Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Просто университетите са много - студентите са много - висшистите са много - субсидиите са много. Всичко това го плащаме ние.

Не е задължително да им се осигури добре платена държавна работа, това просто няма как да се случи и не го вярвам. Няма как да бъдат изградени държавни предприятия, макар че ако това се направи до някаква степен може да е успешно. Който не вярва може да прочете за т.нар. "скандинавско икономическо чудо" и какво се прави в страни, като Дания и Финландия.

Но за България, по-скоро трябва да се създаде диалог с частният бизнес, да се сключат договори между университетите и частни фирми, които да им осигуряват подготвени кадри. В момента, като човек който има взимане-даване със системата в тази насока, мога да кажа, че положението е трагично. Хора учат, мъчат се при примитивни условия, завършват и няма работа. От друга страна бизнесът не желае да инвестира, защото не може да проумее, че вместо всяка година да назначава стажанти и да им плаща жълти стотинки, ще спечели много повече, ако култивира можещи и знаещи хора. Ей това искам аз, да има диалог с бизнеса и да ти осигуряват работа след като завършиш, пък ако трябва да работиш на по-ниска заплата, докато си изплатиш инвестицията, която държавата и бизнесът са направили в теб. Аналогиите с комунизма са неточни и манипулативни, не трябва срещу всяка инициатива на държавата да се крещи "КОМУНИЗЪЪЪМ".
 
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Темата ме радва, защото е крайно време да се обърне внимание на родното "више".
Няма как да се получат нещата - високо качество, мотивирани да учат и да се развиват студенти, различен брой приети и завършили - докато държавата плаща субсидии на университетите на брой студенти. Продължава ли тая порочна практика, всеки приет автоматично завършва с нулеви знания, само защото университетите имат интерес да го притикат, а не да го обучат. Прави ли ви впечатление колко нови специалности се разкриват всяка година? И как едни и същи преподаватели водят по 20 различни предмета? Целта на упражнението е ясна - отлага се безработицата (студенти) и се създава работа (университети). Така, че не ми говорете за "спецЯлисти" - надали кадърните студенти да са повече от 1%, на всички останали дипломите могат да послужат само на баба WC.
А идеята да се задържат 5 години след завършване в България ще рефлектира веднага в увеличаване на безработицата. Това хрумване си е чиста проба популизъм (видите ли, изтича ни потенцяла) и откровен автогол на практиката всяко българче - "вишист".
 
мдам на университети не им дават да въведът частно образование в което студентите си плащат колкото унито реши иначе етоя алтернативната идея която ще свърши по добра работа

С
тудентски кредити и стипендии вместо университетски субсидииСегашният модел на финансиране на университетите ги подчинява изцяло на държавата. Държавата определя броя на студентите в университетите, държавата определя размера на студентските такси, държавата определя и субсидията за един студент (в държавните университети). С други думи, приходите на университетите не зависят от тяхната дейност, от качеството на самия университет, а зависят главно от административно/политическо решение на правителството. Това не стимулира конкуренцията чрез качество за привличане на студенти, а стимулира повече лобиране за финансиране от правителството. В същото време, няма система за студентско кредитиране, което ограничава достъпа до висше образование.
Предложението в алтернативния бюджет е университетите изцяло да се отделят от държавата. Те сами да могат да определят таксите и броя на студентите си и да се конкурират чрез повишаване на качеството за привличане на повече приходи. Държавата трябва единствено да подпомогне създаването на възможности за студентско кредитиране - така всеки ще има достъп до висше образование, но и всеки ще има стимул да е сериозен в образованието си, защото ще трябва да върне кредита в определен период след завършване.
По този начин се създават правилните стимули както на университетите, така и на студентите. Ако това се допълни с подходяща система за рейтинг на университетите, която да показва качеството и възможностите за реализация след завършване на съответните университети, то кандидат-студентите ще бъдат значително подпомогнати при своя избор и ще се насърчат университетите да повишават качеството.
 
Re: От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

и искам пак да попитам автора кои го научи че държавата трябва да мисли вместо него да е мозък

този преподавател трябва да бъде веднага съкратен поради тотална некопетентност
 
От: Re: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

мдам на университети не им дават да въведът частно образование в което студентите си плащат колкото унито реши иначе етоя алтернативната идея която ще свърши по добра работа

С

Точно университетите са против идеята, защото нямат кадри, които да ги направят конкурентноспособни. В момента основните източници на приходи в унитата са 2 - държавната поръчка и магистърските програми. Но дори и в магистратурите няма голяма конкуренция - всичко се прави проформа - едните дават пари за кетап, другите доволни ги пускат.
 
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Махат държавна поръчка и след дипломиране ходи,ако щеш и в Либия!
 
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Само да допълня следното "Държавата е мозъкът на една общност, който подава сигнали към тялото (самото население)." Освен да подава електрически импулси(сигнали е доста некоректна дума),розовото ни вещество трябва и да приема такива,а то явно не ги прави по точния начин :)


 
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Само да допълня следното "Държавата е мозъкът на една общност, който подава сигнали към тялото (самото население)." Освен да подава електрически импулси(сигнали е доста некоректна дума),розовото ни вещество трябва и да приема такива,а то явно не ги прави по точния начин :)



А може би умишлено тялото не приема сигналите защото това което ги подава не е мозък или ако е, то той е имплантиран отвън и се явява чуждо тяло.

А както знаем организма има защитна функция особенно развита при нас ариите да отхвърля нашественици и колонизатори.
 
Последно редактирано:
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Ако питате мен трябва да се направи следното, рязко смъкване на местата за прием, рязко вдигане на критериите за оценяване. В този случай ще влизат само най-добрите, остатъка може свободно да си търси късмета по-чужбина или на родна земя, кой където свари. По този начин се спестяват пари на държавата, а и остават повечко парички за кадърните хора от обществото, които са решили сериозно да научат нещо
 
ама вие продължавате с този мозък за който вярва че държавата е мозъка да знае че сам си прецаква потенциала... най сериозно ви го казвам това, незнам кои учители ви промиват с такива неща тези хора ви лъжат като целта да сте послушни и лесни за управление офце


 
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Не разбирам какво странно намираш в това. Разбира се, че държавата е израз на колективното съзнание ("мозък") на всички граждани. Тя е най-висшата форма на организация и по никакъв начин не омаловажава личностното развитие и не прецаква потенциала ти. Представи си държавата, като една машина, в която всички сме много важни елементи, без които тя не би могла да функционира.
 
От: От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Ако питате мен трябва да се направи следното, рязко смъкване на местата за прием, рязко вдигане на критериите за оценяване. В този случай ще влизат само най-добрите, остатъка може свободно да си търси късмета по-чужбина или на родна земя, кой където свари. По този начин се спестяват пари на държавата, а и остават повечко парички за кадърните хора от обществото, които са решили сериозно да научат нещо
100% подкрепям, но това няма да се случи.
 
От: Re: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

При демокарцията държавата е там за да служи на хората не за да е моъзк и основна цел на една държава е да прави живота на хората в нея по добър (поне по това се познават добрите от лошите държави)

Сравнението е, за да се разбере, че без държава не може, а не в смисъла, който го тълкуваш. Факт е, че без съдебен, законодателен и изпълнителен орган, не може. Последните три са смисълът на държавата. По тази логика, която е ОК - трябва политиците да не ни управляват, а да ни служат :)

Аве @momcheto да не са ти дали пари от некоя партия да ни правиш тука пропаганда, че на такова ми мяза?

Ха-ха!
Ти прочете ли смисъла на предложението на Бойко? Ограничение би имало само за държавна поръчка. Това ще рече, че тези, които учат в свободни университети, ще могат да ходят, където и както пожелаят. Все пак никой не задължава, който и да е студент да записва държавна поръчка. Не е като да нямаш избор.
 
От: От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Недоумявам какво ви учудва това намерение.

При условие че живеем в долнопробна комунистическа колония това е напълно адекватно решение на проблема с перманентно намаляващия брой на крепостни селяни в трудоспособна възраст и предлаганата от тях евтина работна ръка.


Какво комунистическо виждаш в това да се поддържат интересите на гражданите. Не е ли истина, че куцо и сакато станаха висшисти и нищо не разбират от това, което са завършили... просто, защото всички записват нещо, за да има какво да правят след училище! Кой е спонсорирал обучението им, според теб!? Отговор - държавата!

Как искате да има качество, след като не се произвеждат кадри. Статистиката, на която попаднах е, че от всеки 50 човека, завършили дадена специалност, само 5 са достатъчно квалифицирани, за да работят по специалността си.

Университетът ти търси място за стаж, след него се предполага, че трябва да си достатъчно знаещ и можещ. Не е като да те пуснат, ей така!

За да задържат и/или задължат завършилите да останат тука, ще трябва да им осигурят добре платена държавна работа. Познайте от къде ще дойдат парите.
Не знам дали сте достатъчно дърти, за да си спомняте така нареченото "разпределение" на завършилите по комунизма. Завършваш си средно в София, обаче те разпределят да работиш 3 години... някъде си. И няма мърдане, освен ако не се ожениш примерно. Така ли искате да стане?
Ако не подсигурят достатъчно добри условия за тия хора, от тарикати емигранти, ще се превърнат в тарикати кръшкачи и хрантутници. Защото като няма стимул, никой няма да се навие да бачка сериозно през тоя период.

Защо някъде си да те задържат. Ти си свободен да работиш каквото пожелаеш, където пожелаеш, но в България. Ако наистина си бил в университет, за да станеш специалист, ще работиш, това което си учил. Това е и смисълът на това ограничение. Ако не ти се учи или не виждаш развитие с висшето си образование (държавна поръчка), записваш в свободен университет или заминаваш директно в чужбина.

Аналогиите с комунизма са неточни и манипулативни, не трябва срещу всяка инициатива на държавата да се крещи "КОМУНИЗЪЪЪМ".

Точно така.

Темата ме радва, защото е крайно време да се обърне внимание на родното "више".
Няма как да се получат нещата - високо качество, мотивирани да учат и да се развиват студенти, различен брой приети и завършили - докато държавата плаща субсидии на университетите на брой студенти. Продължава ли тая порочна практика, всеки приет автоматично завършва с нулеви знания, само защото университетите имат интерес да го притикат, а не да го обучат. Прави ли ви впечатление колко нови специалности се разкриват всяка година? И как едни и същи преподаватели водят по 20 различни предмета? Целта на упражнението е ясна - отлага се безработицата (студенти) и се създава работа (университети). Така, че не ми говорете за "спецЯлисти" - надали кадърните студенти да са повече от 1%, на всички останали дипломите могат да послужат само на баба WC.
А идеята да се задържат 5 години след завършване в България ще рефлектира веднага в увеличаване на безработицата. Това хрумване си е чиста проба популизъм (видите ли, изтича ни потенцяла) и откровен автогол на практиката всяко българче - "вишист".

Трябва да се помисли върху това, което казваш. По-точно, как да се създадат нови работни места, така че да се намали безработицата. Само за справка, Испания е с 20% безработица - двойно повече от тази в България.

Ако питате мен трябва да се направи следното, рязко смъкване на местата за прием, рязко вдигане на критериите за оценяване. В този случай ще влизат само най-добрите, остатъка може свободно да си търси късмета по-чужбина или на родна земя, кой където свари. По този начин се спестяват пари на държавата, а и остават повечко парички за кадърните хора от обществото, които са решили сериозно да научат нещо

То въпросът не е с колко, а какво влизаш да учиш. Има доста хора, които изкарват висок бал и не им достига, за да влязат това, което са искали. Впоследствие, записват нещо, което не са и предполагали, че ще изучават.
 
ама те точно за това са там политиците за да служат както и цялат администрация и тя е там за да служи на хората поне в нормалните демократични държави ( в цяла европа е така) и им се плащат запалти от данъците за да служат и хората ако не ми харесва как служат им бият шута на избори

ти живееш в една ненормална държава и политиците заедно с учителитите ти промиват мозъка за да си мислиш че са там за да те управялват както е било през комунизма жал ми е за теб не си знаете правата за това ви мачкат и е на това дердже бгто

кажи кои ти проми мозъкая с тези неща това е основно непознаване на демократичните ценности и как живеят хората в белите държави там никои не ги управялва а им служат затова са служители


затова и една финалдия има само 14 000 души аминистрация при 6 милиона населени а тук са над 100 000 при само един миллион отгоре
 
а почти без държавна намеса е при пряката демокрация

там хората правят референдуми за всичко от това да имали високоворители на джамиите (събраха се и гласиуваха ако се строи молитвен дом да се строи без минарета и високоговрители никои не може копче да им каже) ходжата ще пее от балкона колкото му глас държи няма да ползва няколко хиляди вата усилватели

за домашно да четеш докато разбереш какво е демокрация и пряка демокрация като в Швеицария


http://bg.wikipedia.org/wiki/Демокрация

Като форма на държавно устройство, при демокрацията обикновените граждани могат да участват пряко във вземането на решения (за разлика от монархията или диктатурата).


Демокрацията като форма на управление на държавно ниво се практикува в две разновидности:

  • Пряка — извършва се чрез референдум или плебисцит(пряко гласуване). Примери за такава демокрация са Швейцария, много законодателни инициативи на Калифорния и някои градове-държави.
  • Представителна — гласоподавателят избира свои представители, които се събират в законодателни и/или изпълнителни органи. Там те могат да извършват функции, за които гласоподавателят не ги е натоварил директно: участие в специални комисии, подготовка на проектозакони и гласуване на закони; но по собствено усмотрение в съгласие със собствената им съвест.

http://ru.wikipedia.org/wiki/Референдумы_в_Швейцарии

ето повече за рефендумите в швеицаря за съжаление на руски в бг не им стигат демократичните ценности да го преведът там даже хората се хващат и ако се съберът над 100 000 могат да правят референдум за промяня на конституцията

после кажи че швеицарците жиеят зле щото държавата им не ги упрвалява а им служи а ние сме по напред щото наще се опитват да упрвляват


кажи къде те научиха че държавата е там да те управлява
 
Последно редактирано от модератор:
От: От: От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Как искате да има качество, след като не се произвеждат кадри. Статистиката, на която попаднах е, че от всеки 50 човека, завършили дадена специалност, само 5 са достатъчно квалифицирани, за да работят по специалността си.

Къде видя кадри и ако въобще ги има кой ги подготвя и за какво ги подготвя ?

Подготвят ги дементирали олигофрени "професори" в пенсионна или предпенисона възраст с увредено мислене или идиоти асистенти които не могат да се реализират другаде

То и не трябва да имат такова при условие че "кадрите" които подготвят са предназначени за обслужващ персонал и евтина работна ръка за фирмичките посткомунистическите мутри и милиционери накратко наречени "бизнесмени" назначени за такива, съставляващи над 80% от бизнеса на средно и по високо ниво в Задунаевска губерния.

Какъвто ни е бизнеса такава ни е и квалификацията на кадрите.

Университета само не може да те научи и направи специалист, ти трябва да имаш мотивация за това и да се развиваш още преди да се насочиш към дадена специалност.

Кадрите ще имат интерес да се усъвършенстват само ако ще получат дастойна отплата за вложените усилия а именно:

Висше образование - 500 лева
Английски език - 500 лева
Компютърна грамотност - 500 лева
Опит - 500 лева
-----------------------------

Заплата на висшист с опит, английски и компютър трябва да бъде минимум 2000 лева за да очакаваш нещо в замяна или 1500 лева за току що завършил без опит.

До тогава родния "бизнес" ще получи само и единствено ХАВАЙСКА ПУРА С ДВА МЕХУРА
 
някои ако ходи по някави други форуми където изпоявдват демократичните ценности, да докара малко хардлаин кадри от там да образоват младите на демокрация и демократични ценности че в бг явно още им промиват мозъка в училищата че държавата е там за да ги управлява което е ужасно
 
От: От: Re: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

Ха-ха!
Ти прочете ли смисъла на предложението на Бойко? Ограничение би имало само за държавна поръчка. Това ще рече, че тези, които учат в свободни университети, ще могат да ходят, където и както пожелаят. Все пак никой не задължава, който и да е студент да записва държавна поръчка. Не е като да нямаш избор.

Аз много добре съм го схванал смисъла ама проблема е не, че хората бягат в чужбина, а ЗАЩО? Трябва да се борят с причините не с последствията. И хората бягат не щото им е кеф, а защото тоя дето го дава това предложение и останали 239 шушумиги не са си свършили работата за която им е платено. Сещаш се предполагам какво искам да каже и мисля да не се впускам в подробности.

И не си знаете правата и затова ви манипулират:

ХАРТА НА ОСНОВНИТЕ ПРАВА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Член 15
Свобода при избор на професия и право на труд

2. Всеки гражданин на Съюза има свободата да търси работа, да работи, да се установява или да предоставя услуги във всички държави-членки.

Източник:http://eur-lex.europa.eu/bg/treaties/dat/32007X1214/htm/C2007303BG.01000101.htm

Някъде да пише, че тези дето са държавна поръчка нямат такива права за срок от 5 г.? :)

Пък това, че държавата била мозък - по-голяма простотия не бях чувал! Напълно подкрепям @coolice.
 
От: Пет години в България, ако учим държавна поръчка (защо пък не)?

На мен пък ми е интересно, защо хората с различно мнение веднага биват тикнати в графата "неграмотни". Куулайс, теорията от уикипедия, която пускаш тук звучи добре, но в действителност практиката се различава от нея. Един простичък въпрос искам да ти задам - би ли казал колко референдума има в най-новата история на България и кога са били проведени те. Нали референдумът е основната характеристика на пряката демокрация, според твоите източници :)

@гангстер

Моментът с "ограничаването" на свободата на работа може да бъде избегнат много лесно чрез подписване на доброволен договор от двете страни при постъпването във ВУЗ.
 

Горе