Какво предстои за Tesla

През 2017г. разходите по производството на един Тесла автомобил бяха около $84,000.

В последните тримесечия сумата падна до $36,000. Почти цялата оптимизация не е в батериите, а идва от подобрения в производството. Гига кастингите са пример за такова подобрение.

Нека някой да му покаже поне един автопроизводител с подобен марджин? Колкото и да търся не мога да намеря. Дори Ферари, които имат един от най-високите марджини в индустрията (около 19.35%.) са много далеч. ;)

През 2023г. Model Y е много вероятно да стане най-продаваният автомобил в света. Let that sink in.
 
Да си знаете за морето следващото лято...
 

Прикачени файлове

  • 1663179868845.jpg
    1663179868845.jpg
    202 KB · Преглеждания: 7
Да видим някой ще забележи ли проблем? И този някой коя компания би избрал? ;)

$AMZN капитализация $1.25T

‘21 печалби = $33.4B
‘22 печалби (към днешна дата) = -$5.9B
‘22 очаквани = $1.1B
‘23 очаквани = $23.5B

$TSLA капитализация $944B

‘21 печалби = $5.5B
‘22 печалби (към днешна дата) = $4B
‘22 очаквани = $11B
‘23 очаквани = $17.5B
 
Последно редактирано:
Когато любимата ти компания се представя по-добре от общия пазар, а добрите новини тепърва предстоят. :love:

Screen Shot 2022-09-19 at 18.47.54.png
 
Катализатори за компанията в следващите 6-12 месеца.

- развръзката с Twitter.
- резултатите за Q3.
- S&P ъпгрейд на дълговете на компанията. не че им трябва, те почти нямат заеми, но много фондове нямат право да купуват без подходящ рейтинг.
- обявяване на нови фабрики (Англия, Канада?).
- изкупуване на акции от компанията. не виждам къде другаде да инвестират печалбите си.
- официално пускане на FSD beta.
- cybertruck.
- semi.
- обявяване на разработка на автомобил за $25-30к.

И още една интересна табличка. Автопроизводители по печалби. Оставям всеки сам да си прави изводите. ;)
Screen Shot 2022-09-26 at 11.33.56.png
 
Цени на различни материали за батерии. Какво означава това за TSLA? Марджина им ->
  • Aluminum: -45%
  • Nickel: -55%
  • Manganese: -8%
  • Iron Ore: -36%
  • Titanium: -42%
  • Lithium: +2%

1664378335189.jpeg

FdvcXxWXoAEEw3f
 
Последно редактирано:
Предполагам никой от тук все още не е гледал презентацията от AI Day 2?

Ако ми остане време ще направя отделен пост в блога си на тази тема, защото освен шегите за робота има много по-важни неща около евента.

За незапознатите този евент е с цел набиране на персонал. Не демонстрация на възможности.

Споделям нещо интересно за нърдовете като мен, което много ясно описва предимството на Tesla пред останалите компании що се отнася изкуствен интелект и работа с модели:

- чисто като перформънс Tesla заменя 6 GPU на Nvidia (в момента използват a100 видеокарти) с една тяхна "плочка". става въпрос за суперкомпютъра им Dojo.
- тази плочка струва по-малко от 1 Nvidia GPU сървър.
- няколко порядъка на величината по-ниска латентност. 150ms срещу 5ms.
- тренирането на нови модели, което по принцип отнема по един месец Dojo обработва за по-малко от една седмица.

Ще заменят 72 шкафа с 4 Dojo шкафа. Очаква се да е готов през 2023г. и вече се работи за новата подобрена v2 версия, която ще има минимум 10 пъти по-добър перформънс за същата цена.

let that sink in... Перформънса на суперкомпютъра им като цена/производителност спрямо други подобни проекти е просто брутален. :eek:

Да добавя, че целия стак се разработва изцяло в Тесла. Не използват никакъв външен софтуер. От компайлъра, операционната система и невронната мрежа до софтуера върху самите чипове.

Ако някой се интересува от разработката на чипове препоръчвам този youtube канал https://www.youtube.com/c/AnastasiInTech

Та, Тесла е автомобилна компания. Нали така, @Ivo_ ? :)
 
Последно редактирано:
По темата с AI Day 2:

За да оптимизират обучаването на невронната мрежа Теса са направили свой собствен файлов формат за данни с функции за кеширане и съхраняване на резултати.

Кръстили са го .smol :love:, а файловете, които се създават са 11% по-малки и използват 4% по-малко io операции в секунда.

Понякога дори аз се изумявам какво чувство за хумор имат нърдовете в Тесла. Казвам го като човек, който е нърд по душа. :)

Но да си дойдем на думата - Тесла е просто още една автомобилна компания.

FeGXu2CVUAImWid.jpeg
 
Още една идея за размисъл и защо съм голям фен на това как Мъск управлява компаниите си.

Обявиха, че ще пускат ocupancy network в продъкшън за моделите произведени след няколко месеца. Досега беше само за бета потребителите. https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision
- model y и model 3 до 2-3 месеца.
- model s и model x по някое време през 2023г.

Какво означава това? Накратко махат ултразвуковите сензори по колата и ще разчитат изцяло на камерите и софтуера на FSD за преценка на разстоянията.

Ето какво спестява компанията като $ от тази процедура. Сметките ми са груби, но ако опита ми с тези неща може да се брои според мен не са далеч от истината. Бих казал, че даже съм консервативен.

Да кажем, че сензорите струват около $800 на автомобил. Това са всички сензори, кабели покрай тях, чипове, обработка на брони за дупките, ръчен труд на хора и т.н. каквото там има по производството.

$800 на 2,000,000 автомобила са $1,600,000,000. Това са $1.6b за който не може да брои. ;) Ей така от нищото.

На 20,000,000 автомобила цифрата става $16,000,000,000. $16 милиарда долара спестени разходи на годишна база.
 
TSLA най-после получи своя BBB рейтинг. Поздравления! Това означава, че някои институции като пенсионни фондове вече имат право да купуват. ;)FeZrnadX0AA_IZ9.jpeg
 
Ще е много забавно да започнем да виждаме Tesla Semi на пътя.

Ето някои от параметрите:
- 3 независими мотора към задните оси.
- 0-100km/h за 20 секунди, което за такава машина е изключително бързо. Т.е. ще бъдат по-безопасни при включване в движение.
- Поддържат скорост като за магистрала дори при 5% наклон. Всички знаем колко е досадно да пътуваме зад голям тир. Като това ще намали и времената за доставки, защото няма да се влачат по баирите.
- 800км пробег при пълен товар и зареждане до 70% за 30 минути със станциите на Тесла. Тираджиите и без това имат правила да почиват на определено време. Спираш, хапваш, ходиш до кенефа и имаш заряд за 500км.
- Излизат 2.5 пъти по-евтини като горивни разходи. В САЩ се самоизплащат напълно за около 3г, защото спестените разходи за това време са около $200,000. Това е само от горивото. Отделно са много по-евтини за поддръжка, защото имат по-малко части. Тръкинг индустрият там е много голяма.

Ако някой твърди, че няма да направят милиарди за компанията е пълен идиот. ;)

 
- Поддържат скорост като за магистрала дори при 5% наклон. Всички знаем колко е досадно да пътуваме зад голям тир. Като това ще намали и времената за доставки, защото няма да се влачат по баирите.
Тировете са ограничени по закон на 90 мисля. Имат си тахограф и супер лесно се проверява дали е правил драг-чета. Може би говориш за едно време Шкоди и Татри като вървяха по пътищата.
 
Тировете са ограничени по закон на 90 мисля. Имат си тахограф и супер лесно се проверява дали е правил драг-чета. Може би говориш за едно време Шкоди и Татри като вървяха по пътищата.

Май гледаш само България. :) Тук няма много такива участъци, но в САЩ например има хиляди километри магистрали с голям наклон, където ограничението е 120km/h.

Това са лимитите в САЩ за тировете.
  • 15 mph: off-street parking facilities
  • 25 mph: school zones with yellow lights or as posted, and some areas within city limits as posted
  • 35 mph: business and residential districts
  • 55 mph: all other highways, including two- and four-lane divided roads
  • 65 mph: urban interstates
  • 70 mph: interstates and rural freeways
Не си ли обръщал внимание как дори при малък наклон много тирове падат под ограничението? Супер досадно е ако няма лента за изпреварване.
 
Не си ли обръщал внимание как дори при малък наклон много тирове падат под ограничението? Супер досадно е ако няма лента за изпреварване.
На нашите или техните магистрали я няма тази лента ;) ? Нали осъзнаваш, че тук говорим за проста физика и защо го има това ограниение. При камионите масата е огромна и потенциалната енергия е много по-голяма от леката кола. Демек за да спре туй животно му трябва бая здрава спирачна система, ама още не съм видял тесла да са направили нещо по въроса. Сега ако ще ме цитираш с буквални данни, мисля че няма много смисъл нали.
 
На нашите или техните магистрали я няма тази лента ;) ?

Тук къде си видял допълнителна лента на магистралата? :)

Споделях, че ограниченията в САЩ са други и тир може да кара с над 90. Зависи в кой щат.

Нали осъзнаваш, че тук говорим за проста физика и защо го има това ограниение. При камионите масата е огромна и потенциалната енергия е много по-голяма от леката кола.

В чужбина на опасни участъци има ленти за аварийно спиране. Виждал съм такива на много места из Европа и САЩ. Даже на о-в Крит има. В България май няма.

Това е ръкав с обратен наклон на магистралата и някаква настилка, която да спре превозното средство ако му откажат спирачките. Съответно обикновено има поражения, но шофьора и останалите участници в движението са в безопасност.

Демек за да спре туй животно му трябва бая здрава спирачна система, ама още не съм видял тесла да са направили нещо по въроса.

Няма нужда да инвестират в нова спирачна система.

Поради факата, че има 3 ел. мотора и регенеративно спиране ще спре по-бързо и по-надеждно от друг тир. Също спирачките ще прегряват по-рядко.

Като това трябва да и да доведе до по-рядко използване въпросните ръкави. От там пак по-малко разходи.

Имаше няколко публикации с проучвания на тази тема ама нямам време да ги изкопам. Ако кажеш ще ги изровя и ще ти дам точни цифри колко по-бързо спират и как.

Сега ако ще ме цитираш с буквални данни, мисля че няма много смисъл нали.
 
Поради факата, че има 3 ел. мотора и регенеративно спиране ще спре по-бързо и по-надеждно от друг тир. Също спирачките ще прегряват по-рядко.
За това бях забравил и си прав. Другите са си в сила ;)
 
За това бях забравил и си прав. Другите са си в сила ;)

Е притесняваше те спирането. :)

Продукта е прекрасен що се отнася параметри и разходи по него.

В Пепси не са идиоти. Те ще получат първите бройки, а доколкото знам вече използват тестови такива.
 

Горе