Как да оценим нашият бизнес

Намирате ли тази тема за полезна


  • Общо гласове
    5

dogbrand

Member
Повода да отворя тази тема е дискусията която се породи в тази тема - http://www.predpriemach.com/showthread.php?t=32166.
Дискусията която се оформи, се обърна в посока струва ли този бизнес толкова или не. Естествено почти всеки един от нас в този форум има за цел да реализира печалби, било чрез собствен сайт, или чрез продажбата на вече разработен проект. Понякога обаче, човек се нуждае и от инвестиции. За тази цел също трябва да знае, колко реално струва бизнесът му, и на колко се оценява делът който смята да предостави за продажба на инвеститор.

В тази статия на в. Капитал може да се запознаете подробно за това как се оценява бизнес за продажба. А в следващите няколко реда, аз ще се опитам просто да обясня, как да оцените бизнесът си, стъпвайки на подробният анализ от статията.

  1. Оценка на база приходите и разходите.
    Това е може би, най-популярният и най-лесен модел на оценка на един бизнес. При него за стойност на самият бизнес се вземат всички приходи, всички разходи и остатъчната печалба. Ако в края на годината фирмата има печалба от 10 000, то нейната стойност е 10 000 лв. За да се оформи обаче крайната цена, трябва да се вземат в предвид и някой други коефициенти, като на пример каква е икономическата обстановка в момента и какви са бъдещите очаквания. Дали фирмата е пазарен лидер и какви са очакванията за развитие на този пазар. Ако печалбата на фирмата е 10 000 лв. но се очаква през следващите месеци или година пазарното търсене на нейните услуги да се увеличи с 20% то цената и става 10 000*20% = 12 000. Освен тези приходи, може да получи и бонус за пазарно лидерство, познаваемост на марката и т.н.
  2. Оценка на база активите на фирмата
    Понякога, дадена фирма може да не генерира голям доход, но въпреки това да бъде атрактивна за купувача предвид нейните активни. На първо място в случаят с Интернет бизнеса би било притежаването на домейн или технология, които са важни за купувача. На пример, ако сте регистрирали търговска марка за територията на България, и с нея сте регистрирали домейн, в един момент може да се окаже, че домейна представлява интерес за чужд купувач. Самият аз имах подобен случай с .com домейн който притежавах. Въпреки, че не беше защитен с търговска марка, аз го бях придобил доста преди фирмата със същото име да излезе на пазара. В следствие на което, получих доста примамливо предложение за продажба на този домейн.
    Колкото до технологията всичко зависи до колко тя би била пастнала в стратегията за развитие на дадена фирма. На пример, нова технология в споделянето на местоположението беше откупена на скоро от Forsquaere при положение, че технологията се използваше в сайт с не много голям брой посещения.
    В този случай, точната оценка на даден бизнес е много трудна. Но може да се пресметне на база очакваните приходи при вписването и в голямата фирма.
    Най-просто казано, ако след включването на вашата технология, в сайта на голямата компания, очакваният ръст на продажбите е 20%, то вашата цена е 20% от реализираните продажби.

  3. Други методи за оценка
    • Очаквана доходност на фирмата.
    • На дисконтираните парични потоци

Какво още трябва да се има в предвид при оценката на една фирма.

Има още няколко фактора, които играят роля при определяне цената на една фирма. На първо място, това е очакваният кумулативен ефект от придобиването на нов бизнес от купувача. На пример, ако очакваният пазарен ръст е около 10%, то може да се окаже, че придобитият бизнес би помогнал на компанията сумарно да отбележи ръст с 15-20%. Това може да се дължи на икономия от мащаба, придобиване на по-голям пазарен дял и ред други фактори.

Същото обаче важи и с обратен знак. Излизането на дадена фирма от голяма група, може да повлияе положително върху нейните парични потоци. Причина за това може да се търси във факта, че печалбите на даден бизнес се разпределят дялово върху всички останали пера в дейността на голямата компания и в крайна сметка дори и при значителен оборот печалбите да са минимални.
Теоретично, може би това е причината за промените в Svejo. Влизайки в голямата група на Нетинфо, приходите на компанията са се разпределили като разходи по всички отдели в голямата компания като маркетинг, продажби и т.н. В този случай синергията между голямата компания и малката компания е изиграла по скоро отрицателен ефект.

И още един вариант който може да се разгледа и в аспект на оценка на активите, но въпреки това предпочитам да го разгледам отделно. Това е покупката на актив с цел блокиране на конкуренцията. При този случай, купувачът е готов да плати по-висока стойност от пазарната, тъй като целта му е не само придобиването на даден бизнес, но и блокиране на евентуални конкуренти.
В аспекта на този казус, можем да разгледаме придобиването на Wi-Max лицензи от мобилните оператори. Цените на тези сделки, бяха доста над пазарните, по простата причина, че мобилните оператори разполагайки с достатъчно кеш, можеха да предложат нереално високи цени, за да блокират бъдещи конкуренти, а разходите по-това блокиране да се компенсират от приходите от основната дейност.
Този случай, е може би и най-сладкият за продавача, тъй като може да си позволи той да диктува условията.

В общи линии оценката на един бизнес не е лесен процес, както за продавача, така и за купувача. За да може най-лесно да се оцени вашият бизнес е хубаво да имате документи подкрепящи вашата цена, приходни и разходни такива, данъчни декларации и т.н. Макар и поддържането на изрядно счетоводство да създава проблеми на стартиращите фирми, то неговото стриктно водене би ви дало голямо предимство, в случай, че решите да продавате своят бизнес в бъдеще, или се появи инвеститор.
 
От: Как да оценим нашият бизнес

Полезна статия но отнесена към конкретният случай не виждам с какво ще направи сделката по малко странна меко казано
 
Статията е много добра и имаш репче. Супер си е, ако ме питаш. Ще ми се да не се връзва с другата тема. :)

Определено себестойността на един бизнес може да се определи по няколко начина, като средния вариант би бил най-обективен или поне близък до реалността. Имаме - инвестиции, доходност за определено време, капитали, активи, труд и всичко. Това са основните елементи участващи в сформиране на обективна оценка, но и това са и в реалния живот. ;)
 
Имаме страхотна преводна статия в пазара преведена... е от пазара на Saitpoint.com най голямото място за продаване на сайотве което в последствие беше изнесено като самостоятелен бизнес Flippa.com... значи започва се от формулата приходите за 12 месеца и се надгражда по другите точки



Колко струва един уеб сайт?
 
От: Re: Как да оценим нашият бизнес

Супер,

Сега ще я видя и нея. Колкото до другата тема, просто тя ме подсети за идеята колко струва един сайт.
 
От: Как да оценим нашият бизнес

Това е коментирано многократно и в общи линии един сайт струва толкова колкото иска собственика и има кандидат да го плати на тази цена :)

Това с 12 месеца е само груб ориентир - има фактори които могат да свалят цената на долу както и такива да я вдигнат нагоре във всеки сайт има различен потенциал, а това последното е на голяма почит сред предприемачите тук.
 
Хубавото на този тип бизнес е, че може да ти го продадат за 1000 лева, а ти да го развиеш до 10К, само със собствени усилия и напъни. Реално ти трябва силна основа, на която да стъпиш, всичко друго е опит и желание. Знам за 2-3 такива примера минали покрай мен. Вярно е, че 2 са за афилиейт сайтове, но другия е за инфо сайт. Така е примерите могат да се отнесат към всеки един конкретен бизнес модел. И хубавото тук е, че нещата се случва много бързо. Днес сайта / бизнеса струва 100 лева, утре може да е 200, защото има линкове, които ще го вдигнат като трафик и популярност. Абе всичко е възможно в този свят на интернета. :)
 

Горе