НАП - регистър на собствениците на е-магазини

Тремол. Поради тази причина от средата на миналата седмица, който си купил Тремол каса от новите или доработена, трябва да ходи в сервиз за смяна на фърмуер.
Изумен съм, че има колеги със сервизи за КА, които още не знаят за промяната, но за съжаление е факт.

BTW, това не значи, че Тремол са ненадеждни каси, тъй като те са съобразени с изискванията на наредбата и са регистрирани в БИМ!
Проблемът е, че едните се измиват ръцете с другите, защото така им е по-угодно.



Може би от тук ще стане малко по-ясно: https://www.ssts.bg/нап-с-неизправен-сървър
В статията има и видео запис на Брифинга на НАП, по темата за "затрудненията" със сървъра.

И нещо важно за онлайн търговията. От срещата на БАИТ с НАП на 07.03.19 става ясно, че НАП има намерение (не е факт все още), и съгласие електронните магазини с платформа Амазон, eBay и подобни да бъдат изключени от Н-18!
Е сега вече се притесних!
Две страници нагоре на 15.02 бях писал, че понякога сървърите на НАП са леко..... своенравни. В делнични дни поработваха. И това май е дало увереност на някой, че и занапред ще е така.
Иначе това с 240 000 заявки ми се струва нелепо като оправдание. Просто не мога да си го представя като реален проблем. Не и заради обема. Вероятно цифричката звучи извинително но не може тя да е истинския проблем. Все ми се струва, че има и нещо друго.
 
Нещо ново от групата във Фейсбук: https://www.facebook.com/groups/eshopbg/permalink/2380465295526244/

Резюме на срещата с НАП.

От НАП присъстваха Васил Панов, Веселин Трифонов, Росен Иванов и по средата се присъедини и зам-директора на НАП Бъчваров.
От другата страна на масата бяхме аз, Мирослав Вичев ( CEO на Борика) и още двама негови колеги

Като начало, искам да кажа, че срещата беше добронамерена и ползотворна, в смисъл, че успяхме да обясним и разясним проблемите, затрудненията и абсурдите. Резултат конкретен и някаква промяна не се очаква да има, по-скоро “ще мислим и ще видим след Септември”.

Успяхме да обясним, че плащане с карти е еднакво прозрачно и проследимо колкото и с ППП или банков превод и изискването за ФБ ще намали броя на търговците приемащи плащания с карти и ще има регрес.

Спорихме около половин час и даже по едно време се повиши тон, защото НАП твърдяха, че фискалния бон е нужен заради информираността на потребителя, т.е. клиентът да има описано артикул по артикул какво си е купил. Опонирахме, че това не може да е причината, защото при плащане по банков път или ППП също нама подробна информация, а само “плащане по ф-ра 123”. Много настояваха, че не е същото, така и не можаха да ни обяснят каква е разликата, но промени няма да има и ще се срещаме пак да умуваме след Септември.

Това с намалянето на плащанията с карти изобщо не ги притесни, защото, за разлика от теоретичната прозрачност на плащанията с карти ( след прокурорски заповеди и съдийски разпореждания за нарушаване на банковата тайна, още повече тези процедури към чуждестранни компании тип Paysera и PayPal не е ясно колко лесно и бързо може да станат...), паричните потоци през ППП големите куриери им ги предоставят едва ли не в реално време, за всички ( не само за разследваните) и без нужда от сложна процедура отнемаща време и изискваща отпадане на банковата тайна.

С две думу, ако всички плащания станат с ППП, НАП ще са супер щъсливи, защото Спиди и Еконт им предоставят безусловно информация за всички паричните потоци и от тяхна гледна точка им улеснява 100 пъти работата по разкриване на “лошите”, един вид идеална прозрачност.

По едно време се заговори за политическа отговорност, питах ги дали са готови да поемат политическата отговорност електронните магазини които са редовни данъкоплатци да се изнесат в чужда юрисдикция или да спрат плащанията с карти поради затруднения, които са налице само за тях из между всички европейски конкуренти...май-никой не се замисли, явно имат пълна подкрепа от правителството и политическото ръковпдство, вероятно без да са наясно и без да се вълнуват много-много от няколко такива странични ефекти.

Очевидно проблемът със сивата икономика в ел.търговията е МНОООГО голям и може би да има и европейски натиск да се овладее сивата икономича в сектора.

Обсъди се по предложение на Вичев идеята за фискализация на POS, в частност на vPOS, ( т.е. vPOS да е едновременно и ФУ, както в Турция било), но това първо не било дало добри резултати, а и няма сега време за такива сложни схеми, т.е. “ще мислим от Септември”.

После говорихме защо е нужно ФУ да посредничи в комуникяцията на СУПТО с НАП. Ами да, можело да се оптимизира, но защо сме казали чак сега...ще мислят как да се направи shortcut и да се предвиди директна комуникация...
НО,...сещате се, ...ще го мислим след Септември. Сега да си накупим ФУ и след Септември ще мислим как да ги направим ненужни чрез “оптимизация” на комуникацията.

Най-интересното е, че от разговора стана ясно, че не им е много ясно как точно работят Paysera, Revolut, PayPal и други подобни, съответно не знаят и как да проверят/проследят/обвинят “лошите”...това естествено води и до привидно най-лесното решение - фискализация на транзакциите които не могат да проследят.

Опитахме се да обясним, че сметката на vPOS-a е 1:1 с банковата сметка и докато се чудех на глас как точно НАП разбират кой какъв vPOS има, те се сетиха, че не е лоша идеята във формата за регистрация на vPOS, фирмите да си декларират и vPOS провайдера и merchant идентификацията, което изглежда ще е единствената промяна, която предизвикахме.

Е, за да завърша с нещо положително, поне разбраха какви точно ще са страничните ефекти на Н18 за картовите плащания и, ако го преспат и осмислят, може пък да се промени нещо...и поне няма да могат да кажат “ние какво мислехме, тя каква стана”...ясно и недвусмислено са предупрдени какво ще стане.

А защо са тези мерки, като сивата икономика в сектора на ел. търговията е достатъчно лимиран. По конкретно говоря за това изречение - Очевидно проблемът със сивата икономика в ел.търговията е МНОООГО голям и може би да има и европейски натиск да се овладее сивата икономича в сектора.

Нали има ограничение от 5к на година за лице продаващо през интернет? Нали има също така следене на Еконт, Спиди и други куриерски фирми? Нали всеки търговец се бори с този наложен платеж и премахването му? Нали всеки магазин е задължен да се впише като такъв в НАП? А вече, който не се е вписал си е потенциално изгорял. Нали платформи като OLX, Pazar.bg при даден сигнал биха съдействали с информация за търговеца? Нали всеки клиент си изисква касов бон или фактура за закупеното, защото е задължителен документ при рекламация, връщане на стоката в 14 дневен срок или друг вид проблем? Не, че съм скептичен, но ако от тук не може да бъде ограничено в голяма степен сивия сектор, то значи и другото ще е поредното изискване без да даде реални резултати.
 
Нещо ново от групата във Фейсбук: https://www.facebook.com/groups/eshopbg/permalink/2380465295526244/



А защо са тези мерки, като сивата икономика в сектора на ел. търговията е достатъчно лимиран. По конкретно говоря за това изречение - Очевидно проблемът със сивата икономика в ел.търговията е МНОООГО голям и може би да има и европейски натиск да се овладее сивата икономича в сектора.

Нали има ограничение от 5к на година за лице продаващо през интернет? Нали има също така следене на Еконт, Спиди и други куриерски фирми? Нали всеки търговец се бори с този наложен платеж и премахването му? Нали всеки магазин е задължен да се впише като такъв в НАП? А вече, който не се е вписал си е потенциално изгорял. Нали платформи като OLX, Pazar.bg при даден сигнал биха съдействали с информация за търговеца? Нали всеки клиент си изисква касов бон или фактура за закупеното, защото е задължителен документ при рекламация, връщане на стоката в 14 дневен срок или друг вид проблем? Не, че съм скептичен, но ако от тук не може да бъде ограничено в голяма степен сивия сектор, то значи и другото ще е поредното изискване без да даде реални резултати.
Просто не могат да разберат, че за да има повече пари в държавата, трябва да има повече пари в обращение, демек по-голям оборот. А не като сега всичко по банките, и да дрешим честните, а другите нищо да не можем да им направим ...
 
Просто не могат да разберат, че за да има повече пари в държавата, трябва да има повече пари в обращение, демек по-голям оборот. А не като сега всичко по банките, и да дрешим честните, а другите нищо да не можем да им направим ...
Така е. И бих допълнил още нещо, за да има повече пари за данъци, трябва да има по-добри условия за бизнеса, да ги изкарват тия обороти и съответно да си плащат по-големи данъци. Всичко тук работи на един много малък пазар, с не толкова заможно потреблените и стандарт, и на практика разбирам, че трябва да се водим по модела на Европа, но няма как модел в Германия да е приложим тук, ако поне малко (дори много, според мен) не е адаптиран с местната икономическа обстановка. Но явно или аз съм много тъп, или явно не вдявам. Обяснявам си го с простия пример с колите - по тамошните пътища една кола я караш Х години без да пиша по окачване и шаси, тук е Х+У години.

То в момента, в доста голяма част, икономиката ни е един затворен кръг, който бизнеса гледа да изпързаля държавата, а държавата гледа да пречи на бизнеса. За да се спре това нещо, трябва да се почне от някъде. Трябва еди от участниците в този кръг пръв да създаде средата, която другия да има вече реалния избор да си каже "Да, вече няма смисъл да го правя така" или "Не мога да не го направя така, защото ще затворя след 3 месеца" примерно. И колкото и нахално да звучи, според мен държавата трябва да е първия поемайки тази инициатива. За съжаление, нещата не се мислят по този начин. Не казвам и че е правилния, но е логичен поне. И това ще е предпоставка и в бъдеще нещата да не се подобряват със скоростта, с която всички искаме. Да не кажа, че всяко тяхно действие в момента среща силно неодобрение и ответна реакция.
 
Има си план график за всеки: economic.bg/bg/news/11/nap-napomnya-za-smyana-na-kasovite-aparati-do-kraya-na-mart.html

Явно магазините все пак остават за края на септември.

31.12.2019 г.

Ползвателите на Интегрирани автоматизирани системи за управление на търговската дейност (ИАСТУД), най-често ползвани в големите търговски вериги, ги привеждат в съответствие с изискванията на наредбата.
 
Просто не могат да разберат, че за да има повече пари в държавата, трябва да има повече пари в обращение, демек по-голям оборот. А не като сега всичко по банките, и да дрешим честните, а другите нищо да не можем да им направим ...

Ако реша да играя с Еконт - франчайзерите ги вълнува само и само %.... мога да въртя до 10 ФЛ (лични карти) и 1 фирма. И пак ще ги прецакам от НАП защото имам 10 различни адреса за взимане на пратките и получаване на НП - НО без гео локация. Срещаме се на ъгъла и ми изплащаш 9 000 лв НП в кеш.

5-10 % за Франча.... и всички са част от играта или схемата.

Това е като да ти преведа пари по банка и да ми ги върнеш утре в КЕШ - близки сме
 
Ако реша да играя с Еконт - франчайзерите ги вълнува само и само %.... мога да въртя до 10 ФЛ (лични карти) и 1 фирма. И пак ще ги прецакам от НАП защото имам 10 различни адреса за взимане на пратките и получаване на НП - НО без гео локация. Срещаме се на ъгъла и ми изплащаш 9 000 лв НП в кеш.

5-10 % за Франча.... и всички са част от играта или схемата.

Това е като да ти преведа пари по банка и да ми ги върнеш утре в КЕШ - близки сме
Това ми звучи бая играчка
 
Това ми звучи бая играчка

Е да прехвърлиш куха фирма на клошар с над 100 000 лв ддс - неплатено. По-лесно ли е според теб...

2-3 лични карти не ти ли стигат и да работиш с братята роми... 200 лв месечно "наем" на лични карти и никой не може да те пипне. Дори идват и ги взимат от склада ти ... с тяхното ЕГН и адресни данни.

Ако следиш числата... никой не може да изпищи.

Все едно крадът от теб... ромите... може дори и да ги наемеш по договор, който е само на хартия...

Дори да прескочиш 50 000 лв... след около 2-3 г влизаш във филтрите на НАП.

Акта за нарушаване на срока и неподадената данъчна декларация е 1 500 лв и 50 лв глоба. За 2-3 г тези 50 000 лв нали ще ги завъртиш поне 5 пъти. Накрая винаги ти си на 1 000% печалба.

Защо промениха касовите бонове :) за да се борят с фирми, които търгуват със стари касови бележки.

Но с физическите лица борбата е невъзможна.
 
Това ми звучи бая играчка

С Рапидо имах договор с ФЛ, което живееше в САЩ. Куриерите не ги вълнува нищо на ниво ФЛ. Подписваш близо до оригинала и пишеш "вярно с оригинала" и на НП имитираш подписа на ФЛ и тва е.

Следиш числата и ти дреме... няма ТД нищо това ФЛ във фирмата. Разпечатваш ЛК от двете страни и тва е...
 
Не е проблема само в регистъра. Някои онлайн магазини може би ще трябва да се регват и като СУПТО, което вече си е голям проблем:

"Наредба 18 на НАП ще създаде сериозни проблеми на онлайн магазините"
http://pixelmedia.bg/наредба-18-на-нап-ще-създаде-сериозни-пр/
Да, по една или друга квалификация, попадат именно в това определение. Някой ще си помисли, че това са само складовите програми, но за жалост и това влиза. Дори имам приятел, който наистина си ползва магазина и по-скоро административната му част, за да си следи наличностите и какво да зареди и продаде. ;) Практично е, но до някъде е ограничено от към по-специфични операции, които специализираните софтуери имат.
а какво е ППП ?
Май е приемо предавателен протокол. Другото, което не искам да е в тематиката на темата е: Коалиция ППП - Прокуратурата, Пеевски и Прокопиев, според някакви медии в нета. :)
 
Тук е добре да се поясни, че ако имате ел. магазин, който работи само с ППП, но имате касов апарат на фирмата, то отновно сте лице по чл.3 от Н-18 и сте длъжни да се регистрирате в НАП с приложение 33. Единственото особено тук е, че ако не приемате плащания в ел. магазин, за които се налага издаване на касова бележка, то това не СУПТО. Пояснявам това, защото никъде не го видях тук, и някой да не се заблуди, че като приема само ППП, то няма задължения по Н-18.
 
Тук е добре да се поясни, че ако имате ел. магазин, който работи само с ППП, но имате касов апарат на фирмата, то отновно сте лице по чл.3 от Н-18 и сте длъжни да се регистрирате в НАП с приложение 33. Единственото особено тук е, че ако не приемате плащания в ел. магазин, за които се налага издаване на касова бележка, то това не СУПТО. Пояснявам това, защото никъде не го видях тук, и някой да не се заблуди, че като приема само ППП, то няма задължения по Н-18.


А това, къде го прочетохте?
 
Имало е среща в НАП организирана от БСК, там е засегнат този въпрос, и НАП са го потвърдили (виж т.4). Цитирам от КиК инфо, във Фейсбук станицата им:


"Колеги, публикувам в отделен пост уточнения след срещата в НАП, организирана от БСК по темата Н-18 от миналата сряда. Публикувам само информация за електронните магазини. На самата среща се зададоха много технически въпроси от разработчици на СУПТО, касови апарати, петролния бизнес и др.




1. Беше повторено отново, че платформата, която движи онлайн магазина е СУПТО. Допълвам: АКО приема плащания, за които трябва да издава касов бон.



2. Сайт само с каталог със стоки/услуги и цени, който няма функционалност за поръчка, не е електронен магазин. Но ако има кошница или каквато и да е функционалност на пускане на поръчка/заявка/или както го кръстите през самия сайт е електронен магазин. Дори метода на плащане да е само един, прави ли се поръчка онлай, пак си е електронен магазин. Обясняваха общо взето определението в ЗДДС за ел.магазин.



3. НАП съзнава, че болшинството онлайн магазини не могат да изпълнят техническите изисквания за СУПТО (беше даден пример с Magento). Мислят по въпроса за справяне със ситуацията. Скоро щели да излязат с материал по темата как да стане. Не ни стана ясно какво ще пише вътре, но казаха, че нещо са измислили. Чакаме все още.



4. Поставих въпроса за електронен+физически магазин с касов апарат в една фирма. Ел.магазин, който получава плащания само чрез ППП, и съответно затова не е задължен да се регистрира чрез Приложение 33. НО ако през същата фирма има и физически магазин, който издава касови бележки, то трябва ли ел.магазинът да се регистрира в този случай. Отговорът е ДА, трябва, защото независимо, че ел.магазинът не издава касови бонове (заради ППП), то самата фирма се явява лице по чл.3 от Н-18, заради касовия апарат през физическия магазин, тоест е задължено лице за издаване на касови бележки през физическия магазин и за нея важи чл. 52м.



5. Поставихме няколко човека въпроса, вкл. и аз: Ако фирма ползва и декларира едно одобрено СУПТО, но продава и през ел.магазин, който не може да регистрира като СУПТО поради техническа невъзможност, може ли щом се декларира вече едно регистрирано СУПТО, то за платформата на ел.магазинът да отпадне това изискване, при положение, че всички продажби от физическия магазин, онлайн магазина и продажбите по телефон влизат в СУПТО. Казаха, че ще мислят по въпроса.



6. Поставих въпроса за плащанията с платежни системи като Пейпал и за плащанията с карти да отпадне задължението за издаване на касов бон. Отговорът на НАП беше, че са готови да обсъдят тези въпроси след 30 септември. От НАП искат за разгледат всички такива платежни системи, защото (после и в неофициалната част стана ясно) те считат, че тези плащания нямат как да ги контролират достатъчно. Пейпайл акаунта може да бъде вързан за лична сметка и въобще да не се отчита през фирмата тоест плащанията в Пейлайл акаунта да не постъпват във фирмена сметка и това те нямало как да го контролират. Обясних им, че самите те на сайта на НАП са дали противоречиви становища за това дали трябва да се издава касов бон при плащане с Пейпал. Дори предварително бях изпратила противоречивите писма, които са написали за Пейпал и касови бележки. НАП потвърдиха, че след като през 2017 са питали БНБ за Пейпал плащанията, са заключили, че трябва да се издава касов бон и за тези плащания. След 30/09 желаят да разгледат този въпрос, като ако има вариант да могат да контролират Пейпал акаунтите, ще са склонни да си променят мнението.



7. Поставих въпроса за съкращаване на част от изискваната информация в Приложение 33 за деклариране на ел.магазин в НАП, в частта в която искат адрес, телефон, имейл и дали наш доставчик на хостинг има ДДС регистрация. Това се прие. Да видим.



8. От IT сектора поставиха въпроса за електронната касова бележка и отпадане на изискването на касов апарат за нея. Отговорът на НАП бе, че ще мислят след 30/09 за тези “нови технологии” и API. От IT бранша заявиха, че са готови и до 30/09 да се справят, но НАП отказаха на този етап това.



Това е. Ако си има нещо друго важно за онлайн магазините, ще допълвам тук и в коментарите.



9. В петък пък НАП имаше и среща Финтех организациите заради плащанията с карти и платежни системи. Ще публикувам информация от тази среща в коментар по-долу.




10. ДОПЪЛНЕНО от днешната среща с БАИТ: Ivan Argentinski: "Всички, които продават чрез *чуждестранни* онлайн платформи/тържища/маркетплейси като Amazon, Etsy, eBay и т.н. - платформите им НЕ са СУПТО.




В частност, ако продавате в Etsy и имате само касов апарат без софтуер, нямате СУПТО.




Това няма отношение с декларирането на магазина. То най-вероятно пак ще трябва да си се извърши или не, съобразно досегашните изисквания. Но избягвате най-тежкия режим, който изисква регистриране на СУПТО."


П.п. Нямам достъп от този компютър до Фейсбук и затова не слагам линкове.
 
В официалното изявление на НАП от 27.02.2019, което е публикувано в сайта им пише следното:

" До 29 март 2019 г. е срокът, в който собствениците на електронни магазини, стартирали дейност преди 29 декември 2018 г. и получаващи плащания в брой или с банкови карти, трябва да подадат информация в НАП за електронните си платформи. "

Тоест, дори и това, което цитирате по-горе, да е вярно, то според мен, никъде официално не е обявено. Така обявено становището за сроковете от НАП, аз не го разчитам, че щом фирмата ни има физически магазини с касови апарати, трябва да си регистрираме и сайтовете. Нашите електронни магазини, ще приемат плащания само чрез банков превод или ППП, в такъв случай те ще отпаднат от изискванията по наредба Н-18 и мисля, че няма нужда да ги регистрираме на този етап.
 

Горе