Доставка на другия ден или с по-дълъг срок

tanipo

Well-Known Member
Много ми бърка работата доставката на другия ден. Най-лесно ми е каквото са поръчали да пратя сутринта в офиса на Еконт, няма никой, бързо, спокойно, евтино. Обаче това предполага, че кой каквото поръчал до 17:00, поръчал, след това тръгвам от офиса, и тези поръчали до 17:00 часа ще си получат нещата на по-следващия ден, а тези след 17:00 часа на по-по следващия.

Имате ли наблюдения това как се отразява на поръчките. ОК, да ще има загубени поръчки, но ми е все тая ако не са повече от 10%. Гледам големи фирми и.т.н., при тях може и на другия ден, но може и след 2-3 дни да ти дойдат нещата.
 
това сериозно ли ?
кой ще те чака след 2-3 дена да си получи доставката.
Иначе не знам какво те притеснява Еконта - аз изсипвам пратките в 17ч на тезгяха им и заминавам към другия куриер. Няма опашки, пререждам всички.
 
Много добър въпрос. Аз ще ти разкажа малко история от каталожната търговия. Всъщност тя е възникнала далеч преди овърнайт доставките, но до ден днешен много каталогъри (предимно офлайн) посочват срок на доставка от минимум 15 дни. Тези графици винаги се правят отзад напред и с известно време на резерв, ако нещо се случи, да можеш да спазиш обещаните срокове.
Ето някои неща, които да съобразиш, като взимаш решението за срока:
1. Това е въпрос на удобства и на пари. Включително - колко пари ще спестиш по единя начин, колко по другия, но и колко скъпо ще струва на клиента удобството да получи още утре (или колко ще спести за компромиса, че няма да получи още утре.
2. Куриерските фирми наистина доставят от днес за утре (макар и не всички и не за всички дестинации) Това се е превърнало в стандарт в бранша. Почти няма да намериш фирма, която да ти направи голяма отстъпка затова, че ще им занесеш пратките наведнаж за доставка след няколко дни. Обикновено по-ниската цена е само за 1 ден още отлагане.
3. Доколко скоростта на доставка е водеща при желанието на клиента да пазарува от твоя магазин. Това е най-съществения въпрос и само ти като собственик на магазина можеш да разбереш отговора - направи специална анкета с част от клиентите, така ще разбереш. Недей да гадаеш по общото разбиране или по модната лудост, че всяка поръчка трябва да е доставена за вчера. В България като че ли малко сме разглезили потребителите в това отношение и много не се задава въпроса, който поставяш ти - приема се за даденост.
4. Забравяш още по-щури срокове. Нашата фирма обслужваше онлайн магазин, който правеше доставки до 2 часа!!! За този срок трябва да намериш стоката (купува се от различни магазини), да я опаковаш във фирмени опаковки и да я доставиш до адрес. Изключителна неврология беше този бизнес модел, но за този тип стоки и вид услуга си заслужава и собственика на магазина добре се развива сега и без нас.
5. Направи си хубави финансови разчети. Ти трябва да си наясно, колко ти струва целия процес от придобиването на стоката (ако не е при теб на склад), окомплектоването, изпращането и самата доставка. Още при самото складиране имаш разходи, които могат да се окажат огромни и да ти осмислят единствена поръчка. Едно е да се зареждаш с цяло пале стока, съвсем друго за всяка една да тичаш до твоя доставчик - в много случаи последното е безумно. Още за склада и пазаруването на едро/дребно. Договорил си се с твоя доставчик да ти дава стоката с 30% отстъпка спрямо пазарната цена без значение дали ще ходиш всеки път за 2 или за двеста бройки от продуктите му. Ако струпаш заявки от 15 дена и отидеш при него със заявка за 1000 бройки, имаш право да го натискаш за цена - която ще ти осмисли забавянето при клиентите. Давам ти най-яркия пример за този тип икономии от мащаба - Ридърс Дайджест. Те продаваха книги - по 100 000 тираж от вид (грубо). Ами едно е да отпечаташ книга в тираж 1000 брой съвсем друга е себестойността при тираж 100 хиляди. В пъти е разликата. Колко е склонен да чака клиент, който може по този начин да си купи за 20 лева книга, която иначе би струвала 50 лева.
6. Фулфилмънта като дейност не е за подценяване. Ако имаш единствен продукт, ти е необходимо само времето за опаковане и изготвяне на документацията. Ако имаш 2000 и са на склад, вече ти трябва система и организация - правиш ли го по бакалския начин, може по 30-40 минути на поръчка да ти отиват в търсене на съответните стоки.
7. Сезонност. Настоящите лудости - черни петъци, понеделници коледни пазари. Ако правиш средно дневно по 40 поръчки е едно, ако ти се изсипат 300 е съвсем друго - трябва да имаш човешкия и складов ресурс да поемеш всичко това. Или да аутсорсваш към някой, който го има.

В обобщение, моят съвет е да се допиташ до клиентите, но и да направиш различни ценови стъпала. За стандартна доставка от днес за утре цена за postage & package 6 лева, за доставка от днес за днес (о, да, повечето куриерски услуги го правят в рамките на същия град) 15 лева, за доставка до 5 дни 3лева, за доставка до 15 дни - безплатна доставка. Примерни цени, примерна схема. Дори да не правиш анкета, но да пуснеш такава схема на доставки, ще добиеш много добра представа кое как работи, а ти ще имаш полагащото ти се финансиране за всички тези процеси.

P.S.: Още един съвет - не го наричайте пред клиентите просто доставка. То е пакетиране и доставка. С тази цена трябва да си покривате всички разходи, които по-горе изброих. И клиента тогава ще знае, че така е по правилно, и че стоката има някакъв по-дъъг жизненн път от простото й предаване на куриерите.
 
Дори по-скъпата доставка не ми върши работа, аз просто не желая да се занимавам да пращам за същия ден, знам че е лишено от бизнес логика на пръв поглед, но реално ми пречи на другите дейности. Даже ако мога бих го продал този магазин, но в България първо трудно се продава бинес, второ няма и кой да го купи, трето не ми се занимава със разни сополанковци.

Та общо взето ще изместя доставката по този начин да видим.
 
На много места съм виждал тази практика: Ако поръчаш до 15 часа, ти го пращат същия ден и го получаваш на следващия. Ако поръчаш след това, тогава се праща на следващия и се получава на по-следващия. Явно пращат всеки ден след 15 часа, а хората си знаят, че ако поръчат по-рано, ще го имат утре.
 
Бъдете сериозни, моля!
Гледате само едната страна на монетата, а именно: Печен съм и пращам от днес за утре. Съответно клиента: Искам го сега, щото съм много готин!

А монетата, както и друг път съм казвал, има друга страна: Готини сме, печени сме, ама имаме много работа и няма как да стане за утре. Толкова.
И продавате И ТОВА на клиента. Ако не можете - четете, учете, пробвайте и дерзайте. Това също е услуга.
Ако успеете правилно, то при клиента е: Баси, тия са яки и ги зариват с работа. Значи съм направил добър избор.

И преди дървените философи да ми се намесят ще разширя: Имам бизнес, който основно работи от днес за утре. Ако не може - информирам клиента. Просто е. В магазин да влезеш ако ще 3 кила кренвирши да има, ако не си 1ви на опашката, то има шанс да свършат преди да ти дойде реда. За това е търговия.
Имам от скоро ново начинание, което е с 10 работни дни доставка. Да, ДЕСЕТ! И продавам и това, защо не може да е утре, след 2 дни и прочие. И го купуват. Гаранция за издънка няма, но и при бизнеса от днес за утре е същото.

Не съм и няма да се откажа от твърдението си, че клиент - търговец е двупосочна връзка. Те ни учат и ние учим тях. Процеса е константен.

И да довърша с пресне пример. В момента вдигам от 10 на 15 дни поради причини независещи от мен. Да, инцидентно, но факт. Днес се чух с всички на опашката с поръчки да ги информирам, да се извиня и да обясня. Костваше време, но срещнах разбиране. Всичко е въпрос на презентация и да продадеш идея.
 
Абе майната му на БГ клиента, като ги гледам как по половин час мерят в офиса на Еконт и почва да ми се гади. И отказват поръчки и ги връщат в покъртителен вид. Българския клиент не заслужава нито обслужване, нито внимание. Него го интересува да си вземе само стоката, по възможност най-евтино и най-бързо. Все едно да сложиш някой от село в петзвезден ресторант в Швейцария и да му обясняваш как е приготвено еди какво си... И тъпото е, че интелигентния български клиент дето заслужава тия неща, той си пазарува от чужбина, и това всичко го дължим на бг манталитета ни щото има един куп търговци идиоти.
 
Абе майната му на БГ клиента бла бла бла бла бла бла Него го интересува да си вземе само стоката, по възможност най-евтино и най-бързо. бла бла бла бла бла бла бла
Какво лошо има в това?!?
 
Ограничено е, що, ти не си ли чувал за обслужване, комуникация, допълнителна информация, качество, лоялност и подобни.
 
Баси!
Ако толкова внимание отделяхте на жените, децата и любовниците си, цена нямаше да имате!
Да спомена ли родителите?
Съвсем пощуряхте с тези биташки магазини.
 
Баси!
Ако толкова внимание отделяхте на жените, децата и любовниците си, цена нямаше да имате!
Да спомена ли родителите?
Съвсем пощуряхте с тези биташки магазини.

Щото си пуснал градината на диворасляк ли и изобщо не я поглеждаш? Ходиш само да береш? :)
 
  • Like
Реакции: Sevi

Горе