От: Защо в България няма производство?
Колегата преувеличава за самолетите.
Самолети и фабрики дето ги произвеждат сме имали но преди да дойдат комунистите.
След това сме имали фабрики където се ремонтират самолети, ама то и сега на летището в София има голям център за обслужване и преглед на самолети, в който инвестира Луфтханза (немци).
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%B5
Това е от Уикипедия
След Първата световна война и унищожаването на българската военна авиация по клаузите на Ньойския мирен договор, през 20-те години на ХХ век се създава Държавната аеропланна работилница (ДАР) в Божурище. То е първото българско самолетостроително предприятие. Разположено е до Летище Божурище. В България по-късно са изградени още две фабрики за производство на самолети - в гр. Ловеч Държавната самолетна фабрика (ДСФ) и в гр. Казанлък „Капрони Български“. Разработваните и произвежданите самолети, поради ограниченията на Ньойския договор, са с маломощни двигатели и са предназначени предимно за обучение на пилоти и граждански нужди. Отпадането на ограничението съвпада по време с началото на Втората световна война, което е и причината България да не разполага със свое производство на съвременни бойни самолети, а такива да се закупуват от други държави.
Производството на самолети продължава от 1925 до 1954 г., когато се закрива. На създадените производствени мощности и подготвеният за тези производства персонал, се възлага производството на продукти от друга номенклатура в машиностроенето.
За този период от време в самолетостроителните фабрики (ДАР в Божурище, ДСФ в Ловеч и „Капрони Български“ в Казанлък), от български конструкторски екипи са проектирани 40 прототипа и са произведени около 1000 самолета.
В България най-масово произвеждания самолет за учебни и учебно-бойни цели е „Лаз-7“, последният от българските самолети, конструирани от професор инженер Цветан Лазаров.
Има и други препратки там.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D0%B0%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D1%84%D0%B0%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0_(%D0%9B%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%87)
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8
http://www.pan.bg/view_article-1-31809-Otnovo-samoletostroene-v-Bylgariq-Oficialno-predstavqne-na-samolet-SKYLEADER-600.html
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B0%D0%B7-7
А за автомобили сме сглобявали Булгар Рено - нашите са вкарвали чарковете и сме ги сглобявали тук, но доста бързо нещата се разсъхват. Рено си е френската компания.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BE
Първоначално чаровете се внасят тука се сглобяват само като идеята е повечето чаркове да се правят тук. Ама скоро се разсъхват нещата и край. Може да потърсиш в нета, що е спряло производството. Цитират се различни причини и не е ясно кое е истината. Може да излезе по някое време истината наяве като се рови достатъчно в архивите.
1. Било само за вътрешния пазар, ама ние сме били тарикати и сме изнасяли и затова са ни резнали от Рено.
2. Руснаците почват да правят по това време Лада по лиценз на Фиат и те ни командват да спрем с Рено тук.
3. Пробвали сме да правим наши чаркове, ама не сме могли щото просто толкоз си можем. А зглобката тук излизала по-скъпа отколкото във Франция. Демек не било ефективно и сме нямали долари да плащаме на Франция за чаковете. Щото тука все пак Реното се продава в левчета или в рубли, ако е за СИВ - и така дефакто ние губим. Затва идвало по-евтино да внасяме руски Лади или румънски Дачии щото на тях сме плащали с изгнили домати, пиперки и компоти.
Ако питаш мен трета причина е най-вероятна.
:lol: :lol: :lol: :lol: