Издаване и разпространение на книга - чрез социални мрежи, онлайн магазин или реална книжна борса

Don_NUTSO

New Member
Видях по-горе, че се споменава, че ако се самоиздавате печалбата ще ви е 100%, което не е напълно вярно, ако се разпространявате с някоя голяма книжарница - примерно Хеликон - ако имате фирма, за да им издадете фактура техния % беше около 45, а ако нямате фирма беше над 50%, ако не се лъжа 57% за тях от коричната цена :) и в края на годината не забравяйте да си подадете данъчна декларация за продадените книги.
 

Zheni

New Member
Здравейте, повече от 25 години се занимавам с книгопечатане и книгоиздаване. Колегата преди мен е отговорил много изчерпателно, но според мен доста сложно за начинаещ като вас. Ще се опитам да бъда малко по-прагматичен. И така по реда на въпросите:
1. Можете да си я издадете сама, като формата за вид фирма няма значение. Можете и да си я отпечатате като частно лице.
2. Ако изпращате ръкописа по издателства и се страхувате, че някой може да го открадне-вероятността е не по-голяма от тази да ви оберат апартамента, докато сте на работа. Като цяло се очаква коректност. Що се отнася до злоупотребите - никой не е защитен в нито една област. Изваждането на ISBN не е защита, а идентификационен номер свързан с библиотеките. След отпечатването на книгата по този ISBN номер се разбира от цял свят, къде е издадена книгата, от кой автор и в коя библиотека може да се намери. Авторската защита е обект на закона за Авторското и сродните му права.
3. Българските издатели са два вида: 1. Такива като мен, които издават и печатат, но не продават - продаванетое в ръцете на автора. Плюсовете за автора са, че реализира 100 процента от печалбата за себе си. Минусите са, че може да не успее да я продаде по различни причини, включително и не добър продукт. 2 вид - такива, които плащат хонорар на автора например в процент от продажбите, който може да бъде и 0, но тогава рисковете по отпечатването на книгата остават за издателството. Пак от вид 2 - някои издателства откупуват правата от автора с надлежен договор за 5, 10 или повече години и тогава авторът получава хонорара си и не се интересува издателството колко ще печели и колко ще губи. Този начин е за предпочитане пред процент от продажбата, защото няма елемент на съмнение, но обикновено издателите го предлагат на утвърдени имена, с които е сигурно, че ще спечелят.
4. Нещата накрая пак опират до пари: Предпечатната подготовка е около 2 лв на страница, като тук не влизат редакторски или коректорски дейности. Печат на книга от 200 страници в чернобял вариант и цветна мека корица при около 1000 тираж възлиза на не повече от 3000 лв.
Здравейте! Виждам, че сте вещ по тези въпроси и имам нужда от съвет: ако аз издам книга в България сама, но после получа предложение от Английско (или друго чуждестранно) издателство за издаване на тази същата книга от тяхна страна, би ли било проблем, че аз вече съм я публикувала в България? Аз искам да я издам колкото се може по-скоро, защото идеята е свежа и се притеснявам, че някой друг може да го направи, но от друга страна се притеснявам, че ако аз си я напечатам в България (selfprint - мисля си около 50 бройки, просто да е регистрирана на мое име) тя си получава издателски номер и после чуждестранното издателство може да откаже да я публикува, защото е вече издадена веднъж. Имам ли основания за притеснение или мога да я издам и в двата случая? Написала съм книгата на Английски и мисля да я издавам на английски и в България (ако езика има значение).

Наистина ще съм Ви много благодарна, ако може да ми дадете отговор на този въпрос!
 

sstankov

Active Member
Привет и успех !
Аз ще споделя личен опит от разговор с издателите ( настоящите ) на Людмила Филипова. Бях на премиерата на последната и книга в Пловдив и там, докато чаках на опашката за автограф се разговорих с издателката, млада и много приятна дама. Споменах и че имам онлайн магазин и от чисто любопитство ме интересува защо не е издадена книгата на Людмила Филипова в електронен вариант през iBooks ( ползвам Apple еко системата). Отговорът ме удари с мокър парцал в челото ! Продажбите в БГ на книги електронен формат са ПОД 1%. За справка ( пак от нея ) за Гърция колегите и са с под 3% и навсякъде продажбите в електронен вид бележат спад. Съдейки по себеси, аз съм платил само за 1бр. електронна книга, та реалността с електронното разпространение е тази, лоша.
Можеш да направиш и собствено проучване по темата пускайки анкета тук, но я разбии и за ОС.
Пак пожелавам успех !
 

empyros

New Member
Здравейте, много полезна и изчерпателна информация, благодаря много за опита, който споделяте и времето, което отделяте за това.
Имам малък казус и не искам да говоря с издателя преди да разуча въпроса, затова ще съм признателен, ако някой реши да ми отговори.
Когато в договора си дал на издателя изключителни права за издаване и разпространение в книжен и електронен формат на твоята книга на български език в страната и чужбина:
  1. Можеш ли без тях да се самоиздадеш в електронен или книжен вариант на английски език в амазон или айбукс?
  2. Така упоменато това право включва ли абсолютно всички платформи за издаване като тези на Амазон и ейпъл?
  3. Ако те не са те издали в тези платформи какво можеш да направиш, за да си върнеш правото върху електронния формат, ако не го упражняват? Може ли да искаш с анекс към договора да се откажат от него или да ги принудиш по някакъв начин?
  4. Можеш ли да издадеш същата книга в аудио вариант на български?
  5. И когато в договора ти пише, че трябва първо на тях да предложиш новата ти книга за издаване, това важи ли, ако искаш да си издаваш сам следващите книги, защото си видял, че нещата в БГ са пълна греда...!?
Поздрави :)
 
Последно редактирано:

Noke

Well-Known Member
Начинаещ автор, първа творба - не виждам много смисъл да се засилва към издателства, печатане и т.н. Разбирам, че ентусиазмът е голям, но реалността си я представям друга.

Дори ибуците не са достатъчно лесни за консумация от днешната аудитория, да не говорим за хартията. Четенето винаги е било нишово занимание, а напоследък - хептен.

Ако съм написал детска книжка, бих я направил в аудио вариант и бих я публикувал в Ютуб. По възможност (бюджет) бих добавил визуални и интерактивни елементи и бих я пуснал като мобилно приложение. Детската (не тинейджърската) ниша печели добре дори само от реклами.
 

Mat

Active Member
Здравейте, много полезна и изчерпателна информация, благодаря много за опита, който споделяте и времето, което отделяте за това.
Имам малък казус и не искам да говоря с издателя преди да разуча въпроса, затова ще съм признателен, ако някой реши да ми отговори.
Когато в договора си дал на издателя изключителни права за издаване и разпространение в книжен и електронен формат на твоята книга на български език в страната и чужбина:
  1. Можеш ли без тях да се самоиздадеш в електронен или книжен вариант на английски език в амазон или айбукс?
  2. Така упоменато това право включва ли абсолютно всички платформи за издаване като тези на Амазон и ейпъл?
  3. Ако те не са те издали в тези платформи какво можеш да направиш, за да си върнеш правото върху електронния формат, ако не го упражняват? Може ли да искаш с анекс към договора да се откажат от него или да ги принудиш по някакъв начин?
  4. Можеш ли да издадеш същата книга в аудио вариант на български?
  5. И когато в договора ти пише, че трябва първо на тях да предложиш новата ти книга за издаване, това важи ли, ако искаш да си издаваш сам следващите книги, защото си видял, че нещата в БГ са пълна греда...!?
Поздрави :)
Ако е изрично написано така, изключителни права в книжен и електронен вариант за страната и чужбина на български език( много е важно да следишщ дали има уточнението български език накрая, защото ако го няма, придобиват права върху творбата ти за издаване и на марсиански)
1. Да, би трябвало да може, ако няма други клаузи, които го забраняват, това което си описал горе им дава права само за български език да правят каквото си искат.
2. Включва всички съществуващи, закрити и новооткрити платформи, за които се сетят. С две думи - изключва твоето право да я публикуваш в такива на български, независимо дали те са я публикували там или не.
3. Зависи каква е целта на договора. Обикновено целта на такива договори в чужбина, да речем САЩ, е издателството да ти сложи книгата в книжарниците, в онлайн книжарниците, в кафе-книжарниците, в библиотеките, и навсякъде където се сетиш където ти не би могъл да си сложиш книгата и да я рекламираш успешно, защото нямаш връзки с хората, които продават книги към крайния потребител. Издателствата искат да имат максимално голям брой активни книги, защото с e-book продажбите, всяка продажба в места като Амазон им е бонус. И като имат каталог от 5 000 книги на различни автори, дори да продадат по 1 книга на година от автор, пак са си безплатни пари. Предполагам и в България ще е такъв манталитета. Авторите в чужбина се борят с това явление като слагат клаузи за автоматично нулиране на договора - примерно ако издателството не продаде поне 100 или 500 или 1 000 бройки от книгата ти всяка година, можеш да разтрогнеш договора като ги уведомиш, или договора автоматично се разтрогва ако не успеят да продадат съответните бройки. Това е направено за твоя защита, не тяхна, те ако могат няма да я сложат тази клауза вътре.
4. Можеш, ако не ти купят аудио правата изрично. Ако ги попиташ, ще ги включат и тях и няма да ти предложат повече пари. Това за тях са потенциални бъдещи пари, дори да нямат планове да издават аудио книги, ако могат да вземат правата за без пари, ще ги вземат. Твоята задача е да не им дават неща без пари или идеи как да направят договора по-гаден за теб, отколкото вече е.
5. На теб не ти пречи да им предложиш следващите ти книги за издаване, стига да има някакви условия. Т.е. не трябва да могат да ги издадат без да ти предплатят каквото поискаш, не слагай сума в договора, просто го направи "справедлива за двете страни сума" или нещо от сорта, което да предполага преговори по въпроса и твоето право да кажеш не на потенциални техни оферти. Даваш им право на пръв отказ при аванс определен от теб в бъдещето. И задължително слагаш в договора срок за приемане/отказ от тяхна страна. Примерно 3 дни, седмица, най-много две. Ако не могат да решат за две седмици дали се интересуват - малшанс за тях. И го направи да е само за ексклузивните права на български език в България и на български език в чужбина. Не оставяй договора да е объркващ дали в чужбина им даваш права за български език или за английски език или за всички езици, да пише ексклузивни права чужбина на български.

Аз бих разделил клаузата на две:
1. Издаване и разпространение в книжен и електронен формат на твоята книга на български език в страната.
2. Издаване и разпространение в книжен и електронен формат на твоята книга на български език в чужбина.


Това трябва да са единствените две неща, които им предоставяш, точка. Ако има допълнителни клаузи какво друго им предоставяш - консултирай се с адвокат по авторско право, защото само горните две точки им стигат, за да си издадат и печелят от книгата в България и чужбина, друго на тях не им трябва.

Другите точки са за теб, за да те предпазят от това някой да печели завинаги на твой гръб без да ти следи и твоите интереси. Така че точки 3, 4, 5 до 20 или 50 трябва да са неща, които да ти се струват правилни че са в договора, те ще са там за твоя протекция, и колкото повече, толкова по-добре.

Термина за връщане на авторски права при ниски продажби е reverted rights между другото.

Стандарта в чужбина в момента е 10-15% от продажната цена на книгата отива у писателя.

За да издадат книга от англоезичен писател на бг пазара, им плащат предварително 500-1 500$ обикновено, повечето се въртят около 1 000$, това се наричат аванси. Приспадат ти се от бъдещите продажби на книгата, ако има такива, но не ги връщаш, ако продажбите не се състоят - това е един вид гаранция, че издателството ще вкара повече усилия да си избие парите вложени в твоята книга.


Авансите в САЩ са 5 до 1 000 пъти по-високи за дебютиращи писатели, в зависимост от жанра/качеството на книгата.

Практиката в България е да не дават аванси, защото така има по-малък риск за тях - .т.е могат да издадат повече писатели и да разчитат да нацелят нещо, вместо да изградят нещо. На теб като писател това не те устройва, но ще трябва да си прецениш дали да се примириш да бъдеш поредния безплатен опитен заек за някое родно издателство.

Успех!
 

tanipo

Well-Known Member
Сещам се за два добри примера за издаване на книги в България. Единият е на младеж, който има детска книга с красиви илюстрации за деца, която можеш да си свалиш безплатно, но я купуват в хартиен вариант много защото е луксозно издадние. http://prikazka-igra.com/book.html
Другото е на един маниак готвач, който работи в някакъв ресторант на северния полюс, който има вече две печатни книги, които са солени като цена и се изкупуват. Човека обаче наистина е маниак. Всяка свободна минута ходи някъде по света и се вре навсякъде и описва всичко както си е. Примерно, че в Индия хората се изхождат на улицата и лягат пак там сред творенията си, което явно е реалността и е в противовес със захаросаните приказки за приказната страна.
Аз имам първата му книга. Маркетира се като публикува редовно откъсчета в една група за пътешествия. Много фен маса е насъбрал там и името му е разпознаваемо и затова като издаде нещо и разпродава.
Та ето два примера как се случват нещата.
 

momcheto

Well-Known Member
Да не забравяме Мария Лалева, която направи космически продажби на романа й "Живот в скалите"... Доколкото знам около 80 хиляди за 2 години. Тръгна с ФБ цитати/страница.
 

tanipo

Well-Known Member
Реално това вероятно са 800 000лв за две години къртовски труд, но си струва отвсякъде. Уреждаш си живота. Колеги дайте и други примери?

И google suggest-а какво прави:
мария лалева живот в скалите онлайн четене
живот в скалите мнения
живот в скалите сваляне
живот в скалите epub
живот в скалите коментари
живот в скалите pdf download
живот в скалите free download
мария лалева живот в скалите мнения
 

momcheto

Well-Known Member
Реално това вероятно са 800 000лв за две години къртовски труд, но си струва отвсякъде. Уреждаш си живота. Колеги дайте и други примери?
Ами тя не прибира 800 000 лв. Вероятно 15-20%. Което не, че е малко. Доколкото помня обиколи няколко телевизии на по-късен етап, защото почнаха да я канят. Не съм чел книгата, но цитатите й са навсякъде. Вероятно е имало и леко финансиране в разни онлайн издания, за да пишат за романа.
 

tanipo

Well-Known Member
Аз видях книгата, че е 17лв. Значи ако е продавал 80 000 бройки, което аз лично не го вярвам защото за нашия мащаб е огромна сума то ако е на 20% = 250 000 - 300 000 лв, да не е малко. Интересно има ли статистика кои книги се продават най-много някъде. За световен мащаб знам, че библиите са си винаги бестселър.
 

momcheto

Well-Known Member
Аз видях книгата, че е 17лв. Значи ако е продавал 80 000 бройки, което аз лично не го вярвам защото за нашия мащаб е огромна сума то ако е на 20% = 250 000 - 300 000 лв, да не е малко. Интересно има ли статистика кои книги се продават най-много някъде. За световен мащаб знам, че библиите са си винаги бестселър.

Периодично Хеликон и СИела публикуват най-продаваните. Лалева не е падала от топ 5 и миналата година.
 

tanipo

Well-Known Member
Нали виждаш какви са книгите и на кого са? Тези 1 и 10та на на Youtube-ъри, като този Слави има огромен за България канал. Явно тук книгите не са основното ами са допълнителен продукт.
 

Горе