За достъпа до държавните е-услиги...

white_pawn

Well-Known Member
От 07.01 може да прочетем следното обявление на страницата на НАП:

Важно за ползвателите на е-услуги на НАП. Нови изисквания към браузърите след 17 февруари
07 Януари 2020
Уважаеми потребители на електронните услуги на НАП,
За повишаване на сигурността в обмена на данни между приходната агенция и клиентите и допълнителна защита на информацията от 17.02.2020 г. всички електронни услуги, предоставяни от Националната агенция за приходите, ще бъдат достъпни единствено, чрез използването на криптографски транспортен протокол, версия 1.2 /TLSv1.2./ Този протокол се поддържа от новите версии на най-популярните браузъри, но невинаги се поддържа от по-стари версии на браузъри и операционни системи.
За безпроблемно използване на е-услугите на НАП след 17.02.2020 г. са ви необходими:
  • Компютър с инсталирана операционна система, която е в поддръжка от производителя, с коректно инсталиран софтуер за работа с електронен подпис - Windows 8; 8.1(преустановена стандартна поддръжка на 9 януари 2018 г. с налична разширена поддръжка до 10 януари 2023 г.); Windows 10 (32bit и 64bit), Linux (32bit и 64bit) или OSX (64bit);
  • Web браузър: Internet Explorer/Edge, Google Chrome или Mozilla Firefox в актуални версии, поддържащи TLS 1.2;
  • Java, версия 8.х.
В тази връзка напомняме, че на 14 януари 2020 г. Microsoft спира поддръжката на операционна система Windows 7, което означава, че компютърът ще продължи да работи, но ще стане по-уязвим към рисковете за сигурността и зловреден код, защото вече няма да получавате актуализации на софтуера, включително актуализации за сигурност от Microsoft. Възможно е използването на Windows 7 след средата на януари 2020 г., да доведе до затруднения при използването на електронните услуги на НАП.
Допълнителна информация за изискванията за ползване на е-услугите на приходното агенция можете да получите на телефон 0700 18 700 от 9 до 17,30 ч. на цена според тарифата на съответния оператор.

Това ми припомни, че остават още два месеца до приключването на финансовата година и скоро ще започнат и разправиите с държавните е-услуги(не само на НАП)- браузъри, ActiveX, Java, сега и версии на OС...
 
а бг бизнеса все още си търкаля сайтовете на SSLv3, защото в Google Console-ата му пказвало, че губи 300 потребителя, които ползват WindowsXP и Android 4....... тегаво ще е.
 
То има и такива, дето още банкират и през XP, aма извинявай:


За работа със системата е необходимо да ползвате следните софтуерни продукти:

това при статистиците.
Нали, тука говорим само за функционалност. Оставяме на страна това, че при НОИ ли беше или НАП още си форматират съдържанието с tr, td...
 
99% от проблемите с e-Gov се отнасят до "идентификацията" на крайния потребител, поради юридически спънки. Респективно се налагат безумни еквалибристики, свързани с Java за да може да се ползва онова безумие КЕП. Останалото пак са правни спънки, защото всяка институция се подчинява на рачличен закон, които не са правени с идеята за синхронизация по между им, респективно използването на единна база данни е почти невъзможно, а API все още е марсиански термин за "държавните" програмисти.
 
То има и такива, дето още банкират и през XP, aма извинявай:




това при статистиците.
Нали, тука говорим само за функционалност. Оставяме на страна това, че при НОИ ли беше или НАП още си форматират съдържанието с tr, td...
То лошото е, че с развиването на технологиите тези държавни институции трябва да имат постоянно един екип, който да ръчка, защото докато въведат нещо, излиза друго, после за да го интегрират. А така няма ако постоянно се инвестира, няма как да се краде на големите порции за някакви разработки.

Сайтовете им са хванали прах. Извинявам се много, ако някой програмист ми обясни, че на каквото и да са творили отзад не може на фронта да се сложат някакъв по-лъскав и съвременен дизайн, ще му се изсмея. И да, това би трябвало да е само началото, и най-малкото нещо, което трябва да се предприеме.

@s1yf0x , идентификацията на юридическо ниво е спънка, всички са наясно с това и още не могат да го измислят. То така се получава като се съберат банда умници. :) Но това не оправдава по никакъв начин технологията, която морално започва да потъва. За жалост е масово по техните сайтове. Как така толкова години не могат да заменят флаш банерите си с HTML/CSS/JS, не знам. :) Айде, майната им на тях, а цялата дървения идваща от всеки един скапан елемент от сайтовете им.

Не знам дали някога ще довижвеем, да видим там API, централизирана база, поне за юзъри.
 
...........
За крайния потребител остават мъките и никаква гъвкавост или избор, това е.

блинки, какво API? В рамките на една и съща институция данни се подават през някаква pdf щуротия, другото през web форма, третото е екселска таблица с макроси :rolleyes:

Само информативно да го има в темата, ако случайно някой използва подписите на btrust - задължително да сложи и това - ЛОКАЛНА УСЛУГА ЗА ПОДПИСВАНЕ - BISS
 
@white_pawn , до тук добре. А какво правим, ако някоя външна фирма иска да ползва данните? Да речем, в момента около мен има проект, който ще е нещо като CRM-че, което да комуникира с няколко институции и ще е забавно. Кредитен софтуер, който ще трябва да проверява няколко неща, извличайки информация от някоя друга институция. Направо не ми се мисли. Повечето главоблъскане ще именно там. :)

И за да допълваме темата, ето още нещо забавно. Погледнете това красиво нещо: http://mc.government.bg/

А сега и още една изненада: http://mc.government.bg/page.php?p=46&s=13&sp=699&t=700&z=0 - опитайте се да минете през линка:
https://eventis.mc.government.bg:7443/ED/View1.jsp

Няма да можете с какъвто и да е браузър, независимо че имате инсталиран сертификат и ел. подпис. Работи само с IE, колкото по-стар, толкова по-добре. Наскоро ми се случи. :)
 
Ми, какво да ти кажа, човек? КРАСОТА! А най-отдолу се мъдри линка: Изработка : MediaPointDS, който препраща към domainmarket-а :D
Примери може да се дават до безкрайност. Направо почва тъжно да ми става, чесно.
 
Аз лично не бях виждал такива сайтове от далечната 2002-ра година. :) Аз за това бях изненада, че всички бяха толкова учудени, че били хакнали НАП и били изтекли данни на хората. То като гледам какво им представляват системите на клиентската част, само мога да гадя какъв шит е отзад. :)
 
За да не отварям нова тема, ще пиша тук.. Мога ли с един електронен подпис да подам документи за 2 различни фирми? Някой ми беше казал, че с някаква декларация се подписвало или нещо такова и ставало. Вярно ли е това или за всяка фирма отделен подпис?
 
Ако си управител и собственик на фирмата можеш да я управляваш с личен електронен подпис за физическо лице. Предполагам ако си управител на две фирми можеш да управляваш и втората с личния си подпис.
 
За да не отварям нова тема, ще пиша тук.. Мога ли с един електронен подпис да подам документи за 2 различни фирми? Някой ми беше казал, че с някаква декларация се подписвало или нещо такова и ставало. Вярно ли е това или за всяка фирма отделен подпис?

За подаване на документи, може и на 20 фирми с личен електронен подпис. Трябва съответните фирми да те упълномощят пред НАП за това. Обикновено фирмите упълномощават счетоводителя си да подава документите им с неговия ел. подпис. Повече инфо
 
Последно редактирано:
За подаване на документи, може и на 20 фирми с личен електронен подпис. Трябва съответните фирми да те упълномощят пред НАП за това. Обикновено фирмите упълномощават счетоводителя си да подава документите им с неговия ел. подпис. Повече инфо

Ако електронният подпис е на името на фирма, ще има ли проблем?
 
Няма логика с електронен подпис на една фирма да може да се управлява друга фирма.
 
Няма логика с електронен подпис на една фирма да може да се управлява друга фирма.

Не съм счетоводител, но става въпрос само за подаване на документи и достъп до информация.

Юридическото лице (без значение дали си му управител или не) подава уведомление, че упълномощава съответното физическо / юридическо лице да подава негови документи към НАП, и му дава пълен или частичен достъп до информация.
 
Няма логика с електронен подпис на една фирма да може да се управлява друга фирма.
Не става въпрос за управление, а за подаване на документи. И да може.

Аз съм упълномощил моя счетоводител и той ги подава с неговия подпис. Но (поне по времето, когато аз го правих) трябва да се разкараш лично до НАП и да подадеш хартиено пълномощно.
 
Моя също, с пълномощно. Личен подпис с издадени пълномощни за определени фирми би могло. Така работят повечето счетоводители. Но се съмнявам фирмен подпис да може да управлява, подава и да се разпорежда онлайн с друга фирма. Освен, ако пак не говорим за някакво пълномощно, но вече това не знам дали е възможно.
 

Горе