Еволюцията на SEO-то

Blinky

Owner
Отварям тема, за да наблегна на вече явния факт, че SEO-то не е такова, каквото беше преди няколко години и според повечето хора, занимаващи се с оптимизиране, то търпи еволюция. Доказателство за това е и многото сайтове, пострадали именно от последните ъпдейти, който Google наложи.

Ето и малко информация:



SEO-то се е променило драстично през последните 12-18 месеца и всеки се адаптира към новите промени, които Google пуска. В началото много негативи се изсипаха по адрес именно на Panda и Penguin ъпдейтите и как те навредиха на толкова много бизнеси, но както SEO експертите, така и широката маса стигнаха до заключението, че това е просто "новото", в което влезнахме изведнъж.

Старите тактики и стратегии, които работеха може би все още работят за определено време, но ако се практикуват основно те, то може да бъдем наказани и ще се наложи да започнем отначало. Придържането към повечето съдържание и фокусирането върху това (качество, количество) винаги е била печелившата формула. Google от едно време ни повтаряше, че искат да предложат най-доброто съдържание на своите потребители. За нещастие, индустрията стана доста конкурентна и тактиките, работещи за кратки периоди бяха ползвани с тях да се постигнат трайни резултати, но това се промени още през 2011 година.

Пичовете от Fuzz One Media са ни предоставили и една графика, която сравнява някои от старите тактики с новите, като за мерител използват алгоритмичните ъпдейти на най-голямата търсачка - Google.

The-New-Face-of-SEO-Post-Panda-Penguin2.jpg

Надявам се да предизвикам дискусии, в които ще се включа с най-голямо желание, защото това е нещото, с което потребителите тук не само се занимават, но и дават като съвети на свои познати, приятели и начинаещи, започнали да навлизат в тази област. Ще се радвам да стане интересна тема и да си каже всеки какво мисли, какво е срещам и какво реално му е помогнало. ;)
 
От: Еволюцията на SEO-то

Много добре обобщено.
Обаче ако всичко това е необходимо, за да поддържаш някой друг сайт... one man army вече няма да става. :)

Вече нещата стават доста по-сложни. Нещата доста се промениха през последната година и със сигурност ще се променят още доста...
 
От: Еволюцията на SEO-то

Вече нещата стават доста по-сложни. Нещата доста се промениха през последната година и със сигурност ще се променят още доста...

Да. така е. Не само ще става по-тегаво, но и вече сеото ще мине на едно много по-височайшо ниво. Вече потребителя е в центъра на нещата, доказателство за това саби често изпилзваните вече социални мрежи като начин за шеринг на ценно съдържание.
 
От: Еволюцията на SEO-то

Хубаво показано и написано. Но не смятам, че всичко което пишат е вярно(или реализирано в алгоритмите). Идеята за мен е такава кой за ковото се сети се сещат и google, съответно и обратното(като параметър, който да оказва влиание при класирането).

Но само google знаят реално как се отразяват тези параметри за които си мислим, тоест как биха повлиали и какъв процент от сайтовете ги ползват. като пример:

Да се сетиш да сканираш 10 000 поста в 1 000 социалки и да провериш съдържанието им за униклано и според това да определиш PR га на сайта (+ външни параметри) е лесно. Но да го реализираш в алгоритмите и в машините и всичко това да работи без да се чупи и бъгва(синоними, спиннване, загалвия, линка на къде е насочен ...) е трудно и време отнемащо/иначе да са го пуснали още щом се появила услугата 5$ и линк от 300 социалки /.

Тоест, те знаят как да филтрират спам сайтовете, но им трябва време за да го реализират програмно(а не само на думи). Те и заради това се забавиха с plus-са толкова време.

Ето един параметър по който се чудя да ли правят преценка. Who is информацията. Тоест ти имаш линкове от 20 сайта, които са на разлинчи ип-та в разлини страни но всичките домейни са на един и същ собственик(може да се види по мейла). Това как оказва влиание да ли са със силата на 20 сайта които са различни от различни места или са 20 сайта като от 1 ип? Ще се радвам ако някой сподели опит или мнение.
 
Определено има промени, които са ги споменали в инфографиката, а дали на 100% е така, божа работа. Това е все пак виждане на Fuzz One, което се предполага да е не само читаво, но и от части да отговаря на истината. Но нека разгледаме малко по детайлно това, за да преценим дали лъжат или не. Определено съм съгласен с няколко неща:

1. Фокусирането върху точно определени думи или чрез съдържание да се разпростреш върху повече. Да си кажа честно, аз лично виждам, че това е доста виден елемент, който се е променил - за това ми е странно когато някой оптимизатор каже "искам да излизам за точно определени думи". Да това е чудесно, но фокуса ще прецени алгоритъма и това как ще се позиционира сайта за тях. Бомбингът явно вече не е начин, което определено означава едно - различни комбинации и хващането на много, като определено търсачката знае за какво трябва да те позиционираш.

2. От доста време насам съм много за това да се пише съдържание за аудиторията на сайта, а не за машините. Това е доста Панда-насочена промяна. Това предполагам, че не е кой знае каква изненада за някой, имайки предвид, че точно това съдържание определя сайта им като ценен пред конкурентите. Ако имаме блог за риболов, никой не му се четат "оптимизирани" статии за въдици, а добре подредена информация (ако има такава категория де) за това каква въдица за какво е подходяща, снимки, примери, марки и т.н. Съдържанието за хора винаги ще бие това за машини, едно време не се правеше голяма разлика, но сега е факт.

3. Гъстотата на кл. думи и фрази. Какво можем да кажем тук. Самата идея, че артикъл директории като Ezinearticles вече следят този %, като се опитват да не е повече от 2.6% (по спомени) говори само по себе си, че това е не само прищявка на този сайт, но и нещо като граница. А дали е нужно да е толкова. Не мисля. Може и да е по-малко. Важното е като отвориш страницата да не те заливат кл. думи, болдове, H1, H2 и какво ли не - казвайки "аз искам да изляза с това и това".

4. Съдържанието също е еволюирало по един или друг критерии. Вече все по-рядко (дано де, за да има логика) виждате празни страници по първите места или такива със сух текст, в който няма картинка, видео, препратки, инфо материали, слайдове и прочие. Това е поради факта, че колкото едно съдържание е атрактивно и дава това, от което има нужда потребителя, то толкова то е по-ценно за мрежата. Логиката си е на лице.

5. Хареса ми, че вече заглавията трябва да продават (както се изразиха в инфографиката) съдържанието. А не просто стъфене с думи, които се предполага, че ще намерят в съдържанието по-долу. Това е много важно и искам всеки да го има в предвид. На какво бихте кликнали вие, на "Купете маратонки, блузи, ризи, панталони онлайн" или на "Вашите стилни ризи и панталони са при нас". Да, няма да хванете 10 думи така, но поне ще го направите така. Но какво и разбрахме целта не в стъфенето. :)

6. Линк билдингът се е изместил изцяло към линк байта, а именно съдържанието да се споделя от потребители, а не ти като гламав да търсиш наляво и надясно къде да прибавиш линка си. Да, едно е сигурно, трябва в началото сам да споделяш, не е изключено да публикуваш интересни неща за теб по други сайтове, но да седиш и да ринеш нета за линкове, при положение, че една добра стария или ресурс може да бъде споделено от много повече хора си е къде къде по-добрата алтернатива. А и какво мислите, този тип линк билдинг не се появил от преди няколко дни, той е най-ценен от доста време насам. А и сега в ерата на социалните мрежи е и идея по-логично всеки да споделя нещо, което му е направило впечатление, което за Google си е някакъв вид сигнал, че си струва това.

7. И в този ред на мисли е хубаво да шерването не трябва да изглежда, че все едно непременно трябва да излезете за тази дума или фраза. Трябва да изглежда максимално натурално, като това се случва като:

* линкване с бранд на сайта;
* пускане на линк, който не е задължително да е към главната, а защо не и към вътрешна, все пак ако там е информацията, която искате да споделите - това е;
* използването на "виж тук", "клик", "сайта" и подобни;
* и малко кл. думи, но даже вече не е кой знае колко необходимо.


8. Качественото споделяне е също много важно. Какво ще рече това? Типът на сайта (подходящ ли е или не), начина по-който е шернат линка (примерно при блог коментарите е кофти да се пише само "yes, nice post, I agree"), къде ще се позиционира линка (да не изглежда, че си 20 линк във футъра или сайд бара под още 40 с различна тематика), как ще се поднесе на потребителя (дали ще предизвика интерес и ще се клика или просто е сложен, за да има такъв там), самия код на линка (да се опише в title какво реално да очаква бота на него или потребителя, като даде с контура върху него). И все такива малки тънкости, правещи го един натурален ресурс. Креативността е доста силно застъпена тук. Не е просто прищявка, тя ще е ключа към офф пейджа. Същото се отнася с пълна сила и за он пейджа.

9. Социалните споделяния. Да, това неизбежно се превърна в един от много силните линк билдинг така да се нарече "добавки" към оригиналния линк билдинг. Не говоря за форумите и дискусионните портали, а за социалните сайтове, където всеки влиза, за да клюкарства и споделя - facebook, twitter, linkedin, google+, printerest, flickr, youtube (доста хора вече и там имат канали) и подобни. Едно време всичко се въртеше около digg, myspace, yahoo! answers и др., но други са лидерите и естествено това промени и от части правилата.

10. Ако забележите, новите SEO правила налагат идеята, че зад един добре оптимизиран и поддържан сайт трябва да седи екип от специалисти на различни нива, като техническо лице, маркетинг, мениджър социални мрежи (или поне да помага за процеса - линк билдинг), специалисти около копирайтинга, което е много важно, защото все пак искате да предизвикате ефекта на шеринга, нали? Дизайнер, който да знае кой елемент как влия на потребителите, как графично да направи така, че потребителите искат да запомнят сайта като красив и ценен ресурс и т.н. Каквото се сетите. ;)

Това е като цяло, естествено, можем да минем и към детайлите като какво предизвиква потребителя да шерне една стария и защо би предпочел вашия сайт пред този на конкуренцията и ще много други, аз съм отворен да го избистрим това, защото всеки един добре оптимизиран сайт може да направи много за бизнеса, който седи зад него. ;)
 
От: Еволюцията на SEO-то

Дори и 50% от написаното в инфографиката да е вярно, пак е добре.
Линк байта е новото име на линк билдинга- с това няма как да не се съглася.
Мета таговете са новите рекламни послания и A/B тестове с различни мета описания и заглавия ще оптимизират CTR, като въпроса е колко честа промяна Google ще позволи. Може би веднъж седмично?
 
Има доста истина в това, което гледаме. Вярвам, че повечето от вас даже не е нужно да го гледат, то е логиката, основана на това, което се случва. Ъдпейтите са просто начин да ни го кажат, че е така.

Ето нещо интересно, на което попаднах тези дни. Мисля, че ще ви хареса и пак е в стила на темата:

seonw.jpg


Това показва в детайли как е редно да се гради сайт, който още в началото ни е ясно, че трябва да катери SERP-а. Искам да дам малко съвети и тук на всеки, който се захваща от сега - нека следи това, стъпка по стъпка:

1. Анализът, който е задължителен. Не може да иска да крадеш пазарен дял (било и то само в SERP-а), пък да нямаш общ поглед върху това къде се буташ. Тази логика се следва и от всяка една маркетинг кампания, преди тя да поеме своето оформяне и изпълнение. Няма как да не се мине без това.

2. Определя се бюджета и кое колко ще струва. Малко е тъпо да си представиш, че ще откраднеш позициите на сайтове инвестирали много пари като ти не дадеш и лев. Моментът с реклама с нулев бюджет не е най-добрата стратегия за бизнес искащ бързи и качествени резултати. Надявам се повече то го знаят, но аз да си кажа тук.

3. Вече е нужно и да помисли за цялостната кампания, нещото, което е като цяло по-общо от само позиционирането за дадени думи на определени страници в търсачките. Тук се мисли над общата стратегия...като естествено детайлите винаги се взимат в предвид.

4. Започва се он пейджа, после вече се мисли за социалните канали и оф пейджа като цяло. В графиката са го разделили и има защо. Соц. канали и оф пейджа следва една мисля, сайта а стигне до все повече потребители или линк от него, но имат различна методи при изпълнението си. Тук влиза силно и качественото и ценно съдържание, което се явява и като "мрежа", която лови потребителите.
 
От: От: Еволюцията на SEO-то

Ето един параметър по който се чудя да ли правят преценка. Who is информацията. Тоест ти имаш линкове от 20 сайта, които са на разлинчи ип-та в разлини страни но всичките домейни са на един и същ собственик(може да се види по мейла). Това как оказва влиание да ли са със силата на 20 сайта които са различни от различни места или са 20 сайта като от 1 ип? Ще се радвам ако някой сподели опит или мнение.

Who is, да. Разбира се, че се взима под внимание.

По отношение на репутацията е важно сайта да е с видим, ясен, а не скрит собственик. Това рефлектира и на ранкирането. E, докато се работи по сайта може да се сложи един WhoisGuard. А и генерално сайта може да си седи с WhoisGuard. Зависи какви цели имаш.

При верификация в GWT също се разбира, защото го правите от същия акаунт. Обърнете внимание на кода на файла за верификация.

Няма проблем да ги линкваш. Въпросът е дали има смисъл да линкваш от всякъде.
Може да има проблем, ако всичките сайтове се оптимизират и се таргетират в една ниша.

Конкретно по темата нямам конкретно отношение.
Като цяло считам, че трябва да се отчитат някой базови фактори, но трябва да имаш изпреварваща стратегия.
 
От: Еволюцията на SEO-то

От мен мога да добавя един нов подход при писане на текстовете.
Не знам дали аз съм го измислил, но наскоро получих прозрение относно алгоритъма на релевантността. Направо ми светна пред очите
Ако преди сме писали текстове с подход "пиши ключовата фраза веднъж във веки параграф и накрая слагай линка" то сега:
Избираме кл. дума по която ще ранкваме сайта.

например искаме да пишем за winter ski equipment.

Какво представляваше типична СЕО статия? Било то контент или артикъл за публикация с линк?

If you want to buy snow ski equipment, you can do it in our snow ski equipment store. Our store sells snow ski equipment blah blah blah.

Сега
Пишем думите в Google.com със ~
Той изкарва кои думи смята за синоними:

~snow:
winter
ski
SNOWBOARD
Snowflake
Snowboarding
White

~ski
Water
Skiing
Snow
Sports
Resort

~eqiupment
Sales
Clothing
Gear
apparel

После пишем думата в Adwords Keyword Tool, за да придобием представа какво търсят хората:

[snow skiing gear] 73
[indoor snow skiing] 58
[snow skiing packages] 46
[snow skiing vacations] 91

Сега гледайки тези думи трябва да се напише контент или статия, използвайки различни комбинации:

Imagine the last time you went skiing. Was it water or snow skiing? If you prefer winter sports, i bet it was a ski holiday in a mountain resort. Remember you riding your ski or snowboard, the white snowflakes falling? Well, that's a pleasure if you have your ski equipment up to date. Using old ski gear can cause lack of pleasure when skiing. etc etc

Представете си че Google отдавна се опитва да разбере нашия език.
А думите в езика не са много. Няколко десетки хиляди.
И той е започнал да свързва думите.
Тези, които са баш синоними са свързани със дебела линия.
Тези, които просто принадлежат към тази ниша или контекст - с тънка.
Тези които често се срещат близо една до друга - със още по-тънка.

И вече разглежда единица информация (статия или какво-то и да е) не само по думите вътре, а по тази паяжина от смислови връзки и препратки.

За да напишете текст, който да е гарантирано релевантен трябва да ползвате синонимите и контекст.

Аз го наричам cloud подход - създаваме облак от думи, които да подскажат на гугъл темата на статията/страницата/сайта. И гугъл ни подсказва тези думи сам.

P.S. - абсолютно същия подход важи и при линкбилдинга
 
От: Еволюцията на SEO-то

Да, има много смисъл в казаното. Много хора подценяват сеото, а то си е цяло изкуство.
 
От: Еволюцията на SEO-то

Малко по-сложна е релеваността. По-скоро имаш предвид тази теория, датираща от 1963 г.

Хубави разсъждения. Адмирации. Да пробваме дали това, което пишеш е достоверно? Искаш ли?

Произволно търсене - Агата Кристи 8)

Хващам един резултат за ушите:


Aгата Кристи – ексцентрична, непредсказуема и вечно интригуваща. Също като нея героите й са находчиви, оригинални и популярни по цял свят, а романите й - вечно живи.

Днес Агата Кристи е най-известната авторка на криминални романи в света. Нейните осемдесет романа са преведени на над четирийсет езика и са продадени в над два милиарда екземпляра. Емблематичните й герои Еркюл Поаро и госпожица Марпъл й спечелват титлата „Първата дама на криминалния жанр”.

Втори добър резултат...има разсейки

Дейм Агата Мари Клариса Кристи е английска писателка, авторка на многобройни разкази, повести, романи и драми с криминален сюжет.
Родена е на 15 септември 1891 г. Учи пеене в Париж, работи като медицинска сестра. Омъжва се за Арчибалд Кристи през 1914 г. и прекарва цялата Първа световна война във Франция. Първият си криминален роман пише през 1917 г. (“Тайнствената афера в Стайлз”, издаден през 1920 г.). Следвайки традициите на Едгар Алан По, Артър Конан Дойл и Честъртън, създава повече от 87 романа и много разкази, в които основни герои са старата дама мис Марпъл, мистър Куин, Паркър Пайн, Томи и Тапънс, но най-популярен е белгиецът Еркюл Поаро.

Трети...

Домакинската работа е вдъхновение за малцина, но Агата Кристи е сред тях. Тя твърдяла, че към измислянето на прословутите й сюжети я подтиквало миенето на чинии и този странен детайл от създаването на творбите й е сред многото легенди за нея. Читателите й отново си спомнят за тях на 15 септември, когато се навършват 121 години от рождението й. Всяка година в Англия на тази дата се организират изложби, които припомнят съдбата на жената, титулувана като кралица на криминалния жанр. Книгите й са преведени на сто и три езика, а тиражът им наближава сто милиарда.

Бързата проверка показва, че прозрението на YuRiX може да се приеме за достоверно.

Иначе за релевантноста на публикацията оказват влияние и други фактори. Те обаче се анализират неправилно.
Дори и в топ издания може да се видят анализи, че ...примерно фейсбук лайковете не оказват влияние на ранка.
Но се изследва корелацията само по отношение на този фактор. А отношенията са многофакторни. Т.е. няма еднократно действие, което ще повиши ранкирането, но
има точна рецепта. Най-интересното е, че точната рецепта не зависи от вас на 100%.

Метафизика, алхимия, алабализми.....и Дядо Коледа в шейната. Дзън дзън, дзън дзън...
 
От: Еволюцията на SEO-то

Sash888
Супер, мерси за бързия анализ.
Аз, обаче, не съм сигурен доколко този фактор влияе в БГ - според мен тук още си вършат работа екзакт мачовете как-то в текста, така и в линковете. Засега.

Например думата детектив:
https://www.google.bg/#hl=bg&tbo=d&...47ddca9aebc11d&bpcl=40096503&biw=1280&bih=877

детектив, детективи, детективски.

http://www.google.com/#hl=en&tbo=d&...a0557658b1052a&bpcl=40096503&biw=1280&bih=877

Detective, Mystery, Private investigator, Investigation, spy

Демек, знае кучето, знае
 
От: Еволюцията на SEO-то

Даааа, много интересен пример. Признавам, че не следя българския нет и ранкирането.

Вероятно локалното оказва приоритет в случая. Екзактове излизат да, но с добра фирмена идентификация, локални телефони, адрес.....

Вероятно няма добри, общо информативни статии за темата и екзактовете пробиват. Ето например в wikipedia няма на български по темата.
Ако се добави добър материал, ще ги гризне.

При en не е така. Ок, почесахме си мозъците леко. Успехи и весели празници на всички!

:beer:
 
От: Еволюцията на SEO-то

Според мен формулата за успешно сео е: Сателитки+On-page SEO+Link Building+ръчна работа (тоест правиш си всичко сам). От една страна е хубаво, че гугъл направиха тези ъпдейти и продължават да затягат критериите за класиране на сайт, защото преди тези, които имаха пари, просто си купуваха 20 000 линка и бум на първо място, а тези които нямаха и се опитваха да постигнат резултати оставаха с пръст в уста, така да се каже. Просто си пишете уникални статии, правете си линковете, направете си график. Ако се прави линк билдинг през определен период от време и поствате уникални ръчно написани статии, а не спиннати и т.н., то успеха е гарантиран, защото всяко положено усилие се възнаграждава! Вярно, става по-бавно, но е по-качествено. Както прочетох в по-горните коментари, не пишете само за машините! Пишете за машините и за потребителите! :)
 
От: Еволюцията на SEO-то

На мен ми стана интересно това за schema.org
Има ли голяма сила добавянето на микроформите им към статиите ?
 
От: Еволюцията на SEO-то

Някой нещо за 13-14 декември няма ли да каже ? :) търсят се данни
 

Горе