Спомени от следосвобожденска/царска България

Показа я като снимка о БГ, но тук е било същото ако и да не е от българско село снимката. Кирпичени къщи, 9-15 човека в една стая и т.н.

3 града преди 1944 и 3 града след 1989 не се критерии за развитие и просперитет на една държава.

Така е, красивите снимки на магазини за автомобили и витрини на работилнички, с които днес редовно се злоупотребява (в смисъл, че сме били едва ли не водеща европейска индистриална сила), не са критерий за състоянието на държавата.
Най-точна представа за развитието и просперитета ни дават данните от първото следвоенно преброяване на населението - 1946г. (има ги на сайта на НСИ).

По-интересното:

Население общо - малко над 7 милиона души.

От тях:
  • неграмотни - 2 402 000;
  • с незавършено начално образование - 956 000;
  • с начално образование - 2 202 000;
  • с основно образование - 1 125 000;
  • със средно образование - 277 000;
  • с висше образование - 55 000.
Население активно - 4 182 000 души.

От тях занимаващи се със (списъкът не е пълен):
  • земеделие - 3 116 000;
  • животновъдство - 26 000;
  • преработка на материали... - 410 000;
  • дървени изделия - 52 000;
  • текстилно производство - 52 000;
  • храни, питиета и тютюн - 50 000;
  • облекло, кожарство, обувки... - 79 000;
  • строителство - 43 000;
  • машини, апарати, електротехника - 19 000 (от тях шлосери - 9 000, ел.техници - 5 000, машинни инженери - 349, електроинженери - 256);
  • сухопътен превоз - 57 000 (от тях превоз на пътници и стоки с добитък - 13 000);
  • търговия - 55 000;
  • домакини и лични услуги - 74 000;
  • кръчми, аперитиви... - 19 000;
  • домашни прислужници - 17 000;
  • здравеопазване - 21 000;
  • обществено устройство (правосъдие, войска, управление) - 154 000.
 
Така е, красивите снимки на магазини за автомобили и витрини на работилнички, с които днес редовно се злоупотребява (в смисъл, че сме били едва ли не водеща европейска индистриална сила), не са критерий за състоянието на държавата.
Най-точна представа за развитието и просперитета ни дават данните от първото следвоенно преброяване на населението - 1946г. (има ги на сайта на НСИ).
Реално това е статистика след ВСВ, спорно е дали ще получим реална представа. Никой не твърди, че сме водеща европейска индустриална сила но сме на водещо място по БВП на човек на балканите. През 39г. изпреварваме Румъния, Турция и Югославия, по-добре по този показател сме от Португалия и Унгария и сме малко след Италия, Испания и Гърция. Също през 1939г. сме втори в Европа по икономически растеж (12%), преди нас е единствено Австрия. Заемаме 18-то място в Европа от 24 страни, а днес сме на 23-то. Всичко това в свободна страна от 60-70 години, която влиза от война във война + 2 световни.

1677766843467.png
 
И сега по цифрички цъфтим и се плодим, но релната картина е съвсем друга.
 
Машинната служба на Държавни мини Перник, 20 юли 1941 г.

1677916820696.png

Цехът за сглобяване на самолетни двигатели (моторното отделение) в ДАР (Държавна аеропланна работилница) – Божурище, 1938 г.

1677916870888.png

Лаборатория по земеделска химия в Агрономо-лесовъдния факултет в София, 20-те години на ХХ век.

1677916941407.png

Фабриката за добив на нерафинирана мед, гара Елисейна, 1924 г.

1677916988019.png

ВЕЦ “Мала Църква” в село Мала Църква, Самоковско, 1934-та година.

1677917062830.png

Параход “България” на плаващ док на дружество “Кораловаг” в близост до Варна през 20-те години на ХХ век.

1677917179777.png

Пожарната в Бургас, 1944-та година.

1677917233311.png

Модерното за времето си здание на Летище “Враждебна” в строеж, 1943 г.

1677917313625.png
 
Повечето от последните затрити в името на демокрацията :)
 
%25D0%2592%25D1%258A%25D1%2580%25D1%2588%25D0%25B8%25D1%2582%25D0%25B1%25D0%25B0%2B%25D1%2581%2B%25D0%25B4%25D0%25B8%25D0%25BA%25D0%25B0%25D0%25BD%25D1%258F.jpg

Вършитба с диканя, 1943г.

Източник: https://neykovo.blogspot.com/
 
%25D0%2592%25D1%258A%25D1%2580%25D1%2588%25D0%25B8%25D1%2582%25D0%25B1%25D0%25B0%2B%25D1%2581%2B%25D0%25B4%25D0%25B8%25D0%25BA%25D0%25B0%25D0%25BD%25D1%258F.jpg

Вършитба с диканя, 1943г.

Източник: https://neykovo.blogspot.com/
Едва ли някой от феновете на царска България знае какво е диканя, шиник, косило, брус, ОК, ръкойка и т.н. Спрелия са някъде на 3те фабрики, 100-те км асфалт и малко жп линия. Прогреса е бил на макс...
 
Едва ли някой от феновете на царска България знае какво е диканя, шиник, косило, брус, ОК, ръкойка и т.н. Спрелия са някъде на 3те фабрики, 100-те км асфалт и малко жп линия. Прогреса е бил на макс...
Много добре знам какво са, знам също и как се вее пшеницата след жътва и как се събира. Има нещо срамно в частното земеделие ли, че го пускате като някакъв компромат? Селяните са имали собствена земя и добитък и са се самоиздържали с него, преди да го отнемат и вкарат в ТКЗС.
 
Много добре знам какво са, знам също и как се вее пшеницата след жътва и как се събира. Има нещо срамно в частното земеделие ли, че го пускате като някакъв компромат? Селяните са имали собствена земя и добитък и са се самоиздържали с него, преди да го отнемат и вкарат в ТКЗС.
Самоиздържали са се таратанци. Имали са собствена земя да, но за да оцелят са работели на богатите за да имат все пак някакви доходи.
 
Може ли примери или пак на изуст?
Ти сериозен ли си? Българското корабостроене, тесктилните фабрики прераснали в текстилни комбинати през лошия соц, всички земеделски предприятия и цялата им материална база ( да знам върнали земята на законните им собственици бал-бла за да могат тея да я дадат на "земеделците" лапащи пари от ЕС срещу мизерни годишни ренти) , минното дело и т.н.
 
Самоиздържали са се таратанци. Имали са собствена земя да, но за да оцелят са работели на богатите за да имат все пак някакви доходи.
Социалистчето в теб проговори, много е лошо да има някакви богати хора еле па да работиш за тях, ужас. Масово хората са се издържали с земята и добитъка, все пак в по-голямата си част населението е концентрирано в селата и в земеделието.

Ти сериозен ли си? Българското корабостроене, тесктилните фабрики прераснали в текстилни комбинати през лошия соц, всички земеделски предприятия и цялата им материална база ( да знам върнали земята на законните им собственици бал-бла за да могат тея да я дадат на "земеделците" лапащи пари от ЕС срещу мизерни годишни ренти) , минното дело и т.н.
Пак без конкретика, говорене на изуст. Много е трудно да се дадат реални примери. Повечето са закрити в момента в който от частни стават държавни и започват да работят на непазарен принцип.

А конкретно Държавната аеропланна работилница си е закрита и унищожена през соц-а.
 
80 години от спасяването на българските евреи.
Цар Борис III спира планираната депортация и спасява българските евреи.

Цар Борис ІІІ се застъпва за българските евреи и пред Германското ръководство заявява, че евреите му трябват да работят на обществени строежи и затова не може да ги депортира. Външният министър на Германия Рибентроп подлага на силен натиск Царя, но Царят е непреклонен в защитата си на евреите. В среща с Германското ръководство през март 1943 г. Цар Борис се противопоставя и казва, че условията в България са различни и че не трябва да се взимат същите мерки срещу евреите, както в Германия. Рибентроп осведомява германския пълномощен министър в София Бекерле за становището на Цар Борис с директива № 422 от 4 април 1943 г. От телеграмата на Рибентроп става ясно, че Цар Борис се застъпва за евреите с прагматични аргументи. Царят нарежда евреите да бъдат включени в работни групи за строежи на пътища, за да може по този начин да се избегне депортацията им в Полша. Цар Борис ІІІ издава заповед на вътрешния министър Петър Габровски, с която планираната депортация на евреите е спряна.

1678438016287.png
 
80 години от спасяването на българските евреи.
Цар Борис III спира планираната депортация и спасява българските евреи.

Цар Борис ІІІ се застъпва за българските евреи и пред Германското ръководство заявява, че евреите му трябват да работят на обществени строежи и затова не може да ги депортира. Външният министър на Германия Рибентроп подлага на силен натиск Царя, но Царят е непреклонен в защитата си на евреите. В среща с Германското ръководство през март 1943 г. Цар Борис се противопоставя и казва, че условията в България са различни и че не трябва да се взимат същите мерки срещу евреите, както в Германия. Рибентроп осведомява германския пълномощен министър в София Бекерле за становището на Цар Борис с директива № 422 от 4 април 1943 г. От телеграмата на Рибентроп става ясно, че Цар Борис се застъпва за евреите с прагматични аргументи. Царят нарежда евреите да бъдат включени в работни групи за строежи на пътища, за да може по този начин да се избегне депортацията им в Полша. Цар Борис ІІІ издава заповед на вътрешния министър Петър Габровски, с която планираната депортация на евреите е спряна.

Виж файлът 28313
Днешните щяха не само да ги депортират, но дори да го направят максимално показно, за да се харесат на господарите (''партньорите").

Най-смешното в този пост е, че авторът му е отявлен почитател на фашизма. :)
 
На 13 март 1913 г „непревземаемата крепост“ Одрин пада в български ръце.

Българската войска влиза в някогашната столица на Османската империя след двудневен щурм, с който сломява съпротивата на 60-хилядния османски гарнизон.

„“Към 9.22 часа Конният отряд беше съсредоточен на Карабаир на шосето Одрин-Цариград. Полковник Мархолев лично ми заповяда да настъпя с взвода си като авангард на Конния отряд със задача да вляза в града и да разчиствам пътя на следващите ескадрони. Взводът в колона по четири се понесе в галоп, по шосето за към телените мрежи пред предните турски позиции...“
С извадени сабли и викове „ура“, ескадроните влизат в града, минавайки през препълнените улици. Уплашените турци захвърлят оръжието и снаряжението си и започват да се крият из дворовете и къщите, докато други се опитват да стрелят през прозорците и вратите.“

/“Последната крепост“, Владислав Карагеоргиев/


1678700670397.png1678700681406.png1678700813398.png
 
Вестник “Таймс” - 1925-та година, посветена на българската железопътна мрежа.

1680332283238.png


Интериор на влаковете FIAT на БДЖ, които са превозвали пътници по експресна линия между София - Пловдив за време едва 2 часа и 20 минути от 1938-ма година. Днес за над 3 часа.

1680332982035.png
 
1682939435480.png
 

Горе