Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

striking

New Member
Здравейте,

нов съм във форума, попрочетох някои неща и прецених, че мястото е подходящо да потърся малко помощ и съвети.
Идея ми е да отворя малък хранителен магазин, около 50-60 кв.м. площ. Мястото е ясно и според мен подходящо, тъй като става на въпрос за затворен бизнес комплекс, в който има около 1300 човека, но в близко бъдеще се очаква да стигнат около 2000, а след малко по-далечно ще се разрастне още. На това място все още няма хранителен магазин за хората работещи там. За това смятам, че идеята за такъв бизнес ще бъде добра. Магазинът ще бъде с по подбрани стоки насочени към клиентите, разбирайте че храни като замразени меса и храни за готвене няма да има. По-скоро плодове, млечни продукти, сладко и т.н. Малко по "green" искам да бъде, нещо малко по здравословно. Тъй като това е първото такова начинание, което мисля да започна нямам никакъв
опит за това ще бъда благодарен ако ми помогнете поне малко.
Имам въпроси на които не мога да си отговоря сам и се надявам някой тук да може. Ще запиша някои първоначални въпроси за да предобиете представа от какво се интересувам.

1. Каква инвестиция според вас ще ми бъде нужна за такава бизнес идея, от порядъка на колко хиляди лева?
1.1. Каква ще бъде горе долу инвестицията за закупуването на стоката първия месец, знам че това може да варива много, но горе долу за какви суми трябва да говорим?
1. 2. Може ли да се вземе на "изплащане" или нещо подобно първото зареждане, тъй като ще бъде нов обект.
2. Инвентара в магазина като хладилници и фризери (за сладолед примерно) безплатно ли се предоставя от доставчици на кока кола и т.н., или трябва да бъде закупен от мен?
3. Ако магазина има работно време от 7-8 сутринта до 9-10 вечерта, като за начало и работи от Понеделник до Събота, колко персонал (продавачи/ки ще ми бъдат нужни). Аз принципно си
мисля, че един човек на смяна ще се справи, тъй като той ще стои зад каса само, но не съм сигурен дали съм прав? Тук идва и въпросът какви трябва да бъдат смените също така, защото става над 12ч. работен ден.
4. Изкарването на всички документи и разрешителни за такава дейност, изключително дълъг процес ли е или може да стане в рамките на месец? Има ли списък някъде с точно какво е нужно за такъв бизнес?
5. Някой знае ли дали някъде има развити примерно бизнес модели на малък хранителен магазин, за да попия информация от различни източници?
6. Зареждането на всеки вид стока с различен доставчик ли става, за всяка марка продукт? Или има бусове, които разкарват примерно 10 вида вафли, други 10 вида безалкохолни и т.н.?

Нека да се ограница с тези въпроси за сега, но вие може да добавите всичко което прецените, че е важно и нужно. Надявам се да има хора, които да се отзоват и да ми помогнат малко с всички
тези въпроси, които имам в главата си.

Благодаря и лек ден ви желая!
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

За хладилниците и фризерите ти ги дават безплатно,но в тях можеш да съхраняваш само техни продукти.
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

За работещи наблегни на готови неща за хранене. Тия грийн-мрийн са преходни моди
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Има си фирми доставчици на месо, безалкохолни, сладки. Повярвай ми, че те сами ще те открият :D
Работил съм известно време във високооборотен хранителен магазин. Хладилниците се предоставят от фирмите (говоря за безалкохолни, бири и сладоледи) Хладилните витрини за месо, млека - ти ще трябва да си ги закупиш. За инвестицията няма как да ти отговоря, защото е зависима от много фактори, но за да върви един магазин то той трябва да е добре зареден. Не се хвърляй на тая зелена мода - да бъде по здравословно. Ако в комплекса няма хранителен магазин, надали жителите му ще ти се накефят много, ако им продаваш само някакви зелени глупсоти и млека. Другo си е Блажното. Заложи на бъзооборотната стока - ХЛЯБ, Млечни продукти, плодове и зеленчуци, месни продукти (това е желателно задължително да присъства в магазина) алкохол и цигари (това даже по важно от хляба). Това на първо четене. Ако имаш средства зареди и стоки за бита - препарати за почистване, тоалетна хартия, сапуни и т.н.
Идеята е да имаш всичко, за кеото можеш да се сетиш, като влезеш в магазин. Така, че като влезе клиента да си купи хляб, да види потната бира в хладилника, да я купи, ама с нея и по 2 наденици за мезе и така с идеята за един хляб се излиза с пълна торба (Психологията на големите хипермаркети). Докато няма наоколо конкуренция ще си доволен.

П.С.
Сега погледнах, че е бизнес комплекс - демек там работят, а не живеят. Спазвай това горе, но зареждай минимални количества. Месните доставчици връщат продуктите с изтекъл срок и ги заменят за нови, така че няма да губиш ако не ги продадеш.
Задължително си направи и щанд за полуфабрикати и предлагай прясмоизпечени закуски на бела. (С полуфабрикати и закуските на бела правехме 75% от оборота на един курортен магазин)
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Здравейте,

нов съм във форума, попрочетох някои неща и прецених, че мястото е подходящо да потърся малко помощ и съвети.
Идея ми е да отворя малък хранителен магазин, около 50-60 кв.м. площ. Мястото е ясно и според мен подходящо, тъй като става на въпрос за затворен бизнес комплекс, в който има около 1300 човека, но в близко бъдеще се очаква да стигнат около 2000, а след малко по-далечно ще се разрастне още. На това място все още няма хранителен магазин за хората работещи там. За това смятам, че идеята за такъв бизнес ще бъде добра. Магазинът ще бъде с по подбрани стоки насочени към клиентите, разбирайте че храни като замразени меса и храни за готвене няма да има. По-скоро плодове, млечни продукти, сладко и т.н. Малко по "green" искам да бъде, нещо малко по здравословно. Тъй като това е първото такова начинание, което мисля да започна нямам никакъв
опит за това ще бъда благодарен ако ми помогнете поне малко.
Имам въпроси на които не мога да си отговоря сам и се надявам някой тук да може. Ще запиша някои първоначални въпроси за да предобиете представа от какво се интересувам.

1. Каква инвестиция според вас ще ми бъде нужна за такава бизнес идея, от порядъка на колко хиляди лева?
1.1. Каква ще бъде горе долу инвестицията за закупуването на стоката първия месец, знам че това може да варива много, но горе долу за какви суми трябва да говорим?
1. 2. Може ли да се вземе на "изплащане" или нещо подобно първото зареждане, тъй като ще бъде нов обект.
2. Инвентара в магазина като хладилници и фризери (за сладолед примерно) безплатно ли се предоставя от доставчици на кока кола и т.н., или трябва да бъде закупен от мен?
3. Ако магазина има работно време от 7-8 сутринта до 9-10 вечерта, като за начало и работи от Понеделник до Събота, колко персонал (продавачи/ки ще ми бъдат нужни). Аз принципно си
мисля, че един човек на смяна ще се справи, тъй като той ще стои зад каса само, но не съм сигурен дали съм прав? Тук идва и въпросът какви трябва да бъдат смените също така, защото става над 12ч. работен ден.
4. Изкарването на всички документи и разрешителни за такава дейност, изключително дълъг процес ли е или може да стане в рамките на месец? Има ли списък някъде с точно какво е нужно за такъв бизнес?
5. Някой знае ли дали някъде има развити примерно бизнес модели на малък хранителен магазин, за да попия информация от различни източници?
6. Зареждането на всеки вид стока с различен доставчик ли става, за всяка марка продукт? Или има бусове, които разкарват примерно 10 вида вафли, други 10 вида безалкохолни и т.н.?

Нека да се ограница с тези въпроси за сега, но вие може да добавите всичко което прецените, че е важно и нужно. Надявам се да има хора, които да се отзоват и да ми помогнат малко с всички
тези въпроси, които имам в главата си.

Благодаря и лек ден ви желая!

Отг.1. - Приготви си 50 хиляди. Всички доставчици, за да ти дадат рафт или хладилник, а дори и само за да работят с теб, те натискат да правиш голямо зареждане. Ще ти трябват много пари. Голямо перо в това зареждане са цигарите. Ако смяташ да ги пропуснеш те съветвам да не го правиш. Почти няма печалба от тях, но те продават много от другата стока. А нямаш ли цигари автоматично губиш 60% от клиентите си. Същото става ако не зареждаш цигари редовно.
1.1 - никой няма да ти даде консигнация на нов обект. Днес си тук - утре те няма. Чак след като покажеш, че си оборотен ще почнеш да получаваш бонуси като отложено плащане и др. Само някой местен производител- дистрибутор евентуално ще се навие ако те познава.
2. Рафтовете и големите плюсови витрини и фризери трябва да си ги купиш ти. Рафтове също. Евентуално ако не си накупил всички рафтове, дистрибуторите ще те насочат към някой който фалира, да си вземеш от него на по тънко. Всички дистрибутори и доставчици са ценен източник на информация и идеи, не ги пренебрегвай ! Само рекламните витрини на девин, кола .. ги дават безплатно. Но те задължават да зареждаш само от тях. Избираш си от кой ще зареждаш и почваш да муфтиш. Колкото повече стока вземеш толкова повече можеш да получиш като бонус от тях. Те се пазарят като цигани, ще се наложи да се принизиш на тяхното ниво за да получиш добри цени и бонуси.
3. Тук Е различно. Ако примерно имаш една продавачка която да е от сутринта до 5 да кажем, а ти да работиш след това, ще минеш с една заплата и осигуровка :) ако не ти се работи минимум 2. Нормалния работен ден е 8 часа с един час почивка на обяд. Те няма да имат такава почивка така, че 7 часа. Ако си в по малък район където няма много избор спокойно и по 8 часа можеш да ги караш, но не прекалявай ! Уважавай си персонала и го награждавай ! Тези хора могат да ти изкарат или да ти загубят много пари без да разбереш от къде идва !
4. Няма много разрешителни и документи. Трябва ти Фирма - става за 3 дена. Трябва ти договор между фирмата ти и собственика на помещението. Ако то е търговска площ - касовите апарати стават за няколко часа, трябва ти само да си подредил и почваш. Единствено ти трябва лиценз за цигарите. Той се бави - тук скоростта зависи колко връзки имаш в митниците, може да стане за една седмица а може и за 2 месеца.
5. Развит бизнес модел няма, навсякъде е различно. Питаш какво търсят по принцип хората който пазаруват и доставяш от това което искат - тук много важни са продавачките и доставчиците. Те могат да ти кажат какво се търси и какво се харчи в района и при теб точно. Изслушвай ги и задавай въпроси.
6. Има различни видове доставчици - разносвачи. По големи марки имат свой хора който обикалят, записват и после разнасят стоката. Има и търговци с търговии на едро, от тях можеш да поръчаш много неща. Има такива който приемат заявките по телефона и ти носят на място. Сравняваш кой какви цени на какво ти дава и поръчваш всеки продукт при този доставчик който ти дава най-добри цени.


Моя съвет към теб е, не тръгвай към здравословното хранене. Това е много тънък лед и най-вероятно ще го счупиш минавайки отгоре му. Ако това ти е желанието направи 1 рафт с такива неща и виж за какво ти говоря. Все пак ако потенциалните ти клиенти са заможни - то тогава няма да е зле да ползваш. Редовите българи въпреки желанията си не купуват скъпите ЕКО стоки.


Опита ми идва от хранителен магазин който имах допреди 3 години.
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

За рафтове, витрини и обзавеждане на магазини, можеш да ми пишеш на Л.С. = ще ти дам координати на много добра фирам с много добри цени.
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Благодаря ви за мненията до тук, особено на spirosi !

spirosi тъй като явно ти си се занимавал с такъв бизнес, според теб възможно ли е да го движиш сам, докато работиш на нормална работа? Или няма как да стане и трябва това да ти е основното занимание, говоря естествено
ако си имаш персонал, а не да стоиш зад каса.
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

как да няма много документация - има си ОДБХ и разрешително за пожарна безопасност. после ще имаш още една камара простотии за служителните, всякакви книги и дневници като ревизонни, инструктажи и простотии.
Пожелавам ти успех, ама според мен отдавна мина времето на магазинчетата, преди 10-15 години баща ми имаше и тогава се правеха пари, сега силно се съмнявам..
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Като начало, не се захващай.... но ти си знаеш, относно въпросите ще е кратко, но от опит :)

1. Под 50к изобщо не го мисли

1.1 тук варира - ако продаваш и цигари ще стане скъпо
1.2 Да може, обикновенно 7 дена отложено плащане

2. Да, повечето дават, но трябва да се постараеш ( добре изглеждаш магазин )

3. 1 месец работи ти да видиш как е, ще е достатъчно да се ориентираш за да знаеш какво да изискваш за в бъдеще, но по-добре 2-ма на смяна

4. не става за един месец

5. много доставчици и всеки има много продукти, Бог дализбор голям, ти си преценяваш от кой, бързо ще те научат, особено ако си оборотен и ти върви бизнеса

П.С, Личен съвет, пред очите ми са отворили стотици магазини и също толкова са затворили, виж линка, това е еталон как трябва да се прави бизнес, за жалост човека не е много активен в фейса https://www.facebook.com/pages/%D0%94%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%89%D0%BD%D0%B8-%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%9A%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%9A%D0%9E%D0%9C/219569024734181?fref=nf, ако имаш път до Пловдив лесно ще го откриеш има поне 6 магазина и е един от малкото който вади пари от тоя бизнес.

Оборот под 1300лв. на ден е равно на затваряне до 6 месеца, зависи с колко кеш разполагаш де..... бъди точен и плащай на време, сори, че не е по-подробно, но нямам много време.
 
От: От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Като начало, не се захващай.... но ти си знаеш, относно въпросите ще е кратко, но от опит :)

1. Под 50к изобщо не го мисли

1.1 тук варира - ако продаваш и цигари ще стане скъпо
1.2 Да може, обикновенно 7 дена отложено плащане

2. Да, повечето дават, но трябва да се постараеш ( добре изглеждаш магазин )

3. 1 месец работи ти да видиш как е, ще е достатъчно да се ориентираш за да знаеш какво да изискваш за в бъдеще, но по-добре 2-ма на смяна

4. не става за един месец

5. много доставчици и всеки има много продукти, Бог дализбор голям, ти си преценяваш от кой, бързо ще те научат, особено ако си оборотен и ти върви бизнеса

П.С, Личен съвет, пред очите ми са отворили стотици магазини и също толкова са затворили, виж линка, това е еталон как трябва да се прави бизнес, за жалост човека не е много активен в фейса https://www.facebook.com/pages/%D0%94%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%89%D0%BD%D0%B8-%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B8-%D0%9A%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%9A%D0%9E%D0%9C/219569024734181?fref=nf, ако имаш път до Пловдив лесно ще го откриеш има поне 6 магазина и е един от малкото който вади пари от тоя бизнес.

Оборот под 1300лв. на ден е равно на затваряне до 6 месеца, зависи с колко кеш разполагаш де..... бъди точен и плащай на време, сори, че не е по-подробно, но нямам много време.

Няма какво повече да разтягаш... каза го точно и ясно! Подкрепям казаното.
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Освен парите за инвестиция си приготви и сумата за едногодишен наем на помещението. Така ще си спокоен да си движиш нещата , а не на всяко 10-то число от месеца да изтискваш оборотите заради наем и сметки
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Всичко зависи от конкуренцията и локацията. Трябва добре да огледаш наоколо и един ден седни и си направи схема на хората които минават покрай бъдещия ти магазин. От колко до колко часа, колко човека, млади, стари,жени, мъже, бедни богати и т.н. Някъде и с 300 лв дневен оборот може да си добре ( кафе-автомат например), а другаде и с 1500 лв едвам да свързваш двата края. 1300 лв, ако продаваш само цигари са 30 стека, по 2 лв на стек, 60 лв. брутна печалба. От там смятай разходи, ток, вода, ДОО, данъци, счетоводителка, хигиенистка, касов апарат абонамент, някой за ХАСП и т.н. Ако няма конкуренция е друго нещо.
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Благодаря ви за мненията до тук, особено на spirosi !
spirosi тъй като явно ти си се занимавал с такъв бизнес, според теб възможно ли е да го движиш сам, докато работиш на нормална работа? Или няма как да стане и трябва това да ти е основното занимание, говоря естествено
ако си имаш персонал, а не да стоиш зад каса.

Много важно е сам да правиш преговорите за цените и отстъпките. Както и да контролираш каква стока точно влиза в магазина ти. И продавачката може да го прави но, повечето от тях дори и да искат не могат да го направят както трябва. А от това зависи ще излезе ли нещо или не. Ако не друго докато направиш асортимента който искаш да поддържаш трябва да си там. Разчитането на продавача да прави всичко вместо теб е равно на провал. На него не му пука примерно, че ще поръча сирене което струва 5,55 и че ще го продава на 5.70 а на теб ако искаш да успееш ти пука и то много. За нея ще е по лесно да звънне в един склад и да поръча всичко наведнъж, накрая може да се окаже, че някой стоки са с 20% и нагоре по скъпи.. това вдига цената, ти ставаш неконкуретен.
Единствения начин е или сам или човек от семейството, на друг няма да му пука, особено при условие, че заплатата го чака накрая на месеца.
Начина да не си зад каса е много лесен. Но изисква от теб присъствие. Трябва да правиш сам поръчките, и поне 3-4 пъти месечно да посрещаш сам доставчиците, да видиш какви нови неща носят и да видиш какво можеш да спазариш ново. Правейки поръчката сам можеш да вкарваш стоката в системата. Така, ще знаеш кое колко струва и как да се продава. Но не мисля, че може да стане докато ти си 8 часа на друго място. Просто няма начин особено първите 2-3 месеца който са критични.


Виждам, че Мартин ти предлага изгодни витрини и рафтове. Съвета ми е не купувай нови такива, излишна набутвация са. Търси фалирали или фалиращи магазини има ги с купища. Предлагането на такава техника 2ра ръка и то запазена е по голямо от търсенето и всеки иска да си извади парите от нея.

Документацията която пропуснах да спомена е трудовата медицина. Тя е необходима с отварянето на магазина. Другите дневници, тетрадки и прочие който ти трябват не е необходимо да ги имаш докато почнеш да вкарваш стоката. Тях ще разбереш какви са от трудовата си медицина и те се копуват от книжарницата и почваш да пишеш в тях. По принцип в всяко ХЕЙ има по някой който прави тия неща за трудовата медицина, вземи си от него и така спестяваш проблеми за напред. Ако нямаш връзки намери някой с магазин и му предложи някой лев да копираш неговата трудова медицина. Няма да имаш проблеми с нея.
 
Re: От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

За хладилниците и фризерите ти ги дават безплатно,но в тях можеш да съхраняваш само техни продукти.

Да, същото е и с диспенсърите - но там зареждаш само от тях и то на някакъв период. ;) Все пак няма как да нямаш някаква вода през деня, но само казвам. :)
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Типично българско мислене, което е обречено на провал, при 14 часа работен ден как ще задържиш дори и единствения си работник? Мисля, че ще те краде, ако не от първата седмица то най-късно втората ще почне. Сигурно и шестдневна работна седмица си му замислил :) направо се отказвай от сега, без стабилен персонал си обречен на сигурен провал, тънките сметки винаги излизат солено ;)
 
Няма такова нещо като провал. Имаш две неща да си гледаш, айде три - трафик, цени и качество. До мен имам Пикадили, Била, Лидъл, но пазарувам от кварталния хранителен магазин, защото цените не са с кой знае каква разлика, а и най-важното е зеленчуците и плодовете им са някак по-читави, явно си следят и те нещата там. А в другите продукти няма разлика, или поне не е осезателна. :)

Смятам, че имаш голям потенциал. Дори магазините до нас - два са на един собственик, които ги е разделил на хранителен и такъв за цигари и алкохол. Но някои от нещата се застъпват. И двата магазина му вървят супер много, има по 2 жени на смяна във всеки и гледам не се оплаква. И двата са разположение на по 20 кв. метра. ;)
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

След като не знаеш такива основни неща, не знам как ще ръководиш магазин? За тази цел трябва да имаш познания в областта, поне имаш ли някакъв търговски опит?
 
От: Малък хранителен магазин - съвети, въпроси и още нещо?

Напълно съм съгласен с колегата mvmrik. Ако имаш ресурса и искаш да инвестираш в бизнес проект, по-добре наеми специализирани фирми който да направят основата
 

Горе