Рекет, некомпетентност или просто грешката квалифициран електронен подпис

Разбрахме, че не искаш да палащаш. Тогава недей.
Поинтересувай се първо каква е идеята, как работи и тогава "рекет..." и т.н. До тогава по-скоро ще е - "хора/колеги - каква е ползвата и има ли нужда от КЕП или УЕП в ежедневието и в часност в нашата държава?"

Със здраве,
-Тихо
А ти направи ли си труда да прочетеш поне 1-2 абзаца от това, която споделих като връзка в началото на темата?

Ако това ти е извода по темата, плача и за теб. Здраве да е.
 
Никаква, плащай си. ;) Ако искаш предложи и на пейпал да минат с Ел. Подпис. Така и така си с набор от тях. Въпросът е нужно ли е? Нито подписвам хора, нито себе си, искам да ползвам да речем ТР за подаване на ГО без тази простотия, или декларация в НАП. И това след като си алена браузърът и сваля стара версия на някоя библиотека на Джава. :)
Винаги можеш да отидеш на гише и да си платиш не 20 лв., а 40 лв. за услугата...
Предложи по-добър начин да покажеш, че това зад компютъра си ти, разработи го, предложи го на държавата и ако имаш късмет и точните хора зад теб, скоро ще си богат, а ако е толкова добър начинът ти може да го предложиш на много други държави и ще бъдеш още по-богат. И не ми говори пак за пейпал мейпал, дето им е все тая кой на кого праща пари, важното е да има комисионна там, едното няма нищо общо с другото.

Технологично не ги разбирам в дълбочина нещата и не знам дали може да се направи нещо подобно по-лесно и по-евтино, сигурно може, нека някой специалист да каже. За момента, обаче КЕП определено е крачка напред, а парите се избиват още при първат или, ако не второта такса, която платиш на 50%, да не говорим и колко по-удобно е.
 
Предложил съм по горе, ако случайно си го пропуснал. Явно си. Всека една институция може да ти издаде ПИН, зад който седи даденото лице. Няма да е ново. В Америка имат нещо наречено дошъл ай си, с което всичко може да излезе за лицето. Не съм чувал тази толкова неразвита държава да има Ел. Подписи. :) Таксата няма да как да си я спестите за услугата.
 
Рекет е, при това законен:


In Estonia, every person can provide digital signatures using their ID-card, Mobile-ID or Smart-ID, so they can safely identify themselves and use e-services.

id-card


Estonia has by far the most highly-developed national ID-card system in the world. Much more than a legal photo ID, the mandatory national card also provides digital access to all of Estonia’s secure e-services.

The chip on the card carries embedded files, and using 384-bit ECC public key encryption, it can be used as definitive proof of ID in an electronic environment.

Here are some examples of how it is regularly used in Estonia:


5 daysper year saved with digital signatures
  • legal travel ID for Estonian citizens travelling within the EU
  • national health insurance card
  • proof of identification when logging into bank accounts
  • for digital signatures ---------->>>>>>> ЕЛЕКТРОНЕН ПОДПИС
  • for i-Voting
  • to check medical records, submit tax claims, etc.
  • to use e-Prescriptions
Thanks to the ID-card, Estonia has one of the world’s most advanced digital signature systems.

To learn more about the ID-card, visit its webpage






mobile-id



Mobile-ID allows people to use a mobile phone as a form of secure digital ID. Like the ID-card, it can be used to access secure e-services and digitally sign documents, but has the added advantage of not requiring a card reader.

The system is based on a special mobile SIM card, which the customer must request from the mobile phone operator. Private keys are stored on the mobile SIM card along with a small application delivering the authentication and signature functions.


16%of voters use Mobile-ID
Here’s how it is used to log into a secure site, for instance a bank account:

  • The user clicks the “Log in with Mobile-ID” option on a supported website
  • The phone beeps and displays a screen indicating that a connection is being made
  • The user is prompted to enter a pin code into the phone
  • The screen on the phone disappears and the user gains access to the secure website
As smart phones have become standard, having the Mobile-ID option will become increasingly handy, allowing users to vote, for instance, via a phone’s web browser.

To learn more visit the Mobile-ID webpage



smart-id


Smart-ID is a convenient new mobile application that works as an identification solution for anyone that does not have a SIM card in their smart device but needs to securely prove their online identity. As a simple, easy to use and convenient alternative to bank code cards, with it you can log in to financial sector e-services and confirm transactions and agreements.

As of November 2018, Smart-ID is recognized as QSCD (Qualified Signature Creation Device). This is the highest level of recognition in the EU and now all users can digitally sign documents on Qualified Electronic Signature (QES) level that must be recognized by every EU member state. Read more here.

You can use it on smartphones and tablets. You only need a Wi-Fi network or mobile internet connection to use it, no data roaming or special SIM cards are necessary.

Using Smart-ID for personal identification is free, totally unlimited and the app can be downloaded to any Android and iOS smart devices.

Smart-ID website

 
Последно редактирано:
Естония, знаеш ли кога ще я стигнем в дигитализацията и мисленето като цяло :D
 
Не всичко, което работи добре на едно място ще работи добре и на друго място.
 

1 449 686 - ID-cards
1 118 829 700 - electronic identifications
1 351 211 401 - digital signatures
248 680 - mobiil-ID
582 837- Smart-ID Eestis

Last updated: 22.07.2021 05:37
 
Моята банка с усмивка ми взима 70 лева на година. :)

Като видях във футъра им Информационно обслужване и ми става рязко лошо. :)
@Blinky Аз имам електронен подпис от stampit. Изключително неприятни са "лелите" на гишето на ИО, но вършат перфектна работа подписите им. И имат достатъчен на брой офиси, а не като другите фирми да те карат да ходиш в някой край на София, щото в центъра офис - йок.

Иначе имам и ПИК на НАП и ел.подпис, защото ако пускаш някакво заявление от Имотния регистър/кадастъра или която и да е държавна институция трябва да го подпишеш електронно, иначе си ходиш на гише. Нищо, че си имаш ПИК и той е регистриран в портала.
 
@Blinky Аз имам електронен подпис от stampit. Изключително неприятни са "лелите" на гишето на ИО, но вършат перфектна работа подписите им. И имат достатъчен на брой офиси, а не като другите фирми да те карат да ходиш в някой край на София, щото в центъра офис - йок.

Иначе имам и ПИК на НАП и ел.подпис, защото ако пускаш някакво заявление от Имотния регистър/кадастъра или която и да е държавна институция трябва да го подпишеш електронно, иначе си ходиш на гише. Нищо, че си имаш ПИК и той е регистриран в портала.
Да. Великото електронно правителство на Боко. :) За това в момента ни гъзар Европа, заради търговският регистър, които от 2017 не си е свършил работата.

Според мен трябва да има една централизирана система, която да е достъпна за всеки с персонален акаунт, който е завил на място, с документите и прочие, през който да ползва услугите на институциите. Всичко друго е смех без гащи.

И когато искаш нещо да достъпваш, пускаш си заявление, или някакъв рикусет за сървиса, при който ще ти искат пак документи, но през твоя си акаунт вече може да качваш каквото искаш и да получаваш каквото искаш обслужване.

Тази система е редно да има опции да се абонираш за някакви анонсмънти, да речем, ако има промяна в някоя наредба или касае нещо теб на регулярна база, да речем, ако ти прекъснат здравните правата от НОИ. Да се случва както през комп, така и да има апп.

Но уви, още сме много назад от всичко това, нищо, че едни милиарди потънаха я това направление. :)
 
Нямам електронен подпис и си признавам, че не знам, а и не ми се занимава в момента да видя какво му е толкова по-доброто от всички други методи, вкл. 2-factor и apple auth с отпечатък.
Но преди месец бях в РЗИ да се разправям, че не ми излиза сертификата за ваксината и каките там си подхвърляха един електронен подпис на някакъв шеф, с който подписваха каквото подписваха. Как точно е ясно коя от тях кое подписва - не знам.
Днес бях при счетитата да подписвам документи, че ни проверяват за връщане на ДДС. Подписа е на някаква флашка дето си всички си я подмятат. Спрях им 2FA на Stripe, че поне да не се мъчат с това, понеже за него си подхвърлят един служебен телефон дето е пак същото.
 

Горе