Наскоро четох в новините за дейността на сайта teenovator.bg. Накратко доколкото разбирам идеята е ментори от бизнеса да се свържат с ученици от 10 и 11 клас, за да правят съвместно startup проекти. Зададох си въпроса, възможно ли е подобен подход да даде някакъв смислен резултат?
Първо да отбележа, че програмата се води безплатна, което ми говори, че на въпросните ментори не им се плаща. Тогава единствената причина да търсят да обучават ученици на предприемачество е да ги ползват като безплатна работна ръка. Предаването на знания само по себе си е хубаво нещо, но така или иначе от сайта не разбрах как на менторите им се зачисляват ученици. Ясно е, че ако имаме някакъв почти случаен избор, то резултатите ще са трагични, а менторите демотивирани да предават знания и опит.
От друга страна от учениците какво се изисква? Идеята за дейност на startup от тях ли трябва да дойде? А тогава те защо могат да се доверят на менторите си, като представят идеята си? По-важно за учениците е това, че някак липсва предизвикателството само по себе си. Ако направят нещо, то винаги то може да се отнесе "на сметката" на техния определено по-грамотен в бизнеса ментор. Не виждат как присъства състезателният момент в който те (учениците) показват какво могат. Няма оценки като в училище или класирания като в ученическите състезания.
Иначе определено подобни проекти са много на мода, защото вече гладът за кадри в технологичните фирми е много голям. Няма кой да работи, защото знанията за подобна дейност се трупат все по-бавно, защото и технологиите се развиват все повече. Къде по-добре е да опиташ да пробиваш с реализация на някаква технологична дейност от нулата, а след като почти сигурно се провалиш, то да достигнеш сам до извода, че по-лесният и сигурен начин е да работиш в реномирана фирма за сигурна заплата.
Първо да отбележа, че програмата се води безплатна, което ми говори, че на въпросните ментори не им се плаща. Тогава единствената причина да търсят да обучават ученици на предприемачество е да ги ползват като безплатна работна ръка. Предаването на знания само по себе си е хубаво нещо, но така или иначе от сайта не разбрах как на менторите им се зачисляват ученици. Ясно е, че ако имаме някакъв почти случаен избор, то резултатите ще са трагични, а менторите демотивирани да предават знания и опит.
От друга страна от учениците какво се изисква? Идеята за дейност на startup от тях ли трябва да дойде? А тогава те защо могат да се доверят на менторите си, като представят идеята си? По-важно за учениците е това, че някак липсва предизвикателството само по себе си. Ако направят нещо, то винаги то може да се отнесе "на сметката" на техния определено по-грамотен в бизнеса ментор. Не виждат как присъства състезателният момент в който те (учениците) показват какво могат. Няма оценки като в училище или класирания като в ученическите състезания.
Иначе определено подобни проекти са много на мода, защото вече гладът за кадри в технологичните фирми е много голям. Няма кой да работи, защото знанията за подобна дейност се трупат все по-бавно, защото и технологиите се развиват все повече. Къде по-добре е да опиташ да пробиваш с реализация на някаква технологична дейност от нулата, а след като почти сигурно се провалиш, то да достигнеш сам до извода, че по-лесният и сигурен начин е да работиш в реномирана фирма за сигурна заплата.