Blinky
Owner
Така и така съм в серия, реших да споделя и още малко информация тук. Или по-скоро да се предам наученото от няколко ресурса, които четох преди няколко дни.
Ще поговорим за това как да се напише успешен PR материал - прес съобщение. Такъв, който да хваща хората и да ги накара да предприемат действие, даже стигайки до средата му. А как разбирате дали той е успешен, много просто - вижте обратната връзка на хората, до които е стигнал той.
Нека започнем...
Повечето хора, дръзнали да пишат статии за това как се създава добър PR материал, са хора с опит повече от 10 години. Поне на такива статии съм се натъквал най-често. Те знаят как един PR би могъл да има успех в интернет. По-надолу ще се опитам да дам малко повече информация и съвети как да се напише професионален PR, който да ви представи по един много добър начин пред вашата аудитория. Реших, че всеки един от вас има такава и комуникацията с нея е един от най-важните елементи, за да държите бизнеса си в техните съзнания.
1. Правопис. Препоръчително е да пишете вашия прес рилийз в Word, OpenOffice или онлайн форма, като задължително трябва и двете да имат спелчекър. Няма да постигнете добър ефект, ако го пишете онлайн. Напишете вашият press release, принтирайте го и го проверете. Пренапишете го и пак го проверете. Колкото повече го правите по правилния начин, толкова по-добре компанията ви ще предизвика добро първо впечатление.
2. Започнете силно. Вашите заглавни изречения, увод и първия параграф трябва да изяснява основното около вашата новина. Останалата част от новината или press release-а трябва да предоставя останалите детайли. Въпрос на няколко секунди е да хванете вниманието на вашите читатели, за това важно е да имате силно начало.
3. Идентифицирайте се. Когато пишете press release, не забравяйте да информирате читателите си, в самото тяло на PR-а, за какво става дума и какво е "промоционалната стойност" за тях, иначе имате шанс да ги загубите, защото никой не обича да чете нещо, което след края няма да му донесе ползи. Те искат да знаят кой говори и какво им казва.
4. Пишете професионално. Отнема точно няколко изречения, за да се разбере дали новината или прес релийза е написан професионално. Ако PR-a ви съдържа жаргони, истерични изрази, много препинателни знаци и неяснота в изказването, промените ще са от значителна важност тук. Няма по-добър начин да разрушиш креативността от това да дистрибутираш прес релийз, пълен с хипер жаргони. Освен това, възможно е някои печатни или електрони медии да вземат вашия PR и да го публикуват в техните сайтове, вестници, списания и др. с малки или никакви модификации. Колкото по-професионално вашия прес релийз звучи, толкова по-голям е шанса то да привлече и други хора, както и да бъде споделено.
5. Отговорете на трудния въпрос: Не всичко е новина. Това, че сте ентусиазиран и имате нещо много важно да кажете на света не означава, че имате кой знае колко велика новина. Мислете за аудиторията си. Ще бъдели историята ви интересна за някой друг? Нека си представим, че сте вложили доста усилия в пускането на някаква история онлайн. Анонсирането, че компанията отваря врати винаги е било изключително за всеки бизнес, но е и последното нещо за което някоя медия би искала да пише или дори само публикува. Вместо това, фокусирайте се върху ползите, които вашият сайт предлага, като уникални услуги и/или продукти, защо е по различен от останалите и подобни. Отговорете си на въпроса: "Защо на някой ще му пука?". Когато пишете press release, уверете се, че съдържа ценни новости, като уникалност, иновативност, полезност и т.н., нещо наистина необикновено или рядко срещано. Избягвайте клишетата като "Спестява много пари на клиентите ни" или "Страхотно клиентско обслужване". Фокусирайте се върху това, което наистина ви различава от останалите и ще предизвика интерес.
6. Изберете позиция. Когато пишете PR, изберете позицията, която е в крак с времето. Уверете се, че вашия прес релийз е добре "закачен" с времето. Обвързвайки вашата новина с някои събития, съвременни проучвания, тенденции и социални проблеми, вие ще предадете значение, спешност и важност на вашето съобщение.
7. Използвайте анкот текст и други налични материали. Ако даденият сайт ви позволява да се внедрят файлове, видеа, картинки и други подобни, това би хванало вниманието на вашите читатели, както и ще стане по-интересно за тях. Нищо не си струва повече от това да се видите PR, който да не е "гол". Прикачете лого, скриншотове, продуктови снимки, фотографии, аудио дайлове, видео файлове, PDF документи или някои други материали, които биха направили вашия прес релийз "завършен". Анкор текстът и хиперлинкинга се използва често, за да се насочи читателя към вашият сайт. Направете го добре и ще имате ефект.
8. Представете добре решението. Използвайте истински житейски примери, за да покажете как вашата компания или организация решава проблема. Идентифицирайте проблема и кажете защо вашето решение и правилното. Дайте примери за това как вашите продукти или услуги задоволяват нуждите на потребителите и по какъв начин.
9. Не се страхувайте да се изтъкнете. Дистрибуцията на онлайн прес рилийз е успешен когато ви изгражда и статус на експерт. Ако компанията ви е спечелила някаква награда, сертификат за продукт или грамота, не се чудете - споделете със света, че се справяте добре и това е плод от това "добро справяне".
10. Не разкривайте всички тайни. Ако правите промоция този сезон на някой от вашите продукти/услуги, кажете на читателите, че могат да научат повече на определените места за това. Или когато пишете PR, насочете потребителите към правилната страница с промоцията (или както го наричаме ние - landing page), където потребителите ще научат всичко в детайли. Ако не дадете причина на читателите ви да кликнат на линка, те реално няма да имат и причина да го направят. Този "call to action" ще ги накарат от читатели да минат в графа потребители, а защо не и клиенти.
11. Придържайте се към фактите. Казвайте истината. Винаги и само. Избягвайте глупостите, преувеличения и измислиците. Ако имате чувството, че вашето прес съобщение е добро, то това е добър шанс и читателите да го усетят по същия начин. С толкова много информация, читателите ще се чувстват скептично. Ако историята ви звучи прекалено добре, вероятността да нараните доверието във вас расте. Даже и да е истина, да смъкнете летвата малко няма да е във ваш минус.
12. Използвайте активна форма. Глаголите във активна форма карат прес съобщението ви да изглежда живо. Вместо да напишете "влезли в партньорство" използвайте "партнират". Не се страхувайте да използвате силни глаголи. Например, "Комитетът показа силна враждебност заради инцидента", по-добре да се промени на "Комитетът бе вбесен заради инцидента'. Писането на изреченията по този начин придава живот и енергия на вашия през релийз (PR материал), което определено би го отличило от останалите в мрежата. Или поне от голяма част от тях.
13. Пестете думите си. Празното драскотене е досадно, за това бъдете точен, ясен и конкретен. Както се вика "по същество". Даже, търсачките понякога пренебрегват дъгите новини, заглавия и задълбочени анализи и прочие. Елиминирайте излишната информация, разтегнатите локуми или клишета като "прибавени бонуси" или "за пръв път някога". Направете всяка дума ценна. Ако можете да разкажете историята си с няколко думи, вие ще имате по-добър резултат с вашите читатели и търсачките.
14. Ограничете жаргона. Жаргона е език специфичен за определени професии или групи и не е предназначен за широката маса. Докато ограничения набор от жаргони е задължителен, когато го представяте пред широка публика, то обратното важи, когато вашето прес съобщение ще се види от хора във вашата област. Идеален пример е представяне на софтуерен продукт в IT сайтове и такъв на масовата публика. Или казано на друг език - жаргона и техническия език лимитира аудиторията.
Още ресурси:
http://www.publicityinsider.com/release.asp
http://www.wikihow.com/Write-a-Press-Release
П.П: Сори, ако съм допуснал грешки, просто предадох това, което разбрах и искам всички да знаят как се прави. Ако имате коментари, стреляйте.

Ще поговорим за това как да се напише успешен PR материал - прес съобщение. Такъв, който да хваща хората и да ги накара да предприемат действие, даже стигайки до средата му. А как разбирате дали той е успешен, много просто - вижте обратната връзка на хората, до които е стигнал той.
Нека започнем...
Повечето хора, дръзнали да пишат статии за това как се създава добър PR материал, са хора с опит повече от 10 години. Поне на такива статии съм се натъквал най-често. Те знаят как един PR би могъл да има успех в интернет. По-надолу ще се опитам да дам малко повече информация и съвети как да се напише професионален PR, който да ви представи по един много добър начин пред вашата аудитория. Реших, че всеки един от вас има такава и комуникацията с нея е един от най-важните елементи, за да държите бизнеса си в техните съзнания.
1. Правопис. Препоръчително е да пишете вашия прес рилийз в Word, OpenOffice или онлайн форма, като задължително трябва и двете да имат спелчекър. Няма да постигнете добър ефект, ако го пишете онлайн. Напишете вашият press release, принтирайте го и го проверете. Пренапишете го и пак го проверете. Колкото повече го правите по правилния начин, толкова по-добре компанията ви ще предизвика добро първо впечатление.
2. Започнете силно. Вашите заглавни изречения, увод и първия параграф трябва да изяснява основното около вашата новина. Останалата част от новината или press release-а трябва да предоставя останалите детайли. Въпрос на няколко секунди е да хванете вниманието на вашите читатели, за това важно е да имате силно начало.
3. Идентифицирайте се. Когато пишете press release, не забравяйте да информирате читателите си, в самото тяло на PR-а, за какво става дума и какво е "промоционалната стойност" за тях, иначе имате шанс да ги загубите, защото никой не обича да чете нещо, което след края няма да му донесе ползи. Те искат да знаят кой говори и какво им казва.
4. Пишете професионално. Отнема точно няколко изречения, за да се разбере дали новината или прес релийза е написан професионално. Ако PR-a ви съдържа жаргони, истерични изрази, много препинателни знаци и неяснота в изказването, промените ще са от значителна важност тук. Няма по-добър начин да разрушиш креативността от това да дистрибутираш прес релийз, пълен с хипер жаргони. Освен това, възможно е някои печатни или електрони медии да вземат вашия PR и да го публикуват в техните сайтове, вестници, списания и др. с малки или никакви модификации. Колкото по-професионално вашия прес релийз звучи, толкова по-голям е шанса то да привлече и други хора, както и да бъде споделено.
5. Отговорете на трудния въпрос: Не всичко е новина. Това, че сте ентусиазиран и имате нещо много важно да кажете на света не означава, че имате кой знае колко велика новина. Мислете за аудиторията си. Ще бъдели историята ви интересна за някой друг? Нека си представим, че сте вложили доста усилия в пускането на някаква история онлайн. Анонсирането, че компанията отваря врати винаги е било изключително за всеки бизнес, но е и последното нещо за което някоя медия би искала да пише или дори само публикува. Вместо това, фокусирайте се върху ползите, които вашият сайт предлага, като уникални услуги и/или продукти, защо е по различен от останалите и подобни. Отговорете си на въпроса: "Защо на някой ще му пука?". Когато пишете press release, уверете се, че съдържа ценни новости, като уникалност, иновативност, полезност и т.н., нещо наистина необикновено или рядко срещано. Избягвайте клишетата като "Спестява много пари на клиентите ни" или "Страхотно клиентско обслужване". Фокусирайте се върху това, което наистина ви различава от останалите и ще предизвика интерес.
6. Изберете позиция. Когато пишете PR, изберете позицията, която е в крак с времето. Уверете се, че вашия прес релийз е добре "закачен" с времето. Обвързвайки вашата новина с някои събития, съвременни проучвания, тенденции и социални проблеми, вие ще предадете значение, спешност и важност на вашето съобщение.
7. Използвайте анкот текст и други налични материали. Ако даденият сайт ви позволява да се внедрят файлове, видеа, картинки и други подобни, това би хванало вниманието на вашите читатели, както и ще стане по-интересно за тях. Нищо не си струва повече от това да се видите PR, който да не е "гол". Прикачете лого, скриншотове, продуктови снимки, фотографии, аудио дайлове, видео файлове, PDF документи или някои други материали, които биха направили вашия прес релийз "завършен". Анкор текстът и хиперлинкинга се използва често, за да се насочи читателя към вашият сайт. Направете го добре и ще имате ефект.
8. Представете добре решението. Използвайте истински житейски примери, за да покажете как вашата компания или организация решава проблема. Идентифицирайте проблема и кажете защо вашето решение и правилното. Дайте примери за това как вашите продукти или услуги задоволяват нуждите на потребителите и по какъв начин.
9. Не се страхувайте да се изтъкнете. Дистрибуцията на онлайн прес рилийз е успешен когато ви изгражда и статус на експерт. Ако компанията ви е спечелила някаква награда, сертификат за продукт или грамота, не се чудете - споделете със света, че се справяте добре и това е плод от това "добро справяне".
10. Не разкривайте всички тайни. Ако правите промоция този сезон на някой от вашите продукти/услуги, кажете на читателите, че могат да научат повече на определените места за това. Или когато пишете PR, насочете потребителите към правилната страница с промоцията (или както го наричаме ние - landing page), където потребителите ще научат всичко в детайли. Ако не дадете причина на читателите ви да кликнат на линка, те реално няма да имат и причина да го направят. Този "call to action" ще ги накарат от читатели да минат в графа потребители, а защо не и клиенти.
11. Придържайте се към фактите. Казвайте истината. Винаги и само. Избягвайте глупостите, преувеличения и измислиците. Ако имате чувството, че вашето прес съобщение е добро, то това е добър шанс и читателите да го усетят по същия начин. С толкова много информация, читателите ще се чувстват скептично. Ако историята ви звучи прекалено добре, вероятността да нараните доверието във вас расте. Даже и да е истина, да смъкнете летвата малко няма да е във ваш минус.
12. Използвайте активна форма. Глаголите във активна форма карат прес съобщението ви да изглежда живо. Вместо да напишете "влезли в партньорство" използвайте "партнират". Не се страхувайте да използвате силни глаголи. Например, "Комитетът показа силна враждебност заради инцидента", по-добре да се промени на "Комитетът бе вбесен заради инцидента'. Писането на изреченията по този начин придава живот и енергия на вашия през релийз (PR материал), което определено би го отличило от останалите в мрежата. Или поне от голяма част от тях.
13. Пестете думите си. Празното драскотене е досадно, за това бъдете точен, ясен и конкретен. Както се вика "по същество". Даже, търсачките понякога пренебрегват дъгите новини, заглавия и задълбочени анализи и прочие. Елиминирайте излишната информация, разтегнатите локуми или клишета като "прибавени бонуси" или "за пръв път някога". Направете всяка дума ценна. Ако можете да разкажете историята си с няколко думи, вие ще имате по-добър резултат с вашите читатели и търсачките.
14. Ограничете жаргона. Жаргона е език специфичен за определени професии или групи и не е предназначен за широката маса. Докато ограничения набор от жаргони е задължителен, когато го представяте пред широка публика, то обратното важи, когато вашето прес съобщение ще се види от хора във вашата област. Идеален пример е представяне на софтуерен продукт в IT сайтове и такъв на масовата публика. Или казано на друг език - жаргона и техническия език лимитира аудиторията.
Още ресурси:
http://www.publicityinsider.com/release.asp
http://www.wikihow.com/Write-a-Press-Release
П.П: Сори, ако съм допуснал грешки, просто предадох това, което разбрах и искам всички да знаят как се прави. Ако имате коментари, стреляйте.
