Как да станем по-умни и интелигентни.

Попитали Айнщайн: Как децата ни да станат по-умни и по-интелигентни? Отговора бил: Четете им - приказки и истории.

Една лекция на Нийл Геймън: Защо бъдещето ни зависи от библиотеки, четене и мечти?

neil.jpg


Това е важно за хората - да ви кажа това, което те са страна и защо, и дали те могат да бъдат предубедени. Декларация за интересите на своите членове, на един вид. Така че, аз започвам да говоря с вас за четене. Искам да ви кажа, че библиотеките са важни. Искам да се предположи, че четенето е фикция, че четенето за удоволствие, е един от най-важните неща, които човек може да направи. Искам да направя пламенна молба за хората - да разберат какво са библиотеките и библиотекарите, и за запазване на тези две неща.

Аз съм пристрастен, очевидно и неимоверно: Аз съм автор, често автор на фантастика. Аз пиша за деца и за възрастни. За около 30 години съм изкарвал прехраната си, въпреки думите ми, най-вече чрез нещата и да ги записвам. Очевидно е в мой интерес за хората да четат, за да се чете художествена литература, за библиотеките и библиотекарите да съществува и да се спомогне за насърчаване на любовта към четенето и места, в които може да се провежда четене.

Така че аз съм пристрастен като писател. Но аз съм много, много повече предубедени като читател. И аз съм още по-предубеден като британски гражданин.

И аз съм тук, за да говоря за това тази вечер, под егидата на Агенцията за четене: благотворителност, чиято мисия е да дадем равен шанс в живота, като помага на хората да станат по-уверени и ентусиазирани читатели с всеки ден. Кой подкрепя програми за ограмотяване чрез библиотеки и частни лица, и своеволно насърчава акта на четенето. Защото, те ни казват, всичко се променя, когато четем.
И промените, и този акт на четене, са причината аз да съм тук, за да говорим за това тази вечер. Аз искам да говоря за това, кое прави четенето? Какво е добро за четенето?

Бях веднъж в Ню Йорк, и слушах един разговор за изграждането на частни затвори - огромен ръст на промишлеността в Америка. Индустрията на затворите трябва да планира бъдещия си растеж - колко стаи за затворници ще трябват? Колко затворници ще са там скоро, а след 15 години? Те биха могли да го предскажат много лесно, с помощта на доста прост алгоритъм, базиран на въпроса какъв процент от 10 и 11-годишните не могат да четат? И, разбира се, не могат да четат за удоволствие.

Не може да се каже, че един грамотен в обществото няма да стане престъпник. Но има много реални корелации.

И мисля, че някои от тези корелации, най-простите, идват от нещо много просто. Грамотни хора четат фантастика.

Фантастика има две цели. На първо място, това е врата на наркотици за четене. Очакването да знаем какво се случва след това, за да искаме да обърнем страницата, необходимостта да се продължи четенето, дори ако това е трудно, защото някой е в беда и трябва да знаем как всичко ще свърши ... това е много реален момент. И това ви принуждава да се научат нови думи, за да се мисли, нови мисли, за да продължи да се чете. За да откриете, че четенето само по себе си е удоволствие. След като научите това, то вие сте на път да четете всичко. И четенето е от ключово значение. Там бяха шумове, направени за кратко, преди няколко години, за идеята, че ние живеехме в един пост-грамотен свят, в който възможността да има смисъл от писмени думи беше някак излишно, но тези дни са си отишли: думите са по-важни, отколкото някога са били: ние се движим в свята от думи, и тъй като светът се изплъзва върху мрежата, ние трябва да ги следваме, за да общуваме и да разберем това, което четем. Хората, които не могат да се разбират помежду си, не могат да обменят идеи, те не могат да общуват, а програмите за превод само отидоха толкова далеч.

Най-простият начин да се уверим, че ние ще повишим грамотни деца, е да ги научим да четат и да им покажем, че четенето е приятно занимание. А това означава, най-просто, да им намираме книги, и те се радват, като им даваме достъп до тези книги, и им даваме възможност да ги прочетат.

Аз не мисля, че има такова нещо като лоша книга за деца. Всеки сега и отново става мода сред някои възрастни да сочат в една подгрупа от детски книги, жанр, може би, или един автор, и да ги декларират лоши книги, книги, че децата трябва да бъдат спрени от четене. Виждал съм това да се случи отново и отново; Инид Блайтън е обявен за лош автор, така че беше RL Stine, такива бяха и десетки други. Комиксите се изобличават като насърчаване на неграмотност.

Това е дрън-дрън. Това е снобизъм и това е глупост. Не са открити лоши автори за деца, които децата искат да четат и да търсят, защото всяко дете е различно. Те могат да намерят историите, от които се нуждаят, и те самите да достигнат до истории. Една банална, износена идея не е банална и износена за тях. Това е първият път, когато детето го е срещнало. Не обезкуражавайте децата от четенето, защото чувстват, че са прочели нещо погрешно. Фантастика не ви харесва, но е път към други книги, които могат да предпочетат. И не всеки има същия вкус като теб.

Добронамерени възрастни могат лесно да унищожат любовта на детето към четене: като ги спрете да четат това, което те ползват, или да им давате достойни-но-тъпи книги, които ви харесват, еквиваленти на 21 век от викторианска "подобрена" литература. Ще вятър в едно поколение, убеден, че четенето е напрегнато, и по-лошо, неприятно.

Трябва децата ни да са върху стълбата на четене: всичко, което те ще ползват четене, ще ги движи нагоре, стъпало по стъпало, в грамотността. (Също така, не правя това, което този автор е направил, когато 11-годишната му дъщеря е в RL Stine, която е да отидете и да получите копие от Стивън Кинг, казвайки, ако сте харесали това, ще ви хареса и това! "Щастливеца" чете малко, но безопасни истории за заселници на прериите за останалата част от юношеските си години, и все още поглежда към мен, когато името на Стивън Кинг се споменава.)

И второто нещо, което фантастиката прави, е да се изгради съпричастност. Когато гледате телевизия или филм, вие търсите в нещата, които се случват на други хора. Проза фантастика е нещо, което се изграждо от 26 букви и една шепа от препинателни знаци, и вас, и вие самите, използвайки въображението си, да създадете един свят с хора, и го гледате през други очи. Може да чувствате неща, да посещавате места и светове, които никога няма друг начин да научите. Можете да научите, че всички останали там са като мен и вас. Общуват с някой друг, а когато се върнете към вашия собствен свят, вие започвате да бъдете леко променени.

Емпатия е инструмент за изграждане на хората в групи, за да ни позволи да функционираме като повече от самостоятелно обсебени частни лица.

Вие също намирате нещо, докато четете жизнено важно за избора на пътя си в света. И това е този:

Светът не трябва да бъде по този начин. Нещата могат да бъдат различни.

Бях в Китай през 2007 г., в първия за Научна фантастика и фентъзи партиен конгрес, одобрен в китайската история. И в един момент взех високопоставен служител настрана и го попитах защо SF (научна фантастика) бе одобрена след толкова дълго време. Какво се беше променило?

Толкова е просто, той ми каза. Китайците бяха брилянтни да направят неща, ако други хора ги донесат като планове. Но те не правят нововъведения и те не измислят. Те не си представят. Така че ние изпратихме делегация в САЩ, до Apple, до Microsoft, до Google, и те попитаха хората там, които са изобретявали бъдеще за себе си. И те установиха, че всички от тях са чели научна фантастика, когато са били момчета или момичета.

Фантастика може да ви покаже един различен свят. Тя може да ви отведе някъде, където никога не сте били. Веднъж посетили други светове, подобни на тези, които ядат фея плодове, никога не може да бъде напълно доволен от света, че сте израснали в Недоволството е нещо добро. Недоволните хора могат да променят и подобрят своите светове, да ги направят по-добри, различниа.

И докато сме на темата, бих искал да кажа няколко думи за бягството (освобождаване). Чувам подмятания, сякаш това е нещо лошо. Тъй като, ако "бягаща" фикция е евтин опиат, използван от обърканите и неразумните, също и заблудени, а само "чиста" фикцията е достойна за възрастни или за деца, е миметик фантастика, отразявайки най-лошото на света, читателят се озовава в капан.

Ако сте били в капан в невъзможна ситуация, в неприятно място, с хора, които ви определят като болен, и някой ви предложи временно бягство, защо да не го вземете? И освобождаващата фантастика е точно това: художествена литература, която отваря врата, показва слънчевата светлина навън, дава място, където да отиде там, където сте в контрола, сте с хора, с които искате да бъдате (и книги са реални места, не се заблуждавайте за това ); и по-важното е, че по време на бягството, книги също може да ви даде познания за света и вашето затруднение, да ви даде оръжия, дават ви броня: реални неща, които могат да се върне в своя затвор. Умения и знания и инструменти, които можете да използвате, за да избягате истински.

Както Толкин ни напомни, единствените хора, които са противници на бягство, са тъмничарите.

Друг начин да се унищожи любовта на детето към четене, разбира се, е да се уверите, че няма книги от всякакъв вид наоколо. И да им даде къде да прочетете тези книги. Имах късмет. Имах отлична местна библиотека, когато растях. Имах от вида на родители, които биха могли да бъдат убедени да ме оставят в библиотеката на път за работа в лятна ваканция, и от вида на библиотекарите, които нямаха нищо против едно малко, непридружавано от никого момче, да се рови в детската библиотека всяка сутрин и ползвайки каталога на книгите, да търси книги с призраци или магия, или ракети в тях, търсейки вампири или детективи, или вещици, или чудеса. И когато свърши четенето на детския раздел на библиотеката, започва този на книги за възрастни.

Те бяха добри библиотекари. Те харесваха книги и те харесваха четящите книгите. Те ме научиха как да поръчам книги от други библиотеки, които да заема. Те не са имали снобизъм за нищо, което прочетох. Те просто изглежда, са искали това ококорено малко момче, което обичаше да чете, и ще им говори за книгите, които чете, те ще ми намерят други книги в серия, те ще ми помогнат. Те се отнасяха с мен като с всеки друг читател - нищо по-малко или повече - което означаваше, че ме третираха с уважение. Не бях свикнал да се отнасят с уважение към мен като осем годишен.

Но библиотеки са за свободата. Свободата да се чете, свобода на идеите, свободата на комуникацията. Те са за образование (което не е процес, който завършва в деня, когато напуснеш училище или университет), за развлечения, за правенето на безопасни места, както и за достъп до информация.

Притеснявам се, че сега, в 21-ви век, хората не разбират какво са библиотеките и тяхните цели. Ако възприемаме библиотека като рафт за книги, тя може да изглежда остарял или остаряла в един свят, в който най-много, но не всички, книги в печат съществуват по цифров път. Но това е, за да ни объркат фундаментално.

Мисля, че това има нещо общо с природата на информация. Информация има стойност, както и точната информация има огромна стойност. За цялата човешка история, сме живели във време на недостига на информация, и имащия необходимата информация винаги е бил важен, и винаги си струва нещо: кога да засадят култури, където да намерите неща, карти и истории и разкази - те винаги са били добри за хранене и компания. Информация е ценно нещо, и тези, които е трябвало или би могло да се получи това може да начислява такса за тази услуга.

През последните няколко години, ние сме се преместили от един информационно-оскъден свят, към друг, задвижван от информационно пренасищане. Според Ерик Шмид от Google, на всеки два дни вече човешката раса създава толкова информация, колкото сме направили от зората на цивилизацията до 2003 г. Това е около пет екзобайта данни на ден. Предизвикателството стана не като, че е оскъдно растениевъдството в пустинята, но намирането на конкретно растениевъдство в джунглата. Ние ще се нуждаем от помощ за навигация с тази информация, за да открием най-нещо, от което действително се нуждаем.

Библиотеките са места, където хората отиват за информация. Книгите са само върхът на айсберга на информация: те са там, и библиотеките могат да ви осигурят свободно и законно с книги. Сега децата заемат книги от библиотеките повече от всякога - книги от всички видове: на хартия, цифрови и аудио. Но библиотеки също са, например, места, за хората, които не могат да имат компютри, които не могат да имат интернет връзки, където можете да отидете онлайн, без да плащате нищо: изключително важни, когато начина, по който да разберат за работни места, кандидатстват за работа или да кандидатстват за обезщетения, все повече са мигриращи изключително онлайн. Библиотекари може да помогне на тези хора, които да се ориентират в свят.

Аз не вярвам, че всички книги ще трябва или да мигрират към екрани: като Дъглас Адамс, след като ми посочи, повече от 20 години, преди да запаля се появи, физическа книга е като акула. Акулите са стари: имаше акули в океана преди динозаврите. И причината все още има акули наоколо е, че акулите са по-добри от това, че акулите, отколкото нещо друго е. Физични книги са трудни, е трудно да се унищожи, баня-устойчиви, слънчева експлоатирани, се чувстват добре в ръката си: те са най-добрите книги, и винаги ще има място за тях. Те принадлежат към библиотеките, точно както библиотеки вече са се превърнали в места, където можете да отидете, за да получите достъп до книги и аудиокниги, и DVD-та, и уеб съдържание.

Библиотеката е място, което е хранилище на информация и дава на всеки гражданин на равен достъп до нея. Това включва информация за здравето. И информация за психичното здраве. Това е пространството на общността. Това е място на сигурност, убежище от света. Това е място с библиотекари в него. Какви ще са библиотеките на бъдещето - ще бъдат нещо, което трябва да си представяме сега.

Грамотността е по-важно от всякога да я има, в този свят на текст и имейл, един свят на писмена информация. Ние трябва да четем и пишем, имаме нужда от граждани на света, които могат да четат комфортно, да разбере това, което четат, да разбират нюансите, и да бъдат разбирани.

Библиотеките наистина са портите към бъдещето. Така че това е жалко, че, около света, което наблюдаваме местните власти конфискуват възможност да затворят библиотеките като лесен начин да се спестят пари, без да осъзнават, че те крадат от бъдещето, за да платят за друго днес. Те са за затваряне на вратите, които трябва да бъдат отворени.

Според неотдавнашно проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, Англия е "единствената страна, където най-старата възрастова група има по-високо владеене на грамотност, така и математическа грамотност, отколкото най-младата група, след като други фактори, като пол, социално положение и вид на професии са взети под внимание ".

Или казано по друг начин, нашите деца и нашите внуци са по-малко и по-малко грамотни, отколкото сме ние. Те са по-малко способни да се движат по света, за да го разберат за решаване на проблемите. Те могат да бъдат по-лесно излъгани и подведени, ще бъдат по-малко в състояние да променят света, в които те се намират, да бъдат по-пригодни за заетост. Всички тези неща. И като страна, Англия ще изостане от други развити страни, тъй като ще липсва квалифицирана работна ръка.

Книгите са начинът, по който общуваме с мъртвите. Начинът, по който ние си извличаме поуки от тези, които вече не са с нас, че човечеството е построен върху себе си, напредва, направени знания частично, а не нещо, което трябва да бъде откривано пак, отново и отново. Има истории, които са по-стари от повечето страни, приказки, които отдавна надживели културите и сградите, в които за първи път са казани нещата.
Errors
Следните грешки се появиха,след като това съобщение беше изпратено
The text that you have entered is too long (22225 characters). Please shorten it to 20000 characters long.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Продължение.

Мисля, че имаме отговорности към бъдещето. Отговорности и задължения към децата, тези деца ще станат възрастни, за света, те ще намерят себе си, обитаващи. Всички ние - като читатели, като писатели, като граждани - да, имаме задължения. Мисля, че ще се опитам да посоча някои от тези задължения тук.

Вярвам, че ние имаме задължението да четем за удоволствие, в частни и обществени места. Ако четем за удоволствие, ако другите виждат нас да четем, тогава ние се учим, ние упражняваме въображението си. Ние ще покажем на другите, че четенето е нещо добро.

Ние имаме задължението да подкрепяме библиотеките. За да използваме библиотеки, за да насърчим и други да използват библиотеки, за да протестираме срещу закриването на библиотеки. Ако не го направите за стойността на библиотеките, то тогава не цените информация, или култура, или мъдрост. Вие сте заглушили гласовете от миналото, а това ще ви вреди на бъдещето.

Ние имаме задължението да четем на глас на нашите деца. Да прочетем неща, които те ползват. Да прочетете за тях истории, от които ние сме вече уморени. За да направите гласовете, за да стане интересно, а не да спрете да четете на тях, само защото те се научили да четат за себе си. Използвайте четене на глас-времето като свързване време, тъй като времето, когато не са телефони, което се проверява, когато отвличане на вниманието на света се оставят настрана.

Ние имаме задължението те да използват езика. За да се пренесем: да разберат какво означават думи и как да ги разположат, да комуникират ясно, да се каже какво имаме предвид. Ние не трябва да се опитваме да замразим език, или да се преструваме, че е мъртъв - нещо, което трябва да бъде почитано, но ние трябва да го използваме като живо същество, което тече, че заимства думи, което позволява на значения и произношения да се променят с времето.

Ние, писателите - и особено писатели за деца, но и всички писатели - имаме задължение към нашите читатели: това е задължението да пишем истинските неща, особено важно, когато ние създаваме истории за хора, които не съществуват в места, които никога не са били - да се разбере, че истината не е в това, което се случва, но това, което тя ни разказва за това, което сме. Фантастика е лъжата, която казва истината, в края на краищата. Ние имаме задължението не само да се зачетат нашите читатели, но и да ги накараме да се наложи да прелистват страниците. Един от най-добрите лекове за неохотно четящ, в края на краищата, е разказ, написан така, че той да не може да се спре от четене. И докато ние трябва да кажем на нашите читатели истинските неща и да им дадем оръжие и да им даде доспехи и предадем каквато и мъдрост да сме придобили от краткия ни престой на този зелен свят, ние имаме задължение да не се проповядва, а да се изнасят лекции, не насила присмлян морала и натъпкан надолу в гърлата на нашите читатели - като възрастни птици хранят бебетата си предварително смилайки червеите; и ние имаме задължение никога, никога, при никакви обстоятелства, да пишем нищо за децата, което ние няма да искаме да четем сами.

Ние имаме задължението да се разбере и да се признае, че като писатели за деца, които правим важна работа, защото ако го объркаме и пишем скучните книги, които превръщат децата далеч от четене и от книги, ние намаляваме собственото си бъдеще и понижаваме тяхното.

Ние всички - възрастни и деца, писатели и читатели - имаме задължение да мечтаем. Ние имаме задължението да си представяме. Лесно е да се преструваме, че никой не може да промени нищо, че ние сме в един свят, в който обществото е огромно и физическото лице е по-малко от нищо: един атом в стена, оризово зърно в планина от ориз. Но истината е, хората да променят своя свят отново и отново, хората правят в бъдещето, и те го правят, като си представят, че нещата могат да бъдат различни.

Огледайте се наоколо: Аз го казвам. Пауза, за миг и се огледайте в стаята, в която се намирате. Отивам да посоча нещо толкова очевидно, че то е склонно да се забрави. Това е това: че всичко може да се види, включително стените, беше, в някакъв момент, си представял. Някой ще реши, че е по-лесно да седне на стол, отколкото на земята и си представя стола. Някой трябваше да си представя по начин, по който мога да говоря с теб в Лондон в момента. Това и нещата в него, и всички други неща в тази сграда нас, този град, да съществува, защото, отново и отново и свърши, хората са си представяли нещата.

Ние имаме задължението да направим нещата по-красива. Не да напуснем света по-грозен от колкото го намерихме, за да не се изпуска мръсотия в океаните, да не оставяме нашите проблеми за следващото поколение. Ние имаме задължението да почистим след себе си и да не оставяйме децата ни с един свят, ние сме силно късогледи, побъркани, излъгани и осакатени.

Ние имаме задължението да кажем на нашите политици, което ние искаме, да гласуват срещу политиците, независимо от партията, които не разбират стойността на четенето в създаването на достойни граждани, които не искат да се действа за запазване и защита на знания и насърчаване на грамотността. Това не е въпрос на партийната политика. Това е въпрос общо човечески.

Алберт Айнщайн е бил помолен веднъж да каже как бихме могли да направим нашите деца интелигентни. Отговорът му е едновременно прост и мъдър. "Ако искате децата ви да бъдат интелигентни," каза той, "трябва да им четете приказки. Ако искате те да бъдат по-интелигентни, им прочетете повече приказки." Той разбираше стойността на четенето, и да си представим. Надявам се, че можем да дадем на нашите деца един свят, в който ще се чете и да се чете, за да, и си представете, с разбиране.

• Това е редактираната версия на лекция Нийл Геймън за Агенцията за четене , представено на понеделник 14 октомври в Барбикан в Лондон. Годишна серия лекция Агенцията за четене бе започнато през 2012 г. като платформа за водещите писатели и мислители да споделят оригинални, предизвикателни идеи, за четене и библиотеки.

ПП
Силно се извинявам, че нямам време да изгладя стила. Но, изглежда, лекцията на Neil Gaiman е предадена дословно, от живо, и сама носи в себе си "нестилие".
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Като ги копирате таквиз парцали не ви ли идва наум да изкарате едно резюме след като сте го чели?
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

За да стане човек умен и интелигентен трябва да се научи на абстрактно мислене. Най-добрият начин за това е четенето на книги/текстове, тъй като тогава, поради липсата на разсейващи визуални и звукови стимуланти, се развива най-силно въображението. Нужна е и практика в писането на есета или художествени текстове, защото няма значение колко умен и интелигентен си, ако не умееш да си изразяваш мислите в разбираем за другите хора вид.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Като ги копирате таквиз парцали не ви ли идва наум да изкарате едно резюме след като сте го чели?

Ти сканиране за копиран текст не си ли чувал? И за парцала врътпрес важи.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

http://manifest.bg/2013/11/23/neil-gaiman-speech/
Понеже си против копипейст, би трябвало да ти сложа червено.

Но понеже не съм толкова затворен като теб - айде жив и здрав.

Когато нещо е обществено полезно едно копие повече не е вредно. :)

Друг път мисли.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

http://manifest.bg/2013/11/23/neil-gaiman-speech/
Понеже си против копипейст, би трябвало да ти сложа червено.

Всеки, който открие копи/пляс техника, го приканвам да ми сложи червено.

Друг път мисли.
Много правилно.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Всеки, който открие копи/пляс техника, го приканвам да ми сложи червено.
.
Смятам за глупаво да се наказва нещо което е полезно.
Разбирам добре , че ти ми сложи червено не заради копипейст, а заради това че моите домати се оказаха по хубави от твоите, което разбира се те издразни, и затова се изхвърли с този копипейст принцип.

Какъв е смисъла да се дразниш за глупости.
Намали значимостта и ще живееш по-свободно.
 
  • Like
Реакции: Test
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Разбирам добре ,

Не разбираш. Не отричам копи/пляс.
Но:
Първо - се слага като цитат. Препоръчително да не е анонимен. А не като свои думи.
Второ - Plagiat Finder рече: 88% уникалност. Без да съм го ползвал предварително.


%2525D0%2525BF%2525D0%2525BB%2525D0%2525B0%2525D0%2525B3%2525D0%2525B8%2525D0%2525B0%2525D1%252582.jpg


Да, лекцията я има и на други места. Значителна е. Нормално е.

А доматите ти досега не съм ги видял. Така че не мога да ги сравнявам с моите. Пък и храна се сравнява при дегустация.


Пробвай пак, че не ти хващам логиката.

Може би не е късно да последваш съветите от лекцията на Нийл Геймън и да почнеш да четеш приказки и научна фантастика. Явно е, и е видно, че в детството ти това е пропуснато.
Щото, нали виждаш, врътпрес сайтовете вече струват колкото бутилка ефтино уиски.
 
От: От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Не разбираш. Не отричам копи/пляс.
Но:
Първо - се слага като цитат. Препоръчително да не е анонимен. А не като свои думи.
Второ - Plagiat Finder рече: 88% уникалност. Без да съм го ползвал предварително.


%2525D0%2525BF%2525D0%2525BB%2525D0%2525B0%2525D0%2525B3%2525D0%2525B8%2525D0%2525B0%2525D1%252582.jpg


Да, лекцията я има и на други места. Значителна е. Нормално е.

А доматите ти досега не съм ги видял. Така че не мога да ги сравнявам с моите. Пък и храна се сравнява при дегустация.




Може би не е късно да последваш съветите от лекцията на Нийл Геймън и да почнеш да четеш приказки и научна фантастика. Явно е, и е видно, че в детството ти това е пропуснато.
Щото, нали виждаш, врътпрес сайтовете вече струват колкото бутилка ефтино уиски.
Не искам да прозвуча като другите хвалипръцковкци които са чели сумати и книги, и у тях има само книги а не телевизори, но още от малък хобито ми е да чета книги.
Тъй, че тук не позна.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Не разбираш. Не отричам копи/пляс.

Брей, що материал изхаби за нищо.

Айде малко по темата:

Да, въображението е много по-важно от знанието и коефициента на интелигентност.
По-умен не винаги значи по-интелигентен.
Психиатриите са пълни с хора с висока и свръх висока интелигентност.
А може да се случи и хора с висше образование да са бездомници не само в България.

Хубавото е, че не само интелигентността, а и въображението може да се тренира и да се усъвършенства самостоятелно.
Професионалните шахматисти го правят.
И логично, ако се замислите, какво всъщност става в главата на шахматиста когато мисли ходове напред. Той си представя (въобразява, визуализира) ситуацията, като премества фигури във въображението си.
Ако има по-мощно въображение , може да нареди повече въображаеми ходове в него, а от там да избере и най-печелившия.
Така по-малко добре подготвен теоретично шахматист, но с по-силно въобажение може да спечели срещу повече училият.
 
Последно редактирано:
От: От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Тъй, че тук не позна.
Как да позная, като демонстрираш чалгарски "пич" на рокерски фестивал?
(от година някъде (що не се върнеш пак на купроцина?))
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Обикновенно четенето на приказки е загуба на време.Тази дейност може да бъде от полза ако си писател и ти самия пишеш приказки.
Ако човек иска да стане по-умен и интелигентен трябва да чете специализирана литература.Примерно ако иска да прави компютри-да чете компютърна литература.И да практикува.Много практика.Също да не се ограничава в една област.Да се интересува от много неща.Да изследва това което са направили другите хора.Да експериментира.Също от полза ще е ако се занимава с изкуства.Не да консумира чуждо.А да създава свое.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Четенето на специализирана литература не е четене в истинския смисъл на думата, а учене. В тази тема се говори за съвсем различни неща.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Четенето на специализирана литература не е четене в истинския смисъл на думата, а учене. В тази тема се говори за съвсем различни неща.

Да така е. По отношение развитие на въображението, да се прави разлика между четене на художествена литература и учене.
В статията се говори за четене, като средство, трнировка за развиване на въображението.
От едни прости 30 черно-бели знака мозъка създава богати картини съществуващи само във въображението. Така всъщност то се тренира.

Тук трябва да се отбележи нещо много важно, което много хора се заблуждават.
Гледането на телевизия и филми не е равносилно на четене на книги.
При гледане на филми мозъка НЕ създава картини. Той ги вижда наготово.

Гледането на телевизия и филми , НЕ РАЗВИВАТ ВЪОБРАЖЕНИЕТО.
Даже напротив, от прекаленото гледане на тв и филми въображението закърнява, което по-директно казано си е затъпяване.
Така че ако имате възможност да контролирате придържайте се към четене на книги отколкото гледане на филми.

Въпреки че в статията се говори само за четене, то не е единствения начин за развиване на въображението.
Втори популярен начин за развиване на въображението е решаване на математически задачи.
При това абстрактни. Алгебрата не е особенно полезна в това отношение. Но геометрия, стереометрия, комбинаторика, изследване на функции, анализ и т.н.
Не може да се каже дали математиката развива способностите на въображението или въображението развива способността да се решават задачи. Вероятно процесът тече в двете посоки. Но това в случая не е итолкова важно.
 
Последно редактирано:
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Хванахте се за четенето на специализирана литература,но аз изброих няколко неща-четене,практикуване,създаване.Също може да помогне много и общуването с умни и интелигентни хора.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Обикновенно четенето на приказки е загуба на време.Тази дейност може да бъде от полза ако си писател и ти самия пишеш приказки.

Това е откровено глупаво изявление на човек, който не знае (и дори не подозира, че не знае) нищо по въпроса. Аналогично е изявлението, че историята е ненужна и безсмислена научна дисциплина. Четене, четене и пак четене - това е лечението. Относно значението на приказките, на прима виста мога да подскажа двама автори - Карл Густав Юнг и особено неговата ученичка Мари-Луиз фон Франц. За повече имате Гугъл...:)
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Това е откровено глупаво изявление на човек, който не знае (и дори не подозира, че не знае) нищо по въпроса. Аналогично е изявлението, че историята е ненужна и безсмислена научна дисциплина. Четене, четене и пак четене - това е лечението. Относно значението на приказките, на прима виста мога да подскажа двама автори - Карл Густав Юнг и особено неговата ученичка Мари-Луиз фон Франц. За повече имате Гугъл...:)
Знаеш ли кое е глупаво?Повечето от приказките са глупави.И ВРЕДНИ.Говорещи животни,жаби които стават принцове,принцеси.Приказките са пълни с лъжи-къде е дядо мраз?Къде са принцесите?Къде са принцовете?Пълнят главите на децата с глупости и ги филмират още от малки.А Юнг съм го чел още когато нямах интернет.
 
От: Как да станем по-умни и интелигентни.

Човек става по-умен, като осъществява дейност, която му липсва за умствена реализация.
При някои хора четене на приказки (но това най-вече е за деца), при други на романи, при трети учене, при четвърти трябва просто писани, при пети чертаене, при шести рисуване на схеми, при седми рисуване на картини ... за всекиго е различно. И е също така от значение колко ефективно го правиш. Ако си ефективен, то процеса върви по-бързо. Ако четеш 1 страница за 5 минути, но за тези 5 минути рисуваш 5 схеми - може би втората дейност е препоръчителна за теб.
Защо се опитвате да обобщавате... Поумняването е един изключително сложен процес...
 

Горе