Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Re: От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Имаш ли някакъв договор за тоя сайт ? Ако го имаш черно на бяло по-добре заведи дело. Така ще ти плати и лихвите за времето до излизането на съдебното решение. При това положение лихвите ще са в твоя ползва и горе-долу ще ти платят адвокатския хонорар. Пък и в момента ЧСИ-тата са доста кръвожадни и няма да е проблем да вземат парите.
На първо време ти предлагам да му напишеш една нотариална покана, която може да бъде доста стряскаща.

Загубилата страна плаща и адвокатския хонорар на спечелилата... (обикновенно по максималните тарифи)
 
От: Re: От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Загубилата страна плаща и адвокатския хонорар на спечелилата... (обикновенно по максималните тарифи)

Знам, имах предвид, че лихвите ще са сравнително големи.
 
Абе дело за 1300 лв., толкова ще му е само да го повдигне, айде не толкова, но с разправията и загубеното време - май ще е толкова. Пък и автора май не иска да се стига до там, все пак тия щом 1300 лева им пречат, значи са умрели в кожата си. Лошото е, че и съда може да се отнесе безразлично, имайки предвид сумата. Обикновено при тях са свикнали да идват хора с големи суми. Тази могат даже да я възприемат като подигравка с "великата съдебна система."
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Хмм неприятна ситуация.
При мен имаше едни такива хубавци. и не за първи път ми се случва - явно такива ги нацелвам, НО това което до момента върши работа е следното: пускам сайта, но достъп до управлението на хостинга нямат (докато не се разплатят). те съответно не плащат и аз след време спирам сайта като оставям информация, че се очаква плащане. Втората по - кофти процедура е блокиране на служебните пощи - настройвам да се връщат всички писма със съобщение за грешка, че поради неплащане на дължимата сума е блокиран достъпа до изпращане и получаване на поща. В един ден (мисля по време на национално изложение беше) бая клиенти са загубили. Обикновено след 48 часа най - много парите бяха по сметката ми.
Вие хубаво ги правите тия неща, обаче ако ги няма в Общите условия много могат да ви нацентрят и накрая ще ви осъдят вас да им плащате обезщетение. Имайте едно наум.
 
Re: От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Както казах, като подхождат грубо, трудно може да се върне с любезност. Добрият тон е в първите 2-3 комуникации, после какво да се прави. Когато едната стратегия не работи, минаваш на друга. :) Логичен бизнес модел, нищо ново, нали?
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Все пак е имало някакви уговорки, които те са приели и са се задължили да платят. Щом сега отказват, значи трябва да извадят някакви аргументи за отказ от плащане. Нещо не са доволни ли, какво ги спира да си платят, след като веднъж са приели цената? Щом са платили половината, няма как да очакват да им върнеш парите, това е един вид капаро, капарото винаги се губи, при отказ от услугата. Ако капарото ти покрива разходите за служителите, плащаш им и спираш дотук. Докато не получиш следващо плащане, сайта да си стои в небитието изоставен и това е. Най-добре е да седнете отново на масата на преговорите, да си уточните гледните точки. Да обяснят защо правят тези цигании и какво искат от тебе. Спомням си преди време, някаква фирма е направила медицински софтуер за частна клиника, като имало договор за поддръжка на годишна база. Обаче след инсталирането на софтуера, те отказват да плащат поддръжката и тогава фирмата, инсталирала софтуера ги е "хванала за топките", както казва Блинки, като им е блокирала системата. Беше се раздухал голям скандал в медиите, частната клиника вдигаше пара, че са си купили софтуера и нямат право да им го блокират, другите пък казват, че уговорката е била за годишна такса, тъй като това е снижило цената на продукта. В крайна сметка нямам идея как се е разрешил конфликта, но когато напрежението ескалира, едва ли може да има помирение, а самият клиент ще е винаги притеснен, че няма контрол над положението. Така че, вероятно трябва да се търсят начини за приключване на отношенията с минимални загуби за тебе.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

@rak – Историята е по-дълга, отколкото звучи.

Всъщност, както са тръгнали нещата, предполагам няма проблем да обясня накратко.
Клиентът каза, че не желае да има участие в проекта, тъй като не е компетентен. Той няма компютър или email. Намери свой служител, на когото да възложи комуникацията с нас.

Накрая, след като не успяхме да получим необходимото съдействие, реших да напиша писмо към клиента. Тъй като работим с неговия служител, разполагаме само с неговите контакти, а той открито обяснява, че няма да предостави телефона на клиента. Писмото можете да намерите в прикачения файл, даже има и снимки, за да е весело. Договорът да кажем, че поради недоглеждане от моя страна, няма особена правна стойност.
Виж файлът Letter.zip

Всъщност историята е още по-дълга и от това, но да кажем, че толкова стига.
Защо прикачих писмото и споменах толкова много детайли?

Някой по-нагоре е споменал, че не се случва за първи път и той също има такъв опит. Мисля, че ако не започнем открито да говорим за това, значи индустрията ни има проблем. И то мултимилионен проблем.
Имах идея да създам затворено community за (проверени) хора от бранша, в което да оценяваме и да говорим за клиентите помежду си. Насърчавам обсъждането на подобни идеи по-надолу.
 
Последно редактирано:
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Я почни от начало и разкажи цялата история, че аз малко взех да се обърквам, а и да си призная бил съм и от другата страна - отказвал съм да платя за "услуга". Таа
1. Имате ли договор?
2. Разписана ли е цена и ангажименти?
3. Има ли срокове?
4. Има ли допълнителни ангажименти - споменаваш за някакъв търговец, който нещо е обещавал(или думите му са били приети като обещание пък не са били)?

И като си отговориш ан всичките въпроси ще разбереш и кой колко е крив. Далеч съм от идеята да защитавам некоректен платец, не ме разбирай погрешно. Просто казвам, че аз съм предпазлив в такива спорове, защото съм попадал като купувач на казус при който цената постоянно растеше без да сме променяли параметрите на услугата. Просто изпълнителя не си беше разчел правилно труда и се пробва да ме чарджва на час за нещо, което си е негова грешка.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Я почни от начало и разкажи цялата история, че аз малко взех да се обърквам, а и да си призная бил съм и от другата страна - отказвал съм да платя за "услуга". Таа
1. Имате ли договор?
2. Разписана ли е цена и ангажименти?
3. Има ли срокове?
4. Има ли допълнителни ангажименти - споменаваш за някакъв търговец, който нещо е обещавал(или думите му са били приети като обещание пък не са били)?

И като си отговориш ан всичките въпроси ще разбереш и кой колко е крив. Далеч съм от идеята да защитавам некоректен платец, не ме разбирай погрешно. Просто казвам, че аз съм предпазлив в такива спорове, защото съм попадал като купувач на казус при който цената постоянно растеше без да сме променяли параметрите на услугата. Просто изпълнителя не си беше разчел правилно труда и се пробва да ме чарджва на час за нещо, което си е негова грешка.

Да приемем, че нямаме договор. Наистина в конкретния случай няма правна стойност, за което аз съм виновен, тъй като погрешно съм го съставил. Имаме обаче оферта отпреди това, която е разписана. На нея има изброените от теб цена, ангажименти (услуги и компоненти на услугите) и крайни срокове, офертата е стандартна, дълга е 15 страници и вътре буквално пише всичко. Описана е и цената на допълнителния труд и при какви условия се начислява допълнително (всякакви ревизии, корекции и допълнителни функционалности извън спецификацията).

Ако искаш цялата история, прочети писмото ми, след което прочети темата от първата страница – в общи линии това е хронологията.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Да приемем, че нямаме договор. Наистина в конкретния случай няма правна стойност, за което аз съм виновен, тъй като погрешно съм го съставил
Груба грешка от твоя страна.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Възможно е, въпросният посредник да лъже клиента и да поиска от него повече пари, отколкото сте се договорили. Възможно е и друго - да е получил парите и да не желае да ви ги даде. Тоя собственик, няма ли си телефони, да го намерите, да си поговорите лично, явно посредникът е пунта мара - или не му се занимава със сайта, или има намерението да ви прецака. Ако не иска да ви даде телефони и координати - има търговски регистър - в него няма как да не присъства въпросният къмпинг, освен ако е тотално незаконен. Там има телефони и адрес на собственика. Да ви праща такива описания - то все едно иска да му напишете и контента на сайта, нещо за което трябва да платите на текстописци. В тази ситуация само едно - спирате сайта и докато не си видите парите, никакъв сайт. Сетих се нещо - нали има сега медиация - извън съдебно решаване на спорове, защо не пробваш с това нещо? Имаш подписано споразумение, то е равносилно на договор, така че имаш правото да си търсиш парите надлежно. Ако и клиента не иска да дава пари, тогава свободно може да си продадеш сайта на конкуренцията и да си изкараш парите.
 
Последно редактирано:
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Хрумнаха ми всякакви идеи за измама между тях, обаче би било безумно, понеже е въпрос на (много малко) време текстът да стигне до клиента. А за 1000лв. да си рискуваш работата в малко населено място... не ми се вярва.

По-скоро е подходил доста несериозно към задачата си, след което се оправдава с нас.

Май накрая наистина ще препродам уебсайта, но и тази случка няма да остане безизвестна.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Хрумнаха ми всякакви идеи за измама между тях, обаче би било безумно, понеже е въпрос на (много малко) време текстът да стигне до клиента. А за 1000лв. да си рискуваш работата в малко населено място... не ми се вярва.

По-скоро е подходил доста несериозно към задачата си, след което се оправдава с нас.

Май накрая наистина ще препродам уебсайта, но и тази случка няма да остане безизвестна.

Особено в малките населени места се въдят тъпанари, които може да те направят на маймуна за много по-малко пари от 1000 лв.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Според мен посредника там, който е наел клиента да комуникира с вас, прави номера. Едва ли клиента, който няма хал хабер от компютри и т.н ще прави някакви проблеми щом е отделил 1300 и повече лева за сайта
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Реално договорът не е изпълнен и можеш да му препродадеш сайта.
Ако искаш да го съдиш, държавната такса ще ти излезе 52лв (4% от исканите пари), а за адвокат ще се оръсиш повечко. Вложените пари ще ти бъдат възстановени след края на делото в случай, че го спечелиш. Делото ще се мотае вероятно половин-една година. Ако разполагаш с документи доказващи финансовите му задължения спрямо теб, почти сигурно е, че ще спечелиш делото. Предимството на съдебната процедура е, че освен парите, които ти дължи, може да получиш и пари за нанесени щети и пропуснати ползи (зависи колко е кадърен адвоката ти). Недостатъкът е, че процедурата дори в най-бързия си вид е бавна.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

А има ли вариант клиента да не е доволен от крайния резултат??
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Вече им спрях формите на сайта.
Хубавото е, че аз съм хост и нямат достъп до сорса.

Сега получих мейл. От нагли по-нагли, бе...
Първо искаха SEO услуги, които нито по оферта, нито по договор ги няма, просто търовецът го е споменал като услуга на срещите :)
Забавиха ме 3 седмици с плащането, от което дължат 10% неустойка. Предложих ако в нея е проблемът, да не им я начислявам.
Сега сложих и noindex, nofollow докато си реша какво да правя.

Чудех се доколко би било добра идея да оптимизирам уебсайта, след което да сменя индекса с история за това как са нелоялен търговец.

С ноиндекск и нофолооу няма смисъл да си съсипваш собствената работа, като си се мъчил и си постигнал съответно резултати и не иска да плаща баровеца, може да пробваш следното, мнооого тъничко да му намекнеш, че работата която си свършил за него има вероятност да мине в ръцете на конкуренцията. Ако пак се дърпа и се прави на тарикат, направо продавай на другата страна.
 
Последно редактирано:
Да има, но тогава се изключва момента с ползването на продукта, което май тук не е на лице. Иначе мисля, че са му го правили до момента, в който той не е казал "да, това е", като гледам практиката, това е модела, поне за сега.
 
От: Какво правите с клиенти, които не си плащат?

Колега тези фирми който събират дългове взимат над 30% от сумата и то като им представиш някакъв документ за тези пари,най добре е записна заповед.
 

Горе