Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

lqllqlq

Well-Known Member
Иска ми се да дискутираме малко по темата до колко има смисъл един онлайн магазин да е направен и структориран по практиките, които многократно са разисквани тук, а и не само. Отварям скоба, че всеки има и собствена визия какво значи "добра структура, но общи вид в повечето случай е сходен и давам пример със себе си, а нека и останалите да споделят:
На ниво магазин категории, които ясно разделят различните типове/видове продукти

На ниво продукт и описание:
1. Голяма и хубава снимка
2. Ясно видим бутон Поръчай
3. Ясно и описателно заглавие съдържащо основни параметри/характеристики на продукта
4. Описание, което съдържа:
4.1 Кратко описание на продукта
4.2 Кратко описание на характеристиките му - кое какво е
4.3 Видео презентация за да е видим на 360 градуса продукта, или close-up изображение
4.4 Характеристики на продукта
4.5 Демо видео от работата/ползването
4.6 pdf с подробни характеристики
4.7 Кратка информация за марката
4.8 Софтуер (ако има такъв приложим) за ползване на продукта
4.9 Видео за разопаковане - тоест запознаване с пакетажа

Лично аз не се сещам за още неща, но какво установявам за посетителите (без претенция за абсолютна точност на статистиката)?
1. Най-много 1 от 10-12 души дори се оглежда за да види категориите и да влезе в правилната
2. Най-много 1 от 15 прочита заглавието
3. Най-много 1 от 20 чете параметри и описание
4. Най-много 1 от 30 е гледал клиповете, но пък задават въпроси за неща, които са в тях (например: как работи?)
5. Най-много 1 от 50 изчита написаното и пита логично, тоест прочел, но се нуждае от уточняваща информация по прочетеното

мога да продължа още доста, но няма смисъл.

И тук аз се питам: Какво значение имат стотиците човекочасове труд вложени в качествено описание и презентация, след като потребителят е или толкова мързелив или толкова прост, че дори на готово представена информация да не поема? Преди да спорим за това си дайте сметка, че подобна структура предлага всички възможни дразнители: видео, текст, снимка

И тогава идва и другото: Ако се абстрахираме от добрите практики, то реално поведението на потребителя е същото като в магазин с продуктова страница съдържаща само кратко описание. Какво правим тогава?

Не на последно място класирането: Да, може би, а и се предполага, че подобна структура и описание ще са от голяма помощ в класирането. Да, ама не е точно така. И преди да се включат в този въпрос оптимизаторите да доуточня: Помнете, че магазин се прави първо за хората, после за търсачките. И второ: да сме на ясно, че перфектно организиран от оптимизационна гледна точка няма. Все някой ще посочи пропуск или нещо, което той смята, че не е ок, но според друг е обратното.

И сега сте вие на ход. Какви са наблюденията ви, мнението в насоките описани по-горе?
 

Беджев Стил

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Аз докато не почнах да правя свестни снимки не почна да се продава в магазина ми . За потребителя те са най важни.
Нямам наблюдения около описанията - мисля че се подценяват от клиентите и са повече за търсачките. Дългата опашка в моя бранш е съставена от идиотски ключови думи и трябва да има много голямо семантично ядро за да ги поеме.

Иначе бих добавил още колко е използваем магазина за мобилни устройства - магазините може да са с адаптивен дизайн, но доколко е удобен, практичен - това е вече много голяма тема. Трябва постоянно да се следи поведението на потребителите с мобилни устройства за слаби места в дизайна и отстраняването им.

Иначе веднага прави впечатление, когато магазина е изпипан , а не просто една безплатна тема, цопната там и попълнена донякъде.
 

mvmrik

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Като клиент мога да кажа, че гледам най-вече описанието. Когато отворя някой магазин и видя само заглавие и написани само 2-3 думи, затварям. Винаги предпочитам да има по-детайлно описание, да са изброени всички характеристики и т.н. Снимките също са важни, но и 2-3 са ми достатъчни.
 

tipto

Active Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Като клиент мога да кажа, че гледам най-вече описанието. Когато отворя някой магазин и видя само заглавие и написани само 2-3 думи, затварям. Винаги предпочитам да има по-детайлно описание, да са изброени всички характеристики и т.н. Снимките също са важни, но и 2-3 са ми достатъчни.

Лично пък на мен не ми дреме за описанието, гледам снимките и ако ми хареса ги купувам говоря за дрехи и обувки (стига да има само съставките, като колко процента памук или лен и т.н) същата работа и при техниката не ми трябва описание ( гледам няколко ревюта на различни места и съм запознат с продукта) общи линии важното за мен сайта да изглежда готино и да има хубави отзиви от клиенти.
 

Sky

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Живота е твърде кратък за да гледаш клипчета за всеки продукт, който евентуално ще закупиш.
 

Sky

Well-Known Member
От: От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Аз докато не почнах да правя свестни снимки не почна да се продава в магазина ми . За потребителя те са най важни.
Нямам наблюдения около описанията - мисля че се подценяват от клиентите и са повече за търсачките. Дългата опашка в моя бранш е съставена от идиотски ключови думи и трябва да има много голямо семантично ядро за да ги поеме.

Иначе бих добавил още колко е използваем магазина за мобилни устройства - магазините може да са с адаптивен дизайн, но доколко е удобен, практичен - това е вече много голяма тема. Трябва постоянно да се следи поведението на потребителите с мобилни устройства за слаби места в дизайна и отстраняването им.

Иначе веднага прави впечатление, когато магазина е изпипан , а не просто една безплатна тема, цопната там и попълнена донякъде.

Това със снимките е пълна глупост. Ако продаваш дрехи или обувки да, но за много малко други ниши има смисъл от добри снимки.
 

mvmrik

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Особено за техника, най-важни са ми характеристиките. Външния вид ми е на много заден план, наблягам най-вече на функционалността. Колкото до структурата на сайта категории, менюта - почти никога не ги ползвам. Най-важно е да има добра търсачка и да намериш това, което търсиш.
 

lqllqlq

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Живота е твърде кратък за да гледаш клипчета за всеки продукт, който евентуално ще закупиш.

Очакваш нещо много ужасно да ти се случи скоро ли?

Особено за техника, най-важни са ми характеристиките. Външния вид ми е на много заден план, наблягам най-вече на функционалността. Колкото до структурата на сайта категории, менюта - почти никога не ги ползвам. Най-важно е да има добра търсачка и да намериш това, което търсиш.

Това се опитвам да кажа - единици са четящите. Те масово заглавието не четат, а какво остава за параметри? Не забравяй, че тук сме изкривени и се оправяме по преките пътища, но съм виждал търсене "матраци" през търсачка в магазин за видеонаблюдение...
 

CTAH

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Снимката продава ...
Описанието те класира в търсачката.
Колегата lqllqlq знае много добре че има твърд % потребители които знаят какво търсят и го купуват / тоя твърд % е различен за различните ниши/ в частност на неговия случай, този процент потребители четат името и евентуално атрибутите на продукта и знаят че това искат и го поръчват. Има и % потребители попаднали случайно или такива които никога няма да си поръчат нищо, той пак е доста постоянно число в зависимост от нишата.

Като цяло тези проценти са с ниски стойности но има една група условно наречена "колебаещи се клиенти" и пак в зависимост от нишата този % може да надхвърли и 60%, та за точно тази група са всички тези хватки и маркетингови похвати които е описал lqllqlq по горе.

Изложени са добре и подробно но далеч не са всички , по скоро е описал неговия частен случай

Все пак да не забравяме че сме на Българския пазар ... Клиентите ни са малко, мнителни, недоверчиви, търсят предимно най-ниската цена, не обичат да четат, дразнят се от видеото, гледат прекалено много филми, тнт....
А и да не забравим насищането на пазара.
 

redrum

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Видеата аз ги обединявам в 1, лудоста е да имаш няколко видеа, в които да предлагаш различни неща.

1. Най-много 1 от 10-12 души дори се оглежда за да види категориите и да влезе в правилната
Къде влизат, на заглавната ли? Трафикът не е ли директно в категорията, която ги интересува?
2. Най-много 1 от 15 прочита заглавието
Ами как влизат в продукт, по снимките ли?
3. Най-много 1 от 20 чете параметри и описание
Нормално, това е суха материя. За това не е ли по-добре да пишеш малко по-разговорни и по-дълги описания?
4. Най-много 1 от 30 е гледал клиповете, но пък задават въпроси за неща, които са в тях (например: как работи?)
Да и е много лесно да кажеш - моля, изгледайте клипа.
И тогава идва и другото: Ако се абстрахираме от добрите практики, то реално поведението на потребителя е същото като в магазин с продуктова страница съдържаща само кратко описание. Какво правим тогава?
Не мисля, гледането на видео предполага увеличаване на престоя на сайта, което е добре за сайта.
Помнете, че магазин се прави първо за хората, после за търсачките.
Търсачките вече са умни и го виждат това. Фактически техните или поне гугълските изисквания са за да подобрят поведенческите фактори на сайта ти.

Според мен, видеата са много полезно нещо, което продава.
 

waldes

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

В качеството си на клиент, винаги са ми допадали видеата. Кратки видеа, които показват какво може дадена техника, без някой да плямна с обяснения. Дрехи не съм купувал и няма да си купувам онлайн.
 

bultag

New Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

По мои наблюдения има една тенденция, която отива все повече към визуалното и, по-конкретно, към снимки, гифове и видеа по 10-15 сек. Вече е казано - снимката продава. И смея да твърдя, че важи дори и за неподозирани ниши. Масата от хората, особено на българския пазар, не четат (мързи ги, нямат време, не могат и тн). Разбира се, тук изключвам онази извадка, която ще седне, ще проучи, ще изчете и изгледа всичко за даден продукт, преди да го купи.

И да се върнем на снимките - скоро правих тестове с един онлайн магазин за хранителни добавки. Продуктовата страница си имаше снимки (стандартни, кутията на добавката на бял фон), описание, съдържание, препоръки и предписания и т.н. Хората не четяха. Отваряха снимката, затваряха я набързо и излизаха. За ровене по категории изобщо не искам и да говоря... Кликаше се само на основните, от там се започваше едно безразборно скролване. Един ден се хванах и сортирах информацията в описанието на продуктите, поцъках малко с фотошоп, направих галерия от по 3-4 близки по вид, но не еднакви, снимки на продукта и използвах част от свободното пространство на фона, за да сложа част от описанието. На следващата снимка друга част от описанието и т.н. Един вид се получи нещо като галерия с история, където се наблягаше на ползите и ефектите от продукта, а не толкова на съдържание. Промяната:

- Хората продължиха да не обръщат внимание на стандартното описание до и под галерията.
- Но пък започнаха да се задържат на снимките, да навигират в галерията, в някои случаи ясно се виждаше, че се зачитат в текстовете в самите снимки.
- При кликането по категории нямаше промяна, но пък безразборното скролиране намаля, започнаха кликове към определени продукти и времето за задържане на продуктовите страници се увеличи.

Като продажби - чесно казано, нямаше ефект уоу. Увеличиха се с едни 5-6%, но на базата на това какво беше преди, тези % почти не се усещат. Но пък ангажираността? (engagement-а) се увеличи доста. От тук произлиза и извода ми, че може би съм на прав път и че снимките все пак имат огромно значение.

Колкото видеата - аз лично ненавиждам такива по-дълги от 10 секунди, освен ако не съм във фаза "търся си лаптоп и съм готов да дам много пари". Например, ако ще си купувам някоя камера за видеонаблюдение (примера от горе), за да шпиноирам хората в офиса :oops:, то инвестицията ми няма да е много голяма. И защото съм готов да платя малко пари, не ми е нужно чак толкова подробно проучване. Реално, ще поровя в някой онлайн магазин през телефона си, докато вървя към офиса. Ако видя видео, най-вероятно ще го пропусна, защото съм с нагласата, че то ще е по-дълго от 10 сек, а аз нямам това време. Информацията ми трябва сега, веднага, точно, кратко и ясно - снимка (да знам как изглежда това чудо, защото не съм запознат с технологиите във видеонаблюдението), подходящо ли е да си шпионирам персонала (защото съм лош), аз ли трябва да я монтирам или магазина го предлага и, разбира се, цената, последвана с бутон Купи. Реално, търся моята изгода от това нещо. Като нищо-неразбиращ потребител, не искам да си затормозявам мозъка с допълнителна информация за материала, от който е направена фотоматрицата (каквото и да значи това). Трябва ми камера, която да ми върши работа. За да разбера, дали ми върши работа, трябва да ми се обясни на достъпен език (разбирайте го така, сякаш обяснявате на прабаба си какво е интернет).

Сега, предполагам ще има коментари от типа "ама то затова сме на това дередже, те хората не се интересуват и не четат, задават глупави въпроси, на които вече е отговорено в описанието" и т.н. Еми много хубаво, ама ако си ми го пляснял описание тип свободен текст и таблица, пълни с терминология, която не разбирам, еми няма да я прочета. Аз не искам да ставам специалист по видеонаблюдение. Искам просто да си шпионирам персонала :D
 
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

И тук аз се питам: Какво значение имат стотиците човекочасове труд вложени в качествено описание и презентация, след като потребителят е или толкова мързелив или толкова прост, че дори на готово представена информация да не поема?

Има значение.
Чрез оформянето на сайта си определяш каква категория клиенти търсиш - умни или глупави. На всички е ясно как се работи с едните и как с другите. На който не му е ясно, да натрупа 5-8 години търговски стаж и ще разбере. Ако не разбере, търговията не е за него.
Масовата уфология - да се продава на всякакви клиенти, е идиотщина.
Онлайн търговията технически изглежда лесна. Но търговията винаги е била изкуство.
 

contra

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Според мен трябва да имаш доста добра представа за профила на типичния си клиент - още преди да почнеш да правиш магазина.
Тъп ли е, образован ли е, в какви социални среди движи, мнителен ли е, знае ли какво търси, защо въобще разглежда сайта ти, каква му е мотивацията да купи стоката дето предлагаш и т.н.

И естествено - да познаваш добре продукта, който предлагаш.

Ако тия неща са налице, те отговорите сами си идват.
 

CTAH

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Снимките продават във всяка ниша /хората купуват острови по снимка/ в последно време във всеки учебник пише че трябва да има колкото може повече снимки, снимка на продукта, снимки от различни ъгли, снимка на детайл и най вече контекстна снимка ...

Това разбира се е постижимо само ако производителя ти е предоставил качествени снимки или сами си ги правите.

Мисълта ми е снимайте детайлите / елик. шев, копче, детайли на текстурата и тнт/ . Контекстна снимка е примерно маратонка, знам че има колеги които като мен са правили 360 градусови фотографии но освен това е добре да се снима маратонката обута на крак и ако може извън студиото, на терен.
 

Sky

Well-Known Member
От: Има ли резултат от стремежа магазин да бъде направен добре? (дискусия)

Снимките продават във всяка ниша /хората купуват острови по снимка/ в последно време във всеки учебник пише че трябва да има колкото може повече снимки, снимка на продукта, снимки от различни ъгли, снимка на детайл и най вече контекстна снимка ...

Това разбира се е постижимо само ако производителя ти е предоставил качествени снимки или сами си ги правите.

Мисълта ми е снимайте детайлите / елик. шев, копче, детайли на текстурата и тнт/ . Контекстна снимка е примерно маратонка, знам че има колеги които като мен са правили 360 градусови фотографии но освен това е добре да се снима маратонката обута на крак и ако може извън студиото, на терен.

Станчо, я ми обясни къв смисъла от тая глупост дето я написа ако се продава компютърно захранване?
 

Горе