ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Blinky

Owner
Не, че не се знае, но нека пак го обсъдим въпроса с ТВ рекламата и по-конкретно що за рекламен специалист си, ако 70% от бюджета ти отива за реклама в спот №4-5 след турски сериал. Темата реших да я повдигна, заради една статия в Капитал - Внимавай в рейтинга. Не искам да кажа, че статията е лоша, напротив, харесва ми и е доста детайлна. Но има някои неща от нея, на които бих желал да обърна внимание и ще карам по ред.

Сравнението на данните за гледаемостта на телевизиите между двете пипълметрични системи показва смущаващи разлики.

Можете ли да си представите, че турският сериал "Пепел от рози" е бил гледан от 60 хиляди мъже повече в сравнение с излъчващия се по същото време мач от европейското първенство по футбол? Картината действително е такава, поне според данните на компанията, измерваща зрителския интерес, GARB.

You_Dont_Say


Тия какво? На нежните ли са решили да продават. Представям си как след като се разреве някой "мъж", после ми натикват реклама на Always, направо в десетката. :) Това не ми се вижда много реално, но карай, като знам какви ги има. :)

Все още огромната част (70%) от рекламните бюджети на компаниите се инвестират в телевизия. Това се обяснява от факта, че средностатистическият българин прекарва пред телевизора 23 часа всяка седмица, показват данните на изследването за медийно потребление Mediascope Europe.

Да, това говори, че нищо почти не се е променило. Ако средно се прекарва по 23 часа на седмица, както писаха, това е почти по 3 часа и нещо, което аз реално трудн събирам, ако не дават някой филм. Явно има хора като Пеги Бънди, които седят, гледат Гала, Мала, Новините, Пепел от рози, някоя друга жълта простотия и ето - имаме набраните часове. И кога ги гледа тези реклами, когато мозъка се е отпуснал и иска просто да почине. Много се съмнявам, че в най-голямата летаргия на мозъка ще успее да запомни повече от 1-2 реклами и това ако случайно не превключи на друг канал, както правят 90-95% от хората. Другите просто ги мързи да се докопат до дистанцията. :)

Така го направиха тук рекламния пазар, че когато не си към големите или с връзки, а сайта или медията с трафик си я имаш, се налага на затвориш бизнес модела. Как? По някога начина. Първо - продаваш ти собствени продукти на аудиторията си. Ако имаш женски сайт - защо да не направиш и един шоп към него на някакви роклички, дранкулки и подобно. Второ - пускаш други проекти, които брандираш пред вече създадената от теб аудитория - да им е от пола и да имат смисъл да го отварят, защо не и шерват. Трето - правиш бартери, които могат да осигурят ресурса, от който имаш нужда, а ти да отдадеш свободен. Това са моделите. Майната им на 10 лева на седмица адсенс, изитредър и не знам си още какви тънкажи и простотии. Лично аз никога не бих сложил някой да ми се върти и в същото време да е за смешна сума - това реално означава едно - не си ценя труда и продукта, който съм/сме създал/и аз го оценявам на толкова. Това в някой друг живот. :confused:

Когато компаниите определят кога и как да насочат посланията си към хората, най-важното за тях е да знаят точно колко и какви хора гледат предаванията на различните телевизии.

tumblr_mk171u5SdL1rj01abo1_500.gif


Да, след Женени с деца се пуска реклама на лилавата крава, приканваща към нежност. Ако е така, както е написано по-горе, значи аз трябва да си сменя професията. :)

"Ето защо за нас е важно да получаваме данни, които са надеждни и ни карат да бъдем сигурни, че медия бюджетът ни е инвестиран по най-добрия начин. Настоящият одит е точно с такава цел - да ни покаже дали сега разполагаме с качество на услугата, релевантно на очакванията ни, както и евентуално дали нещо трябва да се подобри"

what-the-f-tom-delonge.gif


Ако някой Маркетинг директор е седна и е сметнал колко е инвестирал в кампания и колко се е избила, чрез телевизиите, ще е може би нещо, за което ще може да се напише докторантура. :)

Това е интересно съотношение - 20К лева реклама в телевизия - колко са я видели? колко са купили след като "подейства" на потребителя? каква е конверсията (на 10 извъртени клипа, колко са купили)? какъв брандинг очакват? и други такива въпроси, на които точните цифри малко се губят. Даже се чудя има ли въобще.
 

Blinky

Owner
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Сега чета пак и мисля да включа само няколко неща, е една графика (gif) и по едно изречение коментар, че няма какво да отделяме толкова време, все пак сериозни неща ни чакат. ;)

По думите на Тенчева най-ценното, което страда от такава ситуация, е доверието между медии, агенции и клиенти.

Al_Bundy_excited.gif


Това е повече от ясно. Лошото е, че някой са с едно многогодишни договори и неустойки, ако се правят на ощипани и не искат да рекламират с определени цифри. :)

Сещам се за едни други измервания - всеки 10 хиляден отговаря на една досадна анкета, умножават събраните резултати по трафика на сайта и делят и ето ти - всичко си идва на място. Отделно не говорим за това кой колко точен е бил в даването на такава информация на сайт, на който влиза само, за да чете и да си пие камшика. :)

Малко по-опростено казано, данните на двете агенции съвпадат като брой зрители, но според GARB повече хора гледат предавания на TV7 и bTV и съответно по-малко гледат Nova и БНТ, отколкото показва проучването на Mediaresearch.

1239638148802.gif


И какво излиза, няма обективна статистика? Сега къде маркетинг меринджърите ще налива 70% от рекламния бюджет на фирмата? Аз мисля тук да метната ези-тура. И без това все тази. :)
 

Странникът

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Майната им на 10 лева на седмица адсенс, изитредър и не знам си още какви тънкажи и простотии. Лично аз никога не бих сложил някой да ми се върти и в същото време да е за смешна сума - това реално означава едно - не си ценя труда и продукта, който съм/сме създал/и аз го оценявам на толкова. Това в някой друг живот. :confused:

Винаги съм го казвал това, писал съм го и тук, във форума. Човек трябва да може да оценява своя труд и да му взема цената. Започне ли да прави компромиси - труда, проекта е загубен. И предпочитам да не пусна нищо за смешни цени, отколкото да угодя на някой и да пусна реклама за примерно 30 или 50 лв., когато рекламата, мястото струват 5-10 пъти повече.
 

stoineff

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Google диктува правилата в онлайн бизнеса, що се отнася до ниско - бюджетната реклама. Това обаче не е така, когато създадеш ноу хау продукт, в тясно специализирана ниша. Аз имам един елементарен отговор на въпроса, защо цените онлайн са толкова ниски.. така е защото няма Контрол върху онлайн медиите, сайтовете и социалните мрежи.. дори и да има той доста лесно се заобикаля прескача и т. н. така в един момент онлайн се бълват купища глупости и невярна информация, което води от своя страна до недоверие у потребителя. Затова, ако искаме реклами.. ако се борим за добри цени, трябва да градим брандове, които да вдъхват респект, уважение и доверие... Давам пример за добър Бранд:

Дъвка Идеал.jpg

Въпреки, смачканата хартийка. Въпреки, че голяма част от присъстващите никога не са дъвчали безвкусната, твърда дъвка.. в моето съзнание този символ ще извиква винаги позитивни асоциации и емоции. Напоследък много ме радват темите ти Банко...
 

nortrant

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

ТВ рекламата я ползват тези които имат възможност :) това не е причина да я оплюваме :)
 

Blinky

Owner
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

ТВ рекламата я ползват тези които имат възможност :) това не е причина да я оплюваме :)
Никой не плюе по нея. На мен ми е смешно какво точно имат като идея, когато се изготвят бюджети.

А и не се притеснявай, на тях като им се отдаде възможност, не пропускат да нахранят интернет какви измами и злоупотреби има. За това даже и да им сипем, ще им е малко. :)
 

Rock

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Поне в БГ скоро няма да пуснат лъвския пай телевизиите :) Преди време на финала за световното, ако не се лъжа, 30 секунди клип беше 36 000 без ДДС, това със сайт посмъртно не може го направиш. И бизнеса налива, щом Стоичков почна да се снима в "еншундигунг", значи ТВ си е ТВ :)
 

uni-web

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

И после се чудим защо за нас остават трохите :evil:
 

Blinky

Owner
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

И после се чудим защо за нас остават трохите :evil:
Да, не само трохите, направо нищо. :) Аз в тази тема не искам да скоча на нито една телевизия или да кажа, че ТВ рекламата е кофти инвестиция. Мне, по-скоро да анализирам, доколкото мога, каква им е идеята на повечето маркетинг гении. Как реално виждат реклама №4 или 5 в някой блок, след да речем новините, да има по-голяма ефективност от няколко добре написани RP материала по блогове, на които наистина е техния таргет.

Google наистина държат евтината реклама и въпреки това нашите рекламодатели пак не се възползват както трябва. Доказателство за това са тънките стотинки, които се печелят от AdSense. Малко са истинските големи рекламодатели. Да, като например вчера чух за SDI, които толкова добре наливат в AdWords, че от Google са им дошли на крака, за да видят кои са и реално да си ги гледат по друг начин. ;)
 

Test

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Във всички развити държави телевизията все още държи лъвския пай от рекламата. Няма да ви цитирам източници. Ако се интересувате от конкретни цифри, можете да ги намерите с Google. Българският медиен пазар е по-изостанал от обичайното за света и затова тук телевизията прибира още повече от рекламните пари. Това е напълно в реда на нещата. Добрата новина е, че все повече пари се насочват за реклама по интернет и това е трайна тенденция. Рано или късно ще победим, но няма да е много скоро. :)
 

stoineff

Well-Known Member
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Телевизията като такава каквато я познаваме ще умре.. или поне ще прилича на радиото... ще бъде едно от приложенията, които ще можем да закачаме към някой от аксесоарите, което набират скорост.. Google Glass, или направо ще ни вържат директно рецепторите към процесор и хард.. де да зная.., но го очаквам до 30 - 40 години максимум.. това имах предвид, като казах ноу хау.. а и рекламата ще следва технологиите.. разбира се с крачка назад,.. .но..
 

Blinky

Owner
От: ТВ рекламата продължава да взима 70% от рекламния бюджет на бизнеса

Да, като бях на среща преди има няма три месеца, пичът, представител на рекламната агенция спомена, че вече освен онлайна, отговаря и за мобилната реклама, която най-често се изразява чрез продаване на ад спейс в апове, и на мобилни версии на сайтове, който поддържат този вид реклама.

Скоро, а защо не и много скоро, ще ние ще избираме какво да е. Ще зависи единствено и изцяло от потребителя. И в това, число съм сигурен, че и телевизията няма да изостане с нейните иновации. И все пак да видим как седят нещата в т.нар. развити държави, защото не мисля, че 70% от бюджета се отделя за ТВ в тях.

136018.gif


Нека разгледаме тази графика, която е направена от emarketer.com, доста сериозна рисърч компания. Като цяло се наблюдава доста силно конкуриране. Да, ТВ рекламата все още сформира голяма част от разходите за реклама, но какво от това? Имаше една много мъдра мисъл, казана от велик маркетолог - Половината пари, инвестирани в реклама са дадена ей така, на загуба, но въпросът е коя половина. :) За това и всеки, или повечето, правят микс. И все по-малко правят собствено проучване кое е довело повече клиенти. За това често (поне е практика в другите държави) хората завършват всяка една тяхна анкета с въпроса "От къде чухте за нас/кампанията/продукта ни и т.н.". Това са вече обективни неща. Другото, което измерителни агенции ви дават е само едно нещо - какво са ви доставили, резултатите - това е отговорност на тези млади меринджъри, които реално трябва да изключват неработещите канали с цел оптимизиране на бюджета и средствата, ама кой ти го прави. Има едни пари за трошене, и това е. :)

В интерес на истината, може да се каже, че ефективността по никакъв начин не означава следване на стратегия, работеща преди година-две. Даже по-зле, нещата се променят адски бързо. И за жалост едно нещо ми се набива често, като гледам ситуацията - нещата при нас се случват не са бавно, но и често непрофесионално. Да не говорим колко малко е пренесена практиката от чужбина, тази която работи, а за креативност рядко може да кажем нещо. :) Не говоря за съдържанието - за дистрибуцията е идеята. Формата винаги може да се взаимства, но подхода вече се иска мисъл и наблюдения върху пазара ти. За това ми е много странно, когато всяка година се гласува и се правят едни и същи бюджети и се спускат към същите дестинации. Нищо ново. Аз лично а последните 2-3, даже 4 години не съм видял нещо много различно в поведението на стратегиите. Да включили са естествено новите неща - соц. мрежи и мобилна реклама, но оставаше и там и изпусне бизнеса - тогава определено заглавието на темата щеше да е друго. ;)
 

Горе