Право на отказ от договор в 14 дневен срок? Добър търговски вид?

webstil

Well-Known Member
Имам тук един казус, та се разчетох из ЗЗП и виждам нещо много притеснително, викам да питам и тук.
Принципно всеки месец имам случаи на отказ от договора от разстояние в 14 дневен срок, най-често нещата са прости, стриктно изпълнявам закона - хората ми връщат продуктите, изглеждат ок - и аз им връщам парите.

Тия дни обаче, ми върнаха продукт, да речем спортен сак. Спортните сакове имат малка дръжка за ръка и голяма за рамо. Върнатият сак беше без голямата дръжка, без етикетите, които слагаме и без никаква опаковка. Видимо си личи, че е носен и употребяван. Клиента го е носил 8-9 дни. И сега иска да ни го върне така обратно и да му дадем парите съответно.

По всякаква търговска, морална и каква ли не логика, аз не намирам това за редно! И съм твърдо против да го правя, защото се чувствам супер прецакан, а такива тарикати в България - бол, тва е ежедневие и в 99% им удовлетворявам желанията!

Обаче какво казва законът?

Преди имаше алинея или член, в който беше посочено, че потребителят трябва да върне продукта и той трябва да е в "добър търговски вид" (в цялост, ненадраскан, без видими следи от употреба, различан от обичайната и т.н.)

Сега обаче, никъде не виждам такова нещо. Аз ли пропускам нещо или този закон е наистина абсурден?
Реално дава множество права на потребителите, които не са пригодени изобщо за нашите потребители - тип селски тарикати. А търговците са длъжни едва ли не да им лижат... Никъде не виждам изисквания за стоката и нейното състояние при връщането и отказ от договора. Това значи ли, че аз като търговец съм длъжен да примем всякаква стока, или останали части от нея, без етикети, опаковки, придружаващи документи и т.н. и безропотно да им връщам всеки път парите?

Не искам да върна парите в този случай! И не става въпрос за смешната сума, а изцяло от морална гледна точка и най-вече че на мен вече ми писна да се опитвам да изпълнявам абсурдни изисквания!

Та в тази връзка, как да си вържа гащите? Възможно ли е изобщо?

1) Трябва ли да се сътвори някакъв констативен протокол, че продукта е получен в този си вид с липсващи части и т.н. Достатъчно ли е да е подписан от управител на фирмата или служител? Или пък да искам и подпис от служител на куриерска фирма.

2) Дали да го впишем в регистъра на предявените рекламации, въпреки че не е рекламация и там отново подробно да обясним в какъв вид е върната стоката. И защо е отказано връщане на парите?

Идеята ми е, че потребителя, ако реши че са му нарушени правата, веднага ще каже - че сме му изпратили стоката в този вид - без дръжка, без етикети и т.н. Как ще докажа аз, че не е така?

Искам максимално да съм подготвен и по някакъв начин да си защитя правата като търговец, ако въобще имам такива. Честно казано искам да видя какво ще се случи.

Какво сте правили при подобни случаи и при проверка то КЗП?
 

zoomaniak

Well-Known Member
Забравил си преди да приемеш върнатата / рекламация / отказ пред куриер да прегледаш стоката - продукта. Имаш право да върнеш продукта ако не е във вида, който си го пратил. Свидетел ти е куриера или протокола пред КЗП. Но са яко нерви :) но само така имаш законова основа за отказ и свидетел куриера.

Иначе всичко е за твоя сметка и върни парите. Аз така правя............ много ми връщат с НП - директно им отказвам прием на пратката и куриера се обажда и се разпореждат и нерви яко :) но се свиква.
 

webstil

Well-Known Member
Пред куриера е прегледан и получен продукта и още там е установено, че липсват елементи от стоката. Обаче как да го направим това, че да е доказателство? Протокол за приемане на пратката ли да напишем и да има подпис на служител на куриера? Ти подобен докумен виждал ли си някъде? Шаблон нещо има ли?

А проблемът е, че не виждам никъде законова основа - да откажа връщане на парите при отказ от договора от разстоняие. Просто го няма никъде това, ти къде го виждаш?

Според ЗЗП, аз трябва само да връщам пари, без значение кво ми връщат на мене...

Всеки път връщам пари, защото си викам айде сега за 50-60 лв. няма се занимавам с глупости, ама не може вече така - ПИСНА МИ! Трябва някой да ги поставя на мястото им, те са едни и същи тия индивиди дето си мислят, че всичко им е позволено, защото са клиенти. Днес са при мен - утре ще са във вашите магазини!
 

zoomaniak

Well-Known Member
Пусни тая фраза в Гугъл - Протокол за рекламация куриерски и разгледай по колегите. Куриера е длъжен да носи със себе си - на хартия. Така куриера приема / доказва твоята рекламация / щета по пратката - вече кой я поема щетата си е друга разправия.

Щом имаш щета по пратката е в твое право - да я откажеш и да я върнеш. А щом я върнеш - значи няма върнат продукт към теб!!!!!!

Ако ти върна стъклена кана на парчета - ще ми върнеш ли парите :)
 

zoomaniak

Well-Known Member

zoomaniak

Well-Known Member
Много е важно да ги карате в писмен вид на вашата служебна поща да заявяват желанието си за връщане. При определени ситуации и спорове между вас и жалбоподателя пред КЗП кореспонденцията е ДОКАЗАТЕЛСТВО за много неща. Особено при дело или дело за оспорване на глоба от страна на КЗП към вас. Давам ти - ви прост пример: Жалбоподателят не е описал, че връща употребяван продукт - спокойно може да го съдите за лъжа, оронване на престижа на еди кво си и финансова вреда...............

Също съм връщал - отказвал да приема пратки / върнати продукти без налични официални документи - гаранционна карта и касов бон. И никога не са ме закачали от КЗП. Куриера описва причината за отказ / връщане - спазвайте ги тези формалности - това са сериозни доказателства при много спорове и дела.
 

webstil

Well-Known Member
То това е, че не сме искали клиента да ни я връща с преглед, а просто да ни я върне. И на място в офиса се отваря и се вижда за кво става въпрос. Принципно тези, които връщат в 14 дневен срок, дори и да ползват после грижливо ги правят нещата, че да не личи, за първи път се случва такава наглост - да си задържат дръжката и да си искат парите.
 

zoomaniak

Well-Known Member
Дори да няма опция преглед. Вие си го искайте - все тая къде става това като действие. Свързват се с подателя / клиента. Ако не се свържат си е техен проблем. Вие - ти изисквайте да опишете причината за ОТКАЗ от прием на пратката - товарителницата.
 

Evocative

New Member
В Общите условия на магазина, нямате ли клауза, в която описвате как трябва да бъде върната стоката, в случай на връщане - в същия вид, в който е била получена - т.е. запазена, в опаковка, с етикет, не използвана и т.н.? Можете да се предпазите като добавите тези условия. Виждала съм го в много магазини онлайн.

В конкретния случай използвайте Протокол за връщането,в който да се подпише куриера и другите свидетели, които са я приели и са видели,че тя е била в нарушено състояние.
 

webstil

Well-Known Member
Да, всичко си е ясно написано в общите условия, но те винаги трябва да са подчинени на съответния нормативен акт, който е ЗЗП, а там нищо в подкрепа на нашите теории не е записано за съжаление. Всеки може да си пише каквото реши в ОУ, но от КЗП ще гледат закона, а не ОУ.
 

zoomaniak

Well-Known Member
https://www.kzp.bg/novini/vrashtane...ade-varnata-edinstveno-pokupka-ot-razstoyanie

Връщане на стока с аргумент, че не допада на потребителя, не е правилен размер или подходящ цвят и пр. не е предвидено в закона, освен в случаите, когато сделката е сключена от разстояние или извън търговски обект. В тази хипотеза потребителят има право да претендира за разваляне на договора в рамките на 14 дни след доставката и връщане на парите. Законодателят предвижда тази опция с презумпцията, че потребителят не е имал възможност да се запознае с реалните характеристики на стоките само по техни снимка или описание. Правото за връщане на стока, закупена от разстояние или извън търговски обект, обаче, е различно от правото за предявяване на рекламация във връзка с установен дефект, независимо от това дали стоката е придобита от традиционен магазин или от електронен такъв.

Връщането на закупена от традиционен магазин стока без дефект или след изтичане на 14-дневния срок при сделките от разстояние и извън търговски обект е въпрос единствено на добра търговска практика от страна на конкретния икономически оператор и не е нормативно уредено.
 

ExTended

Active Member
Просто ги накарай да се съгласят с Общите условия на сайта приу поръчка и след това да се спасяват. Не става въпрос само в България какви са законите, ЕС също има закони какво може и не може да се връща и кога можеш да си поискаш парите обратно като потребител и ти като продавач имаш право да откажеш да върнеш парите и да си вземеш стоката, ако подозираш или знаеш, че няма да ти бъде върната в търговски вид. Изкарай документ, че стоката ти е върната повредена или че няма как да си исугрен, че това е същата стока, която си изпратил, и това е.

Ние имаме страничен бизнес ферма и един път нашия бик се сби с друг бик, уби го, собственика на бика дойде да иска да му платим цената на бика. Питаш го "Хубаво, къде е твоят бик, като ще плащам за него, поне да си взема месото и да си избия част от загубата", отговаря ти "Ама... аз вече го расфасовах, дадох месо на брата, на тъщата май и на нея дадох..." и така. Като си дал на тъщата ходи да си търсиш от нея парите, никой не дава пари за по-малко от цял продукт.

Имаше пък една се опитва да ми върне тениска с олющена апликация, а то тя тениската е принтирана с мастило директно в плата... Правиш си железни условия за ползване, слагаш ги на чк аута и връщаш само на хора, които могат да ти върнат продукта в представителен вид. :)

По принцип ако напишеш в условията на магазина ти "Нямате право на връщане на еди-какви-си-стоки след като ги вземете с преглед и тест" КЗП не може да те барне.

Аз на моите тениски имам написано чисто и ясно - Без право на връщане или заманя. Пишете ни при проблем. Ако е ясно сложено се предполага, че потребителя го е прочел и се е съгласил. Връщането на парите е само ако прецениш, че случая го налага.
 
Последно редактирано:

Evocative

New Member
Общите условия във вашия магазин играят ролята на правен документ. В договорът, който се сключва при продажбата на стоки онлайн, т.е. договорът от разстояние, търговецът определя при какви условия е допустим отказа от този договор - т.е. връщането на стоката. И тук, вие си добавяте условията - Стоката може да бъде върната в 14-дневен срок, когато нейният търговски вид е запазен, не са нарушени части от стоката и т.н. Може да го няма изрично упоменато в закона, защото все пак е закон за Защита на потребителите, но вие може да се хванете за този член и точки и да си изпипате нещата. - Edit: ЗЗП, чл. 47 ал.1, т.8
 
Последно редактирано:

Горе