Няколко запитвания за онлайн магазин

teka

New Member
Здравейте, решил съм да си отворя онлайн магазин и имам няколко въпроса.Вече съм си избрал какво искам да продавам и съм се свързал с дистрибутори на въпросните стоки.Ясно е, че трябва да се отвори фирма за да няма проблеми с нап.Спрял съм се ЕооД, това най-подгодящия вариант ли е?Не ми е ясно трябва ли да имам касов апарат и да издавам касова бележка за всяка една продадена стока.На сайта трябва да има обявени данни за контакт и седалище на фирмата, нали?След като ще работя с данни на клиентите, трябва ли да съм регистеиран като оператор на лични данни?Интеруват ме също така и какви са месечните разходи на фирмата, знам, че се плаща по 120лв. за осигуровки и по 50лв.за счетоводител, пропискам ли нещо?За сега това са неясните неща, ако се сещате за друго ще ви бъда благодарен да го споменете.
 
Здравей и добре дошъл тук, при нас. :)

Направо на въпросите ти, един по един:

1.
Да, важно е да има фирма, за да може всичко да ти е изрядно. И определено варианта ЕООД е добър. ;)

2. Не е нужно да издаваш касова бележка, все пак ти не приемаш пари на ръка, нали? Ще си чрез карта, paypal, epay и най-вече - с наложен платеж, което реално ще прави куриерската фирма.

3. Да, на сайта е редно да има данни за фирмата и контакти, задължително. Дори данните на фирмата присъстват в общите условия и страницата за рекламации и доставка.

4. Да, хубаво е и такава регистрация да имаш, но това не е толкова приоритетно. Запознат ли продажбите, намини да се регистрираш. Дали знаеш,, че всяка година трябва да се прави. :)

5. Административните разходи са точно тези, като от фактурите и работата, която пускаш към счетоводителката тази цена е повече от 50 лева.

Допълнителни отговори на потенциални въпроси:

6. Други месечни разходи са ти хостнг, домейн и SSL (те са за година), реклама сигурно, контент. Според зависи са всичките, като само SSL ти е твърда, всичко друго е не е константа - според зависи са.

7. Подбор на добри дропшипъри (търговци, производители, дистрибутори) е важен. От тях ти зависи много голяма част от бизнеса.

8. Направа на сайта и пълненето му, ще отнеме месец, може и повече - говоря в целия му вид. Да седнеш и да продаваш. Някои факири ще го сглобят и за по-малко от седмица, но това се придобива с практика и много ръчкане. :)

9. Избира професионални дизайни. Не минавай тънко, защото в моята практика съм видял как спестяването на 100-200 лева води до загуби десеторно по-големи. :) Отнасям го и към всичко друго. ;) Виждал съм идиоти да събират оферти от 100 фирми, да изберат най-евтината и после пак отиват на скъпата (защото евтиното излиза скъпо), защото научават по трудния начин. Не е нужно да се минава по този път, като другите го споделят. :)

Това е за сега основното. Надявам се да пишеш какво си направил. Успехи и приятен престой тук с нас. :) Както се вика, Успей с нас. :)
 
От: Няколко запитвания за онлайн магазин

@Blinky, по точка 4 не мисля, че трябва да се пререгистрираш всяка година.

Аз бих посъветвал колегата да си купи един касов апарат за 300-400 лева, разходите му са 50 лева на година горе-долу, а утре не се знае къде ще трябва да вземе пари на ръка и няма да може.
 
От: Няколко запитвания за онлайн магазин

Аз имам ЕООД , което няма дейност от 4 години. Всяка година подавам 0леви данъчни декларации, което струва пари. Тази година реших да я закривам , не съм сигурен как седи въпроса с смяната на собственика на фирмата. Ако имаш интерес пиши да проучвам и мога да ти я прехвърля. Пак казвам фирмата няма никакви задължения и всичко към държавата е платено (последно платих на 10ти януари , 0леви декларации за 2013) .
 
От: Няколко запитвания за онлайн магазин

Привет на всички.
Тук са зададени част от въпросите, които вълнуват и мен.
Бих искал, ако е възможно @Blinky да разясни как точно става осчетоводяването чрез "карта, paypal, epay и най-вече - с наложен платеж, което реално ще прави куриерската фирма". Става дума за работа без касов апарат.
Счетоводителите, с които говорих всички вдигат рамене и никой не може да ми обясни как точно става осчетоводяването на тези суми
предполагам че:
случая по банка - купувача може да си извади извлечение, което ще му е еквивалента на касовата бележка(ако е юридическо лице трябва да му се напише и фактура, която да се приложи към стоката)
случая с наложен платеж - май само еконт са регистрирани като оператор на пощенски паричен превод, който представлява еквивалента на касова бележка и ако клиента е юридическо лице му се издава фактура и се прилага към стоката
За всички останали случаи няма яснота как се процедира
Горещо моля ако някой има повече инфо да го сподели, защото не ми се иска да започвам с акт от нап, още в началото :)
 
Така, не смея да давам счетоводни съвети, тъй като не съм счетоводител. Но мога да споделя какво знам от практиката си.

Купувачът си купува през твоя онлайн магазин. Ако имаш товарителница към някоя куриерска форма, реално тя издава бележка, с която клиента си плаща. Но някои прикачат и фактура към пакета, в зависимост от това как са ти организирани нещата. В повечето случаи гледам, че го правят най-лесно чрез куриерската фирма.

За PayPal и ePay плащанията. Те реално са вързани към фирмената карта, респективно към сметката ти. Осчетоводяват си се като приходи, за които имаш насрещни фактури. Мине ли по електронен път, мисля, че не е нужно касов бон, нищо че някои го правят. Но пак се консултира, това поне го знаят от счетоводството. Мисля, че и Спиди и Рапидо го правят, но не съм сигурен, за Еконт, да, няма съмнение, че го имат като услуга, която улеснява онлайн търговците. После вие се оправяте по между си, като естествено ти имаш при тях клиентски № и си те фактурират. Измислено е добре. За другите не знам и не смея да гадая.

Кое точно те притеснява? Осчетоводяването на приходите или документа - не знаеш какъв да приложиш?
 
От: Няколко запитвания за онлайн магазин

Нека и аз да се включа в тема, че се очертава интересна и много полезна.
Ако продавам стока с наложен платеж и във всяка пратка прилагам касова бележка, то как стои въпроса с осчетоводяването?
И един въпрос към счетоводителите: ако имам фирма, която не е регистрирана по ДДС (ЕТ), тогава какви цени трябва да обявя ба сайта - с ДДС или без ДДС. Реално фактура мога да издам, но обикновена, не данъчна.
 
От: Няколко запитвания за онлайн магазин

Спрял съм се ЕооД, това най-подгодящия вариант ли е?

В общия случай (Е)ООД е най-добрият избор за онлайн търговия.

Не ми е ясно трябва ли да имам касов апарат и да издавам касова бележка за всяка една продадена стока.

Ако приемаш плащания в брой или с наложен платеж, си длъжен да имаш касов апарат и съответно да издаваш касови бележки. Ако нямаш плащания в брой, а само такива по наложен платеж, то можеш да избегнеш нуждата от касов апарат, ако сключиш споразумение с куриерска фирма, имаща лиценз за извършването на пощенски паричен превод.

На сайта трябва да има обявени данни за контакт и седалище на фирмата, нали?

Да, длъжен си, съгласно разпоредбите на ЗЗП.

След като ще работя с данни на клиентите, трябва ли да съм регистеиран като оператор на лични данни?

Не си длъжен, но задължително трябва да предприемеш действия по освобождаване от регистрация. И тъй като процедурите по регистрация и по освобождаване от регистрация не са много различни откъм бумащина, аз лично правя регистрация на клиентите ми.

Интеруват ме също така и какви са месечните разходи на фирмата, знам, че се плаща по 120лв. за осигуровки и по 50лв.за счетоводител, пропискам ли нещо?

Минимумът осигуровки, които в качеството си на собственик и управител трябва да плащаш месечно, е 108.36лв. Изключение може да има само, ако получаваш брутно трудово възнаграждение над 2400лв или пък си пенсионер, инвалид или самоосигуряващо се лице на друго основание. За този тип дейност счетоводни услуги за 50лв ще ти е трудно да откриеш. Ако пък откриеш - не очаквай добро качество. Други фиксирани разходи - по фирмената банкова сметка - 10 - 20лв месечно; за поддръжка на касовия апарат: около 100лв годишно (договор за поддръжка - задължителен и абонамент на data картата); вписване на ГФО по ел. път: 20лв; хостинг, домейн, реклама - тях, предполагам, си ги знаеш. :)

Не е нужно да издаваш касова бележка, все пак ти не приемаш пари на ръка, нали? Ще си чрез карта, paypal, epay и най-вече - с наложен платеж, което реално ще прави куриерската фирма.

Ако е с наложен платеж - задължително гореспоменатото споразумение! Иначе сте извън закона. :)

Да, хубаво е и такава регистрация да имаш, но това не е толкова приоритетно. Запознат ли продажбите, намини да се регистрираш. Дали знаеш,, че всяка година трябва да се прави.

Не, не се прави всяка година. Прави се промяна само, когато има промяна в декларираните данни при самата регистрация. Допускам, че може да бъркаш с една декларация по чл. 15 от ЗЗБУТ, за която се подават уведомления всяка година. :)

Тази година реших да я закривам , не съм сигурен как седи въпроса с смяната на собственика на фирмата. Ако имаш интерес пиши да проучвам и мога да ти я прехвърля.

Колега, нищо лично, но няма предимства да си "купи" фирма, вместо да си регистрира нова. :)

Бих искал, ако е възможно @Blinky да разясни как точно става осчетоводяването чрез "карта, paypal, epay и най-вече - с наложен платеж, което реално ще прави куриерската фирма". Става дума за работа без касов апарат.
Счетоводителите, с които говорих всички вдигат рамене и никой не може да ми обясни как точно става осчетоводяването на тези суми

Паричните потоци по ePay, PayPal, Skrill и т. н. се осчетоводяват аналогично на тези по банковите сметки. Силно препоръчително е акаунтите в разплащателните системи да са business и асоциираните дебитни карти да са само фирмени. За нуждите на счетоводството се генерират месечни извлечения, в които да са видими самите потоци, началните и крайните салда, както и основанието на преводите. Оттам нататък счетоводителят, ако е кадърен и не го мързи, си знае работата.

Относно наложените платежи - правилно си се ориентирал за лиценза от КРС за пощенски паричен превод. При наличие на такова споразумение (при Еконт, например, услугата е напълно безплатна - просто при подписването на договора, трябва да подпишете и това споразумение) куриерът издава разписка за полученият пощенски паричен превод, която служи на клиента като касов бон, защитаващ правата му на потребител. След това куриерът изплаща събраните наложени платежи в брой или по банка. Практиката е тези отношения с куриера да се осчетоводяват по сметка "Разчети с доверители", съгласно индивидуалния сметкоплан на предприятието. Като документ за извършената продажба издавате фактура (в случай, че клиентите са фирми или физически лица, изрично пожелали фактура) или т. нар. отчет за извършените продажби (може да бъде дневен или месечен) - за останалите физически лица.

Ако продавам стока с наложен платеж и във всяка пратка прилагам касова бележка, то как стои въпроса с осчетоводяването?

Самото осчетоводяване става аналогично на това, което описах по-горе, при наличието на споразумение. Издава се отчет за извършените продажби и събраните и изплатени суми се отчитат чрез сметката "Разчети с доверители".[/QUOTE]

И един въпрос към счетоводителите: ако имам фирма, която не е регистрирана по ДДС (ЕТ), тогава какви цени трябва да обявя ба сайта - с ДДС или без ДДС. Реално фактура мога да издам, но обикновена, не данъчна.

Цените са без начислен ДДС. Трябва да имаш предвид, обаче, че някои клиенти могат да разберат подобен надпис в сайта погрешно и да си мислят, че, за да получат крайната цена, трябва да начислят ДДС. Законът на практика не те задължава да упоменеш дали цените са с включен ДДС или не. Това, което те задължава, е те да са крайни - толкова, колкото реално клиентът ще трябва да заплати. Затова съветът ми е не го упоменавай под всяка цена - просто си напиши крайната цена, за да не изпадаш в излишни полемики с клиенти - има ли ДДС, няма ли. А, ако държиш да е упоменато някъде, просто го напиши в някоя от страниците "За нас", "Общи условия" и т. н. :)
 
От: Няколко запитвания за онлайн магазин

Много благодаря на @veda за изчерпателния отговор. Вече съм задвижил нещата с гореспоменатата куриерска фирма и се надявам в рамките на няколко дни да сме оправили всичко, останалите платежни методи ще ги оправям в движение.
 
От: От: Няколко запитвания за онлайн магазин

Когато търговецът е нерегистрирано лице по ЗДДС, той няма право да начислява ДДС върху стойността на стоката/услугата, която предлага. Така че цената, която обявявате е цена без ДДС. Тези, които са регистрирани по ЗДДС, са задължени да уточняват какво включва цената. Особено за крайни клиенти - се счита, че обявената цена включва ДДС, ако не е писано нещо друго.
 

Горе