За или против наложения платеж? Анкета и малко размисли.

За или против наложения платеж?


  • Общо гласове
    30

Blinky

Owner
Здравейте,

наскоро попаднах на една анкета и реших да отворя същата тук, тъй като има доста собственици на онлайн магазини и други, които също ги вълнува темата за плащанията към тях с или без наложен платеж.

В общи линии ме интересуват не само вашите гласове, но и някакви обосновки защо подкрепяте, съответно не подкрепяте наложения платеж като метод за разплащане тук в БГ-то.

Моето заключение е едно: Да, за съм, но гласувам против, защото много бизнеси (и по-конкретно аудиторията им) все още не са подготвени на 100% да бъде премахнат този вид разплащания. По нашите ширини е все още малко нож с две остриета, а когато има какъвто и да е риск от премахването му, то не се гледа като положителна намеса.

Благодаря ви за включването. :)
 
И в продължение на моите скромни разсъждения в първия пост, нека дам и нагледно плюсовете и минусите, за които се сещам аз:

Плюсове:
  • Елиминиране на търговците, които не играят по правилата / удар по сивия сектор
  • Собствениците на онлайн магазини ще получат по-добри цени за куриерските си услуги
  • Намаляват се чиновниците в агенциите, следейки за нередности - което ме съмнявам, но има шанс да се случи
  • Минаване изцяло дигитално като някакъв вид напред на онлайна в БГ
  • Значително намаляване на фрауда
Минуси:
  • По-лесно следене и прозрачност - не е такъв минус, колкото, че не е много готино да си в пъти по-лесен за следене
  • Сериозни загуби в началото, докато обществото свикне и докато някои минат изцяло в картови плащания и по банка
Ако някой се сеща и още, нека допълва. И аз искам да сме като белите държави само с карти и банки да се случват нещата, по жицата, но за жалост сме още далеч от това. И за момента не е никак добра идея да се случва, дори и временно като за едната проба да се види как ще е.
 
Плащам с карта навсякъде и предпочитам да правя същото, докато пазарувам онлайн. Проблема е че все още търговците не предлагат достатъчно добра алтернатива на наложения платеж.
Плащаш предварително, а пратката може да ти се забави със седмици и когато дойде да не е това, което си поръчал. Лесно е когато поръчваш от познат магазин с добро реноме, но не и от някой нов. И всъщност проблема е във връщането на парите обратно - като знам как Емаг те въртят 28 дни, представям си колко ще те върти някой малък магазин, който може да изчезне всеки момент от интернет пространството.

Докато при наложения платеж плащаш, когато продукта ти пристигне и можеш да го видиш и пробваш. Освен това плащам в офиса на Еконт отново с карта, така че реално за мен (крайният потребител) е почти същото.

Емаг въведоха 2лв такса при използване на наложен платеж - предполагам това ще разбута много водите по нашите ширини и ще даде увереност и на малките търговци да го направят.
 
@fast_and_the_curious , това не трябва да те притеснява. За това и не съм го сложил като точка. Все пак имаш едно 14 дни, в които може да се откажеш от стоката, по закон, ако не е повредена и без никакви въпроси, просто не е това, което си искал, и е достатъчно. Вече дали самия магазин ще те сложи в някакъв си техен черен списък си е изцяло негова работа, но в един момента всеки втори ще му е такъв. Пратката се връща за сметка на клиента или търговеца, а парите ти се възстановяват по сметката в рамките на няколко дни. Не е толкова драма, ако това намираш като причина.
 
Близките 10 години няма да се отървем от наложения платеж :)
Гледам нещата вървят 50:50 за сега. На други места по такъв тип въпроси, определено не го искат този наложен платеж. :) Така де, собствениците на онлайн магазини не го искат, при клиентите ще е сигурно 100% в защита на наложения платеж. :)
 
Разбира се, че съм ЗА, тъй като това ще позволи на бизнесите да си направят по-надеждни планове и със сигурност ще вдигне процентите печалба, тъй като няма да има "висящи поръчки". В момента всички, които се занимават в тази сфера знаят, че винаги ще имаш едни 10-15-20 % поръчки, които няма да бъдат потърсени и ще те набутат с доставки, които изяждат печалбата от успешните продажби.

Клиентите ще станат по-отговорни, тъй като в момента те са нещо повече от "боготворени" в това отношение. Не носят никаква отговорност за поръчката си - решава, че ще поръча, но на другия ден вече не иска артикула, който вече е изпратен и ти духаш супата. Напълно съм съгласен и с изброените по-горе плюсове. Вероятно има и още много, но в момента не ми се задълбава повече в тази насока.

Реално обаче, скоро няма да се махне тази опция, тъй като много хора не могат да се оправят с една регистрация в сайт, пък какво остава да плащат с карта.

Като решение в тази посока виждам единствено всеки за себе си да въведе политика, която да прикани поне "образованите" клиенти да се възползват от определени промоции - примерно "ПЛАТИ С КАРТА, ВЗЕМИ ОТСТЪПКА" / безплатна доставка или някакъв друг такъв бонус, както е например в хранителните магазини с техните карти - имаш една цена с карта и друга без.
Тук може да се направи нещо от типа на - плати с карта 100 лева, цена с наложен платеж 120 например, но доколко това е позволено вече нямам идея, но не мисля, че би било някакъв проблем, тъй като това ще си е политика на магазина.
 
Нека видим нещата по-детайлно. Според мен редното е така:
  • Нов продукт - плащане предварително. Клиента има 14 дни право на връщане и гаранция ( до 2 години законово според продукта )
  • Втора употреба / лични вещи - Плащане при доставка / Няма как да се плати преди да се види състоянието на използван вече продукт
Много хубава тема, ще я следя с интерес.
 
Тая патерица наречена "наложен платеж" е време да бъде застреляна ритуално, да спре да мъчи всички по веригата. Създадена, че уж хората нямат карти, не обичат да ползват карти, страх ги е да ползват карти, трудно се имплементират виртуални пос терминали...това отдавна вече не са валидни причини.

Наложния платеж си стои за да обслужва мизерния бизнес в сивата зона и мизерните клиенти, които обичат да поръчват, ама да не плащат.

Относно връщането, аз точно с наложен платеж съм имал проблеми, върнах стоката, парите не ми бяха върнати, емаг се мотаеха с отговора повече от година. Писах на КЗП, казаха ми да дам документ че съм платил. Кой ти пази бележка след една година...пих една студена вода и така. Аман от тия аналогови простотии.
 
Наистина има много гледни точни и за едното и за другото. И всеки е прав!
 
Нека видим нещата по-детайлно. Според мен редното е така:
  • Нов продукт - плащане предварително. Клиента има 14 дни право на връщане и гаранция ( до 2 години законово според продукта )
  • Втора употреба / лични вещи - Плащане при доставка / Няма как да се плати преди да се види състоянието на използван вече продукт
Много хубава тема, ще я следя с интерес.
Тези точки не са много добри, защото имаш 14 дни, в които може да върнеш продукта с някаква причина, разбира се. За жалост с това може и да се прекали. Но при отпадането на наложения платеж, ще е единствената бръмка, за която ще се хваща клиента и с право. Все пак това е двустранно, нали? Може и клиента да е крив, и той да се направи на луд, а може и търговеца да му е пратил нещо абсолютно неотговарящо на това, което е поръчал. Това го има и сега. И това в прегледа на място ще стане супер наложително при всеки вече, тъй като вече с плащането си с карта, клиента е гласувал доверие.
 
Тези точки не са много добри, защото имаш 14 дни, в които може да върнеш продукта с някаква причина, разбира се. За жалост с това може и да се прекали. Но при отпадането на наложения платеж, ще е единствената бръмка, за която ще се хваща клиента и с право. Все пак това е двустранно, нали? Може и клиента да е крив, и той да се направи на луд, а може и търговеца да му е пратил нещо абсолютно неотговарящо на това, което е поръчал. Това го има и сега. И това в прегледа на място ще стане супер наложително при всеки вече, тъй като вече с плащането си с карта, клиента е гласувал доверие.
Съгласен съм, но причината може да бъде, че просто не ми трябва и не съм го употребявал. Законово до 14 дни мога да се свържа с търговеца и да върна. Цялата отговорност е в ръцете на търговеца, за да вземем парите предварително на клиента , трябва да си го заслужим. Начини различни, описание, контакт с него след поръчка и др. Ако клиента е крив - нека. разни хора, разни идеали. Не ми е употребена стоката, не е нарушена опаковката, може да се продаде отново, нямам проблем да върна платеното от клиента.
 
WTF? И това от админа?
Ти сваляш повече форумно куалити и то дявола хикс бе човек...
 
голяма част вземат парите си кеш, защо трябва да вадят карти да плащат такси за да угодят на някое говедо с онлайн магазин което не знаеш въобще какво ще ти прати?!
 
Тук гледаме двете страни на монетата. Нека се разграничим от крайни заключения.
 
@Impxm , това с кривите клиенти не е константа и при наложен и без наложен платеж? Предполагам никой няма да рискува някакви драми да му се развият около върнат продукт. Каквото и да си пишем, ако е някой идиот много по-лесно е да се съобразиш с него, отколкото да водите спорове, да леят жалби, оплюване в мрежата.....поправете ме, ако греша. :)
WTF? И това от админа?
Ти сваляш повече форумно куалити и то дявола хикс бе човек...
Не ти хващам логиката? Явно не се занимаваш много с онлайн магазини. :)
 
Тук гледаме двете страни на монетата. Нека се разграничим от крайни заключения.
голяма част вземат парите си кеш, защо трябва да вадят карти да плащат такси за да угодят на някое говедо с онлайн магазин което не знаеш въобще какво ще ти прати?!
Да, ето ти още една причина, заради която ще се хванат повечето държавни институции....това, което написа е по-скоро като причина това да се случи с цел да няма нерегламентиран кеш. За другия кеш - зареждаш си сметката. В сценария с премахването на наложения платеж банките ще са най-големите победители.
 
Аз знам, че ще стане реалност това, кога - не мога да кажа.
Също нещата зависят от продукта, начина на предлагане, таргет потребителите, цели на компанията, дали си PL или просто търговер с надценка.
По-скоро тази тема ми е за истинските компании и бизнеси, които знаят къде искат да бъдат след време и вървят целеустремено на там.
Но се съмнявам да коментират.
 
По света вече това е факт, дори във физическите магазини се плаща предимно с карта/телефон и някъде не приемат кеш. Това е въпрос на време да стане и тук, въпросът е, че една немалка част от българското население са невероятно технически неграмотни и не използват изобщо карти. Представете си един човек, работещ в малко населено място и получаващ заплатата си на ръка в края на месеца, без никакъв досег с банковите услуги.... губите го като клиент изцяло, ако няма наложен платеж.

Добър вариант според мен е да се предлагат бонуси, когато клиентът плати така - в obuvki.bg примерно доставката е безплатна при плащане с карта, иначе се плаща.
 
Аз избирам наложен платеж най-вече заради недоверие. В емаг даже има такса 2лв за наложен платеж и поръчах един процесор, като избрах тази опция. Чета в коментарите, че не е много сигурно какво точно ще получа и дали ще е същия процесор от описанието, някои пишат че са получили друг модел, а там една буква от серийния номер е от значение. Затова за мен е по-сигурно да дам 2лв, но да не плащам предварително, точно защото им нямам доверие и не знам какво ще се случи, ако платя с карта и откажа да взема поръчката. Може и да ми върнат парите, но със сигурност ще трябва да чакам след това.

Преди време бях поръчал една ютия точно от емаг, пратиха я по Спиди и по-късно забелязах, че е счупена при доставката, една част от пластмасата се беше отчупила. Писах на емаг, казаха че ще я сменят уж с безплатна доставка, но изпращането към тях беше за моя сметка. То е 5лв, не е нищо особено, но от такива дребни неща се губи доверието в тези магазини и човек предпочита да плати едва след като е сигурен, че всичко е както трябва.
 

Горе