[Полезно четиво] Електронен магазин и Основни и важни неща.

A.Grigorov

Member
Здравейте, чета една книга и реших да споделя "малко". :wink:

И такамммм, да започваме :shock: :

Електронен магазин:
Най-горещата пресечна точка между приходите и компанията е нейното Интернет присъствие е електронният магазин. Целият бизнес модел на компанията може да бъде базиран предимно и дори само върху онлайн търговията. От друга страна, е-магазинът може да играе ролята и на още един канал за генериране на продажби, който допълва традиционните за компанията.

При този тип сайтове целевата публика е най-лесно определима - това са крайните клиенти, тези, които директно поръчват и плащат онлайн предлаганите от фирмата стоки и услуги. Разбира се, според спецификата и темата на самия магазин е възможно да се въведе допълнително сегментиране на аудиторията (например по демографски или поведенчески характеристики), което ще доведе до оптимизиране на комуникацията.

Макар че основната цел на сайта - да продава - изглежда единствена, за да бъде осъществена тя, е необходимо да бъде спечелено доверието на клиента, което е трудна задача. За да се спечели клиент и от случаен посетител той да направи първата поръчка и плащане, лека и разбираема навигация, легитимация на продавача, прозрачност на условията е най-важното - добро и бързо обслужване след поръчката.

По отношение на дизайна и информационната архитектура едва ли има друг тип уеб сайт, при който ползваемостта и достъпността да са от толкова ключово значение, колкото при онлайн магазина. От доброто ниво на ползваемост на сайта зависи каква част от посетителите, които са проявили интерес към даден продукт, на практика ще осъществят поръчката. Дизайнът следва да е по-пестелив, за да изпъкват продуктите и функционалностите. В същото време е важно да е добър, за да гради доверието, за което бе споменато по-горе.

Двата основни компонента на е-магазина са продуктовият каталог и модулът за онлайн поръчка (със или без електронно плащане). С решаваща роля са подреждането по продуктови груби и категории, както и акцентът върху новите продукти и специалните оферти. При по-голям обем стоки се препоръчва интегрирането на търсачката за опростено (по ключови думи) или сложно (по параметри) търсене.

Онлайн поръчката се разделя на два етапа - заявка и плащане. В наистина електронните магазини и двата етапа се случват онлайн. Все още обаче повечето български онлайн магазини приемат заявките по имейл, потвърждават ги по телефона и заплащането се извършва при доставката - с наложен платеж, а не електронно.

Предизвикателството, пред което се изправят значителна част от българските онлайн магазини, е, че подценяват потенциала на Интернет и нямат достатъчно налична стока, така че да отговарят на търсенето навреме, или че бавно обработват заявките - когато това се налага се прави ръчно от оператор.

Начините за разплащане варират - онлайн плащане, наложен платеж или банков превод. Най-популярната и първа в България система за онлайн разплащания е ePay.bg, създадена през 1999г. Тя поддържа както разплащания с банкови карти (дебитни, кредитни, български и международни), така и по микросметка. По данни на ePay за 2008 година транзакциите към електронните магазини надминават 244 000. През 2007 година стартира eBg.bg. Същата година международната система PayPal (собственост на eBay) оторизира транзакциите от България, което улесни онлайн плащанията от и към чужбина. Интегрирането към сайта на повече системи за онлайн празплащания прави онлайн пазаруването лесно и достъпно за по-широка аудитория.

Технологичната платформа за магазин може да варира от адаптиране на решение с отворен код (напр. OS commerce), закупуване на лиценз за друго готово решение до разработването на специално приложение. В идеалния случай, когато говорим за голям реален магазин, който иска да включи и онлайн търговията в инструментариума си, е-магазинът се интегрира със складовата или още по-добре - с ERP (Enterprise Resource Planning) софтуера, който ползва като цяло в конкретния бизнес. За по-малките магазини, които продават само онлайн и сравнително ограничен брой продукти, софтуерната платформа, подсигуряваща онлайн поръчките може да служи и като складова програма и дори да има модул за анализ на поведението на клиентите (кой, какво и кога е купил).

Добре структорираната и пълна база данни с информация за клиентите ще доведе до по-доброто им обслужване - с възможност за персонализация, за препоръка на конкретен продукт или услуга и т.н. Така е-бюлетинът например - един от силно препоръчителните елементи за всеки онлайн магазин - ще бъде още по-ефективно средство за поддържане на комуникацията с клиентите и ще ги върне отново и отново към сайта за нови поръчки. Стимулирането на поръчките онлайн може да се подсили с програма за лоялни потребители, преференциални отстъпки, подаръци и т.н.

За промоцията на е-магазина най-важни са доброто позициониране в търсачки и каталози, имейл маркетинг, периодични банери кампании при силни сезонни оферти. Измерването на ефективността на кампанията като цяло и на отделните канали е най-лесно именно при електронния магазин, тъй като може веднага да се отчете прекият резултат върху поръчките и продажбите. Така например електронният супермаркет Nay-mag.com проведе кампания с промоционални кодове, различни за всеки от рекламните канали - банер, билборд, каре в печатните издания, и по този начин направи измерване кои са най-ефективните формати.



Ето и основните важни неща за електронния магазин:

Името.
Изберете кратко, запомнящо се и напомнящо продуктите ви име. Така ще го наложите по-бързо и лесно в съзнанието на потребителите. Внимавайте името да се изписва лесно и на латиница и го съобразете с това дали конкретния домейн ще е свободен.

Дизайнът.
Не прекалявайте с дизайна, нито го подценявайте. При един електронен магазин основното са продуктите, които би трябвало да са на преден план, както и фукционалностите. Дизайнът следва да ги подкрепи, не да им пречи.

Функционалностите.
Както стана ясно - те са най-важното при електронният магазин, както от значение е те да са съобразни с изискванията на потребителите и с тяхното удобство. Трябва да има достатъчно възможности, без да се прекалява или да се добавят излишни и никому нужни такива.

Поръчката.
Формата за поръчката и виртуалната количка са част от функционалностите, но тъй като те са ключови, е важно да бъдат добре обмислени и на разположение на посетителя през цялото време. От помощите е посочването на броя стъпки до края на поръчката, правилното изчисляване на сумите и други подобни детайли.

Доставката.
Макар и извън онлайн магазина като такъв, доставката е важна, доколкото обикновено е най-слабото място на подобни проекти. Потребителите очакват бърза доставка на добра цена - това са важни елементи за реализирането на електронната търговия, който следва да се измислени добре.

Обратна връзка.
Дорбе е да се изисква обратна връзка на всеки етап, без да се досажда на потребителя. Важни потребителски коментари могат да бъдат решени и графично, чрез ,,звездички", които човек активира за конкретния продукт, и заедно с това - чрез полета за коментар. Това ще позволи и на по-активните, и на по-пасивните да дадат своя глас.

Още няколко подсказки за хората с намерение да създават електронни магазини:
* изведете продуктите на преден план, покажете богато портфолио, без да задушите цялото пространство на първа страница;
* създайте доверие - макар и най-трудно за постигане, доверието е ключово за първата покупка и за всяка следваща;
*обслужете добре клиента си, при това - всеки клиент - това е важно, за да се върне и да поръча отново или да препоръча електронния магазин на свои приятели;
*спазвайте времето за доставка - не го увеличавайте излишно, клиентът иска да получи стоката си веднага, опитайте да я доставите без излишно отлагане;
*бъдете уникални - с продукти, различни от тези на други места, с по-атрактивни цени, с качествена доставка, с възможност за изпращане на подарък, придружен от картичка и красива опаковка, или по друг подобен начин;
* търсете обратна връзка - оставете възможност потребителите да влизат във връзка с вас, да проследяват поръчката си, да върнат коментари, а дори да дадат оценка на продукта, след като вече го имат - стимулирайте този процес с награди или бонуси.


А ето и малко статистики:
*63% от хората, които пазаруват онлайн, са жени (по данни на PeopleKnow);
*потребителите вярват най-вече на приятелите си - 65%, доверието към експертите е 27% и към знаменитостите - едва 8% (по данни на Yankelovich);
*86% от потребителите четат мненията на останалите потребители, преди да направят покупка (по данни на Kudzu).

Ако търсите вдъгновение, погледнете тези два адреса, от тях можете да научите много: www.amazon.com, www.target.com


Приятно и ползотворно четене колеги :rolleyes:



Книгата е: УЕБ САЙТЪТ "Мисията задължителна!"
Автори: Жюстин Томс и Горица Белгушева


П.С: Ако се чудите колко е това, ами 5 странички :p
 

Горе