Трябва ли да издавам касова бележка за всяка пратка през онлайн магазин

kostianev

Member
Здравейте,

търсих информация по форума, намерих различни мнения относно това дали трябва да се издаде касова бележка при продажба през онлайн магазина. Може ли да споделите от вашия опит как е правилно?

Магазина ще продава детски дрехи.
Ще съм благодарен и ако някой сподели опит какви са изискванията към Онлайн магазин за детски дрехи? И с кой спедитор е най-изгодно и удобно да се работи за разнос на пратките.
 
Намираш различни мнения, защото не си попаднал на правилните теми и конкретните мнения вътре, които изясняват случая до край. Дори цитираната дискусия в предния коментар е била водена няколко години, разговорът е минавал през различни стадии, разводнявал се е и се е разклонявал в страни. Ето този пост ако прочетеш от тази дискусия, ще видиш истината и доказателствата - кликни тук.
Но с две думи ситуацията, в която можеш да избегнеш издаването на касови бележки, съответно и да си спестиш покупката на касов апарат е плащанията да се правят с пощенски запис (т.нар. паричен пощенски превод). Същото като наложен платеж е, но може да се извършва само от изрично лицензирани за целта куриерски фирми. На този етап това са Български пощи, Еконт Експрес и Европът. Пощенски записи се осъществяват и от други фирми, като EasyPay, но те пък не са куриерски фирми и с тях може да мине само плащане, но не и едновременно доставка с инкасиране на парите, което ти трябва на теб.
Когато продаваш на фирми, си длъжен да издаваш фактура, начинът за плащане по която е пощенски запис (пощенски паричен превод). Клиентът ти си получава разписка от Куриерската фирма за пощенския запис и това си е неговото доказателство за плащане, което си го прикача към фактурата. Казвам го, защото е възможно, въпреки че ти си изряден, да ти звънят клиенти, които да те питат къде им е касовата бележка. Затова си инструктирай хората ти, които ще общуват с клиентите, какво да обясняват, дори им цитирий и изпращай линкове към Наредба 18 за касовите бонове член 3 алинея 1 (всеки счетоводител трябва да я знае). Можеш да намериш връзка към тези неща и от сайта на Еконт - линкът, който обяснява как може да се прави електронна търговия без касови бележки. В темата, кояго беше цитирана в предния коментар, беше обяснено и има връзки към наредбата, законите, както и са качени отговори на писма до НАП с допълнителни обяснения.
Когато продаваш на частни лица, не е необходимо да се издават фактури, достатъчна е разписката за пощенски запис. Твоето счетоводство, обаче, трябва да издава всеки месец протокол за приходи от частните лица.
Този начин има ограничение на това, че има само три куриерски фирми с този лиценз. Истината е, че има и много магазини, които си работят по същия начин с обикновените наложени платежи на нелицензирани за пощенски записи фирми. Тоест, вероятно данъчните все още не се заяждат в дълбочина с това дали куриерската фирма е с лиценз да пощенски записи. Другото е, че те имат лиценз за пощенски записи само на територията на България. Плащанията от чужбина в брой - т.е. през някои платформи за трансфер на пари, може да ти се наложи да търсиш друго решение.
Едно друго решение, което е доста неудобно, е когато някой ти плати в брой, да внесеш сумата от негово име в банковата си сметка. Така плащането ти формално е по банков път. Ако стигнеш чак до там, трябва да внасяш всяко едно плащане поотделно, трябва да е от името на всеки отделен клиент (което някои банки няма да ти позволят, защото ще искат на вносната бележка като вносител да си ти, който наистина ги внася)
Мисля, че обобщих всичко подробно.
За избора от куриерски фирми е хубаво да ти кажа предимствата и недостатъците. Пощите са евтин вариант, но имаш много подготвителна документация, която може да се наложи да правиш ръчно, може да се наложи да чакаш по опашки, а и все пак пощите са малко назад във времето и технологиите са малко изоставащи. Друг недостатък на пощите е, че получателите не си получават пратката вкъщи, а трябва да се разходят от пощенския клон. На адреса си получават т.нар. известие, на което пише, че трябва да идете да си вземете колет или малък пакет. Лошото е, че рядко пишат какво има да се получи. Ефектът от изненадата "какво ли са ми изпратили" може и да е положителна емоция, но има хора, които ги е страх да ходят да си ги вземат от страх да не е писмо от някоя колекторска фирма или от данъчни. Друго голямо предимство на пощите, освен ниската цена, е клонова мрежа от 2975 пощенски станции. Има ги в почти всеки квартал в големите градове (в София, например са 120), и в много от селата. Затова са институция.
Да си получаваш пратката не на домашния адрес, а от пощенски/куриерски офис, обаче, е удобство за много хора. Вместо да се притесняват точно по кое време ще дойде куриерът и дали няма да се разминат с него, много хора предпочитат доставката да е до място, което им е удобно. Освен пощите и Еконт има много офиси (няколко стотин), далеч по-малко от пощите, но за големите градове обикновено са на много удобни места. Популярни и в България напоследък стават т.нар. постомати - големи автоматизирани шкафове, от които с вашата товарителница можете сами да си вземете пратките. Постоматите са много на мода по света в момента, дори тук изоставаме във въвеждането им. СПИДИ и Еконт вече имат инсталации.
Донякъде ти отговарям и на въпроса "с кой спедитор е най-изгодно да се доставят пратките", макар, че спедитор е съвсем друг вид икономическа дейност. Моят съвет е да работиш с различни куриери - села и малки градчета - пощите, големите градове с куриерски фирми. Сред куриерските фирми има далеч по-богат избор от горния, който беше съобразен с изискването на няма касови бележки, съответно куриерската фирма да има лиценз за пощенски записи. Все пак от останалите фирми има добри варианти. Лидерите на пазара са Еконт и СПИДИ. Обаче на теб ти е важно и кои от фирмите имат добри условия за работа с онлайн магазини. Дали имат API, с което да автоматизираш калкулацията на цените на всяка пратка, дали правят отстъпки за електронни магазини. Например, ако говориш с офис на Еконт, обикновено те нямат гъвкавост да преговарят за по-ниски цени, защото офисите са на франчайз и нямат такива правомощия, докато има при СПИДИ това е по-лесна задача, стига да генерираш обем пратки. Има куриери като Рапидо, които много активно се борят да хванат електронните магазини за клиенти, така че пазарлъкът за цени с тях също си заслужава. За тях има една особеност - че бяха кумени от СПИДИ преди време и си партнират при доставките много. Сред другите опции за куриери има доста варианти, включително и сравнително нови играчи, които се борят за присъствие и биха се борили за нови клиенти, включително с цената на големи отстъпки.
Когато се пазариш за отстъпки, направи си много хубав профил на твоите пратки - какви са по размер, създават ли някакви неудобства или удобства при пренасяне, как са опаковани, в твоя случай, дали клиентът ще има право да отвори пакета пред куриера и да върне цялата или част от пратката. Впрочем при продажба на дрехи, очаквай да имаш много върната стока - клиентите са капризни по отношение на цветове, размери, как е изглеждало на снимката, как на живо. Някои търговци на дрехи дават право да се изпратят две-три бройки - различен размер, различен цвят, различен модел, та като пристигне при клиента, той да си избере което му трябва, а останалото да се върне. Това струва пари. Когато проучваш цените, проучи и какво струва обратната доставка. А ако ще продаваш и в чужбина, върнатите пратки са доста сложен и скъп въпрос.
Проучвай и цените на куриерите при взимане на пратките от твоя адрес, но и при доставката им от теб до техен офис/централен склад. Най-ниска цена ще получиш, ако имаш голям обем и им ги носиш в централен склад, а с някои може да се пазариш за още, ако им ги подреждаш в палета по градове/офиси - това, обаче, ако станеш много голям търговец :)
Дрехите са лека стока, в някои случаи обемна, за което провери дали имаш пакети, които попадат в категорията обемно тегло. Има една световна формула - умножаваш дължина по височина, по ширина, измерени в сантиметри и полученото разделяш на 6000. Ако резултатът е по-голям от действителното тегло, то той се приема за теглото на пратката - обемно тегло. Ако имаш такива стоки, ще ти е по-скъпа цената. Ако пакетите, които изпращаш, са компактни и удобни за пренасяне и съхранение, това е някакъв плюс, за който може да се опиташ да се пазариш за по-ниска цена. Дрехи, слагани в найлончета, включително най-лоновите опаковки на куриерите, не винаги са удобни за пренасяне - пързалят се, не могат да се подреждат в палета, носят се в насипно състояние. Формата и вида на пратката има значение. Имам клиент, който продава автомобилни гуми и е получил специална ниска цена, защото гумите са удобни за съхранение, гъвкави и нечупливи, леки са, и въпреки, че трябва да ес смятат като обемно тегло, не се оскъпява, а напротив, защото вътре може да се слагат други пратки.
Най-добрият избор е да си гъвкав по отношение на куриерските фирми и да избираш тази, която е най-изгодна за всяка една поръчка. Да го правиш сам ще ти е трудно особено в началото да взаимодействаш с няколко куриера, но това може да го решиш с фирма за фулфилмънт като моята (Via Post), на която да даваш всичките си пратки, а тя да ги изпраща на на най-изгодните куриери според дестинация, тегло и други условия за всяка отделна пратка. Класическият фулфилмънт - окомплектоване на пратката и изпращане е доста специфичен, когато става дума за дрехи, по две причини - в склада се пазят голям брой артикули за всеки един модел - размери и цветове, от една страна, и от друга обработването на върнатите пратки. Можеш да спестиш много - пари и ядове, ако аутсорсваш тези дейности.
За изискванията за самия продукт дрехи, уви не съм компетентен, за да давам съвети.
 
Благодаря ти за изчерпателния отговор. Я дай един линк към твоята фирма, за да прегледам условията.
 

Горе