Помагат, но не са ключови. Ако искаш успех ти трябват 2 неща:
1. Достатъчно голям и мотивиран пазар да купува;
2. Продукт задоволяващ нуждата на този пазар;
Всичко друго е без значение преди да имаш тези двете. Можеш да имаш най-готиният екип и огромен бюджет, но като продаваш нещо, което пазара отхвърля - часовника до фалита тиктака неумолимо. Обратното, имаш ли достатъчно добър продукт в силен и печеливш пазар, трябва ти само екип който да не прави глупости.
Всичко останало си идва от самосебе си.
Наблюдавал съм доста стартъпи и разликата между успешните и фалиралите беше, че успешните проучваха пазара поне няколко месеца преди старт. Неуспешните масово не го правеха. А имаха чудесни екипи, капитал, контакти, офиси и готини плазми в тях....
Така че, преди да намериш голям платежоспособен пазар и продукт, който да му задоволи нуждата, всичко останало е второстепенно.
П.С. Поздрави за хубавата тема!