Работа с трудни клиенти

TiGeR83

New Member
Попаднах на този клип в youtube и реших да го споделя :) Той характеризира 50% от клиентите с които се налага да работя :lol:
[video=youtube;DkiVY7lYTsk]http://www.youtube.com/watch?v=DkiVY7lYTsk[/video]
 
От: Работа с трудни клиенти

Толкова познато, че чак боли. Всичките тук са едно пишман бизнесмени и кретени, че направо не ги съжалявам, че не са стъпили онлайн. Най ме радва това "искам да е като, като, като....ама нали знаеш, че ката малко фирма нямаме голям бюджет". Еми като нямаш онлайн ще изглеждаш така, че си малка фирма с малък бюджет, както каза. :) Не съм работил от страната на уеб разработчика много много, но малката ми практика показва, че не искам, точно заради такива. Правиш му ги на пакети, и разписваш един голям списък с правила и това е. Другото не си залсужава. Виждал съм грозни гледки. Шеф, печелещ по 5К+ на месец, който не иска да налее 2К в работеща CMS система, сайт, онлайн магазин, FB, Twitter, Youtube, Linkedin страници (профили), а в същото време дава по 1,5К да изплаща X5-цата си. Такива са тук. Не им вярвайте, че нямат пари. Имам и други много грозни случки. Но какво да се прави, ако продаваш на тукашния бизнес поне е хубаво да си подготвен какво те очаква.

И се си го поставях така може ли да даваш по такива суми за лични глезотии, а да не инвестираш в бъдещето на бизнеса си. Що за преподавтели или наставници са напътствали този тип "бизнесмени". Направо даже не знам и как все още имат бизнес, с такъв начин на мислене. Но както и да е. Проблемът идва и от там, че това за пишман бг бизнесмена е разход, малко гледат на него като на инвестиция и разрастване на бизнеса им. Всичките уубавци мамини си мислят, че уеб разработчика е дошъл, за да им вземе парите, давайки им нещо така или иначе не много задължително за бизнеса им - уеб присъствие. За това и винаги си седят на едно ниво. Защо му е, то и така си му работи бизнеса, излишни разходи. Така някои виждат нещата.

А претенциите идват най-вече от там, че:

1. Не им се дават много пари.
2. Мислят, че всичко в тази област е еветино.
3. Не могат да преценят набутвация ли е или инвестиция за тях.
4. Адски слабо ниво на образованост по темата (и най-лошото е, че ще е все такова).
5. Арогантно поведение, защото знаят, че са от позицията на клиента (даващия пари).
6. Неясна визия за нещата и слабо (даже никакво) пренасяне на идеята към изпълнителя.

Като цяло много им съчувствам на разрапотчисите и уеб девелопърите, попадащи често на такива субекти и клиенти. Много ми е жал за тях, защото знам от части какво им се случва в действителност. Но няма как, това е пазара. Прост, ограничен и безпаричен. :)
 
От: Работа с трудни клиенти

Българския пазар изобщо не си заслужава нервите, аз докато бачках така това ми беше основно правило - никога с българи. Щото как да му обясниш, че тоя сайт ще струва 2-3-4к, при положение, че тоя човек така или иначе няма да я избие тая инвестиция.
Хубавата работа е когато клиента има работещ бизнес зад тоя сайт, съответно това на него ще му донесе доста по-голяма печалба и тогава има смисъл да налива пари за направата му. А такива неща в България рядко се срещат.
 
От: Работа с трудни клиенти

Изходът е - работете за себе си :)
 
От: Работа с трудни клиенти

Миналия ден, една колежка, фризьорка ме пита, колко струвало да и направят една страничка в интернет. Казвам и че аз не се занимавам, ако иска, мога да я свържа с хора, които да и направят. Тя пак - ама, колко ще ми струва. Казвам и около 70 - 100 лв, нормално излиза едно такова нещо. А тя - Оууууу, ама аз само една нищо и никаква страничка искам. А аз и казвам, ем, то и твойте клиенти само връхчетата искат да им хванеш, ама то дали връхчета, дали 5 см ще подстрижеш - работата е една и съща и си плащат нормално по ценоразписа ти. А тя, е то какво е една страница, с две три снимки. Казах и, като е нищо, направи си я сама. Айде, дето ще вкарам в беля някой приятел да и прави страница и тя да му лази по нервите и я зарязах.
 
От: Работа с трудни клиенти

Просто фрийленс уеб дизайнът не е занаят за всеки. Освен ако не приемете за нормални неща като тия на видеото.
Или им слизаш на нивото на тия лоу-енд клиенти и се нагаждаш към тях, или се изкатерваш някакси до горния сектор - там дето отношенията са от 'класически', бизнес тип.
Не е парадокс това на клипчето, просто естествен резултат от комбинацията прилично търсене + свръхпредлагане. Плюс липса на общоприети стандарти.
 
От: Работа с трудни клиенти

Мда, за такива животни говорим. Нямам против никой и нищо, не съм хейтър. Ама така мразя някой да не зачита труда на друг, особедно ако едните са невежи терикати, а другите уеб разработчици, които реално на тях трябва да им се молят, за да имат онлайн присъствие така невзрачните им бизнесчета. Преди време, не отдавна, една приятел, работещ в магазин за детски стоки, ми вика: "бате, искам да си направя онлайн магазин към сегашното малко бизнесче, колко би ми излязло" И аз почнах, еми за дизайн - един колко си, за контент еди колко си, за реклама еди колко си, за хостинг, домейн - един колко си, за връзване с пеймънт система, за....и така му изброих всичко, от което имаше нужда. И сложин на всички минимума, като домейна и хостинга бяха сметнани с промоции, нали е френд. И той ми вика "еее, то май за тия пари няма смисъл". И му казах, цъкай си тогава така бате, като всеки average магазин. По нищо не се различаваш от оня отсреща, както и от този до теб със зарзавата. :)

Дай ги парите по кръчмите и после храни Дянков, че не помага на малкия бизнес. Това е другото което ме дразни в тези ситуации, нежеланието да си помогнеш сам. Само едно съветче искам да отправя към всички, които имат или планират да имат такива клиенти - не падайте на това толкова ниско ниво. Това, че не ги кефи какви цени имате, нищо, има други. Дайте им отстъпка; поставете им условия, под които да се подпишат; кажете им реално какво купуват / в какво инвестират; обучете ги ако трябва. Но бъдете на ниво, никога не падайте от него. Ако не той, утре конкурента му ще е онлайн, и той ще загуби лек пазарен дял, да не кажа - голям. Оставете ги самите им "умения" да погубят бизнеса, а и вие не можете да бъдете бесни на обречени хора, нали?
 
От: Работа с трудни клиенти

Точно такива клиенти и бизнесмени ги изтъпанчват редовно по телевизията да се оплакват как, видите ли, те предлагали работа и им трябвали специалисти, ама не можели да си намерят. Как да си намерят, като са стиснати некадърници и спецовете бягат далеч от тях още като ги видят в далечината.
 
От: Работа с трудни клиенти

Кофтито тук е, не само, че не разбират от тази материя, ама и като типични българи, видели се в малко повече пари се опитват да те обедят как не си прав. Ти - човека работещ го цели 10+ години. Това е цялата драма на системата клиент (те) -> продавач (ти). Проблемът е много по-дълбок и трудно лечим, отколкото си мислим всички. Той не допуска това, че е некомпетентен в дадена област, която реално е и бъдещето. Великият му мозък не може да е толкова ограничен, че да не може да разбере, че ти реално не го оферитираш, а го "пъжиш" с това си предложение към него. Изключваме факта, че е стипца и егоисти.
 
От: Работа с трудни клиенти

Не се заблуждавайте проблема е че няма работеща икономика - и освен за престиж тези сайтове за почти нищо не им вършат работа.
Повечето хора станали бизнесмени имат вродено чувство за това кое ще им донесе печалба и кое не - на този етап те не виждат с какво тези сайтове ще им подобрят бизнеса.
Отделен въпрос е че и фирмите предлагащи изработка на сайтове съвсем не са цвете за мирисане - или предлагат необосновано високи цени или тънки срещу никакво качество.
 
От: Работа с трудни клиенти

абе вие какво говорите тук. ама не е редно да се оплаквате въобще, не можете да го промените и все така ще си е - обраничен народ и прости бизнесмени, това е. нали ги гледаме всичките - едните в син сити, другите оплодители на фолкаудиторията, трети си търсят съпруги по нискорейтингови телевизии. смехът е както се казва от сърце и сълзи. животът им е шампанско, сълзи и ци.2. вие искате сайтове да им продавате. не се занимавайте с глупости. и се стегнете. давате им офертата, това са цените и ако искат. защото тъпото копеле така или иначе ги е дал за някое сапаре и е пратил к*рволяка на спа процедути. не ги мислете тия. вие гледайте себе си. изнесете услугите си, ако смятате, че те заслужават парите, които сте обявили. правете си за вас проекти. правете и бартери, благодарение на уменията си. но никога не лягайте по корем, за да може селяците тук, оприличаващи се за много разбиращи бизнесмени, да ви тъпчат. защото терикатчето има всеки месец вноска от 2К за колата си, а в същото време се цигани за тези пари да изведе бизнеса си в интернет. не са за жалене такива мърди.

тук не заслужават вашия труд и го казвам съвсем искрено. не знам защо имат такова мислене и кой ги е наказал така несправедливо. нали като отиде да си купува кола е същото. първо никой не ти прави отстъпки и всяко нещо се плаща без договаряне. било то ел. стъкла, джанти, кожен салон, dvd и какво ли още не. а в същото време някой като им продава "разрастване на бизнеса им" им е скъпо. да мрат в кофите. това не е сериозно и всеки истински, повтарям истински бизнесмен ще го потвърди.

едно време работех за един кретеноподобен мамут, който беше много в час с нещата, само, че вървеше милия поне 30 години назад. дойдоха от една фирма за уеб разработване, повикани от него, защото може да е тъп и ограничен ама всеки ден като гледаш новини и филми все ти се е набило в главата, че интернет е фактор. та, дойдоха въпросните хора и започнаха. искам да кажа, че бяха си написали много добре домашното - то не бяха презентации, то не бяха разпеатани песонални оферти, то не бяха референци от големи бизнес, абе чудо омайно. всичко беше по конец. след като си тръгнаха реших да полюбопитствам и попитах какво ще реши или ще вземе ли решение. на което получих отговор "е нали и сега правим пари, за какво да наливам в такова нещо. пък е и скъпо, даже с отстъпките". никаква преспектива. след това и на мен ми станя ясно, че този бизнес няма да го бъде. не знам какво е станало с него, но факт е, че не го чувам. голем лидер, големи решения.

не знам сега как е бг бизнеса. дали инвестира в такива неща, прави ли стъпки, отпуснала ли се е кисията на тези бг работодатели. все ми е тая в интерес на истината. но ще е хубаво, ако има положителна насока на това. като чета нагоре мненията, май все така си - все прости хора са на тези лидерски позиции. лошото е, че тенденцията е в навсякъде. и милите работници не знаят нищо. а те рално дават предложенията, ако случайно има фирми със съджешчън бикс. ама май и това не е стигнало тук. а на оперативките само шефа говори как нещата не са на добре. нещо нормално - за да има оправдания да не плаща високи заплати, респективно - да не дава "големи" инвестиции за уеб присъствие. нищо не става тук, работете си за себе си и за в чужбина, тук е загубена кауза. вярвайте ми, дано се е променило. ;)

Не се заблуждавайте проблема е че няма работеща икономика - и освен за престиж тези сайтове за почти нищо не им вършат работа.
Повечето хора станали бизнесмени имат вродено чувство за това кое ще им донесе печалба и кое не - на този етап те не виждат с какво тези сайтове ще им подобрят бизнеса.
Отделен въпрос е че и фирмите предлагащи изработка на сайтове съвсем не са цвете за мирисане - или предлагат необосновано високи цени или тънки срещу никакво качество.

какво означава да печелят от него, баце? това да не ти е като да сложиш на 14 червено във Вегас. сайт за престиж е макс 100-150 лева, за какво си говорим. сайт визтка. не нещо тежко и много корпоративно. печелиш от него, ако имаш желание да печелиш от него. сайт се прави с цел, а не просто да имаш нещо в нета. проблема е, че това не го виждат - общата картинка на нещата. ако е ей така за да има нещо, да - определено губи смисъл. ама то ще е и един бизнес. :)

съгласен съм, че има големи измекяри измежду фирмите разработчици. били правили сайтовете на еди кой си, път сега поддържат еди какво си, 19 измислени сертификата и награди, като тази за сайт на годината, и ти искат некви дебелажи. такива са за въжето, защото като дойде някой друг, ограничения "бизнесмен" ще е и предобенен, освен всичко.

и малко повече вяра, че това не е за без пари. без пари е сифилиса на Сливница. ;)
 
Последно редактирано:
От: Работа с трудни клиенти

Според мен провала е и в част от уеб фирмите, там има едни дизайерчета ( още навремето като не разбирах му искам на един лого - казвам му каква е идеята - един обикновен надпис с един графичен елемент - казвам му точно какво да направи той ми иска 300лв - аз да не съм толкова глупав, разбирам той да го измисля, да гради коропоративна идентичност, но има някои наистина лакоми гъзове ) - та тия дизайнерчета се провалят в това че пробутват дизайна си за изкуство и изобщо не искат да чуят бизнес доводи, а дизайна трябва да продава да има ползваемост и функция, а не само красота и то според някои. Та основния провал на уеб фирмите е че са само дизайнери и програмисти, няма маркетолози и бизнес хора. Фирмите се провалят в това да покажат на поръчителя как аджеба ще се правят пари. Толкова ли е трудно да направиш анализ на човека с някой тул за какви ключови думи има търсене, да му кажеш каква стратегия трябва да се направи, как ще идват потребителите, дали ще се събират мейли, какъв продукт ще се рекламира/продава, после с тоя мейл бюлетин примерно ще има 2% продажби ако продава люлки и има 100 абоната примерно ще продава по 2 люлка с бюлетина и.т.н. Никой не казва на клиента тия неща как сайт=пари, това съм го обяснявал на хора от средния и малкия бизнес ей така на раздумка, следващия въпрос е дали бих поел поръчка да им направя сайт...само на 2ма съм правил досега и не ми се занимава с клиенти, но това е начина...не да се говорят високопарни простотии ами да им се обясни как се прави коропоративен блог, защо, как да се върже автоматично с ФБ и колко кинта ще дойдат от сайта.
 
От: Работа с трудни клиенти

Съгласен съм. И аз съм имал кофти опит с дизайнерски фирми, които бяха яко зле. Спомням си как се молех на един бастун да се замъкне до раб. място, за да оправи нещо, което трябваше да го оправи преди 1 седмица. Има и мърлячи, това няма как да не е на лице. Но такива фирми не оцеляват дълго на пазара, или поне служители. Но ако трябва да ги сложа на кантар, повече от 60% (поне за мен) проблема е при клиента. Просто практикато това ми говори. А че и в твете страни има проблем - има. Без съмнение. ;)
 
От: Работа с трудни клиенти

В Америка и повечето държави в Европа, на клиентите във фризьорските салони се предлага каталог, от който да си избират прическа. Избраната прическа му се прави едно към едно - цвят, дължина, форма. Така фризьорските салони се застраховат срещу съдебни дела - особено в Америка много се съдят за такива работи. Тука фризьорите се опитват да изпълнят всички желания на клиента, даже косата му да не подхожда за желаната прическа. Накрая започват разправии. Аз този проблем съм го решила лесно - просто отказвам невъзможните процедури. Предпочитам да го оставя да си отиде, отколкото да му взема парите за нещо, което ще е кофти. Интересното е, че тези хора отиват другаде, правят си желаната процедура, виждат че не става и другия път се връщат при мен и ми имат доверие. Същото трябва да е и при уеб услугите. Да се предлагат конкретни пакети от услуги на определена цена. Ако клиента иска нещо извън пакета - ценоразпис, да си плаща. А не да има някакво разтегливо споразумение, при което клиента не знае точно за какво плаща, а разработчика да му изпълнява до безкрай някакви изисквания, които не са определени предварително, а клиента си мисли, че трябва да му се направят безплатно. Това е решението - твърд ценоразпис на услугите с описание какво точно ще се постигне. Който иска да има сайт за 5 000, ама да му струва 50 лв - за ходи да духа супата.
 
От: Работа с трудни клиенти

Съгласен съм. И аз съм имал кофти опит с дизайнерски фирми, които бяха яко зле. Спомням си как се молех на един бастун да се замъкне до раб. място, за да оправи нещо, което трябваше да го оправи преди 1 седмица. Има и мърлячи, това няма как да не е на лице.

Мдам, затова трябва да се оставят кофти клиентите и кофти фирмите да си работят заедно :) Гадното е като едната страна е коректна, пък другата хитрее, а така като и двете са мърши и почват да си играят взаимно на надлъгванка :)
 
От: Работа с трудни клиенти

Фризьорите са много по-малко от хората, предлагащи уеб услуги.

И е много по-лесно (дори не се налага да правиш нещо специално) да.... пфффф каква беше думата... се диференцираш от конкуренцията. Защото е офлайн, услугата е силно персонална - до голяма степен защото обслужващият е физически до теб. Много по-лесно е (ако имаш качествата де) да спечелиш лоялна клиентела, щото субективният фактор е много силен - примерно хората освен че са доволни от работата ти, вероятно те намират и за симпатичен/а или приятен/а или предразполагащ/а.

stock-photo-16322698-hair-salon-situation.jpg

Докато един уеб дизайнер и особено програмист има да извърви сериозен път докато започне да се отличава от масите. Какъвто и да е собствен портфолио сайт вече не е достатъчен. Пък да не говорим че повечето от фрийленсърите в тоя форум примерно дори такова нещо нямат.

Но пък началото е винаги много лесно - сядаш у къщи на компютъра, дърпаш един Фотошоп от Замундата и айде на големите пари... След някой месец се усещаш че далеч не е толкова розов пейзажа около пътя пред тебе.
 
Последно редактирано:
Re: От: Работа с трудни клиенти

Според мен провала е и в част от уеб фирмите, там има едни дизайерчета ( още навремето като не разбирах му искам на един лого - казвам му каква е идеята - един обикновен надпис с един графичен елемент - казвам му точно какво да направи той ми иска 300лв - аз да не съм толкова глупав, разбирам той да го измисля, да гради коропоративна идентичност, но има някои наистина лакоми гъзове ) - та тия дизайнерчета се провалят в това че пробутват дизайна си за изкуство и изобщо не искат да чуят бизнес доводи, а дизайна трябва да продава да има ползваемост и функция, а не само красота и то според някои. Та основния провал на уеб фирмите е че са само дизайнери и програмисти, няма маркетолози и бизнес хора. Фирмите се провалят в това да покажат на поръчителя как аджеба ще се правят пари. Толкова ли е трудно да направиш анализ на човека с някой тул за какви ключови думи има търсене, да му кажеш каква стратегия трябва да се направи, как ще идват потребителите, дали ще се събират мейли, какъв продукт ще се рекламира/продава, после с тоя мейл бюлетин примерно ще има 2% продажби ако продава люлки и има 100 абоната примерно ще продава по 2 люлка с бюлетина и.т.н. Никой не казва на клиента тия неща как сайт=пари, това съм го обяснявал на хора от средния и малкия бизнес ей така на раздумка, следващия въпрос е дали бих поел поръчка да им направя сайт...само на 2ма съм правил досега и не ми се занимава с клиенти, но това е начина...не да се говорят високопарни простотии ами да им се обясни как се прави коропоративен блог, защо, как да се върже автоматично с ФБ и колко кинта ще дойдат от сайта.
Ама това, че не разбираш си е абсолютно твой проблем. На дизайнерът работата е да направи най-добрият дизайн според изискванията. Когато клиентът обаче нито има визия за нещата, нито знае какво точно иска и не може да го обясни, тогава проблемът си е абсолютно негов. И 300лв за лого си е съвсем нормално, даже да не кажа според днешните стандарти ниска цена за качествено лого, защото все пак това ти е лицето на фирмата онлайн и офлайн. И да, един добър уеб/графичен дизайнер винаги ще гледа да прави нещата първо за изкуството, защото в това му е страстта, а и най-малкото за да си гради или пази репутацията. В крайна сметка си прав, че на някои клиенти хич не им пука за това и си искат нещо по-простичко, евтино, по-грозновато. Аз такива вече ги пращам да четат онлайн уроците по фотошоп в нета и да си скалъпят нещо сами.

За да са доволни и дизайнерът/разработчикът и клиентът комуникацията между тях трябва да е на професионално ниво. С подобни клиенти от типа направи ми нещо хубаво, бързо и евтино не се работи(повечето българи са такива - факт). Като като казвам професионално ниво имам предвид, че клиентът за да иска добър краен резултат е длъжен да се информира възможно най-много по темата. Аз когато ще ходя да си купувам нов лап топ или LCD телевизор, търся в нета, чета форуми, сайтове, ревюта, после питам приятели и познати и накрая решавам кой продукт да купя и защо точно него. Така трябва да е и с всеки клиент. За щастие работя вече само с чуждестранни клиенти и повярвайте ми особено тези от англоезичните страни, повечето наистина знаят как се работи. Предоставят ми няколко страници подробно описан брийф с всички дребни детайли и аспекти от проекта. И не, не говоря само за компании с маркетингови отдели, говоря и за съвсем случайни частни клиенти, които тепърва ще развиват някакъв бизнес или услуга. Преди да ти дадат работа хората се ОГРАМОТЯВАТ по темата. Случвало ми се е клиентът да не е много в час с тематиката и в този случай ми се извинява и ми дава един файл с въпроси, на които да му отговоря или иска от мен да му връча подробен въпросник, който той да попълни.

Другото което е, ако няма маркетингов, СЕО или консултантски отдел т.е. не се предлагат такива услуги, на една ИТ фирма изобщо не й влиза в задълженията да ти обяснява аджеба как ще вадиш кинти. Единственото й задължение е да отговаря за техническите аспекти от твоят проект и за това й се плаща. Ти като не знаеш защо си правиш сайт и как да вадиш пари от него си лично твой проблем. Ако искаш да разбереш пък си плащаш на съответната фирма, която предлага подобни услуги. Писнало ми е от подобни клиенти които изискват да си момче за всичко и ти плащат мижави пари накрая и едно потупване по рамото. Дизайнерът си е дизайнер, програмистът си е програмист, СЕО специалистът си е СЕО специалист и т.н... и във всяка фирма(или фрийленсър) за всички услуги ще си плащаш поотделно.

В заключение ще кажа, че каквото е отношението на клиента, такова трябва да е отношението и на човекът извършващ услугата. Когато видя, че той е несериозен, ще получи и несериозно отношение. Щом някой инвестира и ще прави бизнес, трябва да знае какво и как да го постигне, за да не му отидат парите на вятъра.
 
От: Работа с трудни клиенти

Да беше прочел, че имах много ясна предства какво исках, даже го бях нарисувал, само ми трябваше някой да го изработи, а накрая си го направих с пейнт. Аз съм с бизнес образование и съм много по-наясно от един дизайнер, какво е по-добро за бизнеса отколкото дизайнера, пък било и то кой цвят какво чувсто навява и дали е добре за конкретния бизнес. Според мен е нередно дизайнера да се взима за някакво бизнес светило и главен функционер в изработката на един сайт за бизнес именно поради липсата му на фокус върху ползваемост/психология на потребителя/пазарни процеси и динамика. Дизайна трябва да е подчинен на функцията, а не обратното, който иска да прави изкуство да рисува картини. Дизайна тук трябва да продава защото става въпрос за бизнес инструмент, а не за нещо за красота. Това се вижда, колко глупаво е да е водещ дизайна, като отвориш някой красив и умен, но ужасно неизползваем сайт на флаш от тия на модните марки и големите фирми.
 
От: Работа с трудни клиенти

Хубавото е че след време тези бизнесмени се затриват или се пазара ги научава няма 3то положение
 

Горе