Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Здравейте,

Въпросите са ми свързани от гледна точка на страна предлагаща подобни услуги.

Като какво се осчетоводяват изплатените афилейт комисионни?

Относно дропшипинга имам няколко въпроса. Някой знае ли как процедират в България. Гледа големите онлайн магазини си хващат няколко търговеца на едро и не държат стока на склад. Как става номера с доставката. Търговците на едро пращат първо на онлайн магазини и след това той ги събира в една пратка и препраща? Плащането към Търговеца на едро за всяка пратка ли е, или на месечна база. Защото и всеки ден фактура да се издават не е много оферта. Следователно стоката преминава във собственост на онлайн магазина и ангажиментите на дропшипъра спират до там.

Нормалната практика би била да се изпрати пратката направо от Търговеца на едро на крайния клиент. В подобен случай фирмата изпращач на транспортните документи коя е? Би трябвало да е на онлайн магазина, а и той трябва да прибере парите от крайния клиент.

Въобще всякакви разяснения по темата са добре дошли.
 

Websolut

Well-Known Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Има доста теми във форума относно Партньорските програми и Дропшипинга.

Това което аз знам е,че при дропшипинга хубаво е да имаш един доставчик на едро и той да препраща стоката от твое име на клиентите,но в повечето случай доставчиците са няколко и се получава наистина голям проблем,ако клиента си е поръчал продукти от различни твои доставчици,има тема по въпроса във форума и така и не се намери решение.

При изпращането на стоката от твое име с куриерска фирма към клиента,аз ползвам така наречената триъгълна логистика при която е възможно ти да изпратиш куриера до адрес на фирмата на едро той да вземе пратката,да я плати,да я достави директно на клиента и ти да си вземеш наложения в офис на куриерската фирма.
Триъгълна логистика за сега имат май само Еконт,но проблема е,че този вид услуга все още не е популярна много и се получават недоразумения,имам в предвид,че и самите куриери не са свикнали с този начин на работа и стават фалове:).
 
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Да видях темата, тя е била сравнително нова.

Все пак никой не сподели как процедират големите онлайн магазини в България.

Варианти от сорта на крайния клиент да получава няколко пратки не са сериозни.

Както споменах интересувам се от страната на дропшипър. За мен е все едно дали ще пратя направо на крайния клиент или на парньора. Все пак преди да се предлага подобна услуга искам да видя кой е най-удачния вариант.
 

happyslacker

New Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Големите сайтове си имат собствени складове и даже и магазини. Примерно Технополис, Техномаркет - имат физически магазини, имат и онлайн магазин. Затова е трудно за другите да предложат по-изгодни цени на повечето им продукти.
 
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

нямам предвид подобни магазини, ами да ги наречем онлайн моловете, тъй като освен амазон незнам някой друг да процедира по подобен начин.

Все пак има няколко сравнително популярни и големи сайтове който не държат всички стоки на склад.
 

veda

Active Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Здрасти,

Тръгнах да ти пиша отговор в темата, ама в крайна сметка реших да отворя нова такава. Надявам се, че ще ти е полезно. Ето и линк:

http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=40593
 

Websolut

Well-Known Member
От: От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Здрасти,

Тръгнах да ти пиша отговор в темата, ама в крайна сметка реших да отворя нова такава. Надявам се, че ще ти е полезно. Ето и линк:

http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=40593

Новата тема е полезна,първия вариант с Пощенския паричен превод е по-приемлив за мен,но втория проблем с многото дропшипъри остава и как стоят нещата с партньорските програми,като осчетоводяване ми е интересно някой да разясни.
 
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Има и друг вариант с това как се процедира с няколко дропшипъра. Повечето големи онлайн магазини в България, без тези с физически магазини, най-вероятно са от София и нищо не ги бърка да минават или да им доставят в края на работния ден стоката за поръчките през деня и просто да ги изпращат на другия ден. В техния случай сигурно поръчките свързани с един дропшипър не са 1-2 и съответно транспортните разходи не са толкова голям процент. Но докато не се намери някой пряко запознат с работта им и желаещ да сподели само може да гадаем.
 

veda

Active Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Търговците на едро пращат първо на онлайн магазини и след това той ги събира в една пратка и препраща? ... Следователно стоката преминава във собственост на онлайн магазина и ангажиментите на дропшипъра спират до там.

Повечето големи онлайн магазини в България, без тези с физически магазини, най-вероятно са от София и нищо не ги бърка да минават или да им доставят в края на работния ден стоката за поръчките през деня и просто да ги изпращат на другия ден.

Четейки мненията ти в темата, оставам с впечатление, че не ти е ясна цялостната схемата на дропшипинга. Движение на стока между онлайн магазина и дропшипъра НЯМА. Ще се опитам да го синтезирам, пък дано да е и полезно на други, които тепърва се запознават с дропшипинга.

Страните са три + куриер:

1. Онлайн магазин - предлага стока, която няма в наличност, но има договореност с определени складове, готови да подготвят и изпращат стоката от негово име и за негова сметка или т. нар. дропшипъри;

2. Дропшипър - фирма, основен доставчик на стоката в схемата, в чиито складове се намира физически тя;

3. Краен клиент - потребител на онлайн магазина, който в повечето случаи няма представа (а и не го интересува) къде се е намирала стоката, преди да я получи;

4. Куриер - спедиторска фирма, осъществяваща т. нар. услуги по триъгълна логистика.

Как в общи линии протича една поръчка? Разбира се, има различни вариации, но ето как протича в общия случай (постарах се да го раздробя на повече стъпки, за да стане максимално ясно):

1. Крайният клиент прави поръчка на определен артикул през формата на онлайн магазина;

2. Онлайн магазинът се свързва с дропшипъра и прави заявка поръчаният артикул да бъде фактуриран (на онлайн магазина, а не на клиента) и впоследствие подготвен за спедиция;

3. Дропшипърът изпраща фактурата на онлайн магазина;

4. Онлайн магазинът извършва плащане към дропшипъра по въпросната фактура и отправя заявка към куриера за услуги по триъгълна логистика;

5. Куриерът посещава склада на дропшипъра, взема подготвената стока и я доставя до крайния клиент. Ако е избран като начин на плащане наложеният платеж, то куриерът го събира от крайния клиент и го предава в брой или по банков път на онлайн магазина;

6. Паралелно с горната стъпка онлайн магазинът отчита продажбата по съответния начин, издавайки фактура или отчет за извършените продажби.

Движението на документооборота (фактури, складови разписки и т. н.) в повечето случаи може да се извършва по електронен път, като единственото изключение е касовият бон (за него съм писал в другата тема). Законът, между другото, дава възможност фактурата да се издава от упълномощено лице, в случая представител на дропшипъра, което след това да прикрепя хартиеното и копие към пратката. За справка: чл. 113, ал. 7 от ЗДДС.

Както по-горе казах има много вариации, в зависимост от начина на плащане, отчитане на продажбите, договорености кой и как заявява куриерската услуга и т. н, но това, което виждаш по-горе, е може би най-честосрещания метод за дропшипинг тук, в България, без значение колко на брой са дропшипърите.
 
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Не напротив, ясно ми е как се случват нещата в белите държави. Благодаря все пак за отделеното време. Опитвам се да намеря отоговор на въпроса как процедират онлайн магазините в България, когато клиент в една поръчка събере стоки доставяни от различни дропшипъри.

Не искам да нахалствам, но реално по ме интересува как се осчетоводяват изплатените афилейт комисионни на физически лица. И за да избегна отоговор от сорта питай счетоводителя си... искам преди да го питам да съм си написал домашното :)
В тази връзка ми е интересно и как трябва да процедира получателя на тези доходи, когато той е физическо лице.

Все пак разбирам, че от подобна информация си вадиш хляба, така че разбираемо е евентуално нежелание за споделяне на подобна информация безвъзмездно.
 

veda

Active Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Все пак разбирам, че от подобна информация си вадиш хляба, така че разбираемо е евентуално нежелание за споделяне на подобна информация безвъзмездно.

Ни най-малко не "си вардя хляба" с всякакви средства, още пък по-малко умишлено "увъртам въпроса". Не съм взимал и никога не взимам възнаграждение за счетоводни консултации и ежедневно правя по няколко такива по Skype или телефона.

Както споменах интересувам се от страната на дропшипър.

Останах с впечатление, че те интересува метода на работа при дропшипинг (където, между другото, дропшипърът е длъжен да бъде регистриран като търговско дружество - справка чл. 1 от Търговския закон) и се постарах да обясня основния метод на работа при дропшипинга, както и документната обоснованост на всяка от сделките между трите страни.

Не искам да нахалствам, но реално по ме интересува как се осчетоводяват изплатените афилейт комисионни на физически лица.

Сега пък казваш, че не се интересуваш от страната на дропшипър - търговец (юридическо лице), а от страната на афилиейт комисионер - физическо лице, което пък е нещо съвсем различно. Ако желаеш, пиши ми на skype подробно каква точно дейност искаш да осъществяваш и ще се постарая да ти "напиша домашното", като ти кажа какви са възможните варианти пред теб в конкретната ситуация, защото от написаното до момента в цялата тема не става изобщо ясно какво всъщност питаш. Поне не и на мен. ;)
 
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Явно не можем да се разберем нещо :)

Извинявай ако съм те засегнал по някакъв начин.

Още веднъж, благодаря за разясненията.

Относно афилейт, ме интересува и двете страни как процедират, тъй като предлагаш на някого подобна услуга е добре да му упоменеш как трябва да ги декларира тея доходи и други подобни. Говоря за физически лица, тъй като ако комисионната се изплаща на юридическо лице, не мисля че би трябвало да бъде проблем за който и да било счетоводител.

За да съм по конкретен: Имам фирма, намирам си афилейт партньори, идва момента да им изплащам комисионните. Плащам им ги по банков път. Като какъв разход го осчетоводява фирмата?

Този афилейт партньор, физическо лице, ме пита тея пари трябва ли да ги декларира някъде и къде. Искам да му отговоря на въпроса. Надали някой ще тръгне да ги декларира, но все пак считам за необохдимо да мога да предоставя подобна информация.

Мисля, че е по-добре тук, защото има и други заинтересовани от темата.
 

happyslacker

New Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Този афилейт партньор, физическо лице, ме пита тея пари трябва ли да ги декларира някъде и къде. Искам да му отговоря на въпроса. Надали някой ще тръгне да ги декларира, но все пак считам за необохдимо да мога да предоставя подобна информация.

Тази тема вече я дискутирахме в много теми и който е чел внимателно му е станало ясно, че нищо не е ясно. Единия начин е да ги декларира като "други" доходи (в раздела за "доходи от други източници по чл. 35 от ЗДДФЛ" на данъчната декларация) и да плати 8% здравен рекет и 10% плосък рекет. Другия начин е да се регистрира по БУЛСТАТ в срок до 7 дена след започване на дейността (която извършва на свой риск и за своя сметка - примерно 7 дена след като е започнал да работи по сайта си) и всеки месец да плаща на държавата осигуровки върху 420 лв (или колкото там е минимума) или върху реално получената сума (ако е получил доход изобщо), отделно се плаща и 10% върху каквото остане след облагане с осигуровки. Никой не може да ти каже кой метод е най-правилния.

Бъди ИДИОТ, декларирай приходи от интернет като доход от чужбина и плати 18 % Рекет. (Това се отнася за първия вариант, доходите от България се декларират по аналогичен начин, само раздела е друг - не "други доход" от чужбина, а "други доходи" от България.)

dbtwm.jpg


Регистрация на самоосигуряващо се лице или трудният път на блогъра. (Това се отнася за втория вариант.)

Както виждаш от картинката по-долу, при този вариант се плащат не само здравните осигуровки, но и още два вида осигуровки (двата вида пенсионни). Освен това (заради регистрацията по БУЛСТАТ) всеки месец трябва да се плащат осигуровки върху минимума (или върху реално получената сума - ако е по-голяма от минимума). Минимума към момента е 53,76 лв (пенсионна осигуровка) + 21,00 лв (другата пенсионна осигуровка - в частен пенсионен фонд) + 33,60 лв (здравния рекет) = 108.36 лв (общо осигурителен рекет). Първата пенсионна осигуровка и здравния рекет се плащат заедно на една сметка, а другата пенсионна осигуровка - на друга сметка. Всеки месец се подава декларация образец 1 (след като платиш осигуровките - да види държавата какво точно плащаш). В началото се подава и декларация за започване на осигуряването (веднага след като приключиш с Агенцията по вписванията трябва да ходиш в НАП за тази декларация - държавата се грижи гражданите да спортуват като се разкарват от една институция до друга).

29cq983.jpg
 
Последно редактирано:

happyslacker

New Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

По-горе си обнових мнението - виж дали си прочел новите детайли.

Иначе е добре някой счетоводител да се изкаже защо единия метод е по-правилен от другия. Ако може и да цитира съответните закони. Аз си мисля, че е доста трудно да се твърди, че единия метод е по-правилен от другия.
 

veda

Active Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

За да съм по конкретен: Имам фирма, намирам си афилейт партньори, идва момента да им изплащам комисионните. Плащам им ги по банков път. Като какъв разход го осчетоводява фирмата?

Този афилейт партньор, физическо лице, ме пита тея пари трябва ли да ги декларира някъде и къде. Искам да му отговоря на въпроса. Надали някой ще тръгне да ги декларира, но все пак считам за необохдимо да мога да предоставя подобна информация.

Темата е доста обширна и зависи от много все още неизвестни, но ще се опитам да синтезирам...

Ако афилиейт партньорите ти са регистрирани като търговци по смисъла на Търговския закон (ЕТ, СД, КД, ООД, АД, КДА и т. н.), като дружества по Закона за задълженията и договорите, като самоосигуряващи се лица (лица, упражняващи свободни професии, изпълнители по граждански договор и т. н.), както и в някои други по-скоро "екзотични случаи" и действат от това си свое качество, то за изплатените от теб комисиони, те са длъжни да ти издадат фактура, която представлява разходооправдателния документ, нужен за коректното отчитане на стопанската дейност на твоята фирмата. А как точно всеки един от изброените по-горе видове физически и юридически лица трябва да декларират доходите или приходите си е тема, достатъчно голяма като обем, че да задоволи нуждите от курсови задания на един цял випуск дипломанти по икономически науки и не вярвам който и да се било да се навие да създаде такъв наръчник, без да му се обещае надлежно приличен тираж и задоволителна печалба, та какво говорим за отговор в тема на интернет форум.

Ако афилиейт партньорите, на които изплащаш комисиони, обаче, не попадат в гореизброените случаи, то, за да бъде всичко законово издържано е необходимо внимателно да се идентифицира всяко едно от лицата. В зависимост от много характеристики (например: дали лицето работи по трудов договор, какъв тип и каква брутна заплата получава; дали е инвалид и какъв процент; дали е пенсионер; каква е средномесечната сума на получените комисиони и т. н. и т. н. - вариантите и комбинациите между тях може би надхвърлят двадесет) се определят някои основни параметри, като това какъв ще е процента на нормативно признатите разходи, дали съществува задължение да се удържат социални и здравни осигуровки и техния размер, по какъв начин ще се удържа данъка върху доходите и прочее, и прочее... Как да ти кажа... Това не е кифла с мармалад. Няма как да ти обясня с две думи нещо, за чието усвояване много колеги отделят ежедневно по няколко часа. Просто материята е наистина много обширна и няма как да ти разиграя всички възможни варианти и ти измежду тях да намериш този, който описва твоя случай най-добре. В общи линии си представи да ти се счупи колата и в един автофорум да попиташ: "Автомобилът ми снощи нещо спря на пътя и повече не можах да потегля". Надали някой ще се хване да опише всички възможни причини за повредата в автомобила от спукана гума до блокирал двигател.

Ако трябва да отговоря с две изречения на въпроса ти, то те ще са: В 99% от случаите ще се наложи да удържаш от комисионите, които изплащаш, 10% данък върху доходите, а афилиейт партньорите ти да декларират този доход до 30 април на следващата година с декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ. Ако лицата, на които изплащаш комисионите ти, отговарят на определени условия, ще се наложи наред с данъка да удържаш и здравни и социални осигуровки.

А за да знаеш на кого какво трябва да удържиш е необходимо да бъдат идентифицирани всеки един по отделно. За целта повечето мои колеги предлагат на лицата, на които ще се изплащат комисиони, да попълнят и подпишат една такава декларация: ЦЪК.
 

lqllqlq

Well-Known Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Аз ли нещо прескочих, но така и не видях някои да е споделил от опит как аджеба процедират с обработката на пратките големите магазини - групират всичко при себе си и пращат в една поръчка или поръчка с 2 продукта, от 2 различни дропшипъра тръгва директно от тях към клиента, т.е клиента получава 2 пратки? Второто ми се струва малко странен вариант, а и икономически по-неизгоден, но знам ли?
За големи магазини навън съм виждал изрично упоменато, че по-обемни поръчки като брои артикули е възможно да пристигнат в няколко доставки от различни точки, но у нас никога не е като света и нито съм го мяркал споменато, нито смея да го твърдя, тъй като нямам опит.
 

Websolut

Well-Known Member
От: Affiliate и Dropshipping - документи, осчетоводяване...

Ако дропшипърите са няколко и един клиент е направил поръчка за няколко продукта от различни дропшипъри,на мен единствения вариант,който ми се мъдри в главата е варианта при който е договорена безплатна доставка от страна на дропшипърите и стоката пристига в офис на куриерската фирма или офиса на фирмата ви там се окомплектова и отива в пакет към клиента,другия вариант е да пристигнат няколко пакета при клиента,ако са 2 добре,но повече става малко несериозно:),разбира се всичко това е възможно само при договорена безплатна доставка от страна на Дропшипъра:)
 

Горе