Счетоводство на ЕООД

nirvana715

New Member
Здравейте, предстои ми откриване на ЕООД, като ще имам само един работник. Въпроса ми е дали ще мога сам да се грижа за осигуровките( подаване на Декларация 1 и 2) на мен и моя работник, без да ползвам услугите на счетоводна фирма? И ако може, как става? Годишното финансово приключване ще се извършва от счетоводител.
 
1.1/ Ако Вие се самоосигурявате само за пенсия може да минете и само с 1 декларация обр. 1 за цялата 2020год. Т.е. подава се еднократно и за 2021г. нова, това при условие, че се осигурявате само за Пенсия.
1.2/ Ако се самоосигурявате за всички осиг.рискове или сте на ДУК - декларации всеки месец.
2/ За работника: вече зависи от Вас дали ще се справите или не. А ако има болнични? От тази година се подава и една нова справка по чл. 73 ал. 6. Ще ви трябва ел.подпис на фирмата. Законово право имате. Говорете със счетоводител месечно само за услугата за ведомости и декл.обр.1 и обр.6 и сумата на платежните да му плащате.
 
Здравейте, предстои ми откриване на ЕООД, като ще имам само един работник. Въпроса ми е дали ще мога сам да се грижа за осигуровките( подаване на Декларация 1 и 2) на мен и моя работник, без да ползвам услугите на счетоводна фирма? И ако може, как става? Годишното финансово приключване ще се извършва от счетоводител.
Зависи, наясно ли си със законите? Следиш ли ги всеки месец?
Имаш ли времето да се занимаваш всеки месец да подготвяш документите за заплати и осигуровки?
Знаеш ли как да си водиш фирмената документация?

За едни 100-на лева на месец можеш да си спестиш доста главоболия и време.
 
  • Like
Реакции: sim5
Зависи, наясно ли си със законите? Следиш ли ги всеки месец?
Имаш ли времето да се занимаваш всеки месец да подготвяш документите за заплати и осигуровки?
Знаеш ли как да си водиш фирмената документация?

За едни 100-на лева на месец можеш да си спестиш доста главоболия и време.
Много зависи, ако има месечна печалба 1000лв., даде 170лв. за осигуровки, 130лв. корпоративен данък и дивидент, стават 300лв. и ако сложим 100лв. счетоводител, човека изкарал 1000лв. а в джоба му отиват само 600лв., 30% за държавата и тея допълнителни 10% натежават някак си. А ако не докарва 1000лв. а примерно 600-700лв. тогава какво остава?

Ако взема стабилна пара няколко хиляди няма да го бърка да даде 100лв. за счетоводител.
В момента живея в Чехия и бях на крачка да се регистрирам и да почна бизнес там, но в последствие реших да правя бизнес и да живея в родината...

Давам пример колко са улеснени нещата там: Регистрация еквивален на нашето ЕТ, 60% нормативно признати разходи и не ги интересува за колко си купил, а за колко си продал: пример продаваш стока за 100лв. разхода ти е 60лв. данък върху. 40лв. може да си купил и за 10лв. и за 90лв. това няма значение.

Отделно има нормативно признати разходи за кола по избор: около 300лв. наши пари и не ги интересува колко гориво сипваш и какви ремонти правиш.

Но това е отделна тема, тука правим бизнес в БГ. И аз след няколко месеца ще отварям ЕООД за онлайн магазин само с ППП, за да е всичко максималко улеснено и ще съм си само аз без работници без нищо идеята защо да се дават тези 100лв. за нещо еднородно.

Това, което ме интересува е каква е тази фирмена документация, която трябва да се води всеки месец(за ГФО е ясно, че ще е счетоводител).
Примерно купил съм за 50лв. продал съм за 70лв. това толкова сложно ли е за отразяване? Или имам разход за телефон 50лв. това къде отива? Не може ли всичките тези документи да се събират през годината и само накрая ГФО?

Ще е хубаво някой запознат, да разясни на оптимистите като мен или автора на темата защо е толкова сложно и трябва задължително да имаме счетоводител, вместо да получаваме отговори от рода на 100лв. и не го мислиш...
 
Много зависи, ако има месечна печалба 1000лв., даде 170лв. за осигуровки, 130лв. корпоративен данък и дивидент, стават 300лв. и ако сложим 100лв. счетоводител, човека изкарал 1000лв. а в джоба му отиват само 600лв., 30% за държавата и тея допълнителни 10% натежават някак си. А ако не докарва 1000лв. а примерно 600-700лв. тогава какво остава?

Ако взема стабилна пара няколко хиляди няма да го бърка да даде 100лв. за счетоводител.
В момента живея в Чехия и бях на крачка да се регистрирам и да почна бизнес там, но в последствие реших да правя бизнес и да живея в родината...

Давам пример колко са улеснени нещата там: Регистрация еквивален на нашето ЕТ, 60% нормативно признати разходи и не ги интересува за колко си купил, а за колко си продал: пример продаваш стока за 100лв. разхода ти е 60лв. данък върху. 40лв. може да си купил и за 10лв. и за 90лв. това няма значение.

Отделно има нормативно признати разходи за кола по избор: около 300лв. наши пари и не ги интересува колко гориво сипваш и какви ремонти правиш.

Но това е отделна тема, тука правим бизнес в БГ. И аз след няколко месеца ще отварям ЕООД за онлайн магазин само с ППП, за да е всичко максималко улеснено и ще съм си само аз без работници без нищо идеята защо да се дават тези 100лв. за нещо еднородно.

Това, което ме интересува е каква е тази фирмена документация, която трябва да се води всеки месец(за ГФО е ясно, че ще е счетоводител).
Примерно купил съм за 50лв. продал съм за 70лв. това толкова сложно ли е за отразяване? Или имам разход за телефон 50лв. това къде отива? Не може ли всичките тези документи да се събират през годината и само накрая ГФО?

Ще е хубаво някой запознат, да разясни на оптимистите като мен или автора на темата защо е толкова сложно и трябва задължително да имаме счетоводител, вместо да получаваме отговори от рода на 100лв. и не го мислиш...
За малък оборот, счетоводство ще дойде като голям разход, да.

Иначе, месечната документация много зависи. @nirvana715 нали каза, че ще има работник, тъй че неизбежна е ежемесечната занимавка.
Варианти има много. Дали си по ЗДДС, дали ще осчетоводяаш всеки месец фактури, дали ще издаваш касови бележки, ако продаваш на фирми и прочее.

Гледната ми точка за тези неща е: "Ще спестя ли време най-важно и пари, ако похарча пари?"
Ако отговора е да, ясна е работата. Ако е не, сам си го върша.

Като решиш да отваряш магазина, драсни ми едно ЛС, мога да съдействам.
 
Един счетоводител ти е 1200 лв на година, ако не си по ДДС. Имаш осигуровки 2000 лв на година. Станаха 3200 лв. Това е без работника. Ако смяташ, че ще правиш 150000 лева на година, да речем, извади още 15 процента плосък плюс дивидент: 2250 лв.
Добавя ме ги към другите ти разходи и стават общо 5450 лв.
Следователно печалбата ти за година ще е 10 500 лв. Разделено на месеци: 875 лв на месец. Е, ти си знаеш дали те устройват.
 
Ако фирмата не е регистрирана по ЗДДС може със счетоводител само за края на годината.
Вече ако има назначен персонал/на трудов договор надали ще минете без счетоводител.
Вариант - счетоводител месечно само за персонала и на края за годишното приключване - за другите документи.
 
  • Like
Реакции: D.D.
Какво се дължи (данъци и осигуровки) от ЕООД с един управител (на договор за управление) всеки месец. Няма друг персонал.
Чух, че има 2 варианта - с различни суми на месец.
Какви са?
Мерси.
 
Какво се дължи (данъци и осигуровки) от ЕООД с един управител (на договор за управление) всеки месец. Няма друг персонал.
Чух, че има 2 варианта - с различни суми на месец.
Какви са?
Мерси.

Осигуровки и данъци 2020

Облагаемият доход за управители мисля че е 75% бруто.
Поправете ме ако го бъркам това.
 
Какво се дължи (данъци и осигуровки) от ЕООД с един управител (на договор за управление) всеки месец. Няма друг персонал.
Чух, че има 2 варианта - с различни суми на месец.
Какви са?
Мерси.
Има 2 варианта като самоосигуряващо се лице(по евтиния) и на (договор за управление ДУК).

Разликата е че при самоосигуряващото си ти си внасяш здравно(8%) и осигуровки за пенсия(19.8%) вурху минималната заплата и пак се прави ДУК само че без възнаграждение, тъй като се самоосигуряваш.

Може и директно на ДУК, като ДУК-а е приравнен на трудов договор, но е по скъпо освен здравното и пенсията се плащат(фонд общо заболяване и майчинство, безработица и трудова злополука). При дука се оскъпява с около 5%, но пак можеш да докажеш доход примерно ако ти трябва за кредит и прочие...
 
ОК мерси за инфото. Пак не съм сигурен кой вариант е по-добре. Ето ситуацията:

Фирмата ще получава пари всеки месец - ХХ 000 лв от клиенти.

Целта е да се плаща всеки месец най-малкото възможно на Горанов.
На края на финансовата година управителя да вземе като премия/донус/заплата едни ХХХ 000 лв и да си плати всичко там на тях - ДОО, осигуровки и тн. Така фирмата да е на нула от към корпотативен данък.
 
На края на финансовата година управителя да вземе като премия/донус/заплата едни ХХХ 000 лв и да си плати всичко там на тях - ДОО, осигуровки и тн. Така фирмата да е на нула от към корпотативен данък.

Този бонус може да се третира като скрито разпределение на печалба, защото на практика източваш финансите на дружеството през управителя. Управител и собственик на фирма са различни позиции, с различни права и отговорности. Дори и едно и също лице да изпълнява двете роли, не можеш да разпределяш печалбата на дружеството през управителя. А с големи (непазарни) бонуси на практика правиш точно това. Работата на управителя е да движи дружеството и срещу това получава възнаграждение, което е на пазарна основа. Собственикът е този, който получава печалбата на дружеството, не управителя.

Ако управител беше друго лице, какво възнаграждение би му давал? Толкова ориентировъчно трябва да даваш и на себе си като управител.
 
Този бонус може да се третира като скрито разпределение на печалба, защото на практика източваш финансите на дружеството през управителя. Управител и собственик на фирма са различни позиции, с различни права и отговорности. Дори и едно и също лице да изпълнява двете роли, не можеш да разпределяш печалбата на дружеството през управителя. А с големи (непазарни) бонуси на практика правиш точно това. Работата на управителя е да движи дружеството и срещу това получава възнаграждение, което е на пазарна основа. Собственикът е този, който получава печалбата на дружеството, не управителя.

Ако управител беше друго лице, какво възнаграждение би му давал? Толкова ориентировъчно трябва да даваш и на себе си като управител.

Разбирам. Тука говорим за 3 схеми.

Малка заплата + голям бонус. Дан. тежест: грубо 35% на 600лв/месец + (35% на 3000 лв + 10% на ХХХ 000 - 3000 лв)[бонуса] = 10.7%

Много голяма заплата = целия оборот на месец. Дан. тежест: грубо 35% на 3000 лв + 10% на XX 000 - 3000 лв = 11.8%

Малка заплата + дивиденд. Дан. тежест: грубо 35% на 600лв + 5% на XXХ 000 лв + 10% на XXХ 000 лв = грубо 16%

Коя е най-безопасна?
Явно 1 е най-неизгодна за НАП, 3 най-изгодна.
Но коя е незаконна? Има ли такава?
Нали не се твърди, че единствения законен начин е да се вaдят пари е през дивиденд?
 
Разбирам. Тука говорим за 3 схеми.

Малка заплата + голям бонус. Дан. тежест: грубо 35% на 600лв/месец + (35% на 3000 лв + 10% на ХХХ 000 - 3000 лв)[бонуса] = 10.7%

Много голяма заплата = целия оборот на месец. Дан. тежест: грубо 35% на 3000 лв + 10% на XX 000 - 3000 лв = 11.8%

Малка заплата + дивиденд. Дан. тежест: грубо 35% на 600лв + 5% на XXХ 000 лв + 10% на XXХ 000 лв = грубо 16%

Коя е най-безопасна?
Явно 1 е най-неизгодна за НАП, 3 най-изгодна.
Но коя е незаконна? Има ли такава?
Нали не се твърди, че единствения законен начин е да се вaдят пари е през дивиденд?

Според мен няма голяма разлика от законова гледна точка между първите два варианта, тъй като самият закон не прави разлика между месечна заплата на управител и бонус - и двете се гледат вкупом като възнаграждение на управителя. В закона се споменава, че възнаграждението на управител (месечна заплата + бонуси) не трябва да превишава пазарното възнаграждение за подобна позиция. В съда пазарното възнаграждение се определя от вещо лице.

Моята счетоводителка смяташе, че безопасната граница е около 5К на месец за управител с моите отговорности. Съответно 60К на година. Останалото като дивидент. Може би до към 90-100К няма да е проблем, но това си е мое мнение. Аз лично не съм си увеличавал възнаграждението над 60К, защото не ми се рискува. Във всички случаи първите ти два варианта превишават тази граница.

Значи като вариант можеш да се осигуряваш като управител на сума по избор до около 90-100К на година (според мен), а другото да го вземеш като дивидент. Ако ще се осигуряваш на 610 лева, трябва да го правиш като самоосигуряващо лице, тъй като минималната заплата на управител е по-висока. Ако сметките ми са правилни, при осигуряване на 610 лева и обща печалба от 200К, данъчната тежест е 15%, а при 60К на година възнаграждение - 18.2%. Във втория случай обаче и се осигуряваш на максимума, което поне на теория би трябвало да ти донесе по-висока пенсия и други социални помощи, ако/когато дойде времето, така че не е безвъзмездно платен данък като корпоративния или ДОД.

Препоръчвам да се консултираш със счетоводител. Той ще ти сметне всичко с точност и ще ти даде мнение за безопасната граница за възнаграждение за управител. Аз не съм счетоводител и всичко, което пиша, е просто от личен опит.
 
Последно редактирано:
И още един въпрос: Ако БГ фирма иска да работи човек, живеещ в чужбина как става. Човека е фрилансер, самоосигуряващ се в чужбина.
Какви договори се подписват и как се осчетоводяват?
Напр при граждански договор в човек в БГ се одържа данък на източника май. Но това не трябва да е така за чужбина - би трябвало да се плаща цялата сума бруто и те да си се оправят в техните данъчни.
Така ли е?
 
И още един въпрос: Ако БГ фирма иска да работи човек, живеещ в чужбина как става. Човека е фрилансер, самоосигуряващ се в чужбина.
Какви договори се подписват и как се осчетоводяват?
Напр при граждански договор в човек в БГ се одържа данък на източника май. Но това не трябва да е така за чужбина - би трябвало да се плаща цялата сума бруто и те да си се оправят в техните данъчни.
Така ли е?
Зависи каква услуга извършва.
За справка: данък при източника на дохода.
 
Зависи каква услуга извършва.
За справка: данък при източника на дохода.
Услугата е да търси клиенти на място в чужбина. Защо да го облагам с данък при източника?
 

Горе