките. Тоест според мен тепърва ще се появяват възможности за специалисти на заплата, защото вече и малките фирмички осъзнаха, че без това не може. Ще има работа и за свободните електрони и агенции, които знаят какво правят - освен това за тези хора пазар има по цял свят не само в България.

Какво имаш предвид по традиционни методи? Мога само да кажа, че на повечето хора с модерни техники им липсват елементарни знания за класическия начин за работа и предимство ще има тази, които е запознат и с двете.

Аз много се интересувам от дистрибуция и.т.н. защото като бонус ми дадоха представителство за България и Румъния на интересни продукти и се чудя как да задвижа нещата. Признавам в дистрибуцията по класически начин нямам опит, мога само да разработя план и стратегия базирани на дигитални методи, телефонни обаждания и дотам. Ще се радвам да споделиш повече за дистрибуцията в България, как е структурирана, къде можем да научим повече и какво значат тия трибуквените неща.
Здравей, благодаря за споделеното мнение, за мен то е наистина ценно. Идеята ми беше да видя какви са нагласите на предприемачите и хората, които се занимават с това, защото и аз наблюдавам, че до преди няколко години се търсеха бранд мениджъри, трейд маркетинг мениджъри, продуктови мениждъри, а сега масово има обяви за дигитален маркетинг мениджър, специалисти, SEO специалист, content маркетолози и т.нт. а като човек малко или много доказал се, усещам, че започвам леко да работя по инерция, липсва ми желанието, което имах преди години, а и честно казано малко ми е писнало да ми казват какво да правя хора, които не са в час, аз да върша тежката работа, а накрая те обират лаврите, а аз даже нямам време да се насладя на успеха, а веднага скачам в следващия проект. Просто когато правиш нещо, което вършиш с удоволствие нещата се получават много по-лесно, а и има според мен потенциал за добра печалба и да си финсово независим :)

Естествено не мога да започна да продавам мача чай или да имам количка за сандвичи на франчайз, просто разбирам малко или много от маркетинг и дигиталният маркетинг наистина ми е интересен, признавам не съм супер специалист, но имам основите и опита (контактувал съм и сме правили стратегии с едни от най-големите агенции в България и не само) и имам вече контакти от където мога да вземе know-how и смятам, че мога да се наложа. Въпросът е, че първоначално ще е one man show.

Относно дистрибуцията на продукта ще ти дам пример с продукт, които е в изцяло нова категория и не е толкова популярна марка, защото ако имаш вече изградената марка е друго. Та NPD е New Product Development е отдел, които заедно с маркетинг отдела преценяват къде има потенциал за развитие и нишата не е заета и има потенциал за печалба. Създават продукта - рецепта, разфасовка, визия, цена. В случая е много важно как се позиционира продукта - ако е евтин в ниския ценови сегмент се фокусираш само на дистрибуция и тъй като нямаш голям марж обикновенно не влагаш големи бюджети за маркетинг и реклама, това се определя от P&L (Profit and Loss) калкулациите. Ако градиш имидж и премиум качество и съответно по-голяма печалба от единица продукт, то нормално продуктът отива в по-висок ценови сегмент. Но там вече трябва по-голяма реклама, за да се отличиш. Обикновенно продуктите в ниските ценови сегменти имат много по-къс живот, защото винаги се намира някой, който да даде по-ниска цена на своя продукт или по-голяма промоция и тези продукти не са устойчиви.

Рекламирането на продуктите става с ATL (above the line) реклама - телевизия, радио, интернет или BTL (below the line ) реклама - семплинги, изложби, вирусен маркетинг, POS материали

Да кажем, че тази стъпка при теб е приключила и ти имаш вече готов продукт, знаеш потенциалните купувачи как, защо и от къде купуват такива продукти, то трябва да им го предоставиш именно в този канал на дистрибуция. При бързооборотните стоки имаме раздробено по канали- хипер/супермаркети, големи, средни и малки магазини, петролен канал, лафки/киоски, кафенета/сладкарници/ и барове/пъбове/закусвални и ресторанти(заедно образуват ХоРеКа канал) и т.нт.
Например искаш да създадеш нова категория на сок във формата на пюре за деца 8-11 г. в спортна сашетка с капачка, който да е добавка към менюто им за по-здравословно хранене - фокус са ти хипер/супермаркети, киоски до училищата и петролен канал.

За нов продукт, които не е наложен и да кажем няма да има ТВ реклама е много важно да е видим и да бъдем там където пазаруват потенциалните му купувачи.

Самата дистрибуция бих те посъветвал да намериш национален дистрибутор, които да ти доставя продукта - или делите печалбата при някакъв процент или ако си по-тарикат и се договориш им даваш процент бонус на закупено количество или постигната национална дистрибуция. В случая не си те представям ти директно да ходиш и да предлагаш продукта от врата на врата, затова ти трябва партньор.

Анализирахме потенциалните канали на дистрибуция. След това трябва да намерим потенциални партньори дистрибутори, които покриват тези канали и отидохме при тях с продукта и неговите предимства и презентация в дългосрочен план какво ще спечелят от него. Направихме им план за промоции и ангажимент в дългосрочен план, ако купят определено количество и заредят определен брой обекти получават бонус. Идеята беше да им засилим интереса да поддържат и предлагат продукта активно в портфолиото си.

За новия продукт беше важно да покрие определен дял от обектите, да е видим в магазина, да се среща на няколко точки в обектите, където пазаруват купувачите, за да им се създаде навик. Да има малка комуникация - например някакъв рекламен материал, на който да има предимство, което да ги накара да се замислят дали да не го купят и да е обозначена добре цената. Възможно максимално много информация с максимално евтини инструменти.

Затова отделно за магазините, ако поддържат продукта на рафта според мърчандайзинг стандарт и няколко втори точки за определен период също получават бонус.

Вече когато имаш добър продукт, в правилните канали, на правилната цена(правилната цена не винаги е най-евтиното, имал съм случай когато сме увеличи цената на продукт с редизайн, но се офермя една средна ценова категория където няма конкуренция и резултатът е по-добри продажби), позициониран на правилното място, има комуникация и е създаден навик у купувача да го вижда, шансът те да посегнат към него и да ги купят е много по-голям. (Нямаш представя как няколко продукта залепени на обикновеено тиксо с място за цена на правилното място какви продажби могат да донесат).

Как определяме нужната дистрибуция? Основния конкурент към които се стремим има Х броя магазини покритие на пазара значи и ние трябва да имаме толкова - > след това мислим начина и инструменти. Ако е нова категория вече трявба малко повече време, за да се определи потенциала. Ако работиш с малък канал като петролния например, който има да кажем 900 обекта в цялата страна то гониш над 80% дистрибуция

Най-важното е да имаш дългосрочна стратегия за продукта, било той и евтин и непознат. Ние работим върху модел състоящ се от три етап - ДИСТРИБУЦИЯ (точния продукт за точния канал, точния брой продукти за канала, необходима дистрибуция), МЪРЧАНДАЙЗИНГ (правилно излагане, Рафт, Допълнително излагане - брой, място, стандарт по канали, POSM), РОТАЦИЯ (промоция -> към клиент и към купувач).

Надявам се да съм бил полезен.
 

tanipo

Well-Known Member
Разбирам какво искаш да направиш и мисля, че повечето неща ги знаеш как да ги направиш за да ти се получат нещата. В твоя случай ако надградиш твоите знания с тези на дигитален специалист мисля, че ще се получат нещата. Пиши ми на ЛС, ще си разменим скайп с цел обмяна на опит ако имаш интерес.
 

tanipo

Well-Known Member
Мисля, че почва да се вижда края на бизнесите тип - барче и магазинче и почват мини производства на това или онова, а те не могат да си позволят големи отдели, там може би ще е и твоята ниша.
 

mobilio

Well-Known Member
Въпросъ ми е вие като предприемачи виждате ли все още място за дигитални маркетинг специалисти? Или вече пазарът е пренаситен и изчерпан? Работят ли традиционите методи в дигиталния маркетинг или трябва вече напълно нов подход с развитието на технологиите?
1- Да
2- Не
3- И да и не; трябва адаптация защото възможностите са неограничени
 

randb

Member
Мисля, че почва да се вижда края на бизнесите тип - барче и магазинче и почват мини производства на това или онова, а те не могат да си позволят големи отдели, там може би ще е и твоята ниша.
Здравей, повярвай ми преди няколко месеца започнах да се оглеждам и да развивам идеята си и да си напиша "домашното", както се казва, в случая нещо като бизнес план и там точно нещо подобно ми се избистри в главата като идея. В случая само за интернет средата.

АНАЛИЗИРАНЕ НА ПАЗАРА
С какво искам да се отлича от другите агенции и freelancer-и?
Все повече хора се ориентират към собствен бизнес и търсят онлайн присъствие за своите продукти, защото все повече хора са
в интернет. Te не могат да си позволят скъпа реклама, а търсят бързи резултати и support, който да е достъпен, на добра цена и лесен за прилагане, същевременно да е професионален и да носи исканите резултати.
Затова се нуждаят от професионалист с опит на когото да се доверят и да получат качествена услуга на добра цена.За да се постигне успех в такава ниша,
трябва да се предложат услуги които са популярни в момента, но и с леко различен и иновативен подход, за да се отличи услугата
от другите конкуренти и същевременно да са на достъпна цена. Хората могат да си позволят специалист с многогодипен опит на добра цена.
1- Да
2- Не
3- И да и не; трябва адаптация защото възможностите са неограничени
Благодаря!
 

tanipo

Well-Known Member
Колега, аз имам нужда от помощ, да ме насочиш за моите продукти как, къде, какво. Ще се радвам да ми изпратиш списъци на дистрибутори примерно. Става въпрос за продукти за аксесоари с приложение в кухнята, декора или подаръци с много високо качество, мисля може да се класифицират общо като стоки за дома или подаръци.
 
Последно редактирано:

Горе