webstil
Well-Known Member
Имам тук един казус, та се разчетох из ЗЗП и виждам нещо много притеснително, викам да питам и тук.
Принципно всеки месец имам случаи на отказ от договора от разстояние в 14 дневен срок, най-често нещата са прости, стриктно изпълнявам закона - хората ми връщат продуктите, изглеждат ок - и аз им връщам парите.
Тия дни обаче, ми върнаха продукт, да речем спортен сак. Спортните сакове имат малка дръжка за ръка и голяма за рамо. Върнатият сак беше без голямата дръжка, без етикетите, които слагаме и без никаква опаковка. Видимо си личи, че е носен и употребяван. Клиента го е носил 8-9 дни. И сега иска да ни го върне така обратно и да му дадем парите съответно.
По всякаква търговска, морална и каква ли не логика, аз не намирам това за редно! И съм твърдо против да го правя, защото се чувствам супер прецакан, а такива тарикати в България - бол, тва е ежедневие и в 99% им удовлетворявам желанията!
Обаче какво казва законът?
Преди имаше алинея или член, в който беше посочено, че потребителят трябва да върне продукта и той трябва да е в "добър търговски вид" (в цялост, ненадраскан, без видими следи от употреба, различан от обичайната и т.н.)
Сега обаче, никъде не виждам такова нещо. Аз ли пропускам нещо или този закон е наистина абсурден?
Реално дава множество права на потребителите, които не са пригодени изобщо за нашите потребители - тип селски тарикати. А търговците са длъжни едва ли не да им лижат... Никъде не виждам изисквания за стоката и нейното състояние при връщането и отказ от договора. Това значи ли, че аз като търговец съм длъжен да примем всякаква стока, или останали части от нея, без етикети, опаковки, придружаващи документи и т.н. и безропотно да им връщам всеки път парите?
Не искам да върна парите в този случай! И не става въпрос за смешната сума, а изцяло от морална гледна точка и най-вече че на мен вече ми писна да се опитвам да изпълнявам абсурдни изисквания!
Та в тази връзка, как да си вържа гащите? Възможно ли е изобщо?
1) Трябва ли да се сътвори някакъв констативен протокол, че продукта е получен в този си вид с липсващи части и т.н. Достатъчно ли е да е подписан от управител на фирмата или служител? Или пък да искам и подпис от служител на куриерска фирма.
2) Дали да го впишем в регистъра на предявените рекламации, въпреки че не е рекламация и там отново подробно да обясним в какъв вид е върната стоката. И защо е отказано връщане на парите?
Идеята ми е, че потребителя, ако реши че са му нарушени правата, веднага ще каже - че сме му изпратили стоката в този вид - без дръжка, без етикети и т.н. Как ще докажа аз, че не е така?
Искам максимално да съм подготвен и по някакъв начин да си защитя правата като търговец, ако въобще имам такива. Честно казано искам да видя какво ще се случи.
Какво сте правили при подобни случаи и при проверка то КЗП?
Принципно всеки месец имам случаи на отказ от договора от разстояние в 14 дневен срок, най-често нещата са прости, стриктно изпълнявам закона - хората ми връщат продуктите, изглеждат ок - и аз им връщам парите.
Тия дни обаче, ми върнаха продукт, да речем спортен сак. Спортните сакове имат малка дръжка за ръка и голяма за рамо. Върнатият сак беше без голямата дръжка, без етикетите, които слагаме и без никаква опаковка. Видимо си личи, че е носен и употребяван. Клиента го е носил 8-9 дни. И сега иска да ни го върне така обратно и да му дадем парите съответно.
По всякаква търговска, морална и каква ли не логика, аз не намирам това за редно! И съм твърдо против да го правя, защото се чувствам супер прецакан, а такива тарикати в България - бол, тва е ежедневие и в 99% им удовлетворявам желанията!
Обаче какво казва законът?
Преди имаше алинея или член, в който беше посочено, че потребителят трябва да върне продукта и той трябва да е в "добър търговски вид" (в цялост, ненадраскан, без видими следи от употреба, различан от обичайната и т.н.)
Сега обаче, никъде не виждам такова нещо. Аз ли пропускам нещо или този закон е наистина абсурден?
Реално дава множество права на потребителите, които не са пригодени изобщо за нашите потребители - тип селски тарикати. А търговците са длъжни едва ли не да им лижат... Никъде не виждам изисквания за стоката и нейното състояние при връщането и отказ от договора. Това значи ли, че аз като търговец съм длъжен да примем всякаква стока, или останали части от нея, без етикети, опаковки, придружаващи документи и т.н. и безропотно да им връщам всеки път парите?
Не искам да върна парите в този случай! И не става въпрос за смешната сума, а изцяло от морална гледна точка и най-вече че на мен вече ми писна да се опитвам да изпълнявам абсурдни изисквания!
Та в тази връзка, как да си вържа гащите? Възможно ли е изобщо?
1) Трябва ли да се сътвори някакъв констативен протокол, че продукта е получен в този си вид с липсващи части и т.н. Достатъчно ли е да е подписан от управител на фирмата или служител? Или пък да искам и подпис от служител на куриерска фирма.
2) Дали да го впишем в регистъра на предявените рекламации, въпреки че не е рекламация и там отново подробно да обясним в какъв вид е върната стоката. И защо е отказано връщане на парите?
Идеята ми е, че потребителя, ако реши че са му нарушени правата, веднага ще каже - че сме му изпратили стоката в този вид - без дръжка, без етикети и т.н. Как ще докажа аз, че не е така?
Искам максимално да съм подготвен и по някакъв начин да си защитя правата като търговец, ако въобще имам такива. Честно казано искам да видя какво ще се случи.
Какво сте правили при подобни случаи и при проверка то КЗП?