Регистрация на фирма - как да го направите сами.

Casino

Member
КАК ДА РЕГИСТРИРАМЕ САМИ ООД/ЕООД С ЕЛЕКТРОНЕН ПОДПИС?

Здравейте,

Темата за регистрация на фирма във форума е доста остаряла, затова реших да напиша едни малко по-подробни указания. Всичко изложено е валидно към 2023 г. По-долу ще намерите указания как да регистрирате фирма сами, с вашия електронен подпис. Ако все пак, заниманието ви се стори сложно и искате да приключите бързо, можете да се запознаете с нашите условия за регистрация на фирма – има и демо видео.

Каква фирма да регистрирам? ЕООД, ООД или ЕТ?

ЕТ е остаряла форма за извършване на търговска дейност. Основните негативи са:

А) отговаряте за задълженията на предприятието с личното си имущество;

Б) прехвърлянето на фирмата е по-трудно, а на части от нея – още по-трудно.

В) ако работите с чужди държави е много вероятно да ви зададат въпроса „Какво е това?” и дори може да откажат да работят с вас.


Освен ако някой изрично не изисква да работите с фирма ЕТ, то в повечето случаи няма причина да се насочвате в тази посока. ЕООД и ООД са предпочитаните форми за извършване на търговска дейност. Те са под един и същ правен режим, с тази разлика че ЕООД е еднолично дружество, а за ООД е нужно да сте в някакво партньорство, съответно – да си разпределите участието в капитала на фирмата в %. В случай, че желаете да регистрирате ООД, действително е по-добре да си направите поне консултация с адвокат, освен ако фирмата не е семейна или не я регистрирате с хора, на които имате пълно доверие.

Мога ли да регистрирам сам фирма и нужна ли ми е чужда помощ?

Накратко, зависи. В повечето случаи можете да се справите сами. Ако вие сте сам и сте решили да регистрирате фирма ЕООД, в което вие сте едноличен собственик и управител, принципно няма причина да търсите консултанти, да обмисляте специални клаузи в учредителния акт на фирмата и т.н. Може да ми се обадите по телефона за всякакви въпроси, свързани с регистрацията – консултацията по телефона при нас е безплатна. Би било полезно да направите и предварителна консултация със счетоводител (пояснявам, че ние в bezgishe.bg не се занимаваме със счетоводство и нямаме пълна компетентност, но бихме отговорили на въпроси, които сме проучвали и за които имаме сигурност, че няма да сгрешим).

Какво е нужно?

Електронен подпис

На първо място, нужен ви е работещ електронен подпис. Без такъв, не си струва да се занимавате сами с регистрацията на фирмата. Причината е, че вероятно ще ви излезе само 20-30, в редки случаи, 40 лв. по-скъпо за да го направите с консултант (колко точно – зависи от компетентността на хората в обслужващата ви банка и какви са таксите на тази банка). Това е така, защото за електронното подаване, заявителите ползват 50% отстъпка от държавната такса, която в момента е 55 лв. при подаване по електронен път и 110 лв. при подаване „на хартия”. Такава отстъпка ще ползвате и вие, ако имате електронен подпис. Ако нямате такъв обаче, няма да ползвате отстъпката и тогава ви препоръчвам да ползвате консултантска фирма. Обикновено повече от половината от възнагражденията на консултантите се формират от тази отстъпка, която те ползват заради това, че пускат заявленията директно в системата, вкл. сканират, именуват, организират и ъплоудват документацията, вместо служителите на Агенцията - това ще направите и вие ако следвате стъпките, описани по-долу.

Електронният подпис следва да се инсталира и настрои. За работа със системата на Търговския регистър е добре да ползвате Windows 8 и нагоре, тъй като по-старите версии на операционната система често не са съвместими и изискват специални настройки, за което не само ще е нужно да звъните на съпорта, но и ще ви трябва късмет – да попаднете на истински специалист.

Електронният подпис следва да е издаден на името на лицето, което е и управител. Ако са двама управители, може да е подписа на което и да е от тези лица, стига в заявлението да бъде маркирано, че те представляват Дружеството ПООТДЕЛНО или ЗАЕДНО И ПООТДЕЛНО. Ако е избрана опцията „ЗАЕДНО”, трябва да внимавате – възможно е да получите отказ, ако документите не са подписани от двамата.

След като инсталирате подписа, преди да пристъпите към регистрацията, можете да го тествате, за да сте сигурни че работи.

Документи по регистрацията

Най-просто казано, това са бланки. От време на време законът се променя, а с него и бланките за регистрация на фирма, но това става рядко. Нужни са ви бланки на:

А) Учредителен акт на ЕООД – важен документ, който е добре да бъде съобразен с дейността на Дружеството и ако тя е сериозна, вероятно е по-добре да се проведе разговор с адвокат – в този случай ние сме насреща за безплатна консултация по телефона. В учредителния акт се посочва името на фирмата, адреса, предмета на дейност, капитала и собственика.

Б) Протокол за учредяване на ЕООД. Документ, в който пише „Иван седна и реши да направи дружество Х, с адрес Y, управител ще е Z.”

В) Декларация – съгласие и образец от саморъчен подпис на управител (спесимен) – тази декларация се заверява нотариално – отнема 10-15 мин. да се обработи от нотариуса и струва 6 лв. Материализира волята на ви да станете управител. Съдържа образец на саморъчния подпис, за да може евентуалните бъдещи контрагенти на фирмата да имат достъп и да виждат какъв е подписа на управителя. Това е важно по ред причини, които стават ясни когато се стигне до дело, решението по което зависи от еди кой си документ, за който управителят е казал, че не го е подписал той. Съветът ни е, когато подписвате важни договори с търговци, да се снабдявате предварително със спесиментите – те са публично достъпни от базата данни на Търговския регистър. Можете да ставните подписа оставен там, с подписа върху вашия документ - не искате да се окаже, че вашият документ е разписан от секретарката и когато дойде време да се позовете на този документ, съдът да приеме че сте си го съставили сами.

Г) Декларация по чл. 142 ТЗ. Това е декларация на управителя, че без съгласие на дружеството не се занимава и няма да се занимава със същата дейност в други фирми, т.е. не е „човек на конкуренцията” най-просто казано, а също и че сам той не е конкуренция.

Д) Декларация по чл. 141, ал. 8 ТЗ. Това е декларация на управителя, че не е несъстоятелен или не е замесен в нечия несъстоятелност, което би означавало, че не е добър мениджър, поради което законът не му позволява да е отново управител за определен период. Също така, има и специален текст , че управителят не е нарушавал Закона за запасите от нефт и нефтопродукти – очевидно лобистки.

Е) Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРЮЛНЦ – тази декларация много хора не я разбират, но с нея заявителят декларира, че това, което е заявил е действително и вярно. Ако случайно има измама -например са заявени обстоятелства, които не са верни и са представени „фалшиви” документи, именно въз основа на тази декларация на лицето му се търси наказателна или друга отговорност. Тази декларация се представя отново, в случай че нещо не ви е наред с документите и ви бъдат дадени указания.

Винаги актуални бланки може да намерите на сайта на Търговския регистър, в съответната секция.

Компютър и Принтер. Скенер.

Банално, но да. Трябва да попълните бланките с личните си данни, името, адреса, капитала и предмета на дейност на фирмата (примерен предмет може да намерите по-долу) след което да ги принтирате и сканирате. Учредителният акт трябва да го съставите в 2 екземпляра – със и без лични данни (просто ги изтрийте) и сканирайте и двата варианта. Оформете всичко в по 1 файл – всяка декларация, протокол и пълномощно да са на отделен файл, а учредителният акт, който обикновено е над 2 страници, също да е в един отделен PDF-файл. Изберете възможно най-малкия размер, тъй като системата има ограничения в големината на файловете.

Банка

За да регистрирате фирма, трябва да докажете на Търговския регистър, че сте отделили от своето имущество и сте дали една част от него на новосъздаденото юридическо лице, за да може то да работи. Това е отживелица, но трябва да се направи, защото е предвидено в закона. Онова, което законодателят направи за нас, е да намали минимума от 5000 лв. на 2 лв. В един момент, народните представители проумяха, че на някои хора капиталът им е в главите и не им трябват 5 или 50 хиляди лв. за да печелят добре - на някои им е нужно само личното им лаптопче. Както и да е, процедурата остана – вероятно защото всяко действие си има противодействие, а противодействието на банковото лоби е сериозна работа. Следва да принтирате по още един екземпляр на учредителния акт (с личните данни) и учредителния протокол и да ги занесете във вашата банка, където да откриете т. нар. „набирателна сметка”, изцяло за целите на регистрацията. По нея ще внесете (по възможност на каса) предвидения и посочен в учредителния акт капитал с основание „Вноска учредителен капитал”. Това платежно следва да го сканирате или преснимате и да го приложите към останалите документи.

Банкиране

Наредете държавната такса в размер на 55 лв. към Търговския регистър. Към 2023г. сметката е тази:

Платете на: Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ
BG36 CREX 9260 3114 5494 01
Банка Токуда
Основание: Заявление А4 за регистрация на ХХХХХХХХХ ЕООД

Наредител е добре да е управителя, ако е друго лице – уверете се че името на фирмата не е пропуснато в полето „Основание”.

Направете скрийншот или скайнирайте платежното за държавната такса, след което го добавете към останалите документи. Най-добре да си направите един фолдър на компютъра и в него да сложите всичките тези PDF-и: учредителен акт, учредителен протокол, декларации – 3 бр., спесимен, платежно за внесен капитал, платежно за държавна такса).

Когато имате всички тези файлове подготвени, вече може да попълните заявлението и да пуснете регистрацията на фирмата.

Попълване на електронно Заявление А4

Заявлението се намира на тази страница от сайта на регистъра.

Избирате Група А и А4. Избирате „Първоначално вписване”.

Попълвате данните си за заявител и посочвате качество: търговец/ лице, представляващо ЮЛНЦ. След това попълвате името на фирмата на български и на чужд език (ако искате да е на чужд език, важно е това име да е посочено в учредителния акт). Попълвате адрес. Адрес за кореспонденция с НАП не е нужно да попълвате, не е нужно да оставяте мейл и телефон където и да било – възможно е това да доведе до множество нежелани съобщения (спам). Ако искате да заявите регистрация по ЗДДС обаче, важно е да оставите поне един е-мейл, на който до седмица би трябвало да получите акта за регистрация. Гледайте всичко да е попълнено точно така, както е в учредителния акт, вкл. пощенски кодове, област, община, адрес. Нищо не трябва да се разминава или да липсва на едното или на другото място. Предметът на дейност също го копирайте от устава. Ето примерен предмет на дейност:

ТЪРГОВИЯ С ВСЯКАКВИ СТОКИ, ВКЛ. ХРАНИ И НАПИТКИ, ПОКУПКА НА СТОКИ С ЦЕЛ ПРЕПРОДАЖБА В ПЪРВОНАЧАЛЕН, ПРЕРАБОТЕН ИЛИ ОБРАБОТЕН ВИД, ВНОС, ИЗНОС, РЕЕКСПОРТ, ВЪТРЕШНА И ВЪНШНА ТЪРГОВКА ДЕЙНОСТ, ТЪРГОВИЯ НА ЕДРО И ДРЕБНО, СКЛАДОВА ДЕЙНОСТ, КОНСУЛТАНТСКИ УСЛУГИ, ПРОИЗВОДСТВО, ПОСРЕДНИЧЕСКА, ПРЕДПРИЕМАЧЕСКА И МАРКЕТИНГОВА ДЕЙНОСТ, ТУРИСТИЧЕСКИ И УВЕСЕЛИТЕЛНИ УСЛУГИ, ПОДДРЪЖКА И ОТДАВАНЕ ПОД НАЕМ НА ОБОРУДВАНЕ, СЕРВИЗНИ УСЛУГИ, ТРАНСПОРТНА ДЕЙНОСТ, ДИЗАЙН, ТЪРГОВСКО ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО И ПОСРЕДНИЧЕСТВО, ОНЛАЙН ТЪРГОВИЯ, ИЗРАБОТКА И ПОДДРЪЖКА НА УЕБ-СИСТЕМИ И БАЗИ ДАННИ, КАКТО И ВСЯКАКВА ДРУГА ДЕЙНОСТ, НЕЗАБРАНЕНА СЪС ЗАКОН.

Можете да добавяте и заменяте към него каквото прецените, виждал съм в практиката си всякакви дивотии от сорта на: тантра, викане и гонене на духове, разваляне на черни магии, свързване на душата с тялото и пр. търговски дейности. Сложете най-отпред онова, с което наистина се занимавате.

Основна дейност по НКИД – може да не го попълвате, освен ако не ви го изискват по някаква програма, по някой търг или имате специална причина да искате да присътства. Не е задължително, но пък може да се окаже малко обвързващо. Принципно, счетоводителят ви ще го намери и обяви в НАП на по-късен етап ако се налага.

Посочете управителя на фирмата с 3 имена и ЕГН. Ако е един, не посочвайте начин на представляване, ако са повече – посочете начинът, който се определили с протокола за учредяване. Срок и специални условия – в повечето случаи, можете да ги оставите празни. Едноличен собственик на капитала – посочете 3 имена и ЕГН. 24 и 27 в повечето случаи не се попълват, а в поле капитал и внесен капитал сложете размера на капитала, напр. 100 лв. капитал и 100 лв. внесен капитал. Непарична вноска го оставете празно.

След това можете да прикачите файловете от папката. Имате падащо меню, където за ваше улеснение са изброени:

  • Актуален дружествен договор/учредителен акт/устав;
  • Актуален дружествен договор/учредителен акт/устав без лични данни (може да допълвате на ръка);
  • Декларация относно истинността на заявените за вписване обстоятелства и приемането на представените за обявяване актове -декларацията по чл. 13/4 ЗТРЮЛНЦ;
  • Протокол от учредително събрание (при ЕООД не е събрание и специално им написахме писмо, с което им обърнахме внимание на тези несъответствия, но ни казаха да не изпадаме в излишен буквализъм);
  • Документ за внесена държавна такса
  • Документ за внесен в банка капитал
  • Декларация по чл. 142
  • Декларация по чл. 141, ал. 8 от Търговския закон
Не забравяйте да слагате отметки на боксовете „ДОкументът е в оригинал”. След като прикачите документите, посочете дали желаете регистрация по ЗДДС. В повечето случаи – не. След това има една важна секция, която се казва „Съгласие за получаване на отказ/указание по електронен път” – важно е тук да посочите ваш е-мейл, който в следващите няколко дни трябва проследявате. Ако има някакъв проблем, ще получите указания. Може да ги изпълните с друго заявление, което се казва Ж1 и е доста опростено. Не забравяйте да добавите и декларацията по чл. 13, ал. 4 ЗТРЮЛНЦ към документите, които ви искат.

Постарах се да ги направя изчерпателни, но няма как да опиша всичко, което знам от 15-годишната си практика. Възможни са хипотези, в които написаните указания да не бъдат правилния подход. Възможно е точно във вашият случай да се налага различен подход от общо описания. Възможно е текстът да не бъде разбран или в някои случаи да бъде грешно разбран. Затова следва да се има предвид, че самостоятелните действия са на ваша отговорност. В случай, че имате съмнения, най-правилно е просто да ми се обадите. Съветите дадени по телефона са напълно безплатни.

Информацията е ъпдейтната към 2023 г. от сайта на BezGishe.bg.
 
Последно редактирано:
И аз така преди 10-тина години си регнах сам еоод, електронно , копи пейст на документи от друга фирма с подобна дейност, смяна на името и си ок
 

Горе