Цени на рекламите в България -aka най-голямата глупост - плащане на импресия

TopHi

Member
Тъй като реши да атакувам малко и българският пазар, ми направи впечатление, че нещата не са се променили от години насам. В огромна част от сайтовете се предлага цена на импресии, което за мен е нереално в 2020, когато повечето рекламни мрежи предлагат цена на conversion. Като сравних цените в БГ на по-голямата част от сайтовете си зададох въпроса - има ли наистина толкова големи будали, или цените са сложени просто ей така, за залуханите.
Или може би се слагат ей така на око някакви цени за нещо, което не дава никакъв резултат.
Само за пример, една кампания ми генерира 160к импресии за 20 лв на ден от гугъл, разбира се това не е релевантно, а това какво носят кликовете но просто го давам като пример. В същото време да кажем adx.bg за 10 лв дават 1000 т.е. при 160к трябва да заплатя 160 лв... make the math :D
CTR едва ли е нещо извън земно ...

Бих желал да обсъдим и вашето виждане по този въпрос, защото бас държа, че и тук има хора предлагащи в сайтовете си подобни ... неща ;)
 
За всеки влак си има пътници.
Четеш, смяташ, претеглят и ако ти харесва/изнася - пазаруваш. Доставчици на тази услуга има колкото иска човек.
 
И аз никога не съм разбирал БеГе сайтовете защо така рекламират.
Поради тази причина залагам основно на Google & FB Ads. Качеството, което получавам е в пъти по-добро от нашата алтернатива. И не се занимавам с пазарлъци и т.н.
 
Предлага се главно реклама на импресии, защото много хора злоупотребяват и пускат банери, които са само за запознаване и налагане на бранд. Правят ги с такъв дизайн и съдържание, че малко хора да кликат на тях и реално им ги въртиш безплатно, ако цената е на клик.
 
Предлага се главно реклама на импресии, защото много хора злоупотребяват и пускат банери, които са само за запознаване и налагане на бранд. Правят ги с такъв дизайн и съдържание, че малко хора да кликат на тях и реално им ги въртиш безплатно, ако цената е на клик.
Интересна логика, но защо бих рекламирал да кажем чанта или обувки с лош дизайн, за да виждат хората снимка на ботуши 2000 пъти и да не си ги купят... според мен тук губещият съм аз. И дори и така да е, реално ли е да рекламираме малък бранд на тези цени?
Според мен уеб мастърите ще спечелят много повече пари, ако продават редовно реклама а не да чакат една фрима да вкара пари и да им изплати всичко... ако изобщо това стане.

Според мен малките и средни сайтове гледат от големите без да се замислят, че те не са големите и не могат да изискват толкова пари. Но това е мое мнение разбира се.
 
Логикат не е интересна, а тенденциална от много време насам. Позициите са премиум и обикновено там няма да видиш адсенс или други мрежи. Поне не медиите държащи на имиджа си и са авторитет. Говоря за медии и информационни сайтове, защото там е предимно този тип реклама - CPM.

За да си отговориш на повече въпроси, трябва да правиш разлика между брандинг, конверсии. Обикновено когато големите компании купуват CPM реклама на реалните цени (или намалени през някой медия шоп, примерно) мерителя е друг. Не е на 1000 импресии да направят 100 клика, от които 1 продажба. Мне, там мерителя се измерва в брандинг аларднес. Имат и такива канали, но не и там където правят ... но.... :)

Няма губещи, защото ако разсъждаваш по този начин, твоя бранд ще струва след 3 години същите пари, но виж, този на Лидл, Кока Кола и други големи фирми - само расте.

Сега идва и въпросът, добре де, защо не се прави и в тези мрежи - Гугъл адс, фейсбук....правят се, но как точно правиш брандинг на импресии през Гугъл адс, като техните банери обикновено са в доста "забити" позиции, ако има свободни импресии и там, защото никой сайт няма да пусне адсес (или партньорската мрежа при теб в гугъл адс) при положение, че има рекламодател с много по-добро предложение. А такива има.

Форумът е малък сайт, да, и гледа от големите като цени. Наречи ме луд, но аз (и другия админ, дискутирали сме) няма да опуснем някакви кирливи сайтчета да ни се мотат из хората тук, за някакви смешни 200 евро на месец. Имали сме и реклама на CPM принцип, но в повечето случаи въртим си бартери, собствени проекти и приятели - пак нещо бартелирано. :) Както ти не си луд да даваш реалните пари, които искат някои малки сайтове на CPM принцип, така и те не са луди да пускат мишкари да извъртят цялата си простотия за 20 лева този месец. :)
 
Много се кефя. Все пък когато вляза в този форум, първото, което виждам е тема пусната от някой, който грам идея си няма къде е попаднал и за него онлайн маркетинга е вид азиатска риба. :)

Според мен уеб мастърите ще спечелят много повече пари, ако продават редовно реклама а не да чакат една фрима да вкара пари и да им изплати всичко... ако изобщо това стане.

Магията става човече:

Screenshot from 2020-03-11 23-34-21.png

Screenshot from 2020-03-11 23-33-24.png

Screenshot from 2020-03-11 23-32-20.png

Screenshot from 2020-03-11 23-24-12.png

Няма да видиш, разбира се, и някакво локално магазинче сглобен от някой developer wanna be, за 500 лева, с обувки и други глупости, но и на тях не им пука много. На някой малки нишови сайтове с добър трафик, също не им пука. ;)

Дано утрешното ми влизане пак не е свързано с преглед на тема, в която гинеколог споделя мнение за атомен реактор ИРТ-2000. :)
 
Последно редактирано:
Няма да се хваля... ама тия твоето изказване определено ме разсмя с глас, мерси за което

Много се кефя. Все пък когато вляза в този форум, първото, което виждам е тема пусната от някой, който грам идея си няма къде е попаднал и за него онлайн маркетинга е вид азиатска риба. :)



Магията става човече:

Виж файлът 18789

Виж файлът 18790

Виж файлът 18791

Виж файлът 18792

Няма да видиш, разбира се, и някакво локално магазинче сглобен от някой developer wanna be, за 500 лева, с обувки и други глупости, но и на тях не им пука много. На някой малки нишови сайтове с добър трафик, също не им пука. ;)

Дано утрешното ми влизане пак не е свързано с преглед на тема, в която гинеколог споделя мнение за атомен реактор ИРТ-2000. :)


Не съм съгласен. Правя разлика, тъй като рекламната кампания над която работя тази седмица ще е с месечен бюджет от 700к евро от които 30% са планирани за брандинг ... НО... нещата в големите еропейкси държави не стоят така както в България.
Да, кока кола имат бюджет Х за определена държава и много не им пука колко е CTR-a .
Сайтовете, които предлагат реклама обикновенно се издържат от нея и те определено не са в тази категория премиум, защо те не предлагат по-добра алтернатива ?
Импресии в Г. могат да се правят не само с банери, но и с търсене и то на ПЪТИ по-добри цени от тези на българските сайтове. Както казах, maximase conversions си върши добре работата ако е настроен както трябва.
Не визирам форума, тъй като не е в моята таргет група но разбрах смисъла, но и аз не визирам сериозни сайтове, а сайтовете на пешо с по 1000 посещения на месец.

За да обобщя - не разбирам защо хората плащат (освен ако не са специално ореиентирани към брандинг) за неефективно импресии, и защо няма други модели на БГ пазара....

Логикат не е интересна, а тенденциална от много време насам. Позициите са премиум и обикновено там няма да видиш адсенс или други мрежи. Поне не медиите държащи на имиджа си и са авторитет. Говоря за медии и информационни сайтове, защото там е предимно този тип реклама - CPM.

За да си отговориш на повече въпроси, трябва да правиш разлика между брандинг, конверсии. Обикновено когато големите компании купуват CPM реклама на реалните цени (или намалени през някой медия шоп, примерно) мерителя е друг. Не е на 1000 импресии да направят 100 клика, от които 1 продажба. Мне, там мерителя се измерва в брандинг аларднес. Имат и такива канали, но не и там където правят ... но.... :)

Няма губещи, защото ако разсъждаваш по този начин, твоя бранд ще струва след 3 години същите пари, но виж, този на Лидл, Кока Кола и други големи фирми - само расте.

Сега идва и въпросът, добре де, защо не се прави и в тези мрежи - Гугъл адс, фейсбук....правят се, но как точно правиш брандинг на импресии през Гугъл адс, като техните банери обикновено са в доста "забити" позиции, ако има свободни импресии и там, защото никой сайт няма да пусне адсес (или партньорската мрежа при теб в гугъл адс) при положение, че има рекламодател с много по-добро предложение. А такива има.

Форумът е малък сайт, да, и гледа от големите като цени. Наречи ме луд, но аз (и другия админ, дискутирали сме) няма да опуснем някакви кирливи сайтчета да ни се мотат из хората тук, за някакви смешни 200 евро на месец. Имали сме и реклама на CPM принцип, но в повечето случаи въртим си бартери, собствени проекти и приятели - пак нещо бартелирано. :) Както ти не си луд да даваш реалните пари, които искат някои малки сайтове на CPM принцип, така и те не са луди да пускат мишкари да извъртят цялата си простотия за 20 лева този месец. :)
 
Първо. Не е вярно, че няма други формати. Имаме няколко бг мрежи, които предлагат други формати - easyads, adwise (на нет инфо), а колкото до форматите - поне при малките (за големите се иска вече друг тип договорки), може да се преговаря на база месец. Брой импресии на дадена цена. Тази практика идва предимно от бетинг сайтовете, изкупуващи (дори предплащащи) на 1-2-3 лева на 1000 импресии, готови да влязат в бюджет от 200-400 лева. И не само те - и някои мрежи, изкупуващи така трафик. Големите брандове при информационните сайтове са по-малко склонни на това, но пак е опция.

Колкото до импресиите в Гугъл и тези в някой информационен сайт на топ позиция. Нека обясним малко разликата. Гугъл е търсачка, имаш рекламна платформа, която предоставя работа с партньори. В момента изключваме импресиите (на текстовите линкове) в самата търсачка, обсъждаме само тяхната партньорска мрежа. Та точно тя дава възможност на рекламодателите да публикуват техните банери, независимо от тяхната цел на сайтовете на своите партньори. Да, но позиции, избрани от тези сайтове. В повечето случаи не на желаните от рекламодателя. И е в пъти по-евтино, защото позицията първо има значение и второ - Гугъл и да речем Днес.бг са сайтове с различна идея и приложение. Брандингът, който се налага от Гугъл е строг и стане ли дума за тях, веднага обикновения потребител прави асоциация какво е. Днес.бг е информационен сайт, който е спечелил своята аудитория през годините, развивайки пак своя бранд - но е друга посока - прави вече различна асоциация в главата на потребителя.

И още един пример. Този форум реално трудно би продал всичко на официално обявените си цени. Но винаги има едно НО. И пак нещата са на договорки и се правят отстъпки и се дава повече. Но този номер може при нас, а при бгмамата, по-малко. ;) Ние сме тясно-нишови форум. А и не можем с този обем трафик да усвоим кой знае какви бюджети. И за това се водим в категорията като останалите - малки сайтчета, за които алтернативата е тия мрежи, някой с много по тънки и ей такива. Съмнявам се Кока Кола примерно да иска да запълни топ позициите ни с нейни кампанийни банери за някакъв период от 6 месеца, с договор, разбира се. И така.
 
Големите медийни групи рекламират популярни марки, чиято цел не е конверсия, а да се набият в полезрението на хората. brand awareness се нарича този подход. По този начин, когато си в магазина, подсъзнателно би избрал марка, която ти е по-позната. Дори и да не ти се вярва над две трети от хората са податливи на подобна реклама.

Рекламата на конверсии или кликове пък е предназначена най-вече за целите на бизнес, опериращ преди всичко в онлайн среда.
 
Само за пример, една кампания ми генерира 160к импресии за 20 лв на ден от гугъл, разбира се това не е релевантно, а това какво носят кликовете но просто го давам като пример. В същото време да кажем adx.bg за 10 лв дават 1000 т.е. при 160к трябва да заплатя 160 лв... make the math :D
При 160к за 10лв/1к ще са 1600лв, а не 160лв :)
 
Реално като им пишеш клякат от обявените цени за импресии, то е нечовешка цена!!!
 
Реално като им пишеш клякат от обявените цени за импресии, то е нечовешка цена!!!
Да, така е. Ама клякат, като и ти направиш някакъв камитмънт. Примерно те хваната за топките няколко месеца. :) А това е нищо, гледай какво става по време на избори, какви цени се изкарват. :) И си ги дават партиите. :)
 
Големите медийни групи рекламират популярни марки, чиято цел не е конверсия, а да се набият в полезрението на хората. brand awareness се нарича този подход. По този начин, когато си в магазина, подсъзнателно би избрал марка, която ти е по-позната. Дори и да не ти се вярва над две трети от хората са податливи на подобна реклама.

Рекламата на конверсии или кликове пък е предназначена най-вече за целите на бизнес, опериращ преди всичко в онлайн среда.
Добре казано. Тия, които търсят конверсии и тия, които търсят брандинг са много различни групи рекламодатели. И няма никаква база за сравнение. Все едно да сравняваш едромъд прилеп и змия очиларка. :)
 
Добре казано. Тия, които търсят конверсии и тия, които търсят брандинг са много различни групи рекламодатели. И няма никаква база за сравнение. Все едно да сравняваш едромъд прилеп и змия очиларка. :)

Ще ме убиеш :D

Нормално е големите медии да са си надули цените при все, че онези които искат да рекламират при тях са с една торба средства. Не случайно 30секунди в прайм тайма е 3К-5К грубо (при 500К гледаемост). При онлайн, цените са сходни - при цена 1К за 10лв - 500К са 5000 лв. Както при ТВ, така и в интернет имат и големи отстъпки за голямо количество.

Има и рискове:
- ТВ реклама - получаваш един вид импресии, защото не са уникални зрители. Например, 4 души в домакинството гледат една и съща реклама, а купуват за едно домакинство.
- Интернет - мерителят е импресията. Да ама 1 човек може да направи 100 импресии.

Според мен, ТВ рекламата е по-ефективна, когато става дума за цена на гледане/импресия.
 
Ще ме убиеш :D

Нормално е големите медии да са си надули цените при все, че онези които искат да рекламират при тях са с една торба средства. Не случайно 30секунди в прайм тайма е 3К-5К грубо (при 500К гледаемост). При онлайн, цените са сходни - при цена 1К за 10лв - 500К са 5000 лв. Както при ТВ, така и в интернет имат и големи отстъпки за голямо количество.

Има и рискове:
- ТВ реклама - получаваш един вид импресии, защото не са уникални зрители. Например, 4 души в домакинството гледат една и съща реклама, а купуват за едно домакинство.
- Интернет - мерителят е импресията. Да ама 1 човек може да направи 100 импресии.

Според мен, ТВ рекламата е по-ефективна, когато става дума за цена на гледане/импресия.
Аха ама не разбрахме защо и малките сайтове предлагат само импресии... и то на цените на най-големите.
 
Аха ама не разбрахме защо и малките сайтове предлагат само импресии... и то на цените на най-големите.
Зависи за кои говориш. Защото всеки знае гуми Диана, но аз лично си знам, че моите квартални са си най-добри. И те работят горе-долу на сходни цени. Но тези от ж.к Младост примерно не са ги чували. Разликата е: Едните са по-големи, защото са инвестирали повече и са се наложили на пазара. Другите са в пъти по-малки, не са решили, че ги вълнува голяма инвестиция в бранд, за да налазят навсякъде, но и двете са популярни сред определена аудитория. Услугите са 1:1. Защо да са различни цените? :) Същото е да речем с малки браншови сайтове. И пак казва, всичко е на договорка. И така и така си го пишеш, имаш ли конкретни примери? :) Аз мога да дам с нашия форум и да речем сайта Инвестор.бг - общото е бизнес темите де. Там определено влизат в пъти повече, за разлика от тук. :) Те са създали своя бранд, в пъти по популярен из масата - това, което продава на рекламодателя предимно. Но, едно НО, определено стане ли дума за онлайн бизнес, ако не първи из нашата аудитория (много малка, много по-малка от общата маса, на което рекламодателя не гледа толкова добре), то сме след тях или редом. ;) Това е общата картинка.
 
и ето тук идва проблема, защо аз като инвеститор да искам да вложа същите пари в сайт 1 с 50к посещения на месец, където в сайт 2 това ще ми струва по-малко за същите инпресии. Откъдето идва въпроса, защо сайт номер 3 с 1000 импресии иска същите пари, като първите 2. Да, твоята логика е, че импресията си е импресия, но качеството и таргет групата най-вероятно е по-голямо в по-големите сайтове. ( не важи за сайт за гуми разбира се, там най-вероятно всички ще търсят гуми а не детски играчки )
 
Аха ама не разбрахме защо и малките сайтове предлагат само импресии... и то на цените на най-големите.

Най-вероятно, защото са в една медийна група с големите и ги предлагат като бонус.
 
Не съм на същото мнение, че трафика тук е с по-кофти качество от трафика в сходен на нас сайт, или по-голям. Вече като рекламодател всеки си преценява къде е неговата аудитория. И плача за тези рекламодатели, които са склонни да дадат по-малко, само и само да покрият повече сайтове, но не на желаните позиции и не по начина, по който им се иска. ;) Респективно, ефекта не е същия. За едно със сигурност не си прав. Таргет групата е една и съща или сходна - аз чета както нашия форум, така и машабъл, сърч енджин ленд, Инвестор от време на време. Дори и по-зле - тези пари, които ще дадат рекламодателите за импресии в блиц.бг, ще е малко на загуба, ако продукта им е насочен към тези, които искат да купят компютри, лаптопи, таблети....а реално при тях секцията за технологии е една, а примерно калдатата е изцяло на тази тематика и там съвпадение има на 100% почти. Тук дори не говорим за брандинг, а просто за конверсия.

Ще ти дам още по-добър пример. Ако си хостинг компания и искаш да популяризираш новия си пакет, дали ще набиеш едни пари с голям дженрал сайт като вести.бг или ще пуснеш реклама в калдата, хардуер.бг, предприемат.ком, хайтек. И е изцяло логика. Аз като човек запознат, уж де, с тази наука маркетинг и съм техничар, донякъде, бих избрал това.

И това е в зависимост от продукта, услугата, която се предлага. Колко е масова. Каква аудитория се гони и така. ;)

Няма нещо като конспирация или алчност.
 

Горе