Идеята за тема на списанието е много добра, има ниша. Податките за бизнес модел, обаче, са смущаващи.
Позволявам си да пиша по тази тема, като човек, който 20 години се е срещал с по 40-50 издателя на нови списания годишно, сега модерно да ги наречем стартапи. Издавал съм и списание като собствен бизнес, от където имам негативния опит и съответно доста болезнени изводи какво да не се прави. Казват, че ако успееш да издадеш 4 броя от списанието, вероятността да оцелее проекта нараства с пъти.
Статистиката е такава, че ако тази година стартират 50 нови списания, поне 40 от тях спират да излизат още същата година. Уви, това е доста рисков бизнес. Доказва го и широкото разпространение на лицензионния модел при издаването на списания - популярния бранд и проверената редакционна концепция, гарантират успех и намаляват риска.
От тук нататък давам някакви блиц мисли по повод издаването на списания и конкретния проект.
- Евала за смелостта да се издава списание - настръхвам колко пари можете да изгубите, дано не стане така.
- Абсурдно е да очаквате, че ще развиете такъв бизнес на принципа на проба и грешка. Още повече без инвестиции. На запад проект за списание се прави с идея, че ще стигнеш break-even на 4-тата година. До тогава наливаш.
- Икономическият модел е с два положителни парични потока - приходи от реклама и приходи от продажби. Големият стратегически въпрос е какво съотношение между двете ще се избере. То не е случайна величина - както се получи, а целенасочен избор. Дори този избор стига до там да се определи съотношение между редакционни и рекламни страници в строго спазвана пропорция.
- Учудвам се защо списание на такава тематика е избрало да залегне на приходите от продажби на печатния продукт.
- От маркетингова гледна точка изглежда много неучтиво към потенциалните клиенти/читатели да се продава пилотния брой, а не да се подарява.
- Хабене на маркетингов ресурс е да се продават единични бройки дистанционно, а не абонамент.
- Най-добрата оферта при продажба на абонаменти е т.нар. безплатен опит - free trial. Записвам се за безплатен брой, след това получавам фактура, ако не съм харесал списанието, пипълвам, че се отказвам, ако не, продължавам да го получавам и си плащам абонамента.
- Ако приемем, че в калкулациите за себестойност на един брой списание рекламата не участва с крос-субсидиране, то се получава обратната картинка - 7 лв е много ниска себестойност при цитираната цена за печат. Пропуска се, че списанието като бързооборотна стока няма да се продаде изцяло, а ще остане отпечатан нереализиран тираж. Което значи, себестойност на един брой може да е дори 15 лева. Това не значи, че можеш да искаш от потребителя да плати толкова.
- Потребителната стойност на списание от 32 страници съпоставимо със 7 лв корична цена е пропаст. Не е ясно и колко от тези 32 страници са рекламни, така че същинското съдържание е и по-малко. Хората специално правят дебели списания, за да има т.нар. флоп ефект, да е тежко, да се усеща, че си струва. Подобни високи цени могат да имат списания тип научни, такива които публикуват строго специфичен рисърч вътре. А това е по-скоро потребителско списание, отколкото B2B.
- Цитираните в коментар намерения за тираж от 500 бройки е недостатъчен за иницииране на интерес от страна на общността от потенциални рекламодатели. (част от които са членове на този форум). За да си набере рекламодатели списанието трябва да има т.нар. rate base, т.е. тираж, на база на който е направена рекламната тарифа.
- Уви, в България няма одит бюро по тиражите, което да гарантира на рекламодателите какъв е истинския тираж на списанието и това е една допълнителна бариера пред тях. Рекламодателите са тези, които купуват медията, а издателя с тези пари купува аудиторията. Няма никаква информация за рекламната политика, но ако това не е мислено по този начин, списанието ще претърпи крах.
- Чекаут процеса на сайта за получаване на бройка е много повърхностен и губещ доверието на потребителя.
- Въобще кампанията малко звучи като кампания за фондонабиране - "Дайте по 7 лв за да подкрепите проекта ни."
Да кажа и нещо хубаво.
Освен, че за темата има ниша и достатъчно голяма аудитория с интересен за рекламодатели профил, идеята да се издава печатно издание е добра. Цената на рекламата в печатна медия е много по-висока от тази в онлайн медия. Печатната медия е push канал, най-добрата пуш медия даже - попада ти в ръцете и ти си сам със списанието. А ако си го купил, се чувстваш задължен да го прочетеш. Хартиеното издание може да спечели 30-40 минути от вниманието средно на читател, а при онлайн средно са няколко минути.
Корицата е много добра, професионална. Тя, обаче, има по-голямо значение при продажбата на павилионите, но след като няма да излиза на тях, може да е по-семпла, не е нужно да се слага и баркод.
Все пак трябва да се носят 13 бройки от всеки тираж в Народна Библиотека и да се регистрира ISSN номер там, както е по закон.
Надявам се да не изпращате списанието по еконт или спиди - скъпи са. Сключете си договор с Български пощи, ще го доставят на 25% от абонаментата цена. А горещо ви съветвам да направите драстична ножица между коричната и абонаментната цена. Ако коричната е 7 лв, абонаментната я направете 3 лв - разбира се и с ясна заявка колко пъти ще излиза на година. И допечатайте солиден тираж, който да използвате за промоция на самото списание - примерно 2000 бройки отгоре. Има форуми, събития, бази данни, по които може да изпращате. И не пращайте голо списание, а го придружете с писмо дайрект мейл. Много пъти по-добре да дадете мостра на продукта си в ръцете на потенциални читатели, отколкото да направите, например, билбордове из града.
Ако ви трябва да аутсорснете фулфилмънта на поръчките за списанието, аз съм човека, фулфилмънт бизнесът го започнахме с фулфилмънт на абонаменти за списания - имаме над 20 години опит. И ви трябва някой като нас, защото освен да изпратите списанието, ще имате неуточнени адреси, оплаквания за неполучаване и т.н.
Надявам се да си овладеете проекта и да успеете на наложите списанието. Няма да ви е никак лесно. Най-трудния момент ще ви бъде, когато в един момент сте наляли пет цифрена сума пари и ще трябва да решите дали да продължите да наливате и да запазите надеждата, че ще излезете поне на нула, или да затворите списанието и да преглатнете всичко загубено до този момент. Самонадеяността, тоест прекомерните и нереалистични очаквания за продажби, са най-големия ви враг. Аз затова съм доста против надъхващите стартап събития, на които това не се казва, а се казва точно обратното - скачай смело. Който не е губил пари, той не знае. А във вашия проект е заложено вашето име, защото ако някой се хваща да прави списание за Start-up, то се очаква, че той знае как се прави. А ако сте събрали приятели, които ще правите списанието между другите си задължения, направо ви съветвам да спирате. Сайт може да си направиш на такъв принцип, но списание с темпото на разходите типични за него, са доста задължаващи. Естествено, това е така само, ако правите реален бизнес. Ако сте си намерили централен спонсор или някакви пари за харчене, тогава язък, че изписах толкова текст.
Апропо издателската група около вестник 24 часа преди няколко месеца беше пуснала списание с аналогична тематика, а даже мисля и съдържаше думата startup в заглавието. Проучете си.