Защо в България няма производство?

От: Защо в България няма производство?

Зная ,че е развито земеделието,животновъдството,производството на храни,на дрехи.Когато пусках темата под производство имах впредвид производство на машини.В първият пост съм писал-мотоциклети,коли и други подобни.В момента производството на такива неща не е много развито.Сравнено с преди години.Произвеждали сме коли,самолети,рейсове.Какво ли не.Много от социалистическите държави си запазиха производството.Тук се унищожи.
 
От: От: Защо в България няма производство?

Произвеждали сме коли,самолети... Много от социалистическите държави си запазиха производството.Тук се унищожи.

Интересно ми стана, дай пример, какви коли и самолети собствено производство сме имали по време на социализма?
 
От: Защо в България няма производство?

Произвеждани са автомобили с марка Fiat,Москвич и Рено.Производство на самолети май е имало само в началото на соца.Не зная какви самолети са правени.Но ако ти се рови можеш да провериш в Гугъл.Марките които са правени в България са ДАР,Лаз и Капрони.
 
От: Защо в България няма производство?

Произвеждани са автомобили с марка Fiat,Москвич и Рено.

Това не е българско производство, не са български марки, това като довод не важи.

Не зная какви самолети са правени.

След като не знаеш защо коментираш?
 
От: Защо в България няма производство?

Колегата преувеличава за самолетите.

Самолети и фабрики дето ги произвеждат сме имали но преди да дойдат комунистите.

След това сме имали фабрики където се ремонтират самолети, ама то и сега на летището в София има голям център за обслужване и преглед на самолети, в който инвестира Луфтханза (немци).


https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BD%D0%B5

Това е от Уикипедия

След Първата световна война и унищожаването на българската военна авиация по клаузите на Ньойския мирен договор, през 20-те години на ХХ век се създава Държавната аеропланна работилница (ДАР) в Божурище. То е първото българско самолетостроително предприятие. Разположено е до Летище Божурище. В България по-късно са изградени още две фабрики за производство на самолети - в гр. Ловеч Държавната самолетна фабрика (ДСФ) и в гр. Казанлък „Капрони Български“. Разработваните и произвежданите самолети, поради ограниченията на Ньойския договор, са с маломощни двигатели и са предназначени предимно за обучение на пилоти и граждански нужди. Отпадането на ограничението съвпада по време с началото на Втората световна война, което е и причината България да не разполага със свое производство на съвременни бойни самолети, а такива да се закупуват от други държави.

Производството на самолети продължава от 1925 до 1954 г., когато се закрива. На създадените производствени мощности и подготвеният за тези производства персонал, се възлага производството на продукти от друга номенклатура в машиностроенето.

За този период от време в самолетостроителните фабрики (ДАР в Божурище, ДСФ в Ловеч и „Капрони Български“ в Казанлък), от български конструкторски екипи са проектирани 40 прототипа и са произведени около 1000 самолета.

В България най-масово произвеждания самолет за учебни и учебно-бойни цели е „Лаз-7“, последният от българските самолети, конструирани от професор инженер Цветан Лазаров.


Има и други препратки там.


https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D0%B0%D0%B5%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B0_%D1%84%D0%B0%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0_(%D0%9B%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%87)

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B0%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8_%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8


http://www.pan.bg/view_article-1-31809-Otnovo-samoletostroene-v-Bylgariq-Oficialno-predstavqne-na-samolet-SKYLEADER-600.html


https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D0%B0%D0%B7-7




А за автомобили сме сглобявали Булгар Рено - нашите са вкарвали чарковете и сме ги сглобявали тук, но доста бързо нещата се разсъхват. Рено си е френската компания.

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%83%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BE


Първоначално чаровете се внасят тука се сглобяват само като идеята е повечето чаркове да се правят тук. Ама скоро се разсъхват нещата и край. Може да потърсиш в нета, що е спряло производството. Цитират се различни причини и не е ясно кое е истината. Може да излезе по някое време истината наяве като се рови достатъчно в архивите.

1. Било само за вътрешния пазар, ама ние сме били тарикати и сме изнасяли и затова са ни резнали от Рено.
2. Руснаците почват да правят по това време Лада по лиценз на Фиат и те ни командват да спрем с Рено тук.
3. Пробвали сме да правим наши чаркове, ама не сме могли щото просто толкоз си можем. А зглобката тук излизала по-скъпа отколкото във Франция. Демек не било ефективно и сме нямали долари да плащаме на Франция за чаковете. Щото тука все пак Реното се продава в левчета или в рубли, ако е за СИВ - и така дефакто ние губим. Затва идвало по-евтино да внасяме руски Лади или румънски Дачии щото на тях сме плащали с изгнили домати, пиперки и компоти.

Ако питаш мен трета причина е най-вероятна.

:lol: :lol: :lol: :lol:
 
От: Защо в България няма производство?

Първоначално чаровете се внасят тука се сглобяват само като идеята е повечето чаркове да се правят тук. Ама скоро се разсъхват нещата и край. Може да потърсиш в нета, що е спряло производството. Цитират се различни причини и не е ясно кое е истината. Може да излезе по някое време истината наяве като се рови достатъчно в архивите.

1. Било само за вътрешния пазар, ама ние сме били тарикати и сме изнасяли и затова са ни резнали от Рено.
2. Руснаците почват да правят по това време Лада по лиценз на Фиат и те ни командват да спрем с Рено тук.
3. Пробвали сме да правим наши чаркове, ама не сме могли щото просто толкоз си можем. А зглобката тук излизала по-скъпа отколкото във Франция. Демек не било ефективно и сме нямали долари да плащаме на Франция за чаковете. Щото тука все пак Реното се продава в левчета или в рубли, ако е за СИВ - и така дефакто ние губим. Затва идвало по-евтино да внасяме руски Лади или румънски Дачии щото на тях сме плащали с изгнили домати, пиперки и компоти.

Ако питаш мен трета причина е най-вероятна.

Наскоро гледах документален филм с човека, организирал производството на Булгар Рено. Проекта е бил направен с цел да се изнасят колите в СИВ и ако не бъркам - в Африка. Това с официално разрешение от Рено. Колата се оказва много успешна и предпочитана от всички. И по спомени - проекта спира заради намеса на Москва.
 
От: Защо в България няма производство?

След като не знаеш защо коментираш?

Не съм казал ,че зная какви самолети са правени в България по времето на соца.Писах ,че са правени.
Цитат от поста на mathematician:
"...Производството на самолети продължава от 1925 до 1954 г., когато се закрива..."
Странникът,през 1954 не е ли било вече соц??
 
От: Защо в България няма производство?

Странникът,през 1954 не е ли било вече соц??

Не, това не се брои, имаме предвид 70-те, 80-те години на соца, даже може би и 60-те години. Това 50-те години... не се брои, тогава се ликвидираше всичко което е останало от преди освобождението.
 
От: От: Защо в България няма производство?

Не, това не се брои, имаме предвид 70-те, 80-те години на соца, даже може би и 60-те години. Това 50-те години... не се брои, тогава се ликвидираше всичко което е останало от преди освобождението.

Ето български самолет който влиза в серийно производство през 1965 година.

http://naloviriba.com/%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD-%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82-%D0%B1%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80-%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B5/
 
От: Защо в България няма производство?

Още нещо интересно което за времето си е било на световно ниво.Макар и мишена пак е самолет.

http://www.airwar.ru/enc/bpla/yastreb.html

Производството започва началото на 80-те години.А иначе всичко започва още от 70-те.Произведени са над 1500 броя.
 
Последно редактирано:
От: Защо в България няма производство?

От поставените въпроси не става ясно, дали се отнася само за производството на машини (мотоциклети, автомобили), или изобщо за всички производствени отрасли на страната. Когато се пристъпва към производство, каквото и да бъде то, следва предварително да се направи внимателно и обстойно проучване и анализ. Необходима е обосновка за конкретното производство. Трябва да се установят редица обстоятелства, свързани с наличието на суровини, материали, производствени технологии, персонал с необходимите знания, умения и компетентности и не на последно място, възможностите за пласмент на произведените машини. Много често въз основа на анализ се стига до заключението, че вносът на съответните машини, автомобили и мотоциклети може да бъде по евтино, отколкото собственото производство. Сравнителният анализ между вноса и собственото производство е изключително важен, защото това се свързва с покупателната сила на потребителите на вътрешния пазар. Ако се осъществява собствено производство и част от него е предназначено за износ, то тогава трябва да се съобразяваме с международната конкуренция. Ако трябва да обобщим, то следва да кажем, че собственото производство има огромно значение за страната, защото така се създават работни места, намалява се безработицата, увеличава се заетостта, допринася се за увеличаване на брутния вътрешен продукт. При осъществяване на износ се увеличава и валутният резерв на страната. От контекста на казаното може да се изведе решение, дали е целесъобразно или не, производството на машини (мотоциклети и автомобили). Съобразявайки се с даденостите на Република България, допускаме, че страната по-скоро би имала по-голям успех в развитието на туризма и селското стопанство, отколкото в посока развитието на промишлеността.
 
От: Защо в България няма производство?

Офф, абе не е вярно, че няма производство. Стига с този мит вече, напоследък толкова предприятия се откриват. Само преди седмица - две нови предприятия за автомобилни части (турско и японско). Има инфо в нета.

Само при автомобилните части има 20-тина големи предприятия - от електроника, до седалки и др. Почти няма голяма марка, чиито автомобили да нямат нещичко от България. Ето и това: http://bnr.bg/radiobulgaria/post/100478561/v-80-ot-kolite-v-evropa-ima-chasti-proizvedeni-v-balgaria (В 80% от колите в Европа има части произведени в България).

При велосипедите - най-големият производител на велосипеди в Европа е българска фирма. Общо пет български фирми произвеждат и изнасят колела.

Групата Спарки има добри международни позиции при инструментите. Уолтопия е сред водещите световни производители на стени за катерене. Фесто е регионален лидер в производството на различни типове роботи.

Истината е, че напоследък се откриват много нови предприятия, но хората продължават да си мрънкат "едно време имаше производство", сега нищо няма ...
 
От: Защо в България няма производство?

Комуниста иска да вижда пушещи комини и огромни бройки работни места, че да могат да наеман всички хрантутници, без оглед на квалификацията им. Сега не е така и затова не го броят за производство.
 
От: Защо в България няма производство?

Сега си е както преди, няма никаква разлика. Всичко е медийна измама..
Комуниста иска да вижда пушещи комини и огромни бройки работни места, че да могат да наеман всички хрантутници, без оглед на квалификацията им. Сега не е така и затова не го броят за производство.
 
От: Защо в България няма производство?

Една интересна статия от Инвестора - по точно те са перефразилира БСК.


За 15 години българският износ е нараснал четири пъти, но за някои групи стоки увеличението е значително по-голямо. Така експортираните части за автомобили са се увеличили 33 пъти, електрониката 12, а зърното - 13 пъти. Това показва анализ на българския износ в периода 2001-2015 г., изготвен от Центъра за външноикономическо сътрудничество при БСК.

В анализа обаче се отбелязва, че България единствена в ЦИЕ има суровини сред водещите експортни стоки.

Нарастването на българския износ се дължи 2/3 на ръст в количествата изнесени стоки и 1/3 на ръст в експортните цени.



Повече в линка - който се интересува да си го прочете.

http://www.investor.bg/analizi/85/a/bsk-za-15-godini-bylgarskiiat-iznos-e-narasnal-chetiri-pyti-219050/
 
От: От: Защо в България няма производство?

Офф, абе не е вярно, че няма производство. Стига с този мит вече, напоследък толкова предприятия се откриват. Само преди седмица - две нови предприятия за автомобилни части (турско и японско). Има инфо в нета.

Само при автомобилните части има 20-тина големи предприятия - от електроника, до седалки и др. Почти няма голяма марка, чиито автомобили да нямат нещичко от България. Ето и това:В 80% от колите в Европа има части произведени в България).

При велосипедите - най-големият производител на велосипеди в Европа е българска фирма. Общо пет български фирми произвеждат и изнасят колела.

Групата Спарки има добри международни позиции при инструментите. Уолтопия е сред водещите световни производители на стени за катерене. Фесто е регионален лидер в производството на различни типове роботи.

Истината е, че напоследък се откриват много нови предприятия, но хората продължават да си мрънкат "едно време имаше производство", сега нищо няма ...

Абсолютно! в момента производство има - само че предприятията не са огромните мастодонти от комунистическо време , които всички знаеха, а са раздробени на по-малки компании (след приватизацията) или са изцяло новосъздадени; или са новонавлезли чужди инвеститори. Само в базата на Оптикоелектрон в Панагюрище например, има над 15 други компании, наследници на старото производство. Коли се произвеждат в Ловеч. Край Пловдив има доста голяма индустриална зона, най-известния производител там може би е Либхер - хладилници. Монтюпе - е френския завод за части, направиха го край Русе.Шишеджам инвестираха също в завод за авто стъкла; едни белгийци има в Ботевград, забравих как се казват.Там е и завода на Пайплайф за пластмасови тръби (действително Капитан Дядо Никола в Габрово вече го няма), но пък в Самоков направиха завод, във Варна се прави полипропилен....Проблемът сега на производителите е липсата на хора, защото професионалното образование го затриха напълно, огромен брой хора емигрираха и сега - няма кой да работи.
 
От: Защо в България няма производство?

Вносните стоки се продават на цени под себестойност, спрямо българските.
Никой производител няма да може да издържи да работи на загуба.
 
От: Защо в България няма производство?

Вносните стоки се продават на цени под себестойност, спрямо българските.
Никой производител няма да може да издържи да работи на загуба.

Т.е. вносителите или производителите на тези стоки губят пари.

Тук възникват следните въпроси:

1. Защо да ги губят тези пари?
2. От колкото време правят така (т.е. от колко време губят пари)?
3. До кога ще издържат така (т.е. колко време още ще губят пари)?
4. Това само на БГ пазара ли го правят или и на други пазари, на които изнасят?
5. Това правят ли го на собствения си пазар?

Иначе теорията за стоките под себестойност е добра, само дето единствените които могат да си позволят това са земеделските производители, защото получават субсидии. Ама те и нашите получават същите субсидии вече (ако не се лъжа ги изравниха или има още време).
 

Горе